Дидактичні ігри
Серед ігор дошкільнят особливе місце займають дидактичні ігри, тобто ігри, спеціально розроблені дорослими з метою навчання або розвитку нових здібностей. Відомо, що в дошкільному віці засвоєння нових знань і розвиток нових здібностей значно успішніше відбувається в грі, ніж на навчальних заняттях. Навчальна задача, поставлена в грі, має для дитини явні переваги. У ситуації гри дошкільника зрозуміла сама необхідність придбання нових знань і способів дії. Дитина, захоплений задумом гри, як би не помічає, що він навчається, хоча при цьому він постійно стикається з перешкодами, які потребують перебудови його уявлень і способів дії. Знання, подані в готовій формі і не пов’язані з життєвими інтересами дошкільнят, погано засвоюються дітьми і не мають відношення до розумовому розвитку. У грі ж дитина сама прагне навчитися тому, що він ще не вміє. Дидактический гра - це не будь-які дії з навчальним матеріалом і не ігровий прийом на обов’язковому навчальному занятті. Це специфічна, повноцінна і досить змістовна для дітей діяльність. Вона має свої спонукальні мотиви і свої способи дій. Розвиваючі дидактичні ігри містять готовий ігровий задум, пропонований дитині, ігровий матеріал і правила (спілкування і предметних дій). Все це визначається метою гри, тобто тим, для чого ця гра створена, на що вона спрямована. Мета гри завжди має два аспекти: 1) пізнавальний, тобто те, чого ми повинні навчити дитину, які способи дії з предметами йому потрібно в даній грі передати; 2) виховний, тобто ті способи співпраці, форми спілкування і ставлення до інших людей, які слід прищепити дітям. В обох випадках мета гри повинна формулювати не як передача конкретних знань, умінь і навичок, а як розвиток певних психічних процесів, чи здібностей дитини. Щоб дидактичних гра залишалася грою, а не перетворювалася на засвоєння знань і вмінь, вона повинна обов’язково включати ігровий задум, тобто ту ігрову ситуацію, в яку вводиться дитина, і яку він сприймає як свою. Задум гри повинен спиратися на конкретні потреби і схильності дітей, а також особливості їхнього досвіду. Наприклад, для молодших дошкільнят характерна особлива зацікавленість предметами і діями з ними. Привабливість окремих речей задає сенс їх діяльності. Значить, задум гри може грунтуватися на діях з предметами або на прагненні отримати предмет у власні руки. Задум гри реалізується в ігрових діях, які пропонуються дитині, щоб гра відбулася. В одних іграх треба щось знайти, в інших - виконати певні руху, в третіх - обмінятися предметами і т. п. Ігрові дії завжди включають в себе навчальну задачу, тобто те, що є для кожної дитини найважливішою умовою особистого успіху в грі та його емоційної зв’язку з іншими учасниками. Рішення навчальної задачі вимагає від дитини активних розумових і вольових зусиль, але воно ж і дає найбільше задоволення. Зміст навчальної задачі може бути найрізноманітнішим: не втекти завчасно або назвати форму предмета, встигнути знайти потрібну картинку за певний час, запам’ятати кілька предметів і пр. Ігровий матеріал також спонукає дитину до гри. Він має важливе значення для навчання і розвитку малюка і, звичайно, для здійснення ігрового задуму. І, нарешті, найважливішою особливістю дидактичної гри є ігрові правила. Правила гри доводять до свідомості дітей її задум, ігрові дії та навчальну задачу. Для того, щоб гра дійсно захопила дітей та особисто торкнулася кожного з них, дорослий повинен стати її безпосереднім учасником. Своїми діями, емоційним спілкуванням з дітьми дорослий залучає їх у спільну діяльність, робить її важливою і значущою для них. Він стає як би центром тяжіння в грі. Це дуже важливо на перших етапах знайомства з новою грою, особливо для молодших дошкільнят. У той же час дорослий організує гру і направляє її - він допомагає дітям долати труднощі, схвалює їх правильні дії та здобутки, заохочує дотримання правил і відзначає помилки деяких дітей. Поєднання дорослим двох різних ролей - учасника та організатора - важлива відмінна риса розвиваючої гри. Завдяки тому, що дидактичних розвиваюча гра є активною і осмисленої для дитини діяльністю, в яку він охоче і добровільно включається, новий досвід, набутий в ній, стає його особистим надбанням, так як його можна вільно застосовувати і в інших умовах (тому необхідність у закріпленні нових знань відпадає). Перенесення засвоєних досвіду в нові ситуації в його власних іграх є важливим показником розвитку творчої ініціативи дитини. Крім того, багато гри навчають дітей діяти «в розумі», мислити, що раскрепощает уяву, дітей, розвиває їх творчі можливості та здібності. Розвиваюча гра є досить ефективним засобом формування таких якостей, як організованість і самоконтроль. Її обов’язкові для всіх правила регулюють поведінку дітей, обмежують їх імпульсивність. Якщо правила поведінки, декларовані дорослими, поза грою зазвичай погано засвоюються дітьми і часто порушуються ними, то правила гри, які стають умовою увлекательной спільної діяльності, цілком природно входять в життя дітей. Таким чином, в дошкільному віці розвиваючі ігри містять різнобічні умови для формування найбільш цінних якостей особистості.
http://rozhden.ru/
|