Каталог статей
Головна » Статті » Поради психолога » Поради вчителям | [ Додати статтю ] |
Пояснювальна записка Найважливіше завдання психологічної служби у школі — збереження психологічного здоров'я дітей. Як відомо, більшість сучасних першокласників відрізняється різним ступенем соматичних, психосоматичних, невротичних негараздів, які, безумовно, роблять важким процес адаптації дитини до нового соціального статусу. Тому кожному учню необхідна підтримка й допомога «у входженні в шкільне життя», як з боку значущих дорослих — батьків, учителів, так і з боку шкільного психолога. Наш досвід роботи показав, що існуючі різноманітні програми з адаптації до школи дітей шестирічного віку недостатньо враховують потреби та особливості сьогоднішніх першокласників-шестирічок. Виникла необхідність у створенні програми, яка побудована з урахуванням таких яскравих вікових особливостей першокласника, як егоцентризм, переважно кінестетична орієнтація, емоційність, рухливість, потреба у грі, конкретно-образне мислення, спонтанність. Процес адаптації викликає у дітей такі складнощі: • проблеми у спілкуванні з однолітками, учителями; • зниження самоконтролю; • емоційна збудженість; • тривожність; • симптоми соматичних захворювань; • недостача уваги на уроках; • занурення в себе. Основна мета пропонованої програми — формування у першокласників характеристик психологічно здорової особистості. У психолого-педагогічній літературі (О.Хухлаєва) визначають наступні основні характеристики психологічно здорової особистості: — прийняття себе, своїх позитивних якостей і недоліків; — пізнання власної цінності й унікальності, своїх здібностей й можливостей; — прийняття інших людей, пізнання цінності і неповторності кожної людини; — добре розвинута рефлексія, уміння розпізнавати свої емоційні стани, мотиви поведінки; — стресостійкість, уміння знаходити власні ресурси в скрутному становищі. Ці критерії, а також ретроспективний аналіз власного досвіду проведення занять — основа для розробки мети і завдань програми. Мета — створити умови, що допоможуть учителю краще зрозуміти й відчути своїх учнів, а кожному учню безболісно адаптуватися до нової ситуації (тобто пристосовувати «школу до дитини, а не тільки дитину до школи»). Завдання програми. 1. Розвиток співчуття, кращого розуміння себе та інших, розвиток уміння бути в злагоді з самим собою. 2. Пробудження самостійності в дитині. Створення можливостей для самовираження, рефлексії. 3. Навчання прийомів саморелаксації, зняття м'язового напруження, викликаного психічним. 4. Допомога дитині в усвідомленні свого «Я», підвищенні самооцінки, подоланні внутрішніх конфліктів, страхів, агресивних тенденцій, зменшенні тривожності. 5. Гармонізація міжособистістних стосунків у дитячому колективі. Методи. 1. Ігри за правилами: вербальні, рухливі, сюжетно-рольові. 2. Читання художніх творів. 3. Бесіди. 4. Розповіді дітей. 5. Імпровізації. 6. Вільне і тематичне малювання. 7. Тілесно орієнтовані вправи. Програма, розрахована на учнів 1-го класу, містить 10 занять (по 1 на тиждень). Роботу за програмою пропонується розпочати у вересні. Тривалість заняття — 40 хвилин. Оптимальна кількість учасників — 10-15 осіб. Місце проведення — кабінет психолога. Час заняття обумовлений розкладом класу. Особливістю програми є те, що на кожному занятті вчитель стає активним учасником (не спостерігачем!). Це сприяє покращенню взаємостосунків, зняттю напруги невимушеності поведінки. ПЛАН-ПРОГРАМА «ПСИХОЛОГІЧНА АБЕТКА»
| ||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 3884 | Рейтинг: 1.0/1 |
Всього коментарів: 0 | |