Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Закінчення слова. Зміна форми слова за допомогою закінчення. Закінчення як засіб зв'язку слів уреченні

План-конспект відкритого уроку

Тема: Закінчення слова. Зміна форми слова за допомогою закінчення. Закінчення як засіб зв'язку слів уреченні.

Мета: Формувати в учнів уявлення про закінчення слова

як його змінну частину; вчити визначати в словах закінчення шляхом словозміни. Виховувати повагу до праці; бережне ставлення до хліба.

Обладнання:   казка про «Будову слова», ілюстрації про збір

урожаю на хлібному полі.

Хід уроку

I.  Організація класу до уроку.

Діти, стали рівненько. Сьогодні у нас гості. Повернулися до них і привіталися.

Пролунав дзвінок.

Починаєм урок.

Працювати старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім третім класі

Діти просто молодці. Девіз уроку:

Красиво пишемо, вірно читаємо

Чітко розповідаємо, мову свою розвиваємо.

 

II.  Вивчення нового матеріалу,

1.   Оголошення теми і мети уроку.

На сьогоднішньому уроці ми з вами вирушаємо у подорож. А якою країною ми з вами будемо подорожувати, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.

Красивий, щедрий рідний край

І мова наша солов'їна,

Люби, шануй, оберігай.

Усе, що зветься (Україна).

Отже, ми з вами будемо мандрувати містами України. Але ці міста будуть незвичайні. Перше місто, до якого ми відправимося це - місто Каліграфія: Давайте повторимо лічилку. Зошит. Записали число і класна робота.

III.  Каліграфічна хвилинка.

Щоб рівно і гарно слова записати, Нам з'єднання букв слід усім пригадати Одна лиш для цього дається хвилинка, Щоб кожна навчитись зуміла дитинка.

Зараз ми з вами напишемо буквосполучення: хл, ил. У хлібі здоров'я і сила.

2.  Слово вчителя.

Наступна наша зупинка - це місто Казкове. Зараз я вам розповім казку, а ви уважно слухайте і скажете, як би ви її назвали.

 

         Не за синіми морями,

Не за дальніми лісами

А в Словарику-країні

Жили були проживали

Старий Корінь сивуватий, Префікс - брат його молодший, Суфікс - добрий молодець,

Й закінчення накінець

Були всі вони сусіди.

Жили мирно, не тужили

І в словарії звичайно,

Поважали їх й любили.

Якось влітку вирішили вони сходити разом на екскурсію, помилуватися красою природи. Пташки співали, сонечко посміхалося до них і зігрівало своїми промінчиками. Друзі трималися разом, щоб не заблукати. Та ось на галявині перед ними з'явилась жива картина: коники-стрибунці, джмелики, різнокольорові метелики. Не помітили вони, як розбіглися у різні боки.

Швидко промайнув час. Друзям вже час повертатися до своєї країни, але вони забули свої місця. Стали друзі і гірко заплакали. Та ось з'явилася Мудра Сова:

-         Я вам допоможу стати на свої місця, - каже вона.

-         Ти, Корінь, ставай всередину, бо це серце слова. Друзі твої стануть так: Префікс - ліворуч, Суфікс - праворуч, а Закінчення - після Суфікса, в самий кінець.

Зраділи частини слова і щасливі повернулися додому.

-         То як назвемо цю казку?

-         Які частини слова згадано у цій казці?

-         А хто пам'ятає, де стоїть закінчення?

-         Як ми позначаємо закінчення?

А зараз ми помандруємо до іншого міста, до міста Речення. На дошці записано слова Осінь, хліб, відшуміла, стиглий

-         Прочитайте слова.

-         Чи виражають ці слова закінчену думку?

-         Чи можемо ми допомогти словом стати реченням?

-         Як скласти речення із цих слів?
(Відшуміла осінь стиглими хлібами).

-         Чому це речення?

-         Які зміни відбувалися зі словом в результаті складання речення? (Вони змінили закінчення).

Аналогічно виконайте вправу 153.

У цих двох реченнях знайдіть основу речення і підкресліть

(Перевірка)

-              А тепер ми примандрували до міста Змінного.

3.  Вибіркове списування

-            Знайдіть вправу 152

Що потрібно зробити у цій вправі?

Подивіться на зразку

З яким словом зв'язного слова праця у першому реченні. Прикрашає (що?) праця, не живе (без чого?) без праці, бережіть (що?) працю; створюються (чим?) працею; бачить (у чому?) у праці.

-              Що спільні у словах праця, праці, працю, працею, праці?

-              Чим вони відрізняються?
Що змінилося у цих словах?

4.  Робота над правилом.

Отже давайте прочитаємо, правило? (Читають діти самі, а потім ще і вчитель)

-         Що таке закінчення? (Змінна частина слова).

-         Як знайти закінчення?

-         А тепер ми завітали до іншого міста, до міста Здоров'я. ІV.Фізкультхвилинка.

Рух - це є здоров'я всіх нас Давайте ж встанем цілим класом Фізкультхвилинки прийшов час

Школярі всі дружно встали, Фізкультхвилинку розпочали. Руки гарно розім'яли Як Клички по боксували. Як Шевченко у футболі Забиваємо ми голи. Всі, як Бубка, пострибали і за парти посідали.

-              Чому це місто так називається?

-              Що потрібно робити, щоб бути здоровими?
V. Робота з підручником.

- Наступне наше місто - місто Прийменник.

Знайдіть вправу 154

Прочитайте і скажіть, що потрібно зробити у цій вправі.

Пригадайте, як у 2 класі ми назвали маленькі слова (ліліпути, а

великі слова - гіганти). Зараз нам потрібно вставити прийменники

змінити слово те що в дужках так, щоб речення мало зміст.

Діти поспішають до школи. У школі учні привіталися з учителькою. Школярі сідають за парти. Учень відповідає біля дошки. Вчителька похвалила учня за гарну відповідь. Підкресліть прийменники у цих реченнях.

Прочитайте правило. Для чого служить закінчення?

-              Наступне місто до якого ми прибули - це місто Чародійне.
Виконати вправу 155.

Зла Баба Яга відрізала у словах закінчення. Зараз нам їх треба записати і визначити.

Виконати вправу 155 (коментовано)

-              Які пісні вам доводилося чути від своєї мами. Хто хоче
проспівати пісню?

Молодці.

ї справді, ми повинні не забувати тих пісень, які вчили нас наші бабусі та матусі. Бо пісня - це душа народу. І вона живе до тих пір, доки живе народ. А український народ дуже співочий. І повинні донести ці пісні своїм нащадкам.

А наступне наше місто - місто Загадкове.

Послухайте загадки і розгадайте їх.

Народився із землі,

Зарум'янивсь на вогні

І з'явився на столі

До борщу тобі й мені. (Хліб)

Як навколо об'їси,

Серединки не проси

Ми такі гостинці

Дірка в серединці. (Бублики)

-              Які слова близькі за значенням, можна підібрати до слова
«хліб», (хліб, булка, калач, паляниця).

Вправа 156.

Знайдіть вправу 156. Прочитайте, що потрібно зробити. Яна прочитає текст. Яке слово повторювалося у цьому тексті. Давайте, до слова хліб у кожному реченні поставимо запитання і визначимо закінчення.

А тепер спишіть тільки спонукальне речення.

А які ще речення за метою висловлювання ви знаєте? Як перебудувати останнє речення за зразком першого?

Хліб - добробут, здоров'я і сила.

VI.  Словникова робота.

-              Як ви розумієте слово добробут?
Добробут - достаток, забезпеченість.

І останнє наше місто - це місто цікавість.

-  Чи знаєте ви, що на Україні називають хліб, у Вірменії - гац, у
Грузії - мадаурі, в Англії - бред.

А для того, щоб спекти хлібину, потрібно приблизно 10000 зернин. В Україні випікають понад 800 видів хліба. Тому, діти, бережіть кожну крихту, адже скільки людей вложили свою працю в одну хлібину.

-  А які вірші ви знаєте про хліб?

VII.  Підсумок уроку.

-              Що ж таке закінчення? Для чого воно служить у реченні?

VIII.  Д/з.

Скласти невеличку розповідь про те, як приходить на стіл хліб.

 

Кос М.В., Ясенська ЗОШ І- III ст. Рожнятівського р- ну

Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (18.04.2011) | Автор: Кос М.В.
Переглядів: 6834 | Рейтинг: 1.3/3
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!