Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Загальне поняття про прикметник

Урок української мови

3 клас

Тема: Загальне поняття про прикметник.

Мета: розширювати знання учнів про прикметник; вчити визначати прикметник за запитаннями, значенням і роллю в реченні.

Розвивати спостережливість, пам'ять, увагу.

Виховувати бережне ставлення до природи, її багатств.

                                                   

Урок – дослідження

Хід уроку

І. Організація класу

- Сьогодні у нас не просто урок української мови. Ми, на сьогоднішньому уроці будемо працювати у творчій дослідницькій лабораторії. Ви спробуєте себе у ролі юних дослідників української мови. Отже у нас сьогодні урок – дослідження.

- Досліджувати означає виясняти, пізнавати, розглядати, знайомитись.

- Сьогодні на уроці я бажаю вам бути впевненими, творчими, активними, спостережливими.

- Для гарної роботи, потрібно дещо пригадати.

 

ІІ. АОЗ

«Мозкова атака»

-                     З чого складається наше мовлення?

-                     З чого складаються речення?

-                     В які частини мови поєднані слова?

-                     Яку частину мови вже вивчили?

-                     Що таке іменник? Яких родів бувають іменники?

-                     За допомогою чого встановлюється зв'язок іменника з іншими словами?

-                     Якими членами речення можуть виступати іменники?

 

- Отже, ми з’ясували, що вже знаємо. Сьогодні ми продовжимо здобувати нові знання.

-  Наш урок – дослідження ми розпочнемо із дослідження ребусу. Розгляньте ребус. Яке слово заховалось у ньому?  (Тут заховалось словникове слово)

       Минулий.

- Як будемо писати? Чи можемо перевірити наголосом? Як називаються слова, правопис яких треба запам’ятати? (словникові)

- Каліграфічно запишіть слово. Поставте наголос. Поділіть слово на склади.

- Складіть речення. (1 дитина записує на дошці). Підкреслити основу речення. Назвати, до якої частини мови відносяться усі слова.

Встановити зв'язок слів у реченні. 

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

- На яке питання відповідає словникове слово? До якої частини мови відноситься?

- Як ви вважаєте, якою може бути тема нашого уроку?

Тема уроку …

-                     Для чого нам вивчати прикметник?

Дистанційний диктант

Апельсин, бензин, вокзал, директор, кишеня, коридор, радіо, очерет, верба, зима.

(перевірити, оцінки. Додаткові питання)

- Які слова зайві? Чому? Як їх можна перевірити? (наголосом)

- Доберіть до слова зима слова, що відповідають на питання яка?

- До якої частини мови відносяться ці слова? (прикметники)

 

-                     Діти, а чи потрібні у нашій мові прикметники? Можливо без них можна обійтися?

- Спробуємо це дослідити.

Вправа 83. с. 38

Робота за підручником.

- Доведіть, що прикметники все – таки потрібні в мові.

(прикметники потрібні для кращого розуміння висловлювання, для милозвучності мови …)

Робота в групах

-                     Ви знаєте, що іменники можуть вживатися як синоніми, як антоніми, як багатозначні слова.

-                     А якими можуть бути прикметники? Наступне наше дослідження пов’язане саме з цим питанням.

-                     Дослідіть, якими можуть бути прикметники.

1 група -  доберіть синоніми до слів: Ввічливий - …

                                                               Сумний - …  

                                                                Сміливий - …                                                              

2 група – доберіть антоніми до слів:           Солодкий - ..

                                                                         Світлий - …

                                                                         Новий - …

                                                                          М'який - …

3 група – Скласти речення, з'ясувати чим виступає в реченні прикметник?

На, дерева, руденька, верхівці, жила, білочка.

- Назвати підмет та присудок, усно встановити зв'язок слів у реченні. Чим виступає прикметник?

 

- Отже, чим виступають прикметники в реченні? Яким можуть бути прикметники? (синоніми, антоніми).

- Дослідимо правило. (на дошці) Прочитайте, скажіть, що з прочитаного ми вже знаємо? Чого не сказали? Що ви можете додати?

 

- Як змінюються іменники, зв’язуючись у реченні з іншими словами? (закінчення)

- Зараз ми дослідимо чи змінюються прикметники, зв’язуючись з іншими словами. 

*Утворіть нові словосполучення

Червоний мак –                                 нема (чого? Кого?)

Мудра сова –

Кольорова веселка –

Міцний горіх –

Солодкий мед –

- Чи змінилися прикметники, чи залишилися незмінними? Що змінилося?

(змінилися разом з іменниками, змінились закінчення)

- Отже прикметники пов’язуючись з іншими словами, змінюють свої закінчення.

 

 

- А зараз ми пограємось у гру «Мовна мозаїка». Що таке мозаїка?

- У класі є цифри з кольоровою фігуркою, оберіть фігуру, що вам найбільше подобається  і підійдіть до неї. Ви об’єдналися у групи.

 

 - Ми пограємо у мовну мозаїку, вам потрібно дослідити і пояснити значення слів.

1 група – Охайний – чистий, акуратний, любить порядок.

                Жорстокий –безжалісний, нещадний, незвичайно суворий.

2 група – Пиріг – печений виріб із тіста з начинкою.

               Ошатний – гарно, святково одягнений.

3 група -  Доброзичливий – той, хто бажає всім добра.

                Давній – існує протягом тривалого часу.

- Поясніть, що означають ці слова. (кожна група)

Подивіться, на записані слова. Що ви помітили? ( прикметники, антоніми, синоніми)

- Яке слово зайве? Чому? (іменник). Яке це слово? (словникове) Як потрібно писати?

 

-                     Наша дослідницька лабораторія зачиняється до наступного уроку. Тож давайте підсумуємо, що ви запам’ятали.

 

ІІІ. Підсумок уроку

-                     То що ж таке прикметник?

-                     На які питання відповідає?

-                     Які бувають прикметники? (синоніми, антоніми)

-                     Як змінюються прикметники в реченні, пов’язуючись з іншими словами? (змінюють закінчення)

-                     Чи виступають прикметники в реченні?

-                     Для чого прикметники в мові?

-                     Сьогодні ви виконували різні завдання, добирали слова, пояснювали слова…

На завершення виконайте ще одне невеличке завдання.

    У мене на столі є слова, виберіть з них ті, які найбільше підходять до нашого сьогоднішнього  уроку. (вибирають кілька дітей)

Цікавий, веселий, незвичайний, пізнавальний, червоний, смішний, малий, чудовий,  мудрий, успішний.  

- Бажаю вам бути  мудрими, розумними досягати гарних успіхів у навчанні. 

 

Колосович О. О., учитель початкових класів, Шепетівський НВК "Загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів – гімназія" Хмельницької обл.

 

http://osvita.ua/

Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (18.05.2010)
Переглядів: 5509 | Рейтинг: 2.0/3
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!