Каталог статей
Головна » Статті » Увага! Першокласник! » Різні аспекти цього питання | [ Додати статтю ] |
Ігри на розвиток мислення Мислення - одна з вищих форм діяльності людини. Це соціально обумовлений психічний процес, нерозривно пов'язаний з мовою. В процесі розумової діяльності виробляються певні прийоми або операції (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, конкретизація). Виділяють три види мислення: 1) за допомогою маніпулювання предметами; 2) за допомогою представлень предметів, явищ; 3) за допомогою понять, слів, міркувань. Наочно-дієве мислення особливо інтенсивно розвивається у дитини з 3-4 років. Воно осягає властивості предметів, вчить оперувати предметами, встановлювати стосунки між ними і вирішувати самі різні практичні завдання. На підставі наочно-дієвого мислення формується і складніша форма мислення - наочно-образне. Воно характеризується тим, що дитя вже може вирішувати завдання на основі уявлень, без вживання практичних дій. Це дозволяє дитині, наприклад використовувати схематичні зображення або лічити про себе. До шести-семи років починається інтенсивне формування словесно-логічного мислення, яке пов'язане з використанням і перетворенням понять. Проте воно не є таким, що веде у дошкільників. Всі види мислення тісно пов'язані між собою. При вирішенні завдань словесні міркування спираються на яскраві образи. В той же час вирішення навіть найпростішого, найконкретнішого завдання вимагає словесних узагальнень. Різні ігри, конструювання, ліплення, малювання, читання, спілкування і так далі, тобто все те, чим займається дитина до школи, розвивають у нього такі розумові операції, як узагальнення, порівняння, абстрагування, класифікація, встановлення причинно-насліжкових зв'язків, розуміння взаємозалежностей, здатність міркувати. Хто що любить? Підбираються картинки із зображеннями тварин і їжі для цих тварин. Перед дитиною розкладають картинки з тваринами і окремо картинки із зображенням їжі, пропонують всіх "нагодувати". Назви одним словом Дитині зачитують слова і просять назвати їх одним словом. Наприклад: лисиця, заєць, ведмідь, вовк - дикі тварини; лимон, яблуко, банан, слива - фрукти. Для дітей старшого віку можна видозмінити гру, даючи узагальнююче слово і пропонуючи їм назвати конкретні предмети, що відносяться до узагальнюючого слова. Транспорт - ..., птахи - ... Дитині дають набір картинок із зображенням різних предметів. Дорослий просить розгледіти їх і розкласти на групи, тобто відповідні з відповідними. Знайди зайву картинку Розвиток розумових процесів узагальнення, відвернення, виділення істотних ознак. Підберіть серію картинок, серед яких три картинки можна об'єднати в групу за якою-небудь спільною ознакою, а четверта - зайва. Запропонуйте дитині знайти зайву картинку. Запитайте, чому вона так думає. Чим схожі картинки, які малюк залишив. Знайди зайве слово Прочитайте дитині серію слів. Запропонуйте визначити, яке слово є "зайвим". Приклади: Хоробрий, злий, сміливий, відважний; Яблуко, слива, огірок, груша; Молоко, творог, сметана, хліб; Година, хвилина, літо, секунда; Ложка, тарілка, каструля, сумка; Плаття, светр, шапка, сорочка; Мило, мітла, зубна паста, шампунь; Береза, дуб, сосна, суниця; Книга, телевізор, радіо, магнітофон. Чергування Запропонуйте дитині намалювати, розфарбувати або нанизати намисто. Зверніть увагу, що намистини повинні чергуватися в певній послідовності. Таким чином можна викласти огорожу з різнокольорових паличок і так далі. Відповідай швидко Дорослий, кидаючи дитині м'яч, називає колір, дитина, повертаючи м'яч, повинна швидко назвати предмет цього кольору. Можна називати не лише колір, але й будь-яку якість (смак, форму) предмету. Запропонуйте дитині назвати якомога більше слів, що позначають яке-небудь поняття. - Назви слова, що позначають дерева; чагарники; квіти; овочі; фрукти. - Назви слова, що відносяться до спорту. - Назви слова, що позначають звірів; домашніх тварин; наземний транспорт; повітряний транспорт. Говори навпаки Запропонуйте дитині гру: "Я говоритиму слово, а ти теж говори, лише навпаки, наприклад, великий - маленький." Можна використовувати наступні пари слів: веселий - сумний, швидкий - повільний, порожній - повний, розумний - дурний, працелюбний - ледачий, сильний - слабкий, важкий - легкий, боязкий - хоробрий, білий - чорний, твердий - м'який, шорсткий - гладкий і так далі Буває - не буває Називаєте яку-небудь ситуацію і кидаєте дитині м'яч. Дитя повинне зловити м'яч в тому випадку, якщо названа ситуація буває, а якщо - ні, то м'яч треба відбити. Ситуації можна пропонувати різні: тато пішов на роботу; поїзд летить по небу; кішка хоче їсти; листоноша принесла лист; яблуко солоне; будинок пішов гуляти; туфлі скляні і так далі. Швидкість мислення Запропонуйте дитині пограти в таку гру: ви починатимете слово, а вона - його закінчує. "Відгадай, що я хочу сказати!" Всього пропонується 10 складів: ВО, НА, ЗА, МИ, МО, ДИ, ЧО, ЛИ, КУ, КО. Якщо дитина швидко і легко справляється із завданням, запропонуйте їй придумати не одне слово, а стільки, скільки вона зможе. Фіксуйте не лише правильність відповідей, але і час, який є показником швидкості розумових процесів, кмітливості, мовної активності. Порівняння предметів Дитина повинна уявляти собі те, що вона порівнюватиме. Поставте їй питання: "Ти бачила муху? А метелика?" Після таких питань про кожне слово запропонуйте їх порівняти. Знову поставте питання: "Схожі муха і метелик чи ні? Чим вони схожі? А чим відрізняються один від одного?" Дітям особливо важко в знаходженні схожості. Дитина 6-7 років повинна правильно проводити порівняння: виділяти і риси схожості, і відмінності, причому по істотних ознаках. Пари слів для порівняння: муха і метелик; будинок і хатинка; стіл і стілець; книга і зошит; вода і молоко; сокира і молоток; піаніно і скрипка; витівка і бійка; місто і село. Вгадай за описом Дорослий пропонує вгадати, про що (про який овоч, тварину, іграшку) він говорить і дає опис цього предмету. Наприклад: Це овоч. Він червоний, круглий, соковитий (помідор). Якщо дитині важко з відповіддю, перед нею викладають картинки з різними овочами, і вона знаходить потрібну. Хто ким буде? Ведучий показує або називає предмети і явища, а дитина повинна відповісти на питання, як вони зміняться, ким будуть. Ким (чим) буде: яйце, курча, жолудь, насіннячко, гусениця, ікринка, мука, дерев'яна дошка, залізо, цегла, тканина, шкіра, день, учень, хворий, слабкий, літо і так далі. Може існувати декілька відповідей на одне питання. Необхідно заохочувати дитину за декілька відповідей на питання. Розклади за порядком Використовуються готові серії сюжетних послідовних картинок. Дитині дають картинки і просять їх роздивитись. Пояснюють, що картинки мають бути розкладені за порядком розгортання подій. На закінчення дитя складає розповідь по картинках. Відгадування небилиць Дорослий розповідає про щось, включаючи в свою розповідь декілька небилиць. Дитя повинне відмітити і пояснити, чому так не буває. Приклад: Я ось що хочу вам розповісти. Ось вчора - йду я по дорозі, сонечко світить, темно, листочки сині під ногами шарудять. І раптом із-за рогу як вискочить собака, як заричить на мене: "Ку-ка-рі-ку!" - і роги вже наставила. Я злякався і втік. А ти б злякався? Йду я вчора лісом. Довкола машини їздять, світлофори блимають. Раптом бачу - гриб. На гілочці зростає. Серед листочків зелених сховався. Я підстрибнув і зірвав його. Прийшов я на річку. Дивлюся - сидить на березі риба, ногу на ногу закинула і сосиску жує. Я підійшов, а вона стриб у воду - і попливла.
Ильина М.Н. Развитие ребенка с 1-го дня жизни до 6-ти лет. С-Пб., 2001. | |
Переглядів: 5980 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |