Каталог статей

Головна » Статті » Літній оздоровчий табір (пришкільний та ін.) » Барви сонячного літа [ Додати статтю ]

Шкільний оздоровчий табір

Шкільний оздоровчий табір

 

Швидко спливає час... І знову весна. Ще один навчальний рік прямує до свого логічного завершення. Пройдуть підсумкові та перевірочні роботи, навчальні екскурсії і знову в нашій школі, як і в інших школах країни, 1 червня гостинно розпочнуть свою роботу пришкільні оздоровчі табори з денним перебуванням

Для багатьох батьків із різних причин такий спосіб оздоровлення дитини є єдино можливим. Далеко не кожна сім'я може відправити свою дитину на море або в дитячий санаторій. Навіть путівка в заміський табір вимагає значних матеріальних витрат. Оздоровлення ж у пришкільному таборі, особливо завдяки підтримці міської влади, стає доступним кожній сім'ї, а для малозабезпечених і багатодітних сімей, дітей-сиріт - узагалі безкоштовним.

Для школи пришкільний табір, або шкільний майданчик, як його звикли називати, достатньо наболіле питання. Організація його роботи й функціонування протягом майже всього місяця лягає на плечі адміністрації школи та вчителів початкової ланки. В учнів старших класів цей час співпадає з іспитами та практикою, тому вчителі-предметники працювати в табір приходять лише на незначний час. Дуже важко розраховувати на творчу енергію та ентузіазм учителя по закінченню навчального року, коли нервова система виснажена й потребує відпочинку чи хоча би зміни виду діяльності. Вихованці пришкільного табору також за рядом обставин змушені залишатися ще майже на місяць у стінах школи, що, звичайно, не сприяє оздоровленню. Особливо це стосується шкіл, що як і наша, розташовані серед асфальту міських вулиць, і до найближчого парку чи скверу треба добиратись міським транспортом, а подорожі за межі міста за браком коштів узагалі неможливі.

Як, попри всі «мінуси», зробити час перебування в таборі цікавою, корисною та яскравою частиною літніх канікул? Вихід тут один. Не можеш змінити обставини - зміни своє ставлення до них, перетвори «мінуси» на «плюси»! Замінити рутинну повсякденну роботу творчою, скрізь бачити позитив, не зводити оздоровлення учнів тільки до посиленого триразового харчування, прогулянок на свіжому повітрі та денного сну з читанням казок, не відкидати жодної цікавої та корисної пропозиції стосовно організації табору - ці завдання треба виконати, щоби 18 днів табірної зміни не перетворились на змарнований час.

Перетворюємо «мінуси» на «плюси»!

Колектив вихователів - це ті ж самі вчителі, які відпрацювали весь навчальний рік, а не досвідчені працівники заміських таборів? Зате добре знаєш кожного й кому яку справу доцільно довірити!

Ваш табір не на березі річки й не в лісовому гаю, а на шкільному подвір'ї? Зате все під рукою, і вихователь добре знає всі небезпечні місця й може раціонально використовувати шкільне приміщення та подвір'я.

Вихованці - не нові цікаві обличчя, а ті ж самі «Миколки та Петрики»? Зате добре собі уявляєш психологічні особливості кожного й можеш попередити можливі конфлікти. А також продуктивно використовувати можливості учнів, охоплених позашкільною роботою (музична, хореографічна, спортивна школи та школа мистецтв тощо).

І на останок. Учителю впродовж навчального року в погоні за успішністю та якістю знань залишається небагато часу на різноманітні цікаві виховні заходи, а на розважальні й зовсім часу нема. Коли ж, як не в першій місяць літніх канікул надолужити та вдосконалити те, що за браком часу залишилось незакінченим!

Дитина - це перш за все творча особистість, яка потребує постійної реалізації своїх задумів і планів. На мою думку, тільки правильно спланована, з урахуванням потреб дітей у самореалізації робота пришкільного оздоровчого табору може дати можливість цікаво, весело та з користю для здоров'я провести час, позбавити вихованців нудьги та відкрити в собі нові таланти.

Хочу поділитись досвідом своєї роботи в якості заступника начальника табору з виховної роботи.

Наш табір називається «Веселкова країна» невипадково. У таборі сім загонів, і назви своїх загонів діти ув'язують із кольорами веселки - від «Червоних гномів» до «Фіолетових метеликів». Фантазія тільки схвалюється. Емблеми - від звичайних на грудях чи рукаві до екзотичних галстуків, обручів і прикрас у волоссі (у старших загонів). Кожний загін має девіз, пісню та свою власну речівку. Стіннівка загону також не має якогось певного зразка, але завжди пов'язана з вибраною назвою. Найбільш популярними рубриками газет є: «Про нас» (чому ми вибрали таку назву загону); «Цікавинки з життя загону»; «Наші захоплення»; власні колонки, до яких діти додають свої творчі особисті роботи (вірші, твори-мініатюри, малюнки) або інформацію, що їх зацікавила.

Кожний загін розміщується в окремому класному приміщенні, переобладнаному під спальню, й має ігрову кімнату. Затишок і комфорт у цих приміщеннях - це окрема гордість вихованців, бо створюється безпосередньо за їх участю.

Діти з великим бажанням працюють над іміджем свого загону. Ця робота сприяє мобілізації та згуртуванню, усвідомленню, що ви - члени однієї команди.

Із першого дня в таборі розпочинається змагання між загонами. На ранковій лінійці оголошується план заходів на день, а на вечірній - підбивається підсумок, нагороджуються переможці конкурсів і змагань та оголошуються завдання на наступний день. Бали, набрані за день, записуються в екран змагання. Наприкінці зміни вони сумуються та визначається загін-переможець. А ще в таборі кожні 3-5 днів випускається фотогазета, де відбиваються всі визначні події, що відбулись у житті «Веселкової країни».

Виховна робота у пришкільному оздоровчому таборі «Веселкова країна» базується на розвитку дитячої ініціативи, самодіяльності, колективної творчої справи й полягає у проведенні кожного дня змістовної, цікавої, активної справи. Звичайно, що реалізація завдань змісту роботи залежить від педагогічного колективу, його виховного потенціалу та майстерності. Свіже дихання у щоденний виховний процес вносять студенти педагогічного університету, яких уже кілька років люб'язно запрошує наш табір для проходження літньої педагогічної практики.

На чолі кожного загону у пришкільному оздоровчому таборі стоїть педагог-вихователь, який забезпечує виконання дітьми розпорядку дня, організовує їх побут і спільно з вожатими готує та проводить оздоровчі та виховні заходи згідно з режимом дня та планом виховної роботи табору. У кожному загоні разом із вихователем працюють і два вожатих із числа студентів. Ще в загонах за власним бажанням з великим задоволенням працюють вожаті - школярі старших класів. Це дозволяє реалізувати всі заплановані виховні заходи.

План виховної роботи насичений різноманітними заходами та складається з урахуванням побажань дітей. Із цією метою наприкінці навчального року проводиться анкета серед учнів «Що ти очікуєш від пришкільного табору? Твої пропозиції». Досвід показав, що пришкільний оздоровчий табір діти хочуть бачити схожим на заміські табори. Перш за все дітей привертають змістовні культурно-масові заходи, яскраві дійства та особиста участь у всіх справах. Ураховуючи всі об'єктивні та суб'єктивні можливості, рівень розвитку й вихованості та реальні запити учнів, виховна робота у «Веселковій країні» має на меті комплексну реалізацію пріоритетних напрямів виховання, зокрема патріотичного, морального, естетичного, фізичного, екологічного, які тісно взаємопов'язані, доповнюють одне одного.

Виховна робота у пришкільному оздоровчому таборі «Веселкова країна» формується в напрямах: спортивно-оздоровча, художньо-естетична, краєзнавча та гурткова робота.

Спортивно-оздоровчий напрям роботи включає в себе різноманітні спортивні змагання (веселі старти, козацькі розваги, футбольний турнір, турнір із шахів). За проведення цих заходів на належному рівні відповідають учителі фізичного виховання. Кожний ранок у таборі починається з ранкової гімнастики, яку проводять вожаті на свіжому повітрі в затишних куточках шкільного подвір'я. На конкурсній основі визначається кращий варіант зарядки і загін-переможець отримує приз.

Особливою популярністю користується у вихованців художньо-естетичний напрям роботи, бо саме заходи такої спрямованості сприяють розвитку обдарованості, дозволяють учням реалізувати свої творчі можливості, спробувати себе в різних ролях, проявити свій творчій потенціал. Завдяки пропозиціям дітей у таборі з'явились такі заходи: «Хвилина слави», «Концерт-бенефіс одного загону», «Бенефіс співака (співачки, танцювальної пари)», «Танці із зірками», «Презентація кліпів», «Боді-арт». Ці заходи тільки на перший погляд здаються розважальними. Під час підготовки до них та під час проведення учні розкриваються з найнесподіваніших сторін. Майже кожна дитина спробувала себе на табірній сцені в певному амплуа: артиста «Фабрики зірок», співака на караоке-майданчику, красуні-моделі в конкурсі «Міс Літо», шукачем пригод у грі «Поклик джунглів», режисера чи актора «Єралашу». Вихованці хореографічної школи відчули себе «зірками» та підготували собі пару в загоні для участі в «Танцях із зірками». Діти, які під час навчального року не проявляли жодних організаційних і творчих здібностей, отримали можливість «запалити свою зірку» і вже після цих літніх канікул продовжують брати активну участь у позакласній роботі школи.

Краєзнавчий напрям виховної роботи - це різноманітні екскурсії та подорожі стежинами рідного міста. Кожного року діти подорожують різними маршрутами та відшуковують нові, ще невідомі їм куточки свого міста. За 18 днів табірної зміни вихованці два рази стають бажаними гостями на дитячих виставах Ніжинського драматичного театру і ще три дні присвячені екскурсіям. Наші діти вже відвідали краєзнавчий музей, музей «Поштова станція», музей М. Гоголя та ботанічний сад у Ніжинському державному університеті, салон природи, побували на підприємствах міста (консервний комбінат, філіал молокозаводу з виробництва морозива, пожежна станція тощо). Але найбільш захоплюючою подорожжю став день МНС, коли наших вихованців зустрічали рятівники льотного загону міністерства з надзвичайних ситуацій. Розповідь про професію рятівника, справжні літаки та вертольоти, в яких дітям навіть дозволили уявити себе хоч на хвилинку пілотом, обладнання аеродрому справили на вихованців незабутнє враження.

Щоб у дітей не залишалося жодної хвилинки для нудьги, на період роботи «Веселкової країни» у школі розпочинають працювати «літні» гуртки. До повноцінної гурткової роботи залучаються вчителі образотворчого мистецтва, трудового навчання, музики, інформатики. На базі гуртків успішно пройшли майстер-класи пластики із солоного тіста та ліплення з паперової маси. Гуртки «Ерудит» і «Розумник» традиційно проводять студенти-практиканти педагогічного університету у вигляді інтелектуальних змагань. Заняття гуртків проводяться в ігрових кімнатах по 30 хвилин. Протягом дня вихованці кожного загону мають можливість відвідати три різні гуртки. Графік роботи гуртків складається так, щоб чергувались різні види діяльності (спорт, художня праця, музика, хореографія, театралізація). Кожного дня розклад роботи гуртків змінюється.

Згідно з виховним планом роботи табору складається план виховної роботи кожного загону, де враховуються загальнотабірні заходи й час, необхідний на підготовку до них. Студенти-практиканти готують заходи в загонах і по черзі стають відповідальними за загальнотабірні заходи. Чітка та злагоджена робота адміністрації, учителів, студентів, працівників шкільної їдальні, технічних працівників дозволила зробити незабутнім і корисним відпочинок для 200 учнів, які отримали путівки у «Веселкову країну».

Так минали цікаві літні дні у стінах рідної школи. На міському конкурсі серед пришкільних оздоровчих таборів з денним перебуванням наш табір отримав І місце, але найкращою оцінкою натхненної праці педагогів були сльози розлуки, що бриніли на очах дітей під час концерту, присвяченого закриттю табору.

Автор: Н. Шевчун

По матеріалам: Освіта-ua

 

Категорія: Барви сонячного літа | Додав: [ADM]Irina (31.05.2009)
Переглядів: 21752 | Рейтинг: 2.7/3
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!