Каталог статей

Головна » Статті » Увага! Першокласник! » Різні аспекти цього питання [ Додати статтю ]

Чи потрібно вчити читати з 5-6 років?

Чи потрібно вчити читати з 5-6 років?

    
Як відомо, більшість дітей з радістю ідуть в школу, запевняючи, що вони хочуть навчитися читати, писати, рахувати. Але минає зовсім небагато часу й інтерес до навчання в школі швидко згасає. Чому? У цього феномену може бути багато причин: недосконалість програм, підручників, недостатнє використання наочного матеріалу та ігор під час навчального процесу. Але головна причина, на наш погляд, у перевантаженні першокласників.

     У дітей, які прийшли вчитися у перший клас, одночасно виникає дуже багато проблем. Необхідно встановити контакт новими дорослими – вчителями. Виникають проблеми взаємовідносин з дітьми у новому колективі першокласників. Але найбільші труднощі з’являються під час навчання рахувати, читати і писати. При цьому „допомога” батьків часто таких форм тиску, які інколи прискорюють формування негативного ставлення до процесу навчання загалом. Діти не завжди можуть справитися з наростаючим валом  проблем і нерідко це призводить до такого важкого наслідку, як шкільний невроз.

     Як допомогти малюкам уникнути складнощів адаптації до навчання в школі? Як полегшити їм цей процес? Одним із шляхів вирішення цієї проблеми є зменшення навантаження першокласників. І перш за все за рахунок попереднього навчання дитини читанню і підготовки її до писання.

     А чи можна навчити читати дітей 5-6 років? Дослідження психологів відповідають на це питання ствердно. Діти з п’яти, а тим більше з шести років, цілком здатні оволодіти діяльністю читати.

     Як свідчить наш досвід, навчитися читати з допомогою ігор, описаних нижче, під силу навіть дітям 3-4 років.

     Навчившись читати у 5-6 років, малюк має можливість, не поспішаючи, вдосконалювати свій навик, регулюючи цей процес відповідно до своїх бажань і можливостей.    

          

Формування інтересу до читання

 

     Перед тим як починати вчити дитину читати необхідно, щоб у неї з’явився до цього хоч якийсь інтерес. Без наявності такого інтересу навчання або вдається, або стане для малюка справжньою мукою. Психологи кажуть: потрібно сформувати мотивацію для читання.

     Яким чином це слід робити? Є лише два способи: 1) якнайбільше читати дитині різноманітні цікаві казки, історії, оповідання, вірші; і 2) розповідати і пояснювати малюкові, чому так важливо і цікаво навчитися читати.

     Перед тим як починати вчити читати дуже важливо вияснити, які мотиви вже сформувалися, а які ще треба сформувати. Для цього бажано поставити їй кілька запитань. Наприклад: „ Як ти думаєш, навіщо дитині  потрібно вміти читати?”, „Про що можна дізнатись, якщо читати якусь книжку?”, „А ти б хотів (-ла) навчитися читати?”, „ А для чого тобі це потрібно?” та ін.

     Слід прагнути до того, щоб у дитини були сформовані такі п’ять мотивів:

     1.Пізнавальний мотив – бажання навчитися читати для того, щоб дізнатися багато нового цікавого про навколишній світ(наприклад, про тварин і птахів, динозаврів, космонавтів, про рослин і т.п.).

     2. Перспективний мотив – прагнення навчитися читати для того, щоб було легко і цікаво вчитися в школі.

     3. Мотив особистісного росту – бажання навчитися читати, щоб стати таким (-ою), як дорослі, щоб мама, тато, бабуся, дідусь здивувалися і сказали: „Який молодець наш Дмитрик, вже вміє читати. Незабаром він зможе прочитати книжку „Пригоди Буратіно”, яку ми йому подарували”.

     4. Діяльнісний мотив – бажання навчитися читати, щоб потім можна було пограти в ті ігри, де потрібно читати якісь слова, придумувати різні захоплюючі історії або казки і т.п.

     5.Мотив спілкування з ровесниками – прагнення навчитися читати для того, щоб розповідати про прочитане своїм друзям знайомим.

     Коли ви побачите, що у малюка добре сформовані хоча б деякі з наведених вище мотивів, можете сміливо починати вчити його читати. 

 

Етапи навчання читанню

 

     Навчати дітей 5-6 років найефективніше під час гри, з використанням незвичних,веселих вправ. Включаючись в потішні ігри з словесним матеріалом, малюк не помічає, як у нього формується цілий ряд дуже важливих операцій, які лежать в основі читання. Оволодівши ними дитина непомітно для себе, легко і швидко навчається читати.

     Поряд з цим дорослий, який збирається вчити малюка читати, повинен чітко уявити собі, що робити це слід за суворо визначеною послідовністю. Тут ми наводимо основні етапи навчання із зазначенням відповідних ігор.

     Отже, на першому етапі дитину слід навчити робити звуковий аналіз слів, які вона вимовляє. Малюк повинен навчитися виділяти і називати за порядком звуки, з яких складається слово, а також розрізняти звуки голосні і приголосні, тверді і м’які.

     Другий етап навчання – це знайомство з літерами.

     Третій етап – виділення складів у словах і читання складів.

     І, нарешті, четвертий етап спрямований на те, щоб навчити дітей читати слова різної довжини, а також закріпити цей навик. Починати краще із слів, які складаються з 2-3 букв, потім поступово переходити до слів з 6-8 букв. А коли ви відчуєте, що малюк легко справляється з довгими словами (чи, у кожному разі не боїться їх читати), можна переходити до читання текстів. 

     З цього моменту починається період вдосконалення навиків читання, який триває зазвичай багато років. Для цього періоду ми ніяких ігор не пропонуємо, оскільки тепер захоплюючим повинен стати сам процес читання. Хочемо звернути вашу увагу лише на такі речі.

     Тексти, які ви будете пропонувати дитині для самостійного читання, повинні мати достатньо легкий шрифт (розмір повинен бути трохи більший, ніж у підручниках для першого класу). Починати самостійне читання слід починати з коротких, але обов’язково цікавих, веселих оповідань і казок. Від того, наскільки вони викликатимуть у дитини позитивні емоції, у великій мірі залежить ефективність формування у неї інтересу до читання взагалі. Дозуйте навантаження дитині не примушуйте її читати більший обсяг, ніж вона того хоче. Крім того, важливо, щоб дитина розуміла і запам’ятовувала те, що читає. Для цього пропонуйте їй відразу  після прочитання розповісти , про що вона читала.

Категорія: Різні аспекти цього питання | Додав: [ADM]Irina (03.07.2009)
Переглядів: 1433 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!