Каталог статей

Головна » Статті » Дитина та комп'ютер » Комп'ютер у сучасному житті [ Додати статтю ]

"Комп'ютерне" стомлення

"Комп'ютерне" стомлення

 

Зазвичай утомлене дитя мляве і неуважне, вередує, хоче спати. `Комп’ютерне стомлення виявляється абсолютно по-іншому. Діти в цьому випадку надзвичайно активні і емоційні. Вони, як правило, заперечують факт втоми, із задоволенням продовжуючи сидіти перед монітором.

 

У природі комп'ютера `запрограмовано` емоційна дія на психіку людини. Особливо гостро реагують на те, що відбувається на екрані діти. Як би добре програми (розвиваючі, навчальні або ігрові) не були збалансовані за ступенем трудності, привабливості, віковим можливостям, вони неминуче викликають у дитини психологічну напругу - позитивні або негативні переживання. А тривалий контакт з комп'ютером може викликати навіть стан тривоги.

 

Рівень емоційної сприйнятливості і ступінь співпереживання у дітей так само різні, як їх поведінка, стан здоров'я, особливості нервової системи і так далі. Тому і терміни стомлення варіюються: у деяких дітей воно настає через півгодини, в інших - через 10 хвилин, а треті взагалі легко можуть відмовитися від комп'ютера.

 

Продумувавши режим спілкування дитини з комп'ютером, треба враховувати особливості його особистості: повільний він або швидкий, вразливий або загальмований, упевнений або невпевнений в собі і так далі.

 

Як розгледіти в дітях ці властивості і визначити інтенсивність навантажень?

 

  Діти з рухливою нервовою системою діють сміливо і рішуче. На питання відповідають швидко, не опасаючись помилок, але, як правило, невірно. Приступають до роботи без підготовки і попереднього роздуму, квапляться, допускають багато неточностей, роблять її не дуже якісно `на око`, часто відволікаючись.

  Діти з низькою рухливістю роблять все обережно, а коли їх запитують, мовчать, ретельно обдумуючи питання і відповідь. Займаються зосереджено, часто перевіряють правильність виконання, віддаючи перевагу рівномірному темпу роботи. Якщо їх обмежити в часі, змусити працювати швидше, вони швидше втомлюються.

У дитини з низькою рухливістю у міру стомлення збільшується пасивність, про яку можна судити по позі: він майже напівлежить, задерши ноги, або всім тілом спирається на стіл, втрачає інтерес до заняття, качається на стільці, часто міняючи положення, у нього знижується настрій.

  У рухливих дітей стомлення виявляється в підвищенні нервово-м'язової напруженості. При цьому посилюються моторні реакції (дитя схоплюється з місця, стрибає, ляскає в долоні), а емоційні - загострюються (він сміється або плаче, скрикує, співає, бурхливо розчаровується або веселиться).

Емоційні і моторні реакції дітей, що втомлюються від спілкування з комп'ютером, вельми відрізняються від аналогічних реакцій на фізичну або інтелектуальну втому, яка виникає, скажімо, при написанні довгого диктанту. При стомленні м'язів дитя потягується, розпрямляє плечі, позіхає, лягає на парту. А при роботі на комп'ютері, коли на м'язову втому накладається нервово-емоційна напруга, він снує на стільці, його «морозить», трясе руками, ногами, втягує голову в плечі, лягає грудьми на стіл або раптом схоплюється, підстрибує, ляскає в долоні, вибиває дріб кулаком і т.д..

 

Комп'ютерні ігри значно активізують сприйняття - дитина легко перезбуджується. До того ж тривале просиджування за комп'ютером приводить до того, що синдром `круглої спини` виявляється раніше, ніж при звичайних заняттях.

 

Після піку працездатності у дитини зазвичай настає спад. Але дитя цього не помічає, і тут криється серйозна небезпека, пов'язана з поступовим виснаженням функціональних резервів організму. Продовження діалогу вже стомленого маляти з комп'ютером обходиться ціною великих фізіологічних витрат. Окрім іншого, перевтома від роботи на комп'ютері чревата наполегливою відмовою продовжувати заняття надалі. Тому дуже важливо вчасно зупинити дитину, перемкнути її увагу на щось інше.

 

Заняття на комп'ютері, і насамперед захоплюючі ігри, віднімають дуже багато сил і потрібний час, щоб їх відновити. Адже згідно `закону виснаження, сформульованому ще в XIX столітті, стомлення зростає швидше, ніж зухвалі його навантаження, тому стомленому організму одна і та ж робота обходиться дорожче, ніж тому, що відпочив. Більш того, нервово-емоційна напруженість і стомлення зору, накопичуючись, негативно позначаються на подальшій діяльності. Не випадково педагоги скаржаться на надмірну збудливість і некерованість школярів молодших класів, що попрацювали в комп'ютерному кабінеті.

 

На жаль, на практиці дорослі не дуже звертають увагу на стан дитини, на режим його занять на комп'ютері - і не лише через необізнаність в питаннях гігієни або недостатню інформованість про вплив комп'ютера на організм.

Що вимушує нас інколи поступати всупереч аргументам розуму, здорового глузду, власним переконанням - в збиток собі? Ймовірно, звичайна наша звичка діяти по миттєвій примсі. Адже гігієна праці і відпочинку свідчить про спільну культуру людини, яку потрібно виховувати з дитинства.

 

Можна виділити 4 основних типа прояву `комп’ютерної` втоми:

 

1. Втрата контролю над собою: дитя часто чіпає обличчя, смокче палець, гримасує, кричить і тому подібне .

2. Втрата інтересу до комп'ютера: дитя часто відволікається, вступає в розмови, звертає увагу на інші предмети, не бажаючи продовжувати роботу.

3. `Стомлена` поза: дитя схиляється то в один, то в інший бік, відкидається на спинку стільця, задирає ноги, упираючись в край столу.

4. Емоційно-невротична реакція - крик, підстрибування, пританцьовування, істеричний сміх та ін.

 

                                                                   Галина Лук’янець,

                                                                   кандидат біологічних наук

Категорія: Комп'ютер у сучасному житті | Додав: [ADM]Irina (19.10.2008)
Переглядів: 1511 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!