Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Готуємось до батьківських зборів | [ Додати статтю ] |
Виховання в праці
Виховання в праці Правильне виховання неможливе собі представити як виховання нетрудове. Праця завжди була основою для людського життя, для створення благополуччя людського життя і культури. Тому й у виховній роботі праця повинна бути одним із самих основних елементів. Спробуємо докладніше проаналізувати зміст і значення трудового виховання в родині. Перше, про що особливо повинні пам'ятати батьки, це наступне. Ваша дитина буде членом трудового суспільства, отже, його значення в цьому суспільстві, цінність його як громадянина будуть залежати винятково від того, наскільки він у стані буде брати участь у суспільній праці, наскільки він до цієї праці буде підготовлений. Але від цього буде залежати і його добробут, матеріальний рівень його життя. Ми добре знаємо, що від природи всі люди мають приблизно однакові трудові дані, але в житті одні люди вміють працювати краще, інші гірше, одні здатні тільки до найпростішої праці, інші – до праці більш складному і, отже, більш коштовному. Ці різні трудові якості не даються людині від природи, вони виховуються в ньому протягом його життя і, особливо, у молодості. Отже, трудова підготовка, виховання трудової якості людини – це підготовка і виховання не тільки майбутнього гарного або поганого громадянина, але і виховання його майбутнього життєвого рівня, його добробуту. У трудовому зусиллі виховується не тільки робоча підготовка людини, але і підготовка товариша, тобто виховується правильне відношення до інших людей, – це вже буде моральна підготовка. Трудова участь дітей у житті родини повинне починатися дуже рано. Починатися воно повинно в грі дитині повинна бути зазначена, що він відповідає за цілість іграшок, за чистоту і порядок у тім місці, де коштують іграшки і де він грає. І цю роботу потрібно поставити перед ним загалом: повинно бути чисто, не повинне бути накидано, налито, на іграшках не повинне бути пилу. Звичайно, деякі прийоми збирання можна йому і показати, але взагалі добре, якщо він сам догадається, що для витирання пилу потрібно мати чисту ганчірку, якщо цю ганчірку він сам випросить у матері, якщо він до цієї ганчірки пред'явить визначені санітарні вимоги, якщо він зажадає кращу ганчірку і т.д. Точно так само і лагодження зламаних іграшок повинна бути надана йому самому в тій мері, у який це йому під силу, розуміється з наданням у його розпорядження визначених матеріалів. З віком трудові доручення повинні бути ускладнені і відділені від гри. Запитується, якими мірами можна і треба викликати в дитини те або інше трудове зусилля. Міри ці можуть бути найрізноманітніші. У раннім дитинстві, звичайно, багато чого дитині потрібно і підказати і показати, але взагалі необхідно вважати ідеальною формою, коли дитина сам зауважує необхідність тієї або іншої роботи, бачить, що матері або батькові ніколи неї зробити, коли він за власною ініціативою приходить на допомогу своєму сімейному колективові. Виховати таку готовність до праці, таку уважність до нестатків свого колективу – значить виховати дійсного громадянина. Дуже часто буває, що дитина по своїй недосвідченості по слабості орієнтування не може самостійно помітити потреби в тій або іншій роботі. Батьки повинні в таких випадках обережно підказати, допомогти дитині з'ясувати своє відношення до цієї задачі і взяти участь у її дозволі. Це часто краще його робити, викликаючи простий технічний інтересові роботі але і зловживати цим способом не можна. Дитина повинна уміти виконувати і такі роботи, що не викликають у нього особливого інтересу, що здаються в перший момент роботами нудними. Узагалі він повинний виховуватися так, щоб вирішальним моментом у трудовому зусиллі була не його цікавість, а його користь, його необхідність. Батьки повинні виховувати в дитини здатність терпляче і без пхикання виконувати роботи неприємні. Потім, у міру розвитку дитини, навіть сама неприємна робота буде приносити йому радість, якщо суспільна цінність роботи буде для нього очевидна. У тому випадку, якщо необхідність або інтерес недостатні, щоб викликати в дитини бажання потрудитися, можна застосувати спосіб прохання. Прохання тим відрізняється від інших видів звертання, що вона надає дитині повну волю вибору. Прохання і повинне бути така. Її так потрібно вимовити, щоб дитині здавалося, що він виконує прохання по власному доброму бажанню, не спонукуваний до цьому ніякими примусами. Потрібно говорити: – У мене до тебе прохання. Хоч це і важко, і в тебе всякі інші справи. Прохання – найкращий і м'який спосіб звертання, але і зловживати проханням не випливає. Форму прохання найкраще вживати в тих випадках, коли ви добре знаєте, що дитина з задоволенням прохання вашу виконає. Якщо ж у вас є який-небудь сумнів у цьому, застосовуйте форму звичайного доручення, спокійного, упевненого, ділового. Якщо з найменшого віку вашої дитини ви будете правильно чергувати прохання і доручення і, особливо, якщо ви будете збуджувати особисту ініціативу дитини, будете учити його бачити необхідність роботи самому і по власному почині виконувати неї, у вашому дорученні не буде вже ніяких проривів. Тільки якщо ви запустили справу виховання, вам доведеться іноді удатися до примуса. Примус може бути різне – від простого повторення доручення до повторення різкого і вимогливого. У всякому разі ніколи не потрібно прибігати до фізичного примуса, тому що воно найменше приносить користі і викликає в дитини відраза до трудової задачі. | |
Переглядів: 2768 | Рейтинг: 2.3/6 |
Всього коментарів: 0 | |