Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Вчитель студенту | [ Додати статтю ] |
Педагогічний
досвід та його вивчення Педагогічний досвід – сукупність знань,
умінь і навичок, здобутих учителем у процесі навчально-виховної роботи. Функції досвіду: основа педагогічної майстерності вчителя; джерело розвитку
педагогічної науки. Для вчителів важливо зрозуміти, що: а) знання тільки у шкільній практиці
стають гнучкими і глибокими, керівництвом до дії; б) досвід вимагає розширення
і оновлення; в) має осмислюватись і бути творчим; г) має опиратися на науку; д)
має спрямовуватись на “вузькі” місця педагогічного процесу, а не бути
стихійним; е) потрібно вивчати чужий досвід і порівнювати його зі своїм; є)
педагогічний досвід має виражатися в технології навчально-виховного процесу,
виявлені закономірних зв’язків між його компонентами; ж) педагогічний досвід
вимагає експериментування. Передовий педагогічний досвід – це творче, активне засвоєння і реалізація
вчителем у практику роботи засобів і принципів педагогіки з урахуванням
конкретних умов, особливостей дітей, учнівського колективу і особи вчителя. Для передового вчителя характерне науково-педагогічне мислення, яка характеризується
здатністю: -
аналізувати виховні явища в цілісності, взаємозв’язку і
взаємозалежності; -
простежити генезис впливу педагогічних взаємодій і
впливів; -
співвіднести педагогічну дію з цілями і результатами
навчання і виховання; -
вміщати у педагогічному мисленні всі типи і способи
мислення; -
аналізувати і синтезувати педагогічні явища, розрізняти
педагогічну істину і помилки; -
відмовитись від прийнятих шаблонів і стереотипів, шукати
і знаходити нові оцінки, узагальнення, підходи, дії; -
використовувати нові ідеї в практичному і творчому
пошуку; -
проявити мислительну гнучкість і оперативність; -
співвідносити тактичні і стратегічні дії. Передовий педагогічний досвід характеризується такими показниками: новизна
в діяльності педагога; висока результативність і ефективність; відповідність
сучасним досягненням педагогіки і методики; стабільність; можливість творчого
застосування досвіду іншими педагогами; оптимальність досвіду в цілісному
педагогічному процесі. Вивчення і узагальнення передового педагогічного досвіду є важливою
передумовою удосконалення змісту і підвищення ефективності навчально-виховного
процесу в школі і в інших закладах освіти. Методологічні вимоги до вивчення і узагальнення передового педагогічного
досвіду: -
вивчати педагогічні явища неізольовано від інших явищ
суспільного життя, а в тісному зв’язку і взаємодії з ними; -
розглядати будь-який педагогічний досвід в розвитку, русі
і зміні, враховувати, місце і час здійснення педагогічних заходів; -
проникати в внутрішню сутність явищ і фактів, виявляя
суттєві зв’язки і відношення між ними; -
вивчати нове, спираючись на систему фактів, не
вихоплювати окремі факти і будуючи на них узагальнення; -
завжди пам’ятати, що педагогічна теорія, будучи тісно
пов’язаного з практикою, не повинна зводиться до практицизму, до готових і
придатних для всіх умов рецептів; -
правильно визначити цілі, задачі і методику педагогічних
досліджень і здійснювати їх цілеспрямовано. Основні напрямки і етапи вивчення і узагальнення передового педагогічного досвіду пред’явлені на схемі. | |
Переглядів: 1468 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |