Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Новини | [ Додати статтю ] |
Як уникнути шуму на уроці? Урок у початковій школі. Учитель раптом помічає, що діти починають шуміти. Шум поширюється по всьому класу і вже майже переходить у гул. Знайома ситуація? Поміркуйте, чому діти починають шуміти на уроці. Шум на уроці може бути конструктивним і деструктивним. Конструктивним він є тоді, коли не впливає на фізичний та психічний стан дітей, не заважає реалізації завдань уроку. Як правило, виникає у процесі впровадження інтерактивних методів навчання, групової та парної роботи, неможливо зовсім безшумно проводити фізкультхвилинки. Деструктивний шум є ознакою перенапруження та виникнення тривожності у дітей на уроці, показником стомленості. Він не сприяє реалізації цілей уроку, спричинює виникнення конфліктних ситуацій, заважає повноцінному навчанню та розвитку особистості. Таким чином учень демонструє позицію «Зараз я почуваюся некомфортно». Що може бути причиною появи деструктивного шуму? Зокрема, це помилки у плануванні та організації уроку, проблеми, що виникли під час викладення навчального матеріалу, ігнорування індивідуальних особливостей учнів. Розглянемо їх детальніше. Помилки в плануванні та організації уроку • Не продумані логіко-змістові переходи між структурними компонентами уроку. Сприйняття людини цілісне: нам не подобається, коли інформація обривається, щось залишається недоговореним чи звідкись з'являється щось нове (пригадайте своє ставлення до телереклами). Часто вчителі пропонують дітям завдання, не пов'язані з попереднім. Така непослідовність у більшості дітей викликає психологічну напругу, сприймається негативно. Ті, кому найважче стримати себе, реагують на такі ситуації сторонніми розмовами. Найчастіше порушення у логіко-змістових переходах на уроці трапляються під час переходу від етапу актуалізації опорних знань до пояснення нового матеріалу. Можна порівняти цю ситуацію з тією, коли спортсмену пропонують під час розминки розігріти одну групу м'язів, а нова вправа передбачає навантаження тих м'язів, що не розігріті. І хоч ці етапи — це тільки початок уроку (10—15 хв), вже можлива поява напруження, що згодом перетвориться на шум. Друга типова помилка — перехід від пояснення нового матеріалу до закріплення. Іноді вчителі на етапі закріплення не подають вправи «від найпростішої до складнішої», пропонуючи учням одразу занадто складні завдання. Таким чином, діти мають перестрибнути спочатку кілька сходинок (чи вистачить у всіх сил?), а потім тупцювати на місці. Досвідчений учитель завжди передбачає логіко-змістові переходи, щоб зберегти цілісність уроку. А якщо йому це з якихось причин не вдалося, повертається до попереднього етапу і робить «пропущений хід». • Нераціонально дозуються етапи роботи і відпочинку (принцип домінанти). Учитель вважає необов'язковим проводити фізкультхвилинки, тому діти, не отримавши розрядки під час навчальної діяльності, знаходять вихід в інших заняттях: малюють на партах, дряпають стінку, порпаються у портфелі, шумлять тощо. Інколи фізкультхвилинки вчителі підміняють іншою діяльністю, що не є руховою, вважаючи, що діти й так перепочинуть. Але тільки рухова активність знімає напруження, дозволяє розслабити м'язи. Досвідчений учитель ніколи не забуде про фізкультхвилинку і за можливості пов'яже її з темою уроку. • Нерівномірний поділ активності між учителем і учнями, або «монолог учителя». Ми живемо, постійно ведучи діалог з собою, іншими, навколишнім світом, щоб відчувати взаємозв'язок. Тому чийсь монолог сприймається досить важко. Є золоте правило педагогіки: «менше або порівну», тобто монолог учителя не повинен перевищувати всі висловлювання учнів на уроці. Досвідчений учитель, проводячи урок, завжди враховує це правило. • «Повчальний монолог учителя». Є вчителі, схильні до повчань та моралізування. Навряд чи такі монологи є ефективними. Учням важко після етико-релаксаційного «розбору польотів» перейти до виконання навчальних завдань. Досвідчений учитель розуміє, що залучення до діяльності виховує краще, ніж постійне моралізування. Тому він планує етичну бесіду на класну годину, проводить ігри з профілактики таких порушень на групі подовженого дня, власним вчинком демонструє своє ставлення до ситуації. Отже, правильне планування уроку з урахуванням логіко-змістових переходів та передбаченням обов'язкової фізкультхвилинки, вміння перебудуватися під час уроку, враховуючи потреби учнів, уникнення непотрібних моралізувань знімуть напруження і запобігатимуть появі деструктивного шуму на уроці. Проблеми у викладі навчального матеріалу Причина 1. Учень — «Я не розумію пояснення вчителя». Учні не розуміють пояснення вчителя, тому що: • Пояснення є складним для дітей даного віку. Нерідко вчитель, пояснюючи матеріал, використовує незрозумілі учням поняття, вважаючи, що вони їм відомі, не враховує вікові особливості дітей молодшого шкільного віку. Найчастіше це відбувається, коли вчитель починає після випускного четвертого класу вчити першокласників, і ті прийоми, що він використовував для пояснення дітям дев'яти років, викликають нерозуміння у шестирічок. Досвідчений учитель відчуває, що вимовляє слова, незрозумілі дітям: про це свідчать розсіяні затуманені погляди учнів, легке позіхання тощо. І обов'язково зупиниться, щоб їх пояснити, або замінить їх іншими, більш зрозумілими. Завітаймо на урок. Урок математики у четвертому класі. Вчителька пояснює розв’язання задачі вже 10 хвилин, детально зупиняючись на кожному етапі, потім ще раз повторює. Учні спочатку уважно слухають, а потім починають шуміти. Чому? • Пояснення є багатослівним. Намагаючись краще пояснити, учитель використовує забагато слів, у яких можна «потонути». За багатослів'ям нерідко приховується нерозуміння певної структури, бо, як відомо, хто ясно мислить, той ясно висловлює думки. Також мова вчителя нерідко засмічена такими словами-паразитами, як «систематично», «буквально». Пояснення досвідченого вчителя завжди чітке та небагатослівне. Воно охоплює сутність поняття, розкриваючи деталі поступово по мірі необхідності. Причина 2. Учень — «Я не знаю, що робити». • Нечітке формулювання завдань (відсутня чіткість інструктажу). Складання навчальних інструкцій — один з найважливіших показників педагогічної майстерності. Формулювання запитання, завдання тільки тоді будуть зрозумілі, коли вони логічно завершують попередній етап уроку, усвідомлюються учнями. Тобто, коли учень знає, що потрібно робити і чому. Якщо учень цього не усвідомлює, то виконання ним завдань схоже на дресирування, що гарантує результат, але цей результат обмежений певною ситуацією Досвідчений учитель розуміє потреби учнів у чітких навчальних інструкціях і намагається їх задовольнити. Таким чином, щоб уникнути подібних ситуацій, потрібно звільнитися від багатослів'я при поясненні навчального матеріалу, вчитися складати чіткі інструкції до завдань. Не враховано індивідуальні особливості учнів • Несприятливий для учня темп ведення уроку. Однією з причин виникнення шуму є швидкий або повільний темп ведення уроку вчителем. Є учні, яким некомфортно від того, що вони не вписуються у темп викладання. Це не завжди можна скоригувати, оскільки індивідуальний темп роботи вчителя й учнів залежить від особливостей нервової системи. Досвідчений учитель знає, що темп ведення уроку може не збігатися з індивідуальним сприйняттям деяких учнів, тому намагається застосовувати такі методи і форми роботи на уроці, які б задовольнили потреби всіх дітей. • Індивідуальні особливості школярів. Шуміти можуть учні, що мають особистісні проблеми. Це найважча для коригування причина, оскільки її коріння не в організації уроку, а в особистості учня. Порушуючи дисципліну на уроці, він переслідує певні цілі. На думку американського психолога Р.Дрейкурса, психологічними цілями «поганої» поведінки є бажання: • привернути до себе увагу; • самоствердитися, проявити силу; • помститися (чи конкретно вчителю, чи всьому світу дорослих); • уникнути невдачі. Досвідчений учитель з'ясує, чому учень порушує дисципліну, і порадиться з психологом, як йому допомогти. Отже, що робить зазвичай вчитель, коли учні починають шуміти? • Підвищує голос, щоб закликати учнів заспокоїтися. • Стукає ключами (ручкою, рукою) по столу, щоб привернути їхню увагу. • Погрожує, що поставить негативну оцінку у щоденник. • Принижує, ображає учнів, або звинувачує за створену ситуацію тощо. Досвідчений учитель, проаналізувавши ситуацію, замислиться над причинами появи шуму та змінить щось у своїй діяльності, відмовившись від перерахованих «дієвих» способів, що не «лікують хворобу повністю», а роблять лише «штучне дихання». Інна Большакова, методист КМПУ ім. Б.Д.Грінченка «Початкова освіта» №12(300), березень 2005 | |
Переглядів: 4449 | Рейтинг: 3.0/2 |
Всього коментарів: 0 | |