Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Я - класний керівник [ Додати статтю ]

Діяльність класного керівника. Робота з батьками
Продовження
 
7. Виявлення загального світогляду школяра, кола читання й інтересів, схильностей, ставлення до музики, телепередач, кіно, театру, суспільно-політичних подій. Культура мови.

8. Виявлення ставлення до навчальної праці (активність, наполегливість, старанність, самостійність, організованість у навчанні, інтерес до окремих навчальних предметів, відповідальність у виконанні домашніх завдань, мотиви навчання, ставлення до навчальних успіхів і невдач своїх товаришів).

9. Виявлення ставлення школяра до фізичної праці (звички й уміння обслуговувати себе, інтерес до виконання трудових доручень, прояв добровільності, ініціативи, самостійності, точності та швидкості у виконанні трудових справ, уміння працювати індивідуально й у колективі).

10. Визначення найбільш виражених спеціальних здібностей школяра (за результатами діяльності та провідних занять, особливо у вільний час).

11. Особливості спілкування школяра (стосунки з близькими, старшими, молодшими, однолітками, педагогами, незнайомими. За що цінує дорослих, товаришів, друзів? Чи здатний до дружби, співчуття іншим людям? Конфліктність у спілкуванні, ступінь авторитарності, становище в колективі, основні симпатії й антипатії школяра у спілкуванні).

12. Прояв моральних якостей у вчинках і поведінці школяра (чесність і справедливість, критичність і самокритичність, почуття власного достоїнства, відповідальність і дисциплінованість у справах і вчинках тощо).

13. Виявлення загальної спрямованості й рівня домагань особистості (особиста, суспільна, ділова спрямованість у діяльності й відносинах школяра; провідні мрії й ідеали та їх відображення в діяльності; адекватність, завищення чи заниження домагань особистості в діяльності та спілкуванні).

14. Виявлення особливостей темпераменту (прояв у діяльності та спілкуванні емоцій, частоти та швидкості їх зміни, швидкість і переключення уваги, темп діяльності, екстравертність чи інтровертність, слабкість, сила, урівноваженість, рухливість, інертність вищої нервової діяльності, ригідність чи пластичність).

При дослідженні процесів, що відбуваються у класному колективі, класному керівнику необхідно звернути увагу на такі важливі сторони життя колективу, як:

  • сформованість соціально вартісної спільної діяльності;
  • наявність пріоритетного (домінуючого) виду діяльності;
  • активність і самореалізація учнів у спільній діяльності;
  • стан емоційно-психологічних відносин;
  • стан ділових відносин;
  • наявність зв'язків з іншими групами й окремими індивідами;
  • розвиток учнівського самоврядування.

При пошуку відповіді на запитання: «Наскільки учні та їхні батьки задоволені життєдіяльністю у класному колективі?» у полі зору класного наставника повинні знаходитись такі аспекти, як комфортність і захищеність особистості учня, його ставлення до основних сторін життєдіяльності у класі; наявність у батьків почуття задоволеності результатами навчання й виховання своєї дитини, її становищем у класному колективі.

У ході діагностичної діяльності вчитель може використовувати різні прийоми та методи: педагогічне спостереження, соціологічне опитування (бесіда, інтерв'ю, анкетування), тестування, створення педагогічних ситуацій, методи експертної оцінки, індивідуальної та групової самооцінки, вивчення продуктів творчої діяльності учнів та ін. У технологічний арсенал класного керівника можна включити такі діагностичні засоби:

  • ігри «Лідер», «Кіностудія», «Морські командні навчання», «Подорож морем улюблених занять»;
  • тести «Роздуми про життєвий досвід» Н. Щуркової, «Задоволеність учнів шкільним життям» А. Андрєєва, «Задоволеність батьків роботою освітньої установи» Є. Степанова;
  • «Цветик-семицветик», «Ми - колектив? Ми - колектив... Ми - колектив!», «Який у нас колектив?»;
  • конкурс малюнків «Я в моєму класі» й ін.

Найчастіше розділ плану «Вивчення стану й ефективності виховного процесу у класі» оформлюється у вигляді таблиці. Наприклад, класний керівник 6-го класу С. Комлач оформила його в такий спосіб:

Предмет вивчення

Методи та прийоми вивчення

Строки вивчення

Суб'єкт вивчення

1. Стан міжособистісних відносин, виявлення лідерів у класному колективі

1. Соціометрія.

2. Гра «Морські командні навчання»

Вересень

Класний керівник

2. Інтереси та потяги учнів

1. Анкетування.

2. Складання карти інтересів

Вересень

Класний керівник

3. Умови розвитку особистості учнів

1. Відвідування учнів удома.

2. Бесіда з батьками

Жовтень-листопад

Класний керівник

4. Самооцінка особистості дитини

Методики для дослідження самооцінки

Грудень

Шкільний психолог

5. Задоволеність учнів життям у класі

Колективна творча справа «Поема про клас»

Грудень

Учні 10-го класу

6. Уявлення учнів про ідеальний образ справжніх чоловіка й жінки

Ігрове психоскульптурування

Лютий-березень

Учні 10-го класу

7. Моральна спрямованість учнів

1. Тест «Міркуємо про життєвий досвід».

2. Акт добровольців

Квітень

Класний керівник

8. Сформованість колективу класу

1. Методика «Якій у нас колектив?».

2. Методика для визначення мотивів участі учнів у справах класу

Квітень

Шкільний психолог

9. Задоволеність учнів і батьків життєдіяльністю у класі

1. Тести А. Андрєєва та Є. Степанова.

2. Колективний аналіз

Травень

Шкільний психолог

Класний керівник

10. Вихованість учнів

Стандартизована характеристика школяра (за Б. Бітінасом)

Травень

Класний керівник і вчителі, які працюють у класі

Категорія: Я - класний керівник | Додав: [ADM]Irina (23.07.2009)
Переглядів: 5159 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!