Каталог статей
Головна » Статті » Поради психолога » Поради вчителям | [ Додати статтю ] |
Заняття 5. Тема. Труднощі першокласника. Мета: дати змогу учням висловити свої труднощі, учителю — зрозуміти, які труднощі є у дітей. Завдання: сприяти подоланню страхів, провини, зменшенню тривожності у першокласників; зняття м'язового напруження, викликаного психічним. Обладнання: кубики, м'яч, казка О.Хухлаєвої «Вірити і старатися», аркуші, олівці. Вправа «Зобразити ріг». Дітям трзба уявити і невербаль-но зобразити річ зі шкільного життя. Інші відгадують. Вправа «Тупотіть ті, хто...*. Ведучий звертається до групи зі словами: «Тупотіть ті, хто полюбляє співати», «...залюбки ходить до школи», «...у кого не завжди виходить спокійно сидіти на уроці», «ті, у кого літери не слухаються олівця» тощо. Ведучим може стати хтось із учнів. Вправа «Скарбничка труднюще». Ведучий пропонує дітям зібрати «Скарбничку труднощів» першокласника, тобто назвати все те, що може викликати утруднення і засмутити його. («Важко тихо сидіти на уроці», «Важко не робити помилок» тощо.) Діти беруть кубик, називають утруднення й кидають кубик у кошик, нібито позбавляючись від нього. Вправа «Допоможи Сергійку». Ведучий пропонує дати Сергію пораду, як йому вчинити у важкій для нього ситуації у школі. Наприклад: — у нього погано виходять літери; — він не може довго сидіти за партою; — на перервах багато бігає; — читає гірше, ніж його однокласники. Сергійка грає сам ведучий. Вправа «Посварилися два півники». Двоє дітей з'єднують за спиною пальці рук, стають на одну ногу і, підстрибуючи, намагаються вдарити одне одного різними рухами плечей уперед. Вправа «Якщо я відмінник». Обирається якийсь короткий вірш. Учні послідовно перетворюються на «відмінника», який впевнений у своїх успіхах; на «двієчника», який постійно не виконує завдання; на учня, який не впевнений у своїх можливостях; на самих себе. Вправа «Танок-феєрверк». Спочатку обговорити з дітьми, які бувають феєрверки, які форми, кольори, звуки. А потім запропонувати дітям перетворитися на святковий феєрверк, злетіти в повітря із голосним криком і повільно опуститися на землю з тихим звуком. Повторювати декілька разів. Малюнок «Труднощі першокласника». Аркуш поділяється на чотири частини, діти виконують чотири маленьких малюнка до чотирьох труднощів, які вони зібрали. Казка «Вірити і старатися» О.Хухлаєвої. Заняття 6. Тема. Зняття страхів, неусвідомленої тривоги. Мета: дати змогу дітям виразити свої страхи, неусвідомлену тривогу. Завдання: зняття напруження, викликаного наявністю страхів; розвиток емпатії; вчити дітей виражати почуття страху в малюнках; досягнення психофізичного спокою, релаксації. Обладнання: свічка, м'ячик, аркуші, олівці, фарби. Вправа «Полум'я свічки». Усі сідають у коло, ведучий передає запалену свічку. Спочатку всі дивляться на неї, придивляються до полум'я. Потім, передаючи свічку одне одному, відчувають тепло, що вона випромінює. Ведучий каже: «Візьміть собі трішечки тепла, поверніться до свого сусіда, який сидить праворуч від вас, і, дивлячись йому в очі, посміхніться і скажіть, наприклад: «Миколо, я радий тебе бачити!». Вправа «Конкурс боюсиків». Діти швидко по колу передають м'ячик. Той, хто його отримав, має назвати той чи інший страх людини (повторюватися не можна). Хто не зможе швидко згадати страх, вибуває з гри. Вправа «Закінчи речення». Ведучий кидає учасникам м'яч і просить закінчити речення. Діти звичайно бояться... Дорослі звичайно бояться... Мами звичайно бояться... Тата звичайно бояться... Учителі звичайно бояться... Під час обговорення ведучий разом із дітьми робить висновок про те, що всі люди іноді бояться і страх — це почуття, яке властиве кожній людині. Вправа «Розповісти про свій страх». Ведучий починає першим розповідати про свій страх (дитячий чи теперішній). Потім ставить запитання: «А у вас було таке?», «Хто чого боїться, розкажіть!». Діти, за бажанням, розповідають про випадки, коли їм буває страшно. Ведучий кожного разу просить підняти руку тих, у кого було схоже. Вправа «Страшні герої телеекрану». Учасники називають відомих їм страшних персонажів з телеекрану, потім почергово кожен зображує одного з героїв так, щоб решта дітей швидко вгадали. Вправа «Мишоловка». Усі стають у коло, міцно стискують ноги, руками обіймаються за пояс — це мишоловка. Ведучий у колі. Його завдання — будь-яким чином вибратися з мишоловки: відшукати «дірку», умовити, пробитися, знайти іншій спосіб вибратися на волю. Дорослий слідкує, щоб мишеня не скривдили, не