Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Гурткова робота [ Додати статтю ]

Гуртки "Робимо своїми руками"

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

Л И С Т
20.05.2005 N 1/9-276

Міністерству освіти і науки АР Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям

Міністерство освіти і науки України надсилає для практичного використання в роботі дитячих оздоровчих закладів під час літніх канікул Програми гуртків мистецького спрямування.

 

Заступник міністра                 О.В.Огнев’юк

 

Гуртки "Робимо своїми руками"

 

Народ віками зберігає пам'ять про свою історію, традиції, звичаї, обряди, ремесла. Останнім часом спостерігається відродження народних ремесел і їх розвиток. Людська пам'ять також зберігає багато прекрасних образів, які і зараз продовжують хвилювати душу і серце, милувати зір, приносять естетичне задоволення.

При виготовленні різних виробів люди традиційно користувались природними матеріалами. Зараз використовуються і штучні, але основними, як і раніше, є природні матеріали. Незмінними також залишаються традиційні принципи пластичного і символічного мислення народу, психологія уявлення про життя, світосприймання Добра і Краси.

Творча праця з використанням природорослинного матеріалу - один з методів залучення дітей до мистецтва і виховання любові до природи. Необхідно навчити дітей правильно збирати матеріали, не приносячи шкоди рослинному світові. Потрібно прищеплювати навички правильної поведінки у лісі, полі, біля водоймищ, розкрити роль і значення природи у житті людини, навчити звертати увагу на її красу. Для цього слід проводити екскурсії на природу.

Зважаючи на те, що в оздоровчому закладі часу для занять у гуртку не досить багато, головну увагу слід зосередити на ознайомленні дітей з технологіями виготовлення виробів, використовуючи найпростіші матеріали, які не потребують додаткової підготовки і обробки. Починати потрібно з найпростішого, опираючись на знання і вміння дітей, які вони отримали у школі.

Для виготовлення виробів можна використовувати дуже багато природних і штучних матеріалів: шишки, горіхи, насіння, зерна, листя, гілочки, коріння дерев, пелюстки квітів, солому, вербу, лозу, глину, папір, картон, тканину, клаптики шкіри, камінці, черепашки та інші. Вибір залежить від місцевих і природних умов та творчих можливостей керівника гуртка.

 

Програма гуртка народних виробів (робота з природними матеріалами)

Народне мистецтво багатонаціональне і різноманітне. Його створював народ протягом століть власними руками, розумом, правдою світобачення, торкаючись прекрасного, зберігаючи вікові традиції мистецтва, передаючи їх з покоління в покоління. Так поступово створювались осередки ткацтва, вишивки, плетіння з лози, верби, соломки, флористики тощо.

Роботу в даному гуртку треба пов'язувати з місцезнаходженням оздоровчого табору, тобто враховувати регіональні особливості та наявність тих чи інших природних матеріалів.

Орієнтовний тематичний план

N п/п

Тема

Кількість годин

Теорія

Практика

 

1.

Вступне слово

1

 

2.

Знайомство з місцевістю, на якій розташовано табір. Заготівля природного матеріалу та підготовка його до роботи

1

4

3.

Техніка виготовлення найпростіших предметів. Знайомство із стилями роботи

2

10

4.

Підготовка та організація виставки

-

2

Всього:

20 годин

 

 

1. Вступне слово.

Відомості про історичні витоки народних ремесел. Значення відродження народних традицій. Знайомство вихованців з художньою та практичною функцією декоративно-прикладної творчості

2. Знайомство з місцевою флорою:

заготівля рослинного матеріалу та догляд за ним;

заготівля лози, підготовка її до роботи;

заготівля вербового прута, очищення їх для плетіння; заготівля соломи, збирання і сушка.

3. Ознайомлення з інструментами, які потрібні для виготовлення народних виробів.

Основні принципи первинної обробки матеріалів.

Основні принципи складання флористичних матеріалів.

Основні елементи для виготовлення орнаментів: "плотик", "батіжок", "косичка".

Виготовлення декоративних виробів, кошиків. Виготовлення штучних квітів простої форми.

Плетіння сувенірів, вази, панно.

4. Творчі майстерні по виготовленню робіт. Визначення часу й місця для підготовки та організації виставки.

 

Програма гуртка по виготовленню іграшок і сувенірів

Різні форми творчої діяльності розвивають мислення і уяву, збуджують фантазію, спонукають до творчого пошуку, розвивають естетичні почуття і смаки. Заняття у гуртку повинні приносити дитині користь і задоволення.

Зважаючи на обмежені можливості оздоровчого закладу, потрібно виготовляти такі вироби, які не вимагають багато часу (бажано на одному занятті). Також слід використовувати найпростіші матеріали, які не потребують попередньої підготовки та обробки. За основу можна взяти різний папір, картон, клаптики тканин, стрічки, зерна, насіння. Можливості їх використання необмежені.

Для роботи також необхідні інструменти і допоміжні матеріали: ножиці, голки, різнокольорові нитки, ручки, олівці, клей.

Процес навчання слід починати з найпростішого, поступово ускладнюючи його.

Підсумком занять може бути проведення виставки робіт, виготовлених гуртківцями.

Орієнтовний тематичний план

N п/п

Тема

Кількість годин

Теорія

Практика

 

1

Вступна частина

0,5

-

2

Виготовлення виробів з паперу

1

3

3

Виготовлення закладинок

0,5

2

4

Лялькова іграшка

1

4

5

Фольклорна лялька

1

5

6

Підготовка і проведення виставки

-

2

Всього

20 год.

 

 

Поради до теоретичних занять

1. Вступна частина.

З самого початку занять необхідно розказати гуртківцям з яких саме матеріалів будуть виготовлятися іграшки і сувеніри та ознайомити з потрібними для їх виготовлення інструментами. Найголовніше, на що повинен звернути увагу керівник гуртка, як правильно користуватися матеріалами та інструментами, щоб процес виготовлення виробів був безпечним. Для цього слід ознайомити дітей з елементарними правилами культури праці, техніки безпеки, навчити тримати в порядку робоче місце, економно і акуратно використовувати матеріали.

2. Виготовлення виробів з паперу.

Існує багато технік роботи з папером: виготовлення витинанок, штучних квітів, різних предметів (конверти, гаманці, капелюшки, човники, літаки та інші), аплікація, оригамі, паперова скульптура. Можна вибрати одну з них або декілька, відповідно до того, якими з них володіє керівник.

3. Виготовлення закладинок.

Керівник розповідає про те, що закладинки можуть мати пряме практичне призначення, тобто застосовуватись як закладки для зошитів, книжок, журналів. А можуть бути виконані з тканини (паперу, картону) у вигляді настінних або підвісних прикрас.

4. Лялькова іграшка.

Слід розповісти гуртківцям, що мистецтво виготовлення ляльки відомо з давніх часів. Традиційно її робили з природних матеріалів (хліб, солома, глина, тканина). Останнім часом популярною стала м'яка іграшка. Особливо доцільним буде виготовлення м'якої іграшки-ляльки, якщо у таборі є ляльковий театр.

5. Фольклорна лялька.

Фольклорна лялька - це вид народної творчості з багатими і давніми традиціями. Слід зосередити увагу на тому, що вона споконвіку вважається символом материнства, а в культово-обрядових діях часто виступає у ролі оберегу. Потрібно пояснити дітям, що важливим моментом є вибір імені для ляльки відповідно до її образного і функціонального призначення.

Поради до практичних занять

Розпочинати роботу над виготовленням того чи іншого виробу слід із елементарних технічних прийомів. Коли гуртківці оволоділи ними, потрібно навчити їх принципам роботи у колективі, тобто виконувати колективну творчу роботу.

У художній витвір автор завжди вкладає якийсь зміст, образ або символіку. Це можуть бути представники тваринного і рослинного світу, герої казок, мультфільмів, персоніфікована природна стихія. Тому дуже важливо підібрати потрібні матеріали і кольори, правильно визначити форму, що допоможе краще розкрити художній образ. Не менш важливим у процесі навчання та практичної діяльності є виховання у гуртківців прагнення доводити розпочату справу до кінця.

Останнє заняття присвячується підготовці виставки, на якій демонструються творчі роботи дітей.

Завдання керівника гуртка дати початкові знання і навички, зацікавити дитину тим чи іншим видом творчості, щоб у неї виникло бажання продовжувати займатись творчою діяльністю і далі в гуртку у загальноосвітньому або позашкільному навчальному закладі.

Категорія: Гурткова робота | Додав: [ADM]Irina (29.06.2009)
Переглядів: 20306 | Рейтинг: 2.9/14
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!