Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Загальношкільні заходи [ Додати статтю ]

Чорнобиль не має минулого часу

Продовження


2-й учень
Лейтенанти — хлопці непохитні,
Молоде, вогняне покоління,
Ви, як пам'ять, у тривожнім світі,
Роду незнищенного коріння.
Ведуча. Сержант Микола Ващук і сержант Володимир Тищура.
3-й учень
Сержанти — мужність і звитяга,
Від землі ви набирали сили...
Ще далеко десь до саркофага,
Та вогонь життям ви зупинили.
4-й учень
Першим важко: ви ж були найперші,
Із вогню та в полум'я шугали.
Не до подвигів і не до звершень,
Ви ж собою людство заступали.
Ведучий. Старші сержанти Василь Ігнатенко та Микола Митенок.
5-й учень
Ви з вогнем назавжди подружили,
Сівачі, поліщуки від роду,
Залишили вірності присягу —
Батьківщині. Матері. Народу.
6-й учень
Замуровує душу біль самоти,
Бо не встигли нащадків лишити...
І на цвинтарі чорно волають хрести
На чотири сторони світу!
Ведуча. Ми схиляємо свої голови перед усіма, кого сьогодні вже немає з нами, перед тими, хто ціною власного життя оплатив шанс на життя мільйонів.
Хвилина мовчання, хвилина мовчання...
Це мить не прощання, а вічне стрічання
Із тими, кого вже не стрінемо ми.
Коли наступає хвилина мовчання,
У пам'яті нашій клекочуть громи.
Тож устаньмо і — помовчимо мить — у пам'ять про тих, хто за¬снув вічним сном, сказавши своє вагоме слово в цій трагедії.
Чути звук метронома. Хвилина мовчання. Звучить пісня Н. Яремчука «На могилі».
Сценка «Молитва»
Входить мати з дитиною.
Мати. Дитино моя!
Ромашка цвіте — не доторкнись. Трава буяє — не доторкнись.
У бджіл на крильцях доза смертельної Не доторкнись.
Мати й дитина стають на коліна перед образом Матері Божої.
Дитина
Пречиста Маріє!
Чого твоє серце не вміщують груди,.
Неначе в нім плачуть і стогнуть всі люди?
Чого твоє серце так полум'яніє,
Що кров'ю стікає й сказати не сміє?
Мати
Благаю: відверни незриме,
Невідворотне і страшне:
На цих приречених низинах
Ніхто не сіє і не жне.
Отруєна квітка сльозою стікає,
Дочасно згорають живі пелюстки....
У пеклі земному живем — не вмираєм,
Благаю, Пречиста, людей захисти!
Мати обнімає дитину за плечі. Обоє виходять.
Входять учень і учениця. Звучить «Венгерська рапсодія».
1-ша учениця
Розколовся чорний грім,
Відкотилась чорна битва.
На калині соловей
Цілу ніч читав молитву.
Вмерли зорі, місяць вмер —
Ані кого й ані чого...
На калині соловей цілу ніч Молився Богу.
Бідна роздавлена комаха страждає так само, як помираючий гігант. (У. Шекспірілим житом, З цвітом і ґроном калини, З вічним дитячим сміхом, Що на вустах Батьківщпала тиша...
1-й учень
Мла чорнобильська сліпа,
Наче так у світі й треба...
На калині соловей
Цілу ніч ридав до неба.
Облітають літо і літа
Золотом чорнобильського плоду,
Стронцієвим смутком обліта
Дерево вкраїнського народу.
Входить двоє ведучих і дві учениці.
Ведуча. Поля і луки, ліса і озера, річки і ставки Чорнобильщини тяжко вражені невидимою хворобою. Дичавіє земля, хоча ще квітують і родять сади. Ніхто не споживає тих гірких плодів, ніхто не йде до лісу за його цілющими дарами; не п'є води, насиченої радіоактивною отрутою, і навіть повітря, яким ми дихаємо, стало ворогом.
1-ша учениця
Як страшно це: води не скуштувати.
У тім краю, де Прип'ять, де Дніпро!
І хто посмів знічев'я відірвати
Від губ народу цілого відро?
Дивлюсь на землю, на річкові води
І думаю, аж чорна від журби.
А нам казали: «Ви царі природи»...
А ми ж насправді — атома раби!
Ведучий. Чорний круг невідомо скільки років залишиться виразкою на лоні природи, закарбується в серцях людей, які покинули рідні домівки, обжиті, облаштовані місця, могили своїх батьків.
Офіційна довідка (середина травня 1986 року ): із зони вивезено понад 90 тисяч жителів; утрачено 48 000 га земельних угідь; виведено з ладу 14 підприємств; 15 будівельних організацій; втрачено 90 000 м2\ житла, 10 400 приватних будинків.
2-га учениця
Загидили ліси і землю занедбали.
Поставили АЕС в верхів'ях трьох річок.
То хто ж ви є: злочинці, канібали?!
Ударив чорним дзвін і досить балачок.
В яких лісах іще ви забарложені?
Що яничари ще занапастять?
І мертві, і живі, і ненароджені
Нікого з вас до віку не простять!
Інсценівка вірша В. Бурім^ «Чорнобиль-трава»
Входять дитина і учень. Звучить «Панорама» П. Чайковського.
Дитина. Намалюй, будь-ласка, радість ї красу.
Учень
І малюю я веселку, квітку і росу,
З посмішкою на обличчі дівчину в вінку
І хлопчину, що кружляє з нею у танку.
Дитина. Намалюй мені розлуку, смуток і журбу.
Учень
Я малюю лист осінній, схилену вербу.
Що спустила свої віти голі до землі.
І ключами в синім небі ринуть журавлі.
Дитина. Намалюй мені ще ніжність.
Учень Тема не проста.
І малюю я рожеві мамині вуста,
І метелика, і сонце, й квітку лугову,
І зелену шовковисту молоду траву.
Дитина. Намалюй, будь-ласка, намалюй біду.
Учень
Як її намалювати? Спосіб не знайду.
Чи поранену пташину, може, ледь живу?
А рука сама малює чорнобиль-траву...
Дитина
Нащо ти траву малюєш? Це біда така?
Учень Цю траву зовуть «чорнобиль»,
ця трава гірка..
В ній отрута, смерть, і сльози,
і брудна вода.
В ній хвороби, сум, неспокій.
Це страшна біда!
Дитина Краще намалюй щось гарне.
Намалюй життя.
А гірку траву чорнобиль
Викинь на сміття.
Учень
Так, дитино, намалюю я життя тобі.
І надії намалюю, й мрії голубі.
Намалюю синє небо, чисте джерело.
Намалюю я лелеку, поле і село,
Намалюю, віру, розу, доброту й любов.
Та гірка трава чорнобиль проростає знов.

Ведуча. Чорнобиль. Чорний біль нашої землі. І скільки б не минуло років, все одно це слово полум'янітиме чорним вогнищем скорботи. Чорнобильська аварія стала для нас уроком, за який заплачено дорогою ціною.
Ведучий. Наче збулися пророчі слова Апокаліпсису від Іоанна Богослова про зірку Полин (як відомо, чорнобиль — трава родини полинових) «Засурмив третій Ангел, — і велика зоря спала з неба палаючим смолоскипом. І спала вона на третину річок та водні джерела. А ймення зорі тій Полин. І стала третина води як полин, і багато людей повмирали з води, бо згіркла вона...».
1-й учень Впала з неба до долу потривожена
Ангелом зірка.
Покотилась до обрію, збурила
зоряну синь.
На душі стало сумно,
на устах стало солоно-гірко,
Бо чорнобиль-трава — то полин.
1-ша у ч е н и ц я
Чом же ти, Україно,
материнська вербова колиска,
Знов така мовчазна,
мов обпалена груша стоїш?
І течуть твої сльози,
і болять твої рани так близько.
Чом не просиш у Бога здоров'я
для діток своїх?
2-га учениця Ти завжди була з Богом,
не нужденна ні хлібом, ні сіллю.
Як допустила, щоб скалічили душу свою.
Впала з неба зоря, покотилась
Чорнобильська зірка...
Сіра осінь прийде, готуватись
до вічності треба,
І петля радіації стягує шию твою.
Встань, моя Україно, простягни
свої руки до неба,
Знай, що Бог ще чекає молитву твою.
3-тя учениця Князівська земле!
Плачуть твої предки
Трагічним сном, століттям замалі,
Чорнобиль був, Чорнобиль попередив
Про те, що може статись на землі.
Чорнобиль був і є, і завжди буде
В серцях дитячих, мов набатний дзвін.
Ані душа, ні розум не забуде,
Що долю багатьом скалічив він.
5-та учениця Радіаційна днина б'є на сполох,
Радіаційні стогнуть небеса.
Двадцятий вік як доля, а не спомин.
Як хліб душі, як мамина сльоза.
6-й учень Та Бог дав нам життя і треба жити,
Щоб не музейним експонатом стати,
А вирости людьми і так творити,
Щоби нічим нікого не лякати.
Учні-читці виходять. Звучить мелодія.
Ведучий. Наша пам'ять і пам'ять багатьох наступних поколінь знову і знову буде повертатися до трагічних квітневих днів 1986 року, коли ядерна смерть загрожувала всьому живому і неживому.
Ведуча. Вирвавшись з-під влади недбайливих господарів, радіація спричинила трагічні наслідки. Горе впало не тільки на Україну. Воно зачепило Білорусію і Росію. На забруднених територіях нині проживає близько 2 млн. чоловік, тобто кожний п'ятий. Смерть 35 тисяч людей пов'язана з аварією на ЧАЕС та її наслідками: скорочування народжуваності та збільшування смертності на¬селення. У державі народилося 14 000 неповноцінних дітей, близько 70 % від народження мають ті чи інші відхилення у здоров'ї. Збільшується кількість психічних
і онкологічних захворювань серед молодого покоління.
Ведучий Чи знаєш ти, світе,
Як сиво ридає полин,
Як тяжко, як тужно
Моєму народу болить!
Громадськість стурбована розбудовою існуючих АЕС, експлуатація яких не дає цілковитої гарантії безпеки для людей і природи.
Вчитель. Сьогодні — День пам'яті, День скорботи і роздумів. Бо нам таки є над чим замислитись. Живемо на технологічному вулкані. Чи не повториться трагедія в іншому місці? Чи стали ми більше шанувати рідну землю? Тож запалімо поминальну свічку — свічку надії 26 квітня. Хай полум'я свічок у наших душах зіллється в одне полум'я віри. Ми будемо жити!
Лунає гул дзвонів. Запалюють свічки.
Ведуча.. Мимоволі хочеться гукнути: «Люди! Схаменімося! Дзвони Чорнобиля б'ють на сполох! І, як писав Хемінгуей, не питайте, по кому подзвін. По кожному з нас.

Коли ми цей урок засвоїм,
Що, ідучи всесильно до мети,
Не треба забувати про озони,
Про землі й води, жита срібний дзвін,
Щоби ніколи омертвілі зони
Нащадкам не залишити своїм?
Учитель. Чорнобиль дав нам кілька моральних уроків трагедії;
1-й урок — безвідповідальності (ми не були готові до такої аварії ні морально, ні технічно. І коли вже сталася трагедія, довго все подавалося в присмерках напівправди);
2-й урок — милосердя (всі люди відгукнулись на біду, прийшовши чорнобильцям на допомогу: збирали кошт у фонд Чорнобиля; діти-чорнобильці відпочивали й оздоровлювались у санаторіях, таборах відпочинку);
3-й урок — патріотизму (ми мусимо завжди пам'ятати про подвиг пожежників, щоб у потрібну хвилину стати на захист, прийняти правильне рішення, насамперед думати про тих, хто нас оточує, а не про себе; бути чесними і сміливими, бути людьми, гідними свого народу і не зганьбити його; любити й берегти рідну землю).
Ведучий. Урятований світ. — найкращий пам'ятник тим, хто загинув у чорнобильському пеклі. Пам'ятаймо про них і робімо усе, щоб ніколи не падала на землю гірка зірка Полин...
Ведуча О Боже Великий, наш Боже, наш Боже!
Дай певність на радість,
умнож наші сили,
Аби підняли ми обпалені крила,
Щоб швидше минувся час
лиха й випроби,
Щоб змився дощами пекельний
Чорнобиль...
Учитель. Хоч минуло 23 роки з того трагічного дня, наслідки Чорнобильської трагедії відчуваються сьогодні. Збільшились захворювання та смертність людей, поширились дитячі захворювання. Ми, нинішнє покоління, повинні робити все можливе, щоб зберегти своє життя і життя майбутніх поколінь: дбати про чистоту землі, насаджувати дерева, прикрашувати землю квітами, травами, не забруднювати ріки, ставки та джерела.

Author: Dasha Holod

 

http://pedagogika.at.ua/

Категорія: Загальношкільні заходи | Додав: [ADM]Irina (27.07.2009)
Переглядів: 2526 | Рейтинг: 1.0/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!