зробили неприємно. Якщо дорослий помічає, що «мишеня» не може вибратися, він регулює ситуацію. Вправа «Перебори страх». Учасникам пропонують намалювати те, чого вони бояться. Після малювання, ще раз проговорити свій страх, взяти свої малюнки й розірвати їх на дрібні шматочки. Ведучий демонструє, що відновити страх уже не можна. Він пропонує дітям зібрати шматочки в купу і викинути у смітник. Потім пояснює, що все сміття спалюють, а разом і «страх», а отже, більше він до дітей не повернеться. Вправа «Воскова паличка». Учасники стають у коло, змикаючи плечі, руки зігнуті на рівні грудей, виставлені вперед, ноги стоять стійко. У центрі — учасник (воскова паличка). Йому подана інструкція: «Ноги від підлоги не відривати, очі заплющити, тіло розслабити і податися назад!». Руки товаришів обережно направляють «воскову паличку» по колу, передаючи один одному. Ведучий слідкує, щоб у центрі побував кожен охочий. Рефлексія. Обмінятися своїми враженнями, поділитися емоціями. Заняття 7. Тема. Емоція гніву. Мета: вчити виражати гнів неруйнівними способами. Завдання: вираження почуття гніву у вербальній і фізичній формах; навчання дітей розуміти почуття свої та інших; сприяння згуртуванню дитячого колективу, взаємодії у парі. Обладнання: фарби, ватман, м'яч, рушник. Вправа «Добра тварина». Ведучий тихим, таємничим голосом говорить: «Станьте, будь ласка, у коло і візьміться за руки. Ми — одна велика, добра тварина. Давайте послухаємо, як вона дихає! А тепер подихаємо разом! На вдих — робимо крок уперед, на видих — крок назад. А тепер на вдих робимо два кроки вперед, на видих — два кроки назад. Вдих — два кроки вперед. Видих — два кроки назад. Так не тільки дихає тварина, так само чітко і рівно б'ється її велике добре серце. Стукіт — крок уперед, стукіт — крок назад тощо. Ми всі беремо подих і стукіт цієї тварини собі». Закінчи речення. Учасники закінчують речення. Гнів приносить користь, коли... Гнів приносить шкоду, коли... Вправа «Ображалки». Ведучий говорить учасникам: «Діти, передаючи м'яч по колу, давайте називати одне одного різними необразливими словами. Наприклад, назвами овочів і фруктів. Кожне звертання має починатися зі слів: «А ти... морквина!». Пам'ятайте, що це гра, тому ображатися один на одного не будемо. У заключному колі обов'язково варто сказати своєму сусідові щось приємне, наприклад: «А ти... сонечко!». Вправа «Два барани». Ведучий об'єднує дітей на пари і читає текст: «Рано, рано два барани зустрілися на мосту». Учасники гри широко розставляють ноги, схиляють вперед тулуб, упираються долонями й головами один в одного. Завдання — протистояти один одному, не зрушуючи з місця якомога довше. Можна видавати звуки: «Бе-е-е». Ведучий слідкує за технікою безпеки. «Роздратувалися — одумалися». За сигналом ведучого «Роздратувалися» діти напружують тіло, стискають кулаки, за сигналом «одумалися» — розслаблюються і посміхаються. Вправа «Жужа». «Жужа» сидить на стільці з рушником у руках. Всі інші бігають навколо неї, дражнять, доторкаються до неї. «Жужа» терпить, але, коли їй усе це набридає, підхоплюється і починає ганятися за кривдниками, намагаючися спіймати того, хто скривдив більше за усіх. Він і буде «Жужою». Ведучий повинен стежити, щоб «дражники» не були занадто образливими. Вправа «Фігура монстра». Тренер пропонує зібрати фігуру, яка складається з усього поганого, злого, агресивного, що є в кожному учасникові гри. Учасники почергово «віддають», малюють свої кігті, зуби, жала, шипи, тощо. Монстра кладуть у центрі кола, усі одночасно натискають на «кнопки», і, як утілення всього негативного, агресивного в учасників гри, стартує у відкритий космос та зникає навіки. (Учасники спільно вирішують, що зробити з зображенням злості.) Вправа «Насос і м'яч». «Учасники вправи, об'єднайтеся в пари. Один з вас — великий надувний м'яч, інший насосом надуває цей м'яч. «М'яч стоїть», обм'якнувши усім тілом на півзігнутих ногах, руки, шия розслаблена. Корпус нахилений трохи вперед, голова опущена (м'яч не наповнений повітрям). Гравець починає надувати м'яч, супроводжуючи рух рук звуком «С-с-с». Із кожною подачею повітря, м'яч надувається усе більше, випрямляються ноги в колінах, тулуб, піднімається голова, надуваються щоки, руки відходять від боків. М'яч надутий. Гравець висмикує від м'яча шланг насосу... З м'яча із силою виходить повітря зі звуком «ш-ш-ш». Тіло знову обм'якло, повернулося у вихідне положення. Потім гравці міняються ролями.
| |
Переглядів: 3271 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |