Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" | [ Додати статтю ] |
Використання техніки оригамі на уроках математики в початковій школі Абсолютною цінністю особистісно орієнтованої освіти є дитина. Глобальною метою такої освіти є людина культури -особистість вільна, гуманна, творча, духовна. Головне в такій особистості - спрямованість у майбутнє, вільна самореалізація, зміцнення віри в себе та свої можливості, досягнення ідеального «Я». Сьогодні в творчих індивідах існує гостра соціальна потреба, тож розвиток творчого мислення школярів - одне з найважливіших завдань сучасної школи. У минулому математика застосовувалась в обмеженій кількості сфер людського життя і була необхідна порівняно невеликій кількості спеціалістів. На сучасному етапі математика проникла в усі сфери, у яких практикується раціональне мислення, а це потребує відповідної математичної підготовки школярів. Надзвичайно ефективним є використання на уроках математики техніки оригамі. За допомогою одного з найпростіших і найдоступніших матеріалів - аркуша паперу - це давнє східне мистецтво дозволяє вчителеві показати, а учням побачити й засвоїти основні елементи графічної грамотності. Проблема навчання елементів геометрії особливої актуальності набуває в початкових класах. Від її розв’язання залежить не тільки успіх підготовки молодших школярів до вивчення систематичного курсу геометрії, а й підвищення рівня їхніх математичних знань у цілому. У геометричному матеріалі багато спільного з художнім сприйняттям світу, оскільки важливе місце в геометрії належить образному мисленню. Це можна використати на уроках математики, оскільки мислення молодших школярів - наочно-образне та наочно-дійове. Мистецтво оригамі для вирішення таких завдань підходить якнайкраще. Ще в XIX столітті німецький педагог Фрідріх Фребель заснував курс навчання математики за допомогою оригамі, на основі якого можна було покращити і зміцнити геометричні знання та вміння. Він пропонував своїм учням основи геометрії вивчати не за допомогою лінійки, циркуля та абстрактних понять, а через буквально відчутні реалії зігнутого паперу [3.8]. Сьогодні навчання геометрії за допомогою оригамі практикується в багатьох школах Японії, США та інших розвинених країн. Концепція математичної освіти стверджує, що знати математику - це вміти її застосовувати (розв'язувати задачі, користуватися математичною мовою, доводити твердження, критично аналізувати свої міркування), але цього не достатньо, необхідно вміти ще й малювати і креслити схеми, графіки, користуватися вимірювальними, креслярськими, технічними і лабораторними пристроями. Застосування техніки оригамі як об'єкту математичного дослідження та підтримки графічної грамотності в дітей розкрили у своїх роботах Афонькін С.Ю., Капітонова І.В., Погребняк Т.Ю., Вигонов В.Н., Сергєєва І.Н., Олєхнік С.Н., Гашков С.Б. та інші. 1. Оригаметрія - застосування мистецтва орігамі при вивченні математики. Оригамі - мистецтво складання паперу без використання клею та ножиць. Історія виникнення цього дивовижного мистецтва пов’язана з винайденням технології виготовлення паперу. Поступово оригамі поширилось по всьому світу Особливого розквіту набуло в Японії. Сама назва «оригамі» утворюється з двох японських слів «орі» і «камі», що в перекладі означає «складений папір». Це мистецтво впевнено і твердо ввійшло в педагогіку і знайшло собі місце у всіх її галузях. Орbгамі - ідеальна дидактична гра, що розвиває фантазію дитини, її винахідливість, логіку та просторове мислення, уяву та інтелект. Просторова трансформація плоского аркуша дозволяє школярам легко, граючись, засвоювати складні математичні поняття, розв'язувати задачі з геометрії. Педагоги багатьох країн давно помітили, що оригамі: - привчає уважно слухати усні інструкції вчителя; - навчає виконувати послідовні дії; - розвиває здатність контролювати за допомогою мозку тонкі рухи рук та пальців (розвиток дрібної