Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Весняні квіти Землю прикрашають. (За народними легендами про квіти).

УРОК

ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ

 

4 КЛАС

ТЕМА . Весняні квіти Землю прикрашають. (За народними легендами про квіти).

 

МЕТА. Через матеріал народних легенд про весняні квіти залучити учнів до    вивчення кращих зразків усної народної творчості українського народу; занурити учнів у глибину словесного образу; навчати визначати головну думку творів.

Формувати в учнів навички правильного, свідомого, виразного читання; збагачувати словниковий запас.

В процесі спеціально створених навчальних ситуацій розвивати емоційно –    чуттєвий досвід та естетичні почуття дітей.

Виховувати бажання створити власний твір на основі  вражень від прочитаного.

ОБЛАДНАННЯ УРОКУ:

на дошці:

§     запис теми, епіграфу уроку;

§     ілюстрації весняних квітів – підсніжник, фіалка;

§     дитячі малюнки весняних квітів;

§     репродукції картин Катерини Білокур із серії «Квіти України».

на стенді: книга «Легенди та повіря українського народу» , збірка

« Вірші та легенди про квіти, що нас бережуть, лікують, захоплюють та чарують», книга «Легенди про квіти українського віночка», книга «Від народної скарбниці відвертатись не годиться»;

маленькі картки з ілюстраціями квітів: фіалка, пролісок, барвінок, конвалія (для розподілу на команди).

 

ХІД  УРОКУ

 

ЕПІГРАФ УРОКУ

 « І заквітне наше поле,

і зазеленіє, -

Знов його весна прекрасна

квіточками вкриє. »

                                  Леся Українка

 

І. ВСТУПНА БЕСІДА ПРО ЗНАЧЕННЯ КНИГИ У ЖИТТІ ЛЮДИНИ.

   - Читання уривку з вірша Д.  Кугультинова «Книга».

Моїм книжкам у шафі тісно всім.

І кожна книга на полиці – ніби дім.

Обгортку – двері ти відкриєш – а в ній скарб,

І ти ввійшов, і ти уже в гостях.

   - Уявіть собі, яким бідним, одноманітним і не цікавим стало б наше життя, якщо з нього раптом зникли б книги. Ні кіно, ні телебачення, ні театр не можуть замінити людині безцінного спілкування з художньою літературою. Розгортаємо цікаву книгу і слідом за власною уявою переносимося в дивовижні світи, на інші планети, пізнаємо таємниці природи, дізнаємося про життя тварин і рослин і щоразу стаємо мудрішими, добрішими.

  - А колись же люди не знали книг. Але до наших днів дійшла до нас літературна спадщина нашого народу – це казки, вірші, міфи і легенди, які спочатку передавалися від людини до людини усно, а потім були записані у книгах від руки, а ще пізніше надруковані і ретельно збережені для вас – нащадків.

 

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ.

- Наш  урок присвячений великому розділу усної народної творчості нашого талановитого народу – легендам.

 -  Ви вже знаєте, що легенди створювалися, передавалися, записувалися і зберігалися протягом всього існування нашої нації. Легенди наш народ присвячував створенню світу, стародавнім богам – покровителям природи, героям, тваринам і рослинам, особливо квітам.

 - Ось сьогодні на уроці ми і будемо знайомитися з українськими народними легендами про весняні квіти.

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. ПІДГОТОВЧА РОБОТА ДО ОПРАЦЮВАННЯ ЗАВДАНЬ УРОКУ.

(Розповіді заздалегідь підготовлених учнів про весняні квіти).

-        Колись дуже давно перший чоловік на Землі навесні на сході Сонця  вийшов у поле  і побачив неземну красу навколо себе. Цю красу створили весняні квіти. Чоловік зібрав ці квіти і сплів з них віночок, а потім прийшов додому і вдягнув цей віночок на голову коханої жінки. І замилувався її вродою і красою.

-        Голівоньку подруги прикрашали фіолетовий барвінок, біленький пролісок, деревій, дрібненькі квіти рясту, пахучі квіти сон – трави.

    (Показ ілюстрацій квітів на картинах К. Білокур та дитячих  малюнках).

-        Чоловік довго дивився на свою кохану, а потім звернувся до неба й сонця з проханням дарувати Землі кожної весни такі красиві і запашні квіти, щоб прикрашали вони життя, милували око своєю вродою, дарували чудові пахощі та лікували від хвороб.

-        А жінка ще додала і своє прохання. Вона побажала, щоб всі жінки, які будуть з’являтися на Землі були такі ж вродливі, як перші квіти, що їй подарував чоловік. А чоловіки щоб дарували квіти жінкам постійно, і щоб квітів на Землі не ставало менше.

-        І з того часу небо і сонце дарують Землі щовесни чудові  квіти:

фіалки, підсніжники, нарциси, тюльпани та багато інших.

-  Які весняні квіти подобаються вам найбільше і чому?

 

ІV. ПЕРВИННЕ СПРИЙМАННЯ ТЕКСТУ ЛЕГЕНДИ « ФІАЛКА».

( Читає вчитель).

        1.  Легенда   «ФІАЛКА» (показ ілюстрації квітки).

Коли добре і лагідне Сонце та блакитне Небо почали створювати квіти, питалися вони лагідно у кожної квітки, коли та бажає квітнути.

Гордовита троянда сказала, що хоче бути княгинею літа.

-        Добре, будеш нею, - відповіло Сонце. І з того часу троянди квітнуть все літо.

-        Я також бажаю бути княгинею літа, - просила лілея.

-        Гаразд, обідві будете перемагати себе красою та ароматом, -відказало їм Небо.

-        І я хочу бути княгинею літа, просить півонія.

-        Ні, - відмовило Сонце, у літа вже достатньо княжого квіткового  роду. Ти будеш княгинею весни.

Добра айстра побажала тішити та радувати людей якнайдовше.

-        Гаразд, будеш квітнути аж до зими.

Таким чином Сонце і Небо розподілили між квітами час, коли їм квітнути.

Тільки скромна фіалка сховалася між листям й не мала відваги висловити своє бажання. Але Сонце побачило її й запитало, коли та бажає вкриватися цвітом.

-        Коли це твоя воля, Сонце, дозволь мені прикраситися цвітом тоді, коли в тебе буде найбільша радість.

-        Отже, ти квітнутимеш на самому початку весни, коли я прокидаюся від зимового сну і сяю у Небі на повну силу.

І в доказ ласки вкриває Сонце фіалку в час свого пробудження від зимового сну дрібненькими квіточками. Але так чарівно вони пахнуть, що всі люди полюбили її й з утіхою знаходять красуню у затінку.

 

2.Перевірка розуміння змісту прочитаного.

- Які почуття викликала у вас ця легенда?

- Хто за легендою призначав час цвітіння кожної квітки?

- Кого Сонце і Небо призначили княгинею літа?

- Чому Сонце відмовило півонії?

- Чому фіалка заховалася між листям?

- Коли вона забажала квітнути?

- Коли квітне ця рослина?

 

V.    ПІДГОТОВКА ДО ЧИТАННЯ ЛЕГЕНДИ УЧНЯМИ.

1. Словникова робота.

2. Читання з дошки слів, робота з редагування.

- Прочитайте слова із легенди і відновіть їх.

китблане Боне                                  гіднела  Цесон

 (блакитне Небо)                                 (лагідне Сонце)

дагор янтрода                                   жакня  леялі

 (горда троянда)                                  ( княжа лілея)

радоб стайра                                     ромнаск  кафіал

 (добра айстра)                                    (скромна фіалка)

 

VІ.  ЧИТАННЯ ЛЕГЕНДИ УЧНЯМИ.

 Після читання проводиться розподіл учнів на групи. Використовуються малюнки квітів і учні шляхом жеребкування поділяються на 4 команди: «Пролісок», «Фіалка», «Барвінок», «Конвалія».

 

VІІ. АНЛІЗ ПРОЧИТАНОЇ ЛЕГЕНДИ.

       (Проводиться у творчих групах). 

«Пролісок» - підготувати читання у особах.

«Фіалка» - поділити текст на частини, дати заголовки.

«Барвінок» - вибіркове читання – характеристика квітів.

«Конвалія» - підготувати стислий переказ тексту.

 

VІІІ. ПЕРВИННЕ СПРИЙМАННЯ ТЕКСТУ ЛЕГЕНДИ «ЯК НАРОДИВСЯ ПРОЛІСОК».

    ( Читає вчитель).

    1.       Легенда «Як народився пролісок». (Показ ілюстрації квітки).

   Вранці весняне Сонце нарядилося у золоті промінці і пішло гуляти по небу. Воно було дуже красиве та гарне. Іноді Сонце скоса поглядало на Землю.

 У цей час хазяйнувала на Землі Зима. Вона не могла витримати гарячих поглядів Сонця і танула просто на очах. Їй дуже хотілося сподобатися красивому весняному Сонцю. Ось і вирішила вона прикрасити себе квіткою. Квітка була білою – білою і дуже тендітною. Сонце замилувалося красивою квіткою і ласкаво посміхнулося. Зима помітила цю посмішку і всю Землю усипала квітами. Сонце почало простягати промінчики до квітів, і вони ставали ще красивішими.

  З тих пір, кожного року, коли Зима починає плакати, а на небі радісно посміхається Сонце, з – під снігу з’являються ніжні білі квіти – проліски. Це означає, що йде вже Весна.

 

2. Перевірка розуміння змісту прочитаного.

- Чим схожа ця легенда з легендою про фіалку?

- Чому Зима прикрасила себе квіткою?

- Чому з’явилися проліски?

 

ІХ. ЧИТАННЯ ЛЕГЕНДИ УЧНЯМИ.

 

Х. АНАЛІЗ ПРОЧИТАНОЇ ЛЕГЕНДИ.

1. Вправи на розвиток уваги, памяті, спостережливості.

(Робота в творчих групах).

 Учні знаходять помилки, допущені в реченнях, співставляють їх з текстом та виправляють.

«Пролісок» - «Вранці веселе Сонце нарядилося у жовті промінці і пішло гуляти по обрію. Воно було дуже яскраве та гаряче».

«Фіалка» -  «У цей час господарювала на планеті Зима. Вона не могла витримати гарних поглядів світила  і танула дуже швидко».

«Барвінок» -«Воно замилувалося гарною  квіткою і лагідно посміхнулося. Зима побачила цю посмішку і всю галявину вкрила квітами.»

«Конвалія» - «З тих часів, щороку, коли Зима починає плакати, а на небі весело всміхається Сонце, з – під снігу з’являються тендітні  білі  квіти – проліски.»

 

2. Мовно – логічні завдання. Скласти вірші на задану риму.

 

«Пролісок»

_____________________________________лісок

_____________________________________струмок

_____________________________________ голосок

_____________________________________пролісок

 

«Фіалка»

_________________­­­­­­­­­­­­­­­­­­____________________квіточки

_____________________________________діточки

_____________________________________під листок

_____________________________________мовчок

 

«Барвінок»

_____________________________________низенько

_____________________________________стебло

_____________________________________зелененьке

_____________________________________тепло

 

«Конвалія»

_____________________________________ у гаю

_____________________________________ високий

_____________________________________конвалію

_____________________________________широкий

 

 

3. Запитання для дискусії.

(Всім творчим групам).

- Я переконана, що квіти з’явилися на землі просто як вид рослин для харчування тварин і для того, щоб були плоди після цвітіння дерева. Хто має іншу думку, переконайте!

(Відповіді – міркування дітей).

 

ХІ. ПІДСУМОК УРОКУ.

 1. Виставка книг.

2. Відгадування угорських кросвордів .

(Робота в творчих групах).

Навесні, а може, влітку ти знайдеш барвисту квітку,

що в зимових снах була і нарешті розцвіла.

Подивись, яка вона – чи весела, чи сумна?

Пелюстки не обривай, інші квіти відгадай!

 
  - У безмежному «океані» книг є і книги легенд про квіти. Кожна з них неповторна, цікава, пізнавальна. Прочитайте і дізнаєтесь, як з’явилися на землі квіти, звідки походять їхні назви.

 

 

Доброгорська Галина Вікторівна, вчитель початкових класів, Скандинавської  гімназії  м. Києва

 

http://www.rusedu.ru/



Джерело: http://www.rusedu.ru/
Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (02.12.2010) | Автор: Доброгорська Галина Вікторівна
Переглядів: 11351 | Рейтинг: 2.0/4
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!