Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Проект "Зима. Тварини взимку".
Проект «Зима. Тварини взимку» 

Тип проекту. Навчальний, міжпредметний, груповий.

Мета і завдання проекту.

- узагальнити накопичений матеріал з теми « Тварини взимку.»,
- формувати навички пошукової діяльності на основі спільної праці,
- з’ясувати різноманітність звірів за способом живлення,
- узагальнити знання учнів про зміни в житті тварин взимку,
- вчити класифікувати та систематизувати ознаки,
- вчити працювати в групах,
- виховувати дбайливе ставлення до природи .

Напрямки реалізації проекту.

Створення пошукових груп.

1 група. « Зимівля хижих звірів.»
2 група. « Рослиноїдні звірі взимку.»
3 група. « Зимовий сон тварин.»

Результати діяльності.

Усний журнал « Тварини взимку.»



І. Організаційний момент. Мотивація.


Учитель. Встаньте, діти, посміхніться !
Землі нашій усміхніться
За хороший день вчорашній !
І до сонця потягніться .
В різні боки похиліться ,
Веретеном покрутіться,
Раз - присядьте, два – присядьте,
І на місце тихо сядьте.

ІІ. Оголошення, представлення теми та очікуваних результатів.

1 ) Діти, наш урок присвячений чудовій порі , що зветься ….

Що за диво ? Все село
Білим пухом замело
Дива зовсім тут нема –
Це прийшла до нас …. ( Зима ).

- Яка зараз пора року ?
- Діти, подивіться як гарно взимку ! ( картина «Зима у лісі.» )

2 ) Презентація назви проекту .

В білих валянках , у білім кожусі
Ходить зимонька в полі й у лузі .
Носить зимонька білий мішок,
Трусить з нього на землю сніжок.

В рамках проекту « Зима.» ми виділили тему « Тварини взимку.» і зібрали багато цікавої інформації про зимівлю тварин.

Ми тихо заходимо до лісу
Зима – чарівниця стоїть,
Тримаючи ключиків в’язку ,
Щоб нам таємницю відкрить.

Сьогодні ми з вами дізнаємось , як зимують дикі тварини.

Вчитель. Над проектом «Дикі тварини взимку .» працювало 4 групи.

1 група. Завдання : - зібрати інформацію про зимівлю хижих звірів ;
- створити альбом « Зимівля хижих звірів.»
2 група. Завдання : - дізнатися про зимові турботи рослиноїдних звірів ;
- створити альбом « Рослиноїдні звірі взимку.»
3 група. Завдання : - відшукати інформацію про тварин, які впадають в зимову
сплячку ,
- створити альбом « Зимовий сон тварин.»

(Учні «подорожують» по сторінках журналів.
1 сторінка – сліди тварини, 2 – зображення тварини,
3 сторінка - вірші, загадки, цікавинки про тваринку.
На кожну тваринку відведено по три сторінки. )

ІІІ. Презентація роботи кожної групи.

1 група. « Рослиноїдні тварини .»

Зайчик.

1. Загадка.
Зимою в білому, як сніг,
А літом в сірому гуляє.
Вловить його ніхто не зміг
Тому що довгі ноги має. ( Заєць. )

2. Цікаво знати !
- Заєць дуже обережний. Перед сном ( спить вдень ) він наробить стільки слідів, що не кожний з його ворогів розбереться. Потім з розгону стрибає вбік і там спить.

- Зайцям легше бігти вгору , ніж донизу. Це пов’язано з тим , що у зайців передні лапи довші, ніж задні .

3. Як зимують зайці.
В полі , в лісі проживають,
А хатиноньки не мають
Довговухі стрибунці.
Сірі й білі є зайці.
Зимня шубка в них густіша,
Навіть в сірого – світліша,
Зовсім біла в біляка –
Гарна, тепла і м’яка !
Взимку від лисиць тікають,
Їстоньки собі шукають:
Обгризають верболіз,
Кору кленів і беріз.

- Діти, що ми приготували для зайчиків ? ( Морква, капуста )

Білка.

1. Загадка.
Пролетіло на хвості
Та й сховалося в гіллі
Все в дупло собі несе
І горішки все гризе. ( Білка.)

2. Цікаво знати.
Завдяки чіпким кігтикам білка легко лазить по деревах. Спритно перестрибувати з дерева на дерево їй допомагає хвіст. Він служить білочці парашутом і рулем.

3.Як готується до зими.
Бачиш, білочка стрибає ?
То грибки вона складає.
Сушить білочка грибки,
Наколовши на сучки.
Он вже скільки їх на гілці !
Вистачить на зиму білці !
Вже й горіхів нанесла –
Теж на зиму запасла.
Склала все : гриби і шишки,
А також смачні горішки
У своїм дуплі вона,
І зима їй не страшна !
- Діти, які гостинці ви приготували для білочки ? ( Горішки, шишки, грибочки )

Лось.

1. Гарний, дужий, довгоногий.
Мов корону, носить роги.
Та вона така важка –
Не втечеш від хижака !
Взимку скинув роги – й ось –
До весни безрогий …. ( Лось.)

2. Лось має найбільші роги серед звірів України. Їх вага 20 – 25 кг , розмах – 1,5м.
Лось, не розганяючись, може перестрибнути паркан вищий 2м.
Щороку в листопаді – грудні лось скидає свої роги.
В квітні – травні вони відростають. У лосих рогів немає.

3. В листяному лісі лосю
Влітку краще всіх жилося.
Горобина та вербичка,
Молода смачна осичка,
І трава, й чагарники.
Аж погладшали боки !
Взимку набагато гірше :
Зелені немає більше.
Доведеться кору гризти
Та засохлі трави їсти.
Коли б так весь рік жилось,
Мабуть, зовсім схуд би лось.

- Діти, що ж ви припасли для лося ? ( Сіно )

2 група. « Хижі тварини взимку.»

Лисиця.

1. Прийшла кума із довгим віником
На бесіду із нашим півником,
Схопила півня на обід.
Та й замела мітлою слід. ( Лисиця. )

2. Лисиця дійсно найхитріша із звірів. Щоб обдурити птахів, вона може прикинутися мертвою. Птахи підлітають до неї і вона хапає їх.

3. В лиса хвіст,
Немов той віник –
Ну й роботу має !
Всі слідочки, всі стежинки
Хвіст той замітає.

4. Пухнастий , рудий хвіст – кермо під час бігу.
Ноги у лисиці тонкі, кігті короткі і тупі. Має гарний слух і нюх, добре бачить вдень і
вночі. Лає, як собака. Полює на мишей , куріпок , зайців.

Вовк.

1. По полю гуляє, овечок хапає
І нас лякає. ( Вовк. )

2. Вовки дуже опікують своє потомство. Причому, не тільки власне, а й чуже. Якщо зустрінуть беззахисне вовченя, яке втратило батьків, вовки обов’язково нагодують його, напоять, навчать полювати.
Коли вовчиця полює. Вовченят доглядає батько, або інші члени родини.
Відомі такі випадки, коли вовки брали в свої зграї людських дітей.

3.Вовки полюють на косуль, оленів, наближаються до селищ і на падають на овець, корів. У лісі годуються мишами, куріпками.

- Вовки , як і лисиці – хижаки . Вони поїдають інших тварин.

ІY. Фізкультхвилинка.

Сірий зайчик сів і жде
Спритно вушками пряде.
Зимно зайчику стоять
Треба трішки пострибать.
Стриб – скок, стриб – скок ,
Треба зайцю пострибать.

3 група . « Тварини, які взимку впадають в сплячку.»

Є чимало звірів, які впадають у зимову сплячку. Тому їхніх слідів ми не знайдемо.
Сплять вони кілька місяців, майже не прокидаючись, і збудити їх важко.
Під час зимового сну серце б’ється повільно, дихання ледь помітне.
Але організму у такому стані все одно потрібна їжа . Вони живляться жиром, який накопичили з осені. А так як організм працює повільно, то і жиру вистачить протягом усієї зими.

Їжак.

1. Гострі голки стирчать із клубочка-
Не пошиєш ти ним сорочку.
Цей клубочок по лісу гуляє,
Добрих друзів своїх він шукає.
Цей клубочок з колючок
Має назву … ( їжачок.)

2. Їжак дуже міцно спить. Може пробути без їжі під час сплячки 236 діб.
Під час сплячки у нього навіть знижується температура ( + 2 )
Спить у нірці, утепленій мохом, листям, травою.
Яблука не їсть, а просто чистить ними свої голочки.

3. Чимчикує їжачок -
Ціла купа голочок.
Їсть комах він, плазунів
І маленьких гризунів,
І до жаб він не байдужий.
Влітку він жиріє дуже,
А на зиму їжачок
Знайде ямку чи дупло,
Зробить там собі кубло,
Листячком його застеле,
Спатиме в м’якій постелі.

Ведмідь.

1. Дітки ситі молочком
У матусі під бочком.
Мама ж зиму лапу смокче,
Прокидатися не хоче !
Міцно спить в заметі
Матінка - …. ( ведмедиця.)

2. Взимку під снігом у ведмедиці народжуються маленькі ведмежата ( маса яких – 500г). Мама малюків годує жирним молоком. Поїдять та знов спати лягають.
Смокчуть ведмеді лапу – і сняться їм солодкі сни. Але насправді це шкіра на лапах облазить , уві сні ведмеді здирають її зубами.

3. Холодати в лісі стало,
Осінь пізня вже настала.
Влаштував ведмідь барліг,
Спати там на зиму ліг.
Літо й осінь він старався –
Досхочу він наїдався.
Мед, малину, груші їв,
Рибу та мишей ловив.
Наїдавсь на повний ротик.
Бач, який товстий животик !
І тепер аж до весни
Будуть сниться гарні сни !

4. Якщо ведмідь не запасає жиру, то не лягає спати, а цілу зиму ходить по лісі. Таких ведмедів називають шатунами. Вони дуже небезпечні, можуть нападати на людей, їх доводиться відстрілювати.

Хом’як.

1. Шубка тепленька, м’яка
В ненажери – хом’яка.
Це один із гризунів.
Їсть комах він, плазунів.
Робить він глибокі нори,
В норах – камери, комори.
Засипає в них зерно:
І пшеницю, і пшоно.
Краде в полі на дурняк.
Ну й шкідливий цей хом’як !
Взимку спить , весна настане –
Він запаси їсти стане.

Борсук.

1. Куцоногий борсучок -
Досить дивний хижачок,
Їсть молюсків і комах,
Може вполювати птаха.
Полюбляє і насіння,
Кукурудзу, груші, дині.
Цілу зиму борсучок
Спить, звалившись на бочок.
Нори навесні лаштує.
Чистить їх і ремонтує.
Щоб було де взимку спати,
Влітку вдень – відпочивати.

2. Живуть борсуки в норах. Нора – справжній лабіринт, має багато ходів, виходів, гнізд. Борсуки дуже охайні. Перш ніж зайти в нору, вони витирають лапи. Після сплячки чистять свої нори і територію навколо неї.
Сплять дуже чутливо, повертаються, можуть навіть спати на спині.

Ховрах.
1. Сірий в крапочку гризун,
Соковитих трав ласун,
Зветься він ховрах крапчастий.
Селиться на полі часто.
Так за літо розжирів !
З апетитом трави їв !
На полях, на цілині,
На великій глибині
Риє нори особливі.
Дуже цей звірок шкідливий.
Коли холод надворі,
Спить ховрах в своїй норі.

Y. Підбиття підсумків.

Діти, пора повертатися додому.
Які ви у мене молодці ! Звірятам допомогли.
Робити добро – це дуже гарна справа, від цього людині завжди радісно.

1. Поляна слідів.

На дошці таблиця з слідами звірів , а внизу малюнки із зображенням цих звірів.
Потрібно знайти де чиї сліди.

2. Ребуси про тварин .

( Викладаємо малюнки звірів , птахів.
Хто зайвий ? ( птахи )
Кого не побачимо взимку серед звірів ? )

3. « Плутанка.»
- Прочитайте текст, виправте помилки.
Як гарно взимку у лісі !
За кущиком горобини заховався зайчик. А он з горбочка котиться їжачок .
З дерева на дерево весело перестрибує білочка. Вона шукає собі мишенят.
Деякі тварини впадають в зимову сплячку. Це зайці, їжаки, ведмеді, вовки.
Яка краса !

YІ. Творча робота в групах.
Створення колективного малюнка « Зимовий ліс.»

Малюнок « Що я найбільше запам’ятав у зимовому лісі .»

YII. Підсумок уроку.
І птахи, і звірі й квіти
У природі вільні діти.
Всіх природа не забула.
Всіх до себе пригорнула.
Категорія: Уроки | Додав: (12.12.2011) | Автор: Бардар Олена Анатоліївна E W
Переглядів: 29287 | Рейтинг: 4.4/5
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!