Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей

2 клас

 

Тема. Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей.

 

Мета.  Формувати в учнів уміння розрізняти поняття "ім’я”, "по батькові”, "прізвище”, писати з великої букви імена, по батькові, прізвища людей; закріпити навички правильного письма слів, правопис яких потрібно запам’ятати; розвивати мовлення учнів; виховувати почуття гордості за Україну; заохочувати до самостійного читання художніх творів.

Обладнання. Книжки Л. Українки, Т. Шевченка, І. Я. Франка, смарт-дошка.

 

Хід уроку

 

I.               Організація учнів до уроку

II.            Актуалізація опорних знань учнів

А) Б е с і д а

-        Що означають слова, до яких ставимо питання хто? що?

-        Як вони називаються?

-        Скільки предметів вони можуть означати? Наведіть приклади.

-        Доберіть слова – протилежні за значенням до слів: добро, день, ранок.

 

Б) Словникова т в о р ч а   р а б о т а  (самостійно).

-        Спишіть, вставляючи пропущені букви.

  В…дмідь, д…ктант, д…ван, м…даль, за…ць, порт…фель.

         

III.         Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

- Послухайте і відгадайте загадку.

Всі хочуть, як народиться дитина,

Щоб я було красиве і дзвінке,

Бо носить все житгя мене людина,

А відгадайте-но, що я таке?

(Ім'я)

-        Діти, як ви вже знаєте, усі предмети, що нас оточують, мають своє ім’я. Тобто "книжка” – це не зошит, бо зошит має своє ім’я… Так і люди. Як тільки маленька дитина народжується, їй дають імя.

-        Які імена хлопчиків і дівчаток ви знаєте? Так, Галинка, Оля, Олег – це імена.

-        А от літніх людей, ваших батьків, вчительку кличуть не просто по імені, а й по батькові.

- Кожна людина має своє ім'я, по батькові, прізвище. Сьогодні спробуємо дослідити, як правильно пишуться вони, чому саме так, звідки прийшли до нас наші імена, яким способом утворились прізвища, по батькові. Навчи­мося правильно писати ці іменники, бо грамоти вчиться — завжди знадобиться. Для людини її ім'я звучить найсолодше, тому імена тих, хто гарно працюватиме, міркува­тиме, буде красиво писати, правильно сидіти, даватиме цікаві відповіді на питання, звучатимуть найчастіше. Це буде найкращим визначенням його хорошої роботи на уроці.

 

IV.          Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

А) Виділення невідомого.

- З чого складається наше мовлення? речень)

- Складіть речен­ня зі слів.

Марійка мамі Сьогодні господар­ству по допомагає.

(Сьогодні Марійка допомагає мамі по господарству.)

- Про кого йде мова у реченні?

- Що вона робить? (Допомагає)

- Допомагає кому? (Мамі)

- Допомагає коли? (Сьогодні)

- Де допомагає? (По господарству)

- Визначити граматичну основу речення.

 

Б) Казка про велику букву

Жила собі маленька буква. її часто пропускали, інколи не помічали просто. Засмутилася маленька буква і вирішила все змінити.

Перейшла з середини речення на початок. І сталося ди­во. Почали поважати малу букву, писали її вже великою.

Але їй цього було замало. Захотілось дати ймення містам, селам, річкам, горам. Ще більше почали шанувати букву. Але їй і цього було мало! Задумала вона приєднатись до імен, по батькові, прізвищ. З тих пір всі слова, в які пот­рапила вона, пишуться з великої букви.

- Чи є така буква у нашому реченні?

- В яких словах?

- Чому слово «Марійка» написане з великої букви?

- Назвіть ваші імена «ланцюжком», швиденько піднімаючись з місця.

 

В) Аналіз невідомого.

- Ім'я своїй дитині батьки вибирають за бажанням.

- Що означає вислів «добре ім'я»?

- Хіба може ім'я бути добрим чи злим?

- Як ви думаєте?

-  Отже, тільки людина може бути доброю чи злою в своїх вчинках, і цим самим прославити чи зганьбити своє ім'я.

 

Г)    Гра

- Спробуємо утворити від імен дорослих дитячі
імена і записати їх в зошит з абзацу
(в наступному рядку).

(Іван, Марина, Петро, Роман, Юрій, Дмитро)

Дмитро — той, що належить Деметрі (Деметра — це грецька богиня землеробства).

 Ольга — свята.

Наталка — рідна.

Олена — світла, свято.

Юля — кучерява.

Марія — величність.

Тетяна — повелителька.

Утворилися ваші імена дуже давно і примандрували
до нас з різних країн, особливо зі Стародавнього Риму і
Греції.

Ґ) Творча робота над іменами

- Зараз і ми спробуємо бути творцями імені. Багато імен зустрічається в назвах квітів. Прочитайте назву рослини. (Грицики)

- Від якого імені утворилась ця назва? (Григорій)...

Іван-чай, любка,  васильок,  Петрів батіг,  тимофіївка.

 

Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (04.12.2010) | Автор: Біляченко О.В.
Переглядів: 6428 | Рейтинг: 3.5/17
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!