Каталог статей
Головна » Статті » Поради психолога » Поради вчителям | [ Додати статтю ] |
В учня низький темп читання Ситуація. В одного учня в класі дуже низька швидкість читання, динаміки практично немає. Читає 45 слів за хвилину монотонно, без всяких пауз і інтонації. Але зміст прочитаного розуміє! Уміє виділити головну думку, розділити текст на частини. З інших предметів успішний, особливо з математики. Пробувала різні прийоми роботи з техніки читання. Динаміки немає. Як допомогти дитині? Психолог. В основі проблеми хлопчика може лежати спільна сповільненість темпу діяльності. Якщо вона має чисто фізіологічну природу – повільне протікання нервових процесів (дитина все робить повільно), то цю особливість слід просто враховувати. В цьому випадку спроба змусити дитину збільшити темп роботи може привести до ще більшого гальмування. Сповільненість може носити і локальний, ситуативний характер. В цьому випадку йдеться про виборче захисне гальмування, в основі якого лежать мотиваційні труднощі. Дитина намагається піти від нав'язаних йому, але внутрішньо несприйнятливих вимог. Найчастіше учень втрачає інтерес до виконання того завдання, яке у нього не виходить. Виходом з даної ситуації може стати розвиток відповідних пізнавальних інтересів. Підвищення зацікавленості в змістовній стороні завдання, створення ситуацій змагань може сприяти подоланню негативного відношення до виконуваного завдання. Крім того, дана проблема може бути обумовлена наявністю високої тривожності, невпевненості в собі, що склалася в результаті накопичення невдалих спроб, пов'язаних з учбовою діяльністю, у тому числі і з подоланням труднощів швидкісного режиму читання. Невдачі можуть надавати психотравмуючу дію на дітей з підвищеною емоційною нестійкістю. Подібні діти самі добре знають про свої помилки і прорахунки та через них сильно переживають. Завищені вимоги і постійні нарікання з боку дорослих лише знижують їх функціональні можливості, оскільки вводять таких дітей в стан емоційного стресу, підвищують їх невпевненість в собі, викликають додаткове хвилювання і нерідко формують страх перед тією або іншою ситуацією. Особливості цих дітей необхідно враховувати в педагогічній роботі. Слід пам'ятати, що такі школярі найменш успішні в ситуаціях підвищеної напруги: в умовах обмеженого часу виконання завдання, при виконанні контрольних робіт, при опитуванні, що вимагає термінову реакцію у відповідь. Такі діти можуть добре вчитися в умовах спокійної, доброзичливої атмосфери. При цьому необхідно помічати їх щонайменші успіхи і просування в справі, підбадьорювати і заохочувати їх правильні відповіді, підвищуючи їх упевненість в собі. При деякому завищенні оцінок ці діти починають лише краще вчитися, прагнучи виправдати надану довіру. Якщо говорити в цілому про питання, зв'язане із швидкістю читання, то психофізіологи дуже насторожено відносяться до спроб інтенсифікувати учбовий процес, зробити головним критерієм успішності швидкість. Збільшення швидкості читання до 120–150 слів в хвилину виявляється не лише дуже важким завданням для артикуляційних рухів, але, головне, при такій швидкості подачі інформації (а читання вголос і є подача інформації самому собі) вона просто не засвоюється, оскільки оптимальною є швидкість 80–90 слів за хвилину. Педагог. Я часто стикаюся з тим, що більшість дітей змісту прочитаного, що нашвидку читають, не розуміють, не можуть виділити головну думку! Те, що ваш хлопчик успішний з математики, говорить про те, що у нього домінує логічне мислення, але йому не вистачає уяви. Є один прийом, який допомагає дітям впоратися з цією проблемою і розширити горизонт зору. Наше око так влаштоване, що коли ми дивимося прямо, ми бачимо не лише те, що перед нами, але і те, що з боків. Давайте пригадаємо одну приказку: «Одну ягідку беру, на іншу дивлюся, третю примічаю, четверта мерещиться…» Так і з читанням: «Ти читаєш тут і з випередженням дивишся на сусідні букви в рядку, не фіксуєш погляд на одній букві, а розширюєш його, як читають дорослі». Мама учня. Я проти того, щоб при читанні швидкість була критерієм успішності дитини. Навіть якщо учень не дотягує до так званої норми, не бачу в цьому біди. Прагнення вчителя за будь-яку ціну змусити дитину читати швидше пояснюється тим, що педагог зобов'язаний звітувати по цьому параметру керівництву. Я вважаю, що дитині набагато краще читати повільно, але при цьому добре розуміти і запам'ятовувати прочитане, ніж навпаки.
Психолог Галина Семенова
| |
Переглядів: 2549 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |