Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Вчитель студенту [ Додати статтю ]

Педагогічний досвід та його вивчення

Педагогічний досвід та його вивчення

 

Педагогічний досвід – сукупність знань, умінь і навичок, здобутих учителем у процесі навчально-виховної роботи.

Функції досвіду: основа педагогічної майстерності вчителя; джерело розвитку педагогічної науки.

Для вчителів важливо зрозуміти, що: а) знання тільки у шкільній практиці стають гнучкими і глибокими, керівництвом до дії; б) досвід вимагає розширення і оновлення; в) має осмислюватись і бути творчим; г) має опиратися на науку; д) має спрямовуватись на “вузькі” місця педагогічного процесу, а не бути стихійним; е) потрібно вивчати чужий досвід і порівнювати його зі своїм; є) педагогічний досвід має виражатися в технології навчально-виховного процесу, виявлені закономірних зв’язків між його компонентами; ж) педагогічний досвід вимагає експериментування.

Передовий педагогічний досвід – це творче, активне засвоєння і реалізація вчителем у практику роботи засобів і принципів педагогіки з урахуванням конкретних умов, особливостей дітей, учнівського колективу і особи вчителя.

Для передового вчителя характерне науково-педагогічне мислення, яка характеризується здатністю:

-         аналізувати виховні явища в цілісності, взаємозв’язку і взаємозалежності;

-         простежити генезис впливу педагогічних взаємодій і впливів;

-         співвіднести педагогічну дію з цілями і результатами навчання і виховання;

-         вміщати у педагогічному мисленні всі типи і способи мислення;

-         аналізувати і синтезувати педагогічні явища, розрізняти педагогічну істину і помилки;

-         відмовитись від прийнятих шаблонів і стереотипів, шукати і знаходити нові оцінки, узагальнення, підходи, дії;

-         використовувати нові ідеї в практичному і творчому пошуку;

-         проявити мислительну гнучкість і оперативність;

-         співвідносити тактичні і стратегічні дії.

Передовий педагогічний досвід характеризується такими показниками: новизна в діяльності педагога; висока результативність і ефективність; відповідність сучасним досягненням педагогіки і методики; стабільність; можливість творчого застосування досвіду іншими педагогами; оптимальність досвіду в цілісному педагогічному процесі.

Вивчення і узагальнення передового педагогічного досвіду є важливою передумовою удосконалення змісту і підвищення ефективності навчально-виховного процесу в школі і в інших закладах освіти.

Методологічні вимоги до вивчення і узагальнення передового педагогічного досвіду:

-         вивчати педагогічні явища неізольовано від інших явищ суспільного життя, а в тісному зв’язку і взаємодії з ними;

-         розглядати будь-який педагогічний досвід в розвитку, русі і зміні, враховувати, місце і час здійснення педагогічних заходів;

-         проникати в внутрішню сутність явищ і фактів, виявляя суттєві зв’язки і відношення між ними;

-         вивчати нове, спираючись на систему фактів, не вихоплювати окремі факти і будуючи на них узагальнення;

-         завжди пам’ятати, що педагогічна теорія, будучи тісно пов’язаного з практикою, не повинна зводиться до практицизму, до готових і придатних для всіх умов рецептів;

-         правильно визначити цілі, задачі і методику педагогічних досліджень і здійснювати їх цілеспрямовано.

Основні напрямки і етапи вивчення і узагальнення передового педагогічного досвіду пред’явлені на схемі.


http://pu.ac.kharkov.ua/

Категорія: Вчитель студенту | Додав: [ADM]Irina (05.07.2009)
Переглядів: 1468 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!