Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Допомога молодому вчителю | [ Додати статтю ] |
Педагогічний досвід та його вивчення Педагогічний досвід – сукупність знань, умінь і навичок, здобутих учителем у процесі навчально-виховної роботи. Функції досвіду: основа педагогічної майстерності вчителя; джерело розвитку педагогічної науки. Для вчителів важливо зрозуміти, що: а) знання тільки у шкільній практиці стають гнучкими і глибокими, керівництвом до дії; б) досвід вимагає розширення і оновлення; в) має осмислюватись і бути творчим; г) має опиратися на науку; д) має спрямовуватись на “вузькі” місця педагогічного процесу, а не бути стихійним; е) потрібно вивчати чужий досвід і порівнювати його зі своїм; є) педагогічний досвід має виражатися в технології навчально-виховного процесу, виявлені закономірних зв’язків між його компонентами; ж) педагогічний досвід вимагає експериментування. Передовий педагогічний досвід – це творче, активне засвоєння і реалізація вчителем у практику роботи засобів і принципів педагогіки з урахуванням конкретних умов, особливостей дітей, учнівського колективу і особи вчителя. Для передового вчителя характерне науково-педагогічне мислення, яка характеризується здатністю: - аналізувати виховні явища в цілісності, взаємозв’язку і взаємозалежності; - простежити генезис впливу педагогічних взаємодій і впливів; - співвіднести педагогічну дію з цілями і результатами навчання і виховання; - вміщати у педагогічному мисленні всі типи і способи мислення; - аналізувати і синтезувати педагогічні явища, розрізняти педагогічну істину і помилки; - відмовитись від прийнятих шаблонів і стереотипів, шукати і знаходити нові оцінки, узагальнення, підходи, дії; - використовувати нові ідеї в практичному і творчому пошуку; - проявити мислительну гнучкість і оперативність; - співвідносити тактичні і стратегічні дії. Передовий педагогічний досвід характеризується такими показниками: новизна в діяльності педагога; висока результативність і ефективність; відповідність сучасним досягненням педагогіки і методики; стабільність; можливість творчого застосування досвіду іншими педагогами; оптимальність досвіду в цілісному педагогічному процесі. Вивчення і узагальнення передового педагогічного досвіду є важливою передумовою удосконалення змісту і підвищення ефективності навчально-виховного процесу в школі і в інших закладах освіти. Методологічні вимоги до вивчення і узагальнення передового педагогічного досвіду: - вивчати педагогічні явища неізольовано від інших явищ суспільного життя, а в тісному зв’язку і взаємодії з ними; - розглядати будь-який педагогічний досвід в розвитку, русі і зміні, враховувати, місце і час здійснення педагогічних заходів; - проникати в внутрішню сутність явищ і фактів, виявляя суттєві зв’язки і відношення між ними; - вивчати нове, спираючись на систему фактів, не вихоплювати окремі факти і будуючи на них узагальнення; - завжди пам’ятати, що педагогічна теорія, будучи тісно пов’язаного з практикою, не повинна зводиться до практицизму, до готових і придатних для всіх умов рецептів; - правильно визначити цілі, задачі і методику педагогічних досліджень і здійснювати їх цілеспрямовано. Основні напрямки і етапи вивчення і узагальнення передового педагогічного досвіду пред’явлені на схемі. | |
Переглядів: 6315 | Рейтинг: 2.6/9 |
Всього коментарів: 0 | |