Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки | [ Додати статтю ] |
УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ 4 КЛАС ТЕМА . Весняні квіти Землю прикрашають. (За народними легендами про квіти). МЕТА. Через матеріал народних легенд про весняні квіти залучити учнів до вивчення кращих зразків усної народної творчості українського народу; занурити учнів у глибину словесного образу; навчати визначати головну думку творів. Формувати в учнів навички правильного, свідомого, виразного читання; збагачувати словниковий запас. В процесі спеціально створених навчальних ситуацій розвивати емоційно – чуттєвий досвід та естетичні почуття дітей. Виховувати бажання створити власний твір на основі вражень від прочитаного. ОБЛАДНАННЯ УРОКУ: на дошці: § запис теми, епіграфу уроку; § ілюстрації весняних квітів – підсніжник, фіалка; § дитячі малюнки весняних квітів; § репродукції картин Катерини Білокур із серії «Квіти України». на стенді: книга «Легенди та повір’я українського народу» , збірка « Вірші та легенди про квіти, що нас бережуть, лікують, захоплюють та чарують», книга «Легенди про квіти українського віночка», книга «Від народної скарбниці відвертатись не годиться»; маленькі картки з ілюстраціями квітів: фіалка, пролісок, барвінок, конвалія (для розподілу на команди). ХІД УРОКУ ЕПІГРАФ УРОКУ « І заквітне наше поле, і зазеленіє, - Знов його весна прекрасна квіточками вкриє. » Леся Українка І. ВСТУПНА БЕСІДА ПРО ЗНАЧЕННЯ КНИГИ У ЖИТТІ ЛЮДИНИ. - Читання уривку з вірша Д. Кугультинова «Книга». Моїм книжкам у шафі тісно всім. І кожна книга на полиці – ніби дім. Обгортку – двері ти відкриєш – а в ній скарб, І ти ввійшов, і ти уже в гостях. - Уявіть собі, яким бідним, одноманітним і не цікавим стало б наше життя, якщо з нього раптом зникли б книги. Ні кіно, ні телебачення, ні театр не можуть замінити людині безцінного спілкування з художньою літературою. Розгортаємо цікаву книгу і слідом за власною уявою переносимося в дивовижні світи, на інші планети, пізнаємо таємниці природи, дізнаємося про життя тварин і рослин і щоразу стаємо мудрішими, добрішими. - А колись же люди не знали книг. Але до наших днів дійшла до нас літературна спадщина нашого народу – це казки, вірші, міфи і легенди, які спочатку передавалися від людини до людини усно, а потім були записані у книгах від руки, а ще пізніше надруковані і ретельно збережені для вас – нащадків. ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ. - Наш урок присвячений великому розділу усної народної творчості нашого талановитого народу – легендам. - Ви вже знаєте, що легенди створювалися, передавалися, записувалися і зберігалися протягом всього існування нашої нації. Легенди наш народ присвячував створенню світу, стародавнім богам – покровителям природи, героям, тваринам і рослинам, особливо квітам. - Ось сьогодні на уроці ми і будемо знайомитися з українськими народними легендами про весняні квіти. ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. ПІДГОТОВЧА РОБОТА ДО ОПРАЦЮВАННЯ ЗАВДАНЬ УРОКУ. (Розповіді заздалегідь підготовлених учнів про весняні квіти). - Колись дуже давно перший чоловік на Землі навесні на сході Сонця вийшов у поле і побачив неземну красу навколо себе. Цю красу створили весняні квіти. Чоловік зібрав ці квіти і сплів з них віночок, а потім прийшов додому і вдягнув цей віночок на голову коханої жінки. І замилувався її вродою і красою. - Голівоньку подруги прикрашали фіолетовий барвінок, біленький пролісок, деревій, дрібненькі квіти рясту, пахучі квіти сон – трави. (Показ ілюстрацій квітів на картинах К. Білокур та дитячих малюнках). - Чоловік довго дивився на свою кохану, а потім звернувся до неба й сонця з проханням дарувати Землі кожної весни такі красиві і запашні квіти, щоб прикрашали вони життя, милували око своєю вродою, дарували чудові пахощі та лікували від хвороб. - А жінка ще додала і своє прохання. Вона побажала, щоб всі жінки, які будуть з’являтися на Землі були такі ж вродливі, як перші квіти, що їй подарував чоловік. А чоловіки щоб дарували квіти жінкам постійно, і щоб квітів на Землі не ставало менше. - І з того часу небо і сонце дарують Землі щовесни чудові квіти: фіалки, підсніжники, нарциси, тюльпани та багато інших. - Які весняні квіти подобаються вам найбільше і чому? ІV. ПЕРВИННЕ СПРИЙМАННЯ ТЕКСТУ ЛЕГЕНДИ « ФІАЛКА». ( Читає вчитель). 1. Легенда «ФІАЛКА» (показ ілюстрації квітки). Коли добре і лагідне Сонце та блакитне Небо почали створювати квіти, питалися вони лагідно у кожної квітки, коли та бажає квітнути. Гордовита троянда сказала, що хоче бути княгинею літа. - Добре, будеш нею, - відповіло Сонце. І з того часу троянди квітнуть все літо. - Я також бажаю бути княгинею літа, - просила лілея. - Гаразд, обідві будете перемагати себе красою та ароматом, -відказало їм Небо. - І я хочу бути княгинею літа, просить півонія. - Ні, - відмовило Сонце, у літа вже достатньо княжого квіткового роду. Ти будеш княгинею весни. Добра айстра побажала тішити та радувати людей якнайдовше. - Гаразд, будеш квітнути аж до зими. Таким чином Сонце і Небо розподілили між квітами час, коли їм квітнути. Тільки скромна фіалка сховалася між листям й не мала відваги висловити своє бажання. Але Сонце побачило її й запитало, коли та бажає вкриватися цвітом. - Коли це твоя воля, Сонце, дозволь мені прикраситися цвітом тоді, коли в тебе буде найбільша радість. - Отже, ти квітнутимеш на самому початку весни, коли я прокидаюся від зимового сну і сяю у Небі на повну силу. І в доказ ласки вкриває Сонце фіалку в час свого пробудження від зимового сну дрібненькими квіточками. Але так чарівно вони пахнуть, що всі люди полюбили її й з утіхою знаходять красуню у затінку. 2.Перевірка розуміння змісту прочитаного. - Які почуття викликала у вас ця легенда? - Хто за легендою призначав час цвітіння кожної квітки? - Кого Сонце і Небо призначили княгинею літа? - Чому Сонце відмовило півонії? - Чому фіалка заховалася між листям? - Коли вона забажала квітнути? - Коли квітне ця рослина? V. ПІДГОТОВКА ДО ЧИТАННЯ ЛЕГЕНДИ УЧНЯМИ. 1. Словникова робота. 2. Читання з дошки слів, робота з редагування. - Прочитайте слова із легенди і відновіть їх. китблане Боне гіднела Цесон (блакитне Небо) (лагідне Сонце) дагор янтрода жакня леялі (горда троянда) ( княжа лілея) радоб стайра ромнаск кафіал (добра айстра) (скромна фіалка) VІ. ЧИТАННЯ ЛЕГЕНДИ УЧНЯМИ. Після читання проводиться розподіл учнів на групи. Використовуються малюнки квітів і учні шляхом жеребкування поділяються на 4 команди: «Пролісок», «Фіалка», «Барвінок», «Конвалія». VІІ. АНЛІЗ ПРОЧИТАНОЇ ЛЕГЕНДИ. (Проводиться у творчих групах). «Пролісок» - підготувати читання у особах. «Фіалка» - поділити текст на частини, дати заголовки. «Барвінок» - вибіркове читання – характеристика квітів. «Конвалія» - підготувати стислий переказ тексту. VІІІ. ПЕРВИННЕ СПРИЙМАННЯ ТЕКСТУ ЛЕГЕНДИ «ЯК НАРОДИВСЯ ПРОЛІСОК». ( Читає вчитель). 1. Легенда «Як народився пролісок». (Показ ілюстрації квітки). Вранці весняне Сонце нарядилося у золоті промінці і пішло гуляти по небу. Воно було дуже красиве та гарне. Іноді Сонце скоса поглядало на Землю. У цей час хазяйнувала на Землі Зима. Вона не могла витримати гарячих поглядів Сонця і танула просто на очах. Їй дуже хотілося сподобатися красивому весняному Сонцю. Ось і вирішила вона прикрасити себе квіткою. Квітка була білою – білою і дуже тендітною. Сонце замилувалося красивою квіткою і ласкаво посміхнулося. Зима помітила цю посмішку і всю Землю усипала квітами. Сонце почало простягати промінчики до квітів, і вони ставали ще красивішими. З тих пір, кожного року, коли Зима починає плакати, а на небі радісно посміхається Сонце, з – під снігу з’являються ніжні білі квіти – проліски. Це означає, що йде вже Весна. 2. Перевірка розуміння змісту прочитаного. - Чим схожа ця легенда з легендою про фіалку? - Чому Зима прикрасила себе квіткою? - Чому з’явилися проліски? ІХ. ЧИТАННЯ ЛЕГЕНДИ УЧНЯМИ. Х. АНАЛІЗ ПРОЧИТАНОЇ ЛЕГЕНДИ. 1. Вправи на розвиток уваги, пам’яті, спостережливості. (Робота в творчих групах). Учні знаходять помилки, допущені в реченнях, співставляють їх з текстом та виправляють. «Пролісок» - «Вранці веселе Сонце нарядилося у жовті промінці і пішло гуляти по обрію. Воно було дуже яскраве та гаряче». «Фіалка» - «У цей час господарювала на планеті Зима. Вона не могла витримати гарних поглядів світила і танула дуже швидко». «Барвінок» -«Воно замилувалося гарною квіткою і лагідно посміхнулося. Зима побачила цю посмішку і всю галявину вкрила квітами.» «Конвалія» - «З тих часів, щороку, коли Зима починає плакати, а на небі весело всміхається Сонце, з – під снігу з’являються тендітні білі квіти – проліски.» 2. Мовно – логічні завдання. Скласти вірші на задану риму. «Пролісок» _____________________________________лісок _____________________________________струмок _____________________________________ голосок _____________________________________пролісок «Фіалка» _____________________________________квіточки _____________________________________діточки _____________________________________під листок _____________________________________мовчок «Барвінок» _____________________________________низенько _____________________________________стебло _____________________________________зелененьке _____________________________________тепло «Конвалія» _____________________________________ у гаю _____________________________________ високий _____________________________________конвалію _____________________________________широкий 3. Запитання для дискусії. (Всім творчим групам). - Я переконана, що квіти з’явилися на землі просто як вид рослин для харчування тварин і для того, щоб були плоди після цвітіння дерева. Хто має іншу думку, переконайте! (Відповіді – міркування дітей). ХІ. ПІДСУМОК УРОКУ. 1. Виставка книг. 2. Відгадування угорських кросвордів . (Робота в творчих групах). Навесні, а може, влітку ти знайдеш барвисту квітку, що в зимових снах була і нарешті розцвіла. Подивись, яка вона – чи весела, чи сумна? Пелюстки не обривай, інші квіти відгадай! Доброгорська Галина Вікторівна, вчитель початкових класів, Скандинавської гімназії м. Києва Джерело: http://www.rusedu.ru/ | |
Переглядів: 11351 | Рейтинг: 2.0/4 |
Всього коментарів: 0 | |