моторики); - покращує просторову уяву і формує вміння подумки оперувати з об'ємними предметами; - вчить читати схеми, за якими складається фігура; - знайомить на практиці з основними геометричними поняттями; - розвиває впевненість у своїх силах і здібностях; - допомагає розвитку графічної грамотності; - стимулює розвиток пам'яті; - вчить концентрувати увагу; - розвиває творчі здібності і дослідницькі навички; - підвищує активність роботи правої і лівої півкуль мозку; - підвищує і стабілізує на високому рівні психоемоційний стан. Згинання аркуша паперу - найпростіша операція, яка не потребує жодних особливих навичок, крім уяви, і ця проста операція створює своєрідну геометрію, не менш багату, ніж геометрія циркуля та лінійки. На перший погляд здається, що можливості згинання включають у себе геометрію лише лінійки, але це помилка. В деяких випадках згини приховують у собі можливості циркуля, хоча і не дозволяють проводити безпосередньо дугу кола. Оригамі дає можливість застосовувати графічні вміння та навички учнів у побудові схем, рисунків геометричного характеру на площині та в просторі, причому не користуючись при цьому креслярськими інструментами. Завдяки оригамі з’являється можливість показати, що математика не суха наука, а краса та гармонія. В оригамі всі геометричні поняття формулюються мовою згинів, без детальних математичних тлумачень. У сучасній школі все частіше помітне зниження інтересу учнів до уроків математики. Саме інтегроване вивчення оригамі та геометрії (оригаметрія) є одним з можливих шляхів вирішення цієї проблеми. Піфагору ставлять у заслугу, що він поєднав геометрію та арифметику. Шкільна арифметика дуже мало використовує геометрію, а звідси, як наслідок, погані обчислювальні навички школярів та студентів. Оригамі ж спонукає вивчати геометрію разом з арифметикою. У цьому випадку заняття оригамі будуть мати смисл і ціль: геометричні фігури стануть об'єктом дослідження, а числа - його засобом. Властивості чисел будуть вивчатися за допомогою фігур, а фігури за допомогою чисел. Одне і те математичне твердження буде виражатися двома мовами. І перехід від предмета до знання відбуватиметься через перехід із мови фігур на мову чисел та навпаки. Отже, на уроках математики оригамі дає можливість: - практично побудувати модель евклідової геометрії і навчитися працювати з нею; - говорити про одні й ті факти на різних мовах (орігамі, геометрія, арифметика та ін.); - поєднувати вивчення плоских (просторових) фігур і арифметичних дій; - переглянути послідовність вивчення геометричного матеріалу в межах додаткової освіти, враховуючи історичні зв'язки та сучасні можливості. Розглянемо фрагмент уроку математики вчителя спеціалізованої школи № 200 Святошинського району Оксани Іванівни Дятел, у якому поєднано геометричний матеріал та оригамі. Учитель пропонує школярам такий алгоритм роботи: - Візьміть аркуш паперу. - Якої він форми?(прямокутний) - Доведіть це, використовуючи лінійку. - Складіть аркуш навпіл. - Яку фігуру одержали ? Доведіть. - Знайдіть нижній кут. Візьміться за нього і, піднявши, підведіть до верхньої сторони прямокутника. Стежте уважно: верхній правий кут повинен скластися навпіл, а сторони повинні рівно збігтися одна з одною. - Яка фігура білого кольору ? Доведіть. - Яка фігура кольорова? Доведіть, використовуючи лінійку. - Згорніть трикутник усередину кольорової фігури. - Чи можемо ми сказати, що кольоровий - прямокутник? Чому? - Відірвіть прямокутник. - Розгорніть. - Яка фігура перед вами? Доведіть. - Як називається лінія, що сполучає два протилежні кути квадрата? - Скільки діагоналей може бути у квадрата? Доведіть. - Чи могли ми обійтися без лінійки, щоб одержати з прямокутника квадрат? - Зробіть квадрат із прямокутника, що залишився . Оксана Іванівна Дятел, заступник директора з навчально-виховної роботи спеціалізованої школи № 200 м.Києва | |
Переглядів: 4439 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |