Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Готуємось до батьківських зборів | [ Додати статтю ] |
Батькiвськi збори №4 Тема. Спiлкування в сiм’ї. Активне слухання. Обладнання. Аудiозапис iз розповiдями дітей; подарунки для батькiв; дiагностичнi матерiали; пам’ятка для батькiв; фотогазета “Ось такими були ми”. План 1. Підведення пiдсумкiв навчання за рік. - Вручення батькам папок-подарункiв; - уявна подорож у свiт дитини. 2. Повiдомлення вчителя. Активне слухання як ефективний спосiб спiлкування з дитиною. “Стоп-кадр” — тренiнг для батьків. 3. Аналiз дiагносточних матерiалiв. 4. Поради батькам. 5. Практикум для батькiв “Незакiнченi речення”. 6. На книжкову полицю батькiв. Iз криницi мудростi. Виховувати - означає пробуджувати вiд сну, розтираючи снiгом те, що замерзло, охолоджуючи те, що горить. Т.Гіппель Виховання — свого роду народження. Л. Лiхтенберг Виховання в тому i полягає, що доросле поколiння передає свiй досвід, свою пристрасть, свої переконання молодому поколінню. А. Макаренко Немає настільки поганої людини, яку б гарне виховання не зробило кращою. В. Белiнський Чим досконаліше виховання, том щасливіші народи. Гельвецій Дитина - рентгенівський знiмок сім’ї. А. Макаренко Важкi дiти — тi, у яких немає душевного контакту з дорослими. С. Соловейчик 1. Підведення пiдсумкiв навчання за рiк. 1. Підходить до завершення навчальний рiк. Кожнiй мамi й татовi цiкаво дiзнатися, яких успiхiв досягла їхня дитина за рiк навчання у школi. У зв’язку з тим, що знання першокласникiв не оцiнюється балами, проілюструвати досягнення малюка допоможе папка-подарунок. Змiст папки. 1) Першi зошити з математики; пропис. 2) Аплiкації i малюнки дитини. 3) Характеристика учня. 4) Письмовi самостiйнi роботи (на аркушах) з математики та навчання грамоти (диктант, списування). 5) Результати перевiрки технiки читання за ІІ семестр (данi за кожен мiсяць). 6) Iндивiдуальнi поради батькам щодо органiзацiї навчання i виховання дитини в умовах сiм’ї. Уявна подорож у свiт дитини. (Звучить аудiозапис iз розповiдями дiтей про яскравi моменти шкільного життя.) 2. Повiдомлення вчителя. Активне слухання як ефективний спосiб спiлкування дитиною. — Кожна мати та кожен батько хоче, щоб спілкування з дитиною приносило радiсть, щоб було взаєморозуміння й дружба. Дитина своєю поведiнкою зазвичай ставить перед батьками складнi завдання: як вiдреагувати на спалах злостi, неслухняностi; що робити, якщо дитина пригнiчена i невпевнена в собi; як допомогти їй налагодити контакт з однолітками; як бути, якщо ваша надмiрно активна дитина не може всидiти i п’яти хвилин на мiсцi… Сьогоднi я хочу вас ознайомити з одним iз ефективних способiв спiлкування з дитиною — активним слуханням. Досить часто причини труднощів дитини приховані у сферi її почуттiв. В цiй ситуацiї практичними дiями — показати, навчити — не допоможеш. У таких випадках її краще ... послухати, перетворившись у “психологічний камертон”. Як це зробити? Що це означає? Коли дитина переживає сильнi почуття, їй боляче, страшно, соромно, вона гнiвається - перше, що ви можете зробити, — це “дати зрозумiти”, що ви “чуєте i бачите”, що вона вiдчуває. Аби дитина зрозумiла, що ви поруч iз нею, готовi вислухати її й підтримати, можна використовувати “активне слухання”. Активно слухати — значить “повертати” дитинi в розмовi те, що вона вам сказала, при цьому позначивши її почуття. Ось приклади, як можна допомогти дитинi подiлитися почуттями та бiльше розповiсти, що саме її хвилює. Син. Бiльше туди не пiду! Батько. Ти бiльше не хочеш ходити до школи. (Повторення почутого.) Донька. Я бiльше не буду носити цей потворний капелюх. Мати. Тобi вiн дуже не подобається. Значно легше було б сказати: — Як це ти не пiдеш до школи? — Перестань вередувати, цiлком пристойний капелюх! Вiдповiдi за способом активного слухання показують, що батьки розумiють внутрiшню ситуацiю дитини, готовi прийняти її. Особливостi та правила активного слухання. • Якщо ви хочете послухати дитину, обов’язково поверніться до неї обличчям, сядьте поруч iз нею. • Не ставте дитинi запитань. Краще, щоб вашi вiдповiдi звучали в стверджувальній формi. • “Тримайте паузу” - дайте можливiсть дитинi розiбратися у своїх переживаннях. Чим корисне активне слухання? 1) Зникає негативне переживання дитини. Тут виявляється чудова закономiрнiсть: якщо радiсть кимось роздiляється, то вона подвоюється, а горе зменшується вдвiчi. 2) дитина, переконавшись, що дорослий готовий слухати її, починає розповiдати все бiльше, а батьки отримують цiнну iнформацiю щодо проблем своєї дитини. 3) Активне слухання дає можливiсть батькам встановити дружнi вiдносини з дiтьми. 4) Дитина сама просувається до вирiшення своєї проблеми. 5) З часом батьки знаходять у собi бiльше терпiння, менше дратуються, краще бачать, як i чому дитинi буває погано. “Активне слухання” допомагає змiнитися самим батькам. «Стоп-кадр». (Вчитель пропонує ситуацiю для активного слухання. Батьки за бажанням висловлюють рiзнi думки — варiанти спiлкування з дитиною.) Орiєнтовнi ситуацiї для тренiнгу. 1. Не буду бiлъше дружити з Петром! 2. Не хочу прибирати iграшки! 3. Не взуватиму цi черевики! 3. Аналiз дiагностичних матерiалiв. (Виступ психолога.) Результати тестування “Моя сiм’я”. — Малюнок сiм’ї — тест на визначення емоцiйного благополуччя дитини. Хочете глибше зрозумiти свою дитину, її сприйняття навколишнього свiту, сiм’ї та вас самих? Ми пропонуємо вашiй увазi малюнковий тест “Моя сiм’я”. Вiн оснований на усвiдомленнi того, що дiти по-своєму оцiнюють поведiнку батькiв. Правило № 1. На малюнку нiчого випадкового бути не може. Адже дитина малює не предмети з натури, а виражає свої емоції i переживання з приводу близьких їй людей. Вiдмови типу: “А брата я просто забув намалювати”, або “Сестра в мене не помiстилась” повиннi втратити для вас значення. Якщо хтось iз членiв сiм’ї на малюнку вiдсутнiй, то це може означати: 1. Наявнiсть безсвiдомих негативних почуттiв до циєї людини, котрi, однак, дитина сприймає як забороннi. Наприклад, ревнощi до молодшого брата або сестри. Дитина нiби розмiрковує: “Я повинна любити брата, а вiн мене дратує, i це погано. Тому взагалi нiчого не намалюю”. 2. Повна вiдсутнiсть емоцiйного контакту з “забутою” на малюнку людиною. Цiєї людини нiби просто немає в емоцiйному життi дитини. Правило № 2. Якщо на малюнку вiдсутнiй сам автор, то можна будувати гiпотезу в двох напрямках: 1. це складнощi самовираження у взаєминах з близькими: “Мене тут не помiчають”, “Менi важко знайти своє мiсце”; 2. або: “ Я й не намагаюсь знайти тут своє мiсце, менi i без них не погано”. Правило № 3. Розмiр зображеного персонажа або предмета виражає його суб’єктивну значущiсть для дитини. Наприклад, якщо кішка або бабуся бiльшi за лiнiйними розмiрами, нiж мама з татом, отже, зараз стосунки з батьками для дитини на другому планi. Правило № 4. Пiсля того, як дитина закiнчить малювати, обов’язково запитайте її, “хто є хто” на малюнку, навiть якщо вам здаєтъся, що ви й так все зрозумiли. Це необхiдно, навiть якщо кiлькiсть персонажiв дорiвнює кiлькостi членiв сiм’ї, хтось з реальних членiв сiм’ї може бути вiдсутнiм, а замiсть нього з’явитися видуманий персонаж. Наприклад, Дiд Мороз або фея. Правило № 5. Видуманi персонажi символiзують нереалiзованi потреби дитини, вона задовольняє їх у своїй фантазiї, уявних стосунках. Якщо ви зустрiлися з таким персонажем, то детально розпитайте дитину про нього — так ви дiзнаєтесь, чого дитинi не вистачає в життi. Правило № 6. Уважно роздивiться, хто на аркушi розмiщений вище, а хто нижче. Найвище на малюнку розмiщений персонаж, що має, на думку дитини, найбiльшу владу в сiм’ї, хоча може бути й найменшим за лiнiйними розмiрами. Нижче вiд усiх розмiщений той, чия влада в сiм’ї мiнiмальна. Правило № 7. Вiдстань мiж персонажами (лiнiйна дистанцiя) одночасно пов’язана з дистанцiєю психологiчною. Тобто, хто для дитини в психологiчному планi ближче, дитина намалює поблизу себе. Те саме й з iншими. Тих, хто близький мiж собою, дитина намалює поруч. Правило № 8. Якщо дитина малює себе маленькою на просторi аркуша, то в неї в даний момент низька самооцiнка. Правило № 9. Персонажi, якi торкаються, наприклад, руками, перебувають в такому ж тiсному психологiчному контактi, i навпаки, якщо не доторкаються, то в психологiчному контактi не перебувають. 4. Поради батькам. • Якщо дитина зростає в атмосферi критики, вона вчиться засуджувати. • Якщо дитина зростає в атмосферi ворожнечi, вона вчиться боротися. • Якщо над дитиною глумляться, вона стає соромливою. • Якщо дитина живе в страху, вона стає боязкою. • Якщо дитину постійно соромлять, вона звикає почуватися винною. • Якщо дитина зростає в толерантному середовищi, вона вчиться бути терплячою. • Якщо дитину пiдбадьорюють, вона вчиться впевненостi. • Якщо дитина зростає в атмосферi прийняття, вона вчиться любовi. • Якщо дитина зростає в атмосферi похвали, вона вчиться любити саму себе. 5. Практикум для батькiв “Незакiнченi речення”. Батьки отримують картки з незакiнченими реченнями. Завдання. Закiнчити висловлювання. — Дитина зникає почуватися винною, якщо … — Дитина стає боязкою, якщо … — Дитина вчиться засуджувати, якщо … — Дитина вчиться любити саму себе, якщо … — Дитина вчиться бути справедливою, якщо … Шановнi батьки, бажаємо вам успiху у пошуках нових шляхiв пiзнання своєї дитини! 6. На квижкову полицю батькiв. 1. Амонашвили Ш.А. Здравствуйте, дети! Пособие для учителя. 2-е изд. — М.; Просвещение, 1988. 2. Добрович А. Б. Кто в семье психотерапевт? — М.: Знание, 1985. 3. Маневич Г., Безносюк О. Активне слухання дитини: сутнiсть, поради, переваги — Журнал для батькiв, 2000. — № 3. — С. 8-11. | |
Переглядів: 5007 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |