Каталог статей
Головна » Статті » Поради психолога » Поради вчителям | [ Додати статтю ] |
Обмінні операції складають важливу частину життя молодших школярів. Обмінювати – «змінити одну річ на іншу, узяти одне, віддати за це друге», а похідне від цього слова – обмінюватися – означає «мінятися один з одним взаємно». У класі між дітьми обмінюватися можуть: предмет на предмет; предмет на гроші; послуга на гроші; послуга на предмет; предмет на вчинок суспільної значущості. Наприклад, дати списати домашнє завдання і отримати за це бажаний предмет. Обмін у дітей виявляється по-різному: у грі, спільних цікавих справах, колекціонуванні, мілкому «бізнесі». Кожному виду обміну відповідає особливий набір педагогічних ситуацій. Кожна група ситуацій характеризується певними конфліктами, містить свої виховні завдання і способи їх вирішення. Ігровий обмін може виникнути при грі в магазин (продавець пропонує товар, покупець на умовні гроші його купує), або в складніших сучасних економічних іграх: «Наш магазин», «Знайдемо діточок мами-монетки» і т.д. Поширені й інші види обміну – на якийсь час. Такий обмін (якщо не порушуються правила) корисний, бо він укріплює дружню прихильність між учасниками гри, перешкоджає прояву егоїзму, вчить бути справедливими і акуратними в дотриманні умов гри. Обмінюючись іграми і іграшками, діти як би укладають договір, в якому обумовлюється, що на що міняється, на який термін, як слід поводитися з грою або іграшкою. Як правило, обмін в грі не породжує глибоких конфліктів. Незадоволення, що зароджується в деяких випадках, приводить або до припинення гри, або до початку іншої і на взаєминах дітей глибокого сліду не залишає. Проте при обміні іграми і іграшками можуть все ж виникати і складніші конфлікти починаючи з розбіжності і кінчаючи розривом. Вчитель, щоб цього не сталося, повинен допомогти дітям домовитися між собою, підтримати їх прагнення до дружнього обміну. Найчастіше обмін виникає в процесі захоплення схожими видами діяльності, наприклад, якщо діти колекціонують, займаються рукоділлям, моделюванням: обмін марками, листівками, етикетками, календариками або узорами для вишивки, деталями, необхідними для моделювання. Можна провести класну годину, бесіду, організувати виставки «Про колекціонування і правила обміну». Типові питання і завдання на таких заходах: • Що означають слова колекція, колекціонувати, колекціонер*? • Якими якостями повинен володіти колекціонер? • Назвіть правила обміну при колекціонуванні. • Про що розповідає марка (монета)? Далі вчитель зачитує уривки з художніх творів або розповідає різні випадки, а потім обговорює їх з класом. Наведемо приклади типових педагогічних ситуацій. Ситуація 1. Поповнимо колекцію Ваня приніс в клас колекцію марок. – Хороша колекція! – схвалив Петя і тут же сказав: – Знаєш, у тебе тут багато однакових марок, давай обміняємося. Я завтра принесу свою колекцію, і ти зможеш вибрати собі марки для обміну. Так і зробили. Ситуація 2. Обмін вкладиша на жуйку Андрій приніс в клас, щоб показати друзям, колекцію вкладишів. Вітя довго розглядував вкладиші, а потім почав просити у Андрія віддати особливо йому вподобаний. – Якщо ти принесеш мені завтра жуйку, то я тобі віддам цей вкладиш – відповів Андрій. На слідуючий день обмін відбувся. Обміни в іграх і в результаті захоплення взаємоінтересними справами протікають стихійно і, як правило, позбавлені у дітей прагнення до збагачення. Такі обміни можна назвати рівноцінними, вони набувають виховної цінності, приносять користь дітям при дотриманні принаймні двох умов: сприяють розширенню кругозору дітей і є справедливими. Ситуація 3. Добре доставити радість подрузі Катя любить шити лялькам одяг. Одне плаття їй особливо удалося, і вона показала його Тані, своїй подрузі. Таня сплескала руками і вигукнула: – Ой! Яке красиве платтячко! Зший і моїй ляльці таке ж, а я за це зв'яжу шапочку твоїй ляльці. – Гаразд – погодилася Катя – лише давай ні за те і ні за це, а просто так: ти зв'яжеш шапочку для моєї ляльки, а я зшию плаття для твоєї. Ситуація 4. Фантик – за лінійку Вірі дуже сподобалася лінійка Наташі. Вона запропонувала обмінятися: «Ти дай мені лінійку, а я тобі фантик!» Ситуація 5. Шпилька Іра зібралася в школу, побачила мамину шпильку і узяла її з собою. У класі вона показала шпильку подрузі. Свєті шпилька дуже сподобалася, і вона почала просити її у Іри. У обмін Свєта запропонувала Ірі новий набір кольорових олівців. Обмін відбувся. У педагогічній практиці вчителеві нерідко доводиться спостерігати за тим, як діти порушують правила обміну, тим більше що все частіше розширює вікові кордони обмін з метою здобуття вигоди. Ситуація 6. То хіба це справедливо? Сергійко запропонував Олегу обмін: «Ти мені даси три фантики, а я тобі – один». Ситуація 7. Ведмежа послуга Перед початком першого уроку Оля витягнула з портфеля красивий календарик. Її сусідка по парті Іра відразу звернулася до неї: – Ой, який красивий календарик! Подаруй, а! – Не можу – відповіла Оля. Але, подумавши, додала: – Давай, ти мені даси списати домашню роботу з математики, і тоді я віддам тобі календарик... Обміном, що відбувся, обидві дівчатка залишилися задоволені, але Олі була надана ведмежа послуга. Ситуація 8. Одну за три… У Ніни в руках була красива наклейка. Владик ще здалека її побачив. Він так давно хотів дістати собі таку! – Ніна, давай мінятися!.. У відповідь на пропозицію Владика Ніна сказала: – Давай, лише за цю наклейку ти мені даси не одну, а три наклейки... Владик погодився, хоча йому і не дуже хотілося розлучатися відразу з трьома наклейками... Вчителеві слід насамперед роз'яснювати значення колекціонування в житті людей і дотримання правил чесного і рівноцінного обміну. Ситуація 9. Заповзятливий Сашко Сашко збирається вранці в школу. Мама дала йому одне яблуко, а він попросив ще одне. – Навіщо? – запитала мама. – Я поміняю його у Андрія на наклейку – відповів Саша. Ситуація 10. Честолюбний обмін На уроці читання за кожну правильну відповідь вчителька давала учням по одній квіточці. Сергійко добре відповідав і отримав шість квіток. Його сусід по парті Ілля отримав всього одну. Він запропонував Сергію поділитися з ним квіточками в обмін на машинку. Ситуація 11. Дорогий обмін У Анни, учениці 2-го класу, був день народження. Вона принесла в клас цукерки і жувальні гумки, щоб пригостити однокласників. Ганна розділила пригощання між всіма учнями порівну, але в її пакеті залишилися ще цукерки і жувальні гумки. На перерві до Ані підійшла сусідка по парті Яна і попросила ще одну жувальну гумку. Анна відповіла, що «за просто так» більше нікому не дасть, і запропонувала обміняти гумку на що-небудь інше. Яна, не замислюючись, сунула руку в кишеню і витягнула звідти «бумажку». «Бумажка» виявилася грошовою купюрою. Обмін стався. З одного боку, заняття, які є джерелами наживи – це прояв зачатків підприємницької діяльності, з іншою, вони не так вже безобідни, бо сприяють закріпленню у молодших школярів егоїзму, жадності, хитрості. Сказане приводить до думки про те, що вчитель повинен особливу увагу звернути на етичні основи обміну, які сприяють розвитку і закріпленню різнопланових якостей особи, як позитивних, так і негативних. Окрім індивідуальної роботи з батьками і дітьми, можна практикувати міні-диспути з обговоренням художніх творів (уривок зачитує вчитель) і ситуацій, узятих з життя «Пригоди Тома Сойєра» (Марк Твен) ...– Слухай, Том, дай мені побілити трішки. Том задумався і спочатку неначе готовий був погодитися, а потім раптом передумав. – Ні, Бен, все одно нічого не вийде. Тітка Поллі прямо трясеться над цим забором; розумієш, він виходить на вулицю – аби це була та сторона, що у двір, вона б слова не сказала, та і я теж. Вона прямо трясеться над цим забором. Його знаєш, як треба білити? Здається, то хіба один хлопчик з тисячі, а то і з двох тисяч зуміє вибілити його як слід. – Та що ти? Слухай, пусти хоч спробувати, хоч трохи. Том, я б тебе пустив, якщо б ти був на моєму місці. – Бен, я б з радістю, чесне індіанське! Адже та як бути з тіткою Поллі? Джиму теж хотілося пофарбувати, а вона не дозволила. Сиду хотілося, вона і Сиду не дозволила. Бачиш, які справи? Нумо, візьмешся ти білити забір, а раптом що-небудь... – Та що ти, Том, я ж старатимуся. Ну пусти, я спробую. Слухай, я тобі дам середину від яблука. – Ну гаразд... Хоча ні, Бен, краще не треба. Я боюсь. – Я все яблуко тобі віддам! – Том випустив кисть з рук на вигляд не дуже охоче, зате з тріумфуванням в душі. І доки колишній пароплав «Велика Міссурі» працював у поті чола на пригріві, художник, що віддалився від справ, сидячи в тіні на бочонку, базікав ногами, жував яблуко і обдумував подальший план биття немовлят. За ними справа не стала. Хлопчики щохвилини пробігали по вулиці; вони підходили, щоб посміятися над Томом – і залишалися білити забір. Коли Бен видихався, Том продав наступну чергу Біллі Фішеру за уживаного паперового змія, а коли той втомився білити, Джоні Міллер купив чергу за дохлого щура з мотузочком, щоб зручніше було вертіти, і так далі і так далі, година за годиною. До середини дня з бідного хлопчика, близького до убогості, Том став багачем і буквально утопав в розкоші. Окрім вже перерахованих багатств, у нього було: дванадцять кульок, зламана губна гармоніка, уламок синього пляшкового скла, щоб дивитися через нього, порожня котушка, ключ, який нічого не відмикав, шматок мила, кришталева пробка від карафи, олов'яний солдатик, пара пуголовків, шість хлопавок, однооке котеня, мідна дверна ручка, собачий ошийник без собаки, держак від ножа, чотири шматки апельсинової кірки і стара віконна рама. Том відмінно провів весь цей час, нічого не роблячи і веселячись, а забір був покритий вапном в три шари! Якщо б у нього не кінчилося вапно, він розорив би всіх хлопчиськ в місті. Питання 1. Яку роботу повинен був виконати Том? 2. Як він вийшов з положення? 3. Як ви відноситеся до Тома? 4. Чи схвалюєте ви його заповзятливість? Чому? Бізнесмен з 1-го «В» В одній з шкіл на дошці оголошень одного дня з'явилося таке: «Якщо вам набридли старі іграшки, а на нових не вистачає грошей, то в четвер і п'ятницю ви можете принести їх в школу Артему з 1-го “В”. Причому це незвичайне оголошення було вивішене з дозволу адміністрації школи. І тут почалося! Хлопці кинулися збирати покинуті в далекі кути машинки, ляльки, конструктори, а Артем купував їх за свої гроші, але недорого. Єдина його вимога – щоб іграшки були не поламаними. Удома новий господар старих іграшок привів їх в товарний вигляд, відмив, відчистив і скоро повісив нове оголошення: «Виставка-продаж не дуже нових іграшок в холі після уроків». За два дні торгівлі весь товар був розпроданий. Юний бізнесмен узяв з прибутку долю, що належить йому, останні ж гроші вклав в благородну справу – весь місяць 1-й «В» снідав безкоштовно, а на «останньому уроці» вчителька отримала в дарунок величезний букет троянд від всього класу. «Первое сентября». 1996. Питання 1. Що означають слова бізнес*, бізнесмен? 2. Як вам сподобалася підприємницька діяльність Артема? 3. Чи відомі вам схожі випадки? 4. Чи доводилося вам займатися бізнесом або брати участь в бізнесі дорослих? «Картинки» (В. Осєєва) ...У Каті було багато перевідних картинок. На перерві Нюра підсіла до Каті і із зітханням сказала: – Щаслива ти, Катю, всі тебе люблять! І в школі, і удома. Катя вдячно поглянула на подругу і збентежено сказала: – А я буваю погана... Я навіть сама це відчуваю... – Ну що ти! Що ти! – замахала руками Нюра. – Ти дуже хороша, ти найдобріша в школі, ти нічого не жалієш... У іншої дівчинки попроси що-небудь – вона ні за що не дасть, а у тебе і просити не треба... Ось, наприклад, перевідні картинки... – Ах, картинки... – протягнула Катя, витягнула з конверта декілька картинок і поклала їх перед Нюрою. – Так би відразу і сказала... А навіщо було хвалити?.. Питання 1. Уявіть, що Нюра колекціонує перевідні картинки. Що ви можете сказати про такий спосіб поповнення своєї колекції? 2. Як би ви вчинили, аби захотіли мати такий екземпляр в своїй колекції? 3. Як би ви обмінялися? 4. Який обмін був би справедливим? 5. Якщо тобі не хочеться обмінюватися чим-небудь з твоїм другом, як ти йому ввічливо про це скажеш, щоб не образити його? Правила обміну 1. Не можна для своїх друзів робити добрі справи за гроші або які-небудь речі. 2. Обмін має бути чесним, справедливим і рівноцінним. Тамбовкіна Т.І. * Колекція [лат. collectio – збираю] – систематизоване збирання яких-небудь предметів, що є зазвичай науковим, художнім, історичним інтересом, наприклад колекція картин, марок. Колекціонер [фp. collectionneur] – збирач колекцій. ** Бізнес [англ. business] – економічна діяльність, що дає прибуток, що приносить дохід або особисті вигоди | |
Переглядів: 2168 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |