Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Гурткова робота | [ Додати статтю ] |
"Орігамі і геометрія" Авторська програма для учнів 1–2-х класів Мета програми: • дати елементарні геометричні знання, закласти основи для розуміння різних конструкцій предметів • навчити дітей визначати послідовність операцій при виготовленні того або іншого виробу. Завдання програми Навчальні: • Знайомство дітей з основними геометричними поняттями і базовими формами орігамі. • Формування уміння слідувати усним інструкціям, читати і замальовувати схеми виробів. • Навчання різним прийомам роботи з папером. • Вживання знань отриманих на уроках природознавства, праці, малювання і інших, для створення композицій з виробами, виконаними в техніці орігамі. Розвиваючі: • Розвиток уваги, пам'яті, логічного і абстрактного мислення, просторової уяви. • Розвиток дрібної моторики рук і окоміру. • Розвиток художнього смаку, творчих здібностей і фантазії дітей. Виховні: • Виховання інтересу до мистецтва орігамі. • Розширення комунікативних здібностей дітей. • Формування культури праці і вдосконалення трудових навиків. До кінця навчання діти повинні знати: • види паперу і правила роботи з нею; • позначення ліній, стрілець і інші умовні позначення прийняті в мистецтві орігамі; • базові форми орігамі, послідовність їх виготовлення; основні геометричні поняття (кут, сторона, квадрат, трикутник, шестикутник і так далі) уміти: • розрізняти види паперу; • знатися на схемах орігамі і виконувати дії, використовуючи лад дій запропонованих схемою; • визначати види геометричних фігур; • конструювати за зразком, за задумом, проявляти творчість; • дотримувати правила культури праці, лад на робочому столі. Зміст роботи гуртка I рік навчання: Учні в доступній формі знайомляться з основними геометричними поняттями, з історією виникнення мистецтва орігамі і азами паперової пластики: опановують різні прийоми і способи дій з папером, такими як згинання, багатократне складання, надрізання, склеювання, вивчають базові форми створення моделей. Протягом першого року навчання діти виконують прості моделі площинного орігамі, знайомляться з поняттям композиції і основами її створення. II рік навчання: Учні продовжують знайомство з мистецтвом орігамі, оперуючи основними геометричними поняттями в ході створення різних моделей. Поступово відбувається перехід від простих моделей до складнішим, від площинного конструювання до об'ємного. Протягом року діти вчаться виконувати складніші композиції, складати колективні панно, створювати свої неповторні моделі. Зразкове планерування занять (1рік навчання) Тема 1. Знайомство з мистецтвом орігамі. Види паперу. (1год) Бесіда про виникнення поширенні і значенні даного виду мистецтва. Знайомство з різними видами паперу, визначення якості паперу, её властивостей. Тема 2. Лінії горизонтальні, вертикальні, похилі. Лінії прямі і ламані. (1год) Знайомство з видами ліній. Введення понять "пряма", "ламана", "горизонтальна", "вертикальна" і "похила" лінії. Визначення ліній на малюнках. Позначення ліній на схемах. Тема 3. Геометричні фігури. Трикутник. Рівносторонній (правильний) трикутник. (1год) Знайомство з геометричними фігурами. Трикутники. Види трикутників. Знаходження і розфарбовування трикутників на малюнках. Визначення кількості трикутників на малюнках. Тема 4. Квадрат. Квадрат Ф.Фребеля. Складання квадрата. (1 год) Продовження знайомства з геометричними фігурами. Квадрат. Введення поняття квадрат Ф. Фребеля. Складання і виготовлення квадрата. Тема 5. Складання п'ятикутника. (1год) Знайомство з п'ятикутником. Способи складання п'ятикутника. Тема 6. Складання шестикутника. (1год) Знайомство з шестикутником. Способи складання шестикутника. Тема 7. Техніка складання. Базові форми. Умовні позначення. (4 год) Знайомство з умовними позначеннями. Базові форми орігамі: млинець, водяна бомба, квадрат, паперовий змій, риба, вертушка, стіл, двері, птиця, жаба. Тема 8. Будиночок. Композиція "Село". (1год) А.Барто "Будиночок". Згинання заготівки двічі. Вкладання всередину бічних трикутників (дах). Створення композиції "Село". Тема 9. Собачка. Композиція "Собачка біля будки". (1год) Бесіда про чотириногого друга людини. С.Міхалков "Моє щеня". Згинання кута вперед з відгинанням частини сторони. Загинання з боків вух і лінії лоба. Закладання хвоста складкою, вирізування ніг і лінії живота. Тема 10. Котенята. (1 год) Бесіда про кішку. Розповіді дітей про своїх домашніх тварин. Після згинання заготівки навпіл, вивертання і закріплення згином голови. Надріз хвоста і задніх ніг, виділення вух, спини. Тема 11. Квіти. Різноманітність квіткового миру. (3 год) Бесіда про різноманітність квіткового миру. Складання розповіді-опису за картинкою про квітку. А.Барто "Квіточки". Тюльпан. Квітка іриса. Гвоздики. Згинання кута вперед з відгинанням частини сторони. Вкладання зігнутого кута знизу всередину, невелике розсунення бічних гострих кінців в сторони. Тема 12. Пташки. Гусак. Пінгвін. Чайка. Колібрі. (4 год) Знайомство зі світом птиць, бесіда про охорону птиць і турботу про них. А.Барто "Горобець". Згинання заготівки по діагоналі складання сторін від кута до згину. Тема 13. Півник і курочка. (1 год) Свійські птиці. Казка "Півник і бобове зернятко". Складання заготівки навпіл по діагоналі. Способи складання дзьоба і хвоста. Тема 14. Стакан. Тарілочка. (2 год) Бесіда про посуд і її значення в житті людини. Базова форма подвійний трикутник. Відгинання гострих кутів. Тема 15. Лебідь. II варіанту складання. (2 год) Г.Х.Андерсен "Бридке каченя". Два варіанти складання лебедя. Базова форма "повітряний змій". Витягування гострого кута назовні. Тема 16. Акваріум. Рибки. II варіанту складання. (2 год) Російська народна казка "По щучому велінню". Два варіанти складання рибок. Складання подвійного квадрату. Складання заготівки навпіл. Відгинання правого верхнього кута назад від згину знизу, верхнього кута в середину, лівого кута назад. Тема 17. Краб. (1 година) Розповідь вчителя про крабів. Згинання сторін від кутів і закладання їх перешаровано всередину (після згинання квадрата двічі навпіл і вкладання). Тема 18. Жираф. Слон. Білка. Олень. Білий ведмідь. Композиція "Зоопарк". (5 годин) Дикі тварини. Розповідь вчителя про кожну тварину. Згинання складних кутів і вкладання частин. Складання кутів (двічі) до пайового згину. Тема 19. Узагальнення вивченого за рік. Виставка робіт учнів. (1час) № Теми занять К-ть годин 1. Знайомство з мистецтвом орігамі. Види паперу. 1 2 Лінії горизонтальні, вертикальні, похилі. Лінії прямі і ламані. 1 3 Геометричні фігури. Трикутник. Рівносторонній (правильний) трикутник. 1 4 Квадрат. Квадрат Ф.Фребеля. Складання квадрата. 1 5 Складання п'ятикутника. 1 6 Складання шестикутника. 1 7 Техніка складання. Базові форми. Умовні позначення. 4 8 Будиночок. Композиція "Село". 1 9 Собачка. Композиція "Собачка біля будки". 1 10 Котенята. 1 11 Квіти. Різноманітність квіткового світу. 3 12 Пташки. Гусак. Пінгвін. Чайка. Колібрі. Композиційні вирішення. 4 13 Півник і курочка. 1 14 Стакан. Тарілочка. 2 15 Лебідь. II варіанту складання. 2 16 Акваріум. Рибки. II варіанту складання. 2 17 Краб. 1 18 Жираф. Слон. Білка. Олень. Білі ведмеді. Композиція "Зоопарк". 5 19 Узагальнення вивченого за рік. Виставка робіт. 1 Орієнтовне планування занять (2 рік навчання) Тема 1. Повторення базових форм складання. (1 година) Повторення вивченого в 1 класі. Базові форми, способи їх складання. Тема 2. Метелик. II варіанту складання. (2 години) Базова форма "подвійний трикутник", загинання гострих кутів до середньої лінії. Тема 3. Транспорт. Човник. Парусник. Легкова машина. Літак. Ракета. (5 годин) Бесіда про види транспорту. Гра "Вгадай". А.Барто "Кораблик". Човник- виготовлення виробу з прямокутника. Парусник - базова форма "конверт", подвійний квадрат. Легкова машина, літак, ракета - базова форма "подвійний трикутник", поняття прямого кута. Тема 4. Фігурки людей. Царівна. Робот. Космонавт. (3 години) Ш.Перо "Попелюшка". Згинання менших сторін прямокутника до середини. Формування надрізами вертикально розташованих частин фігури, згинання їх всередину. Тема 5. Голуб. (1 година) В.Черенков "Голуб". Базова форма "трикутник", закладання паралельних складок. Введення поняття "паралельний". Тема 6.Тюлень. (1 година) Знайомство з твариною - тюлень. Базова форма "риба", складання назовні(капюшон), способи загинання хвоста. Тема 7. Квіти. Об'ємні фігури. Тюльпан. Алозія. Дзвіночок. Конвалія. Піттоспорум. (5 годин) Бесіда про кімнатні рослини. Складання виробів з основи - п'ятикутник, шестикутник. Тема 8. Квіткова куля. (1 година) Способи з'єднання окремих кольорів в кулю. Тема 9. Домашні тварини. Ослик. Бик. Свиня. Поні. (4 години) Бесіда про диких і домашніх тварин. Складання уподовж, згинання кутів, надрізи частин. Створення композиції "Ферма". Тема 10. Ялиночка. (1 година) Г.Х.Андерсен "Ёлочка". Виріб з декількох форм "подвійний трикутник". Композиція "Ліс". Тема 11. Коробочка. (1 година) Використання щільнішого паперу. Базова форма "конверт". Загортання відігнутого кута за дві протилежні сторони. Тема 12. Кошик. (1 година) Ш.Перо "Червона шапочка". Подвійне гофрування, згинання кутів всередину з вивертанням. Тема 13. Жаба. Черепаха. (2 години) Бесіда про земноводних. Згинання кутів і одночасне відгинання двох кутів навпіл упоперек до верхнього кута. Тема 14. Головні убори. Пілотка. Шлемо. (2 години) "Що таке максиміліановський доспіх?" Виготовлення виробів з прямокутника, подвійне паралельне згинання. Тема 15. Складання серветок. Віяло. Лілія. Футляр для столових приладів. (3 години) "Звідки прийшли ножі і виделки?" Правила поведінки за столом. Робота з тоншим і м'якшим папером. Тема 16. Узагальнення вивченого за рік. Виставка робіт. (1 година) Пробне виготовлення власних моделей. Виставка для батьків і інших учнів. № Теми занять К-ть годин 1 Повторення базових форм складання. 1 2 Метелик. II варіанту складання. 2 3Транспорт. Човник. Парусник. Легкова машина. Літак. Ракета. 5