Пора до школи. Готові?
Ця стаття допоможе батькам психологічно підготувати дитину до школи. Що повинна знати та вміти дитина, щоб спокійно й упевнено почуватися в новому колективі?
Швидко ростуть діти. Ось нам уже скоро в школу. Як дізнатися, чи готова дитина? Це перша стаття з серії, присвяченої підготовки до школи та діагностики.
Відразу ж відзначимо, що діагностика украй необхідна. Вона потрібна для сім'ї: для того, щоб знати, у якому напрямі вносити (якщо це необхідно) корекцію, як індивідуально підійти до успіхів і недоліків дитини. На жаль, на сьогодні наявна система діагностики явно недосконала і вимагає досліджень в цьому плані.
Нижченаведені тести, питання, творчі завдання, цілком зрозуміло, не претендують на систему діагностики. Ми робимо ще одну спробу звернути увагу батьків на свою дитину. У пропонованому матеріалі використані результати вітчизняних і зарубіжних досліджень.
Що дитина знає про себе і свою сім'ю? Елементи самозахисту. Наступні запитання допоможуть виявити рівень даних уявлень.
1. Назви своє прізвище, ім'я, по батькові, вік. 2. Чи знаєш ти свою домашню адресу? 3. Назви прізвище, ім'я, по батькові батьків і близьких родичів. 4. Де вони працюють? 5. Пригадай домашній телефон, а також робочі телефони мами, тата. 6. Якщо батьків немає удома (увечері і у вихідні дні) − де вони можуть бути? Як їх знайти? 7. Ти заблукав: а) у великому магазині; б) на ринку; в) у зоопарку; г) на незнайомій вулиці; д) у багатолюдному автобусі, метро і так далі. Що ти робитимеш у цих обставинах? 8. Тобі на вулиці зустрілися хулігани і почали приставати − як ти поведешся? 9. Ти втратив ключі від квартири. Що робити? 10. Ти один удома. Тебе наполегливо просять відкрити двері (прийшли зі школи, міліції, домоуправління, пожежної охорони). Що ти зробиш?
Відповіді на нижченаведені питання виявлять ступінь знань і практичних навичок, які обов’язково повинна мати дитина, щоб бути самостійною (і добре почуватися в колективі): 1. Самостійно (без нагадувань) дитина виконує щоденні правила особистої гігієни (чистить зуби, умивається, виконує інтимні гігієнічні процедури, чистить взуття, одяг, користується серветкою і так далі)? 2. Знання про корисні продукти, вітаміни, культуру живлення. 3. Обізнаність про шкідливі, небажані продукти, особливо у великих кількостях (цукор, сіль, шкірка від курки, жири, здобні продукти і так далі). Які ознаки несвіжих, небезпечних для здоров'я продуктів? Декілька прикладів. 4. Уміння проводити елементарну гігієнічну обробку продуктів. Уміння самостійно помити яблуко, почистити апельсин чи картоплю.(Дитину можна легко навчити чистити картоплю, якщо купити спеціальний ніж із проріззю для чищення овочей − ним просто користуватися й неможливо порізатися). 5. Знання про користь свіжого повітря, шкідливості пилу, необхідність жити в чистому житлі. З цією метою брати посильну участь у прибиранні квартири. 6. Уявлення про надання першої медичної допомоги. Знання про те, як поводитися з йодом, зеленкою, бинтом і так далі. 7. Чи є отруйні рослини, гриби, кущі навколо нас? Які? Можна їсти незнайомі ягоди чи гриби?
Рівень етичних якостей. Працьовитість. Відношення до оточуючих. 1. Виховання добрих відчуттів, чуйності, уміння прийти на допомогу. 2. Рівень працьовитості: - які постійні трудові обов'язки має дитина? Як вона до них відноситься?; - чи охоче відгукується на доручення ? Чи часто проявляє ініціативу у виконанні трудових справ?; - чи виконує справу до кінця або кидає його, зустрівшись з труднощами або перемикається на легші, цікавіші справи?; - якість праці: ступінь акуратності, раціональності, відсутність метушливості і зайвих рухів; - мотивація праці дитини: робить, щоб допомогти по будинку, або працює, щоб отримати похвалу.
Спеціальні практичні уміння, необхідні майбутньому школяру. Не надаючи першорядного значення нижченаведеному, все ж таки відзначимо, що навчання в 1 класі потребує від дитини певного об'єму учбово-направлених знань, умінь і навичок, мається на увазі загальна ерудиція, елементарні обчислювальні навики, читання, письмо. Точний перечень вимог ви можете дізнатися в школі, куди будете віддавати дитину. 1. Загальна ерудиція: знання навколишнього світу: пори року, рослинний і тваринний світ, побут людей (одяг, взуття, сон, посуд, техніка), правила дорожнього руху і так далі 2. Математичні знання: знати цифри до 10, читати і записувати числа 20, уміння вирішувати арифметичні завдання в одну дію на складання і віднімання. Знати суміжні числа («числа-сусіди») в межах 10 (у числа 8 суміжні 7 і 9), розуміти кількісний склад в межах 1-го десятка (5 − це 1, 1, 1, 1 і ще 1; і інші варіанти: 5 − це 4 і 1, 3 і 2, 2 і 3, 1 і 4). Розпізнавати прості геометричні фігури як площинні, так і об'ємні: круг, трикутник, квадрат, прямокутник, куля, куб, циліндр. Легко орієнтуватися на листі паперу, розуміти вираз «довжина в одну клітинку зошиту». Уміти користуватися годинником без секундної стрілки. Знати основні міри довжини (км., м., см.), ваги (кг., г.). 3. Рівень усного мовлення: проводити звуковий аналіз нескладних слів, послідовно виділяючи і називаючи всі звуки в слові. Розрізняти і називати голосні й приголосні звуки, тверді і м'які приголосні звуки, читати складами або злито (словами) із швидкістю 20 і більше слів на хвилину. Усно переказувати, про що тільки що прочитали (усвідомленість дитиною читаного тексту). Виділяти наголос у словах. Записувати окремі слова, написання яких не розходиться з вимовою.
Мова як показник готовності до шкільного навчання. 1. Ясна вимова всіх звуків рідної мови. 2. Уміння дитини говорити тихо - голосно - тихо, міняти темп мови: швидко - поволі - швидко. 3. Використання в мовленні всіх засобів інтонаційної виразності. Знання ряду віршів, загадок, лічилок, бажання їх виразно прочитати. 4. Рівень культури мовного спілкування (розмовляти, дивлячись співбесідникові в очі, не переривати без вибачень тих, що говорять і так далі) 5. Уміння вести діалог, логічно відповісти на поставлені питання, грамотно ставити запитання. 6. Володіння вмінням зв'язно, логічно, без зайвих повторів, перескоків, заминок і тривалих пауз обговорювати казки, розповіді. Уміння переказати своїми словами сенс прислів'я, вірша. Уміння дитини розповідати як детально, так і стисло. Можливо, ваша дитина не знає і не вміє всього, що ми перерахували. Цей список − ідеальний варіант. А ідеали, як ви знаєте, недосяжні. Просто ви тепер знаєте, куди йти. Якщо ваша дитина буде мати 80-90% знань і навичок, наведених тут, ви − молодець. Це означатиме, що ви дійсно займаєтеся своєю дитиною. Це − рівень вашої відповідальності.
http://www.mama-tato.com.ua/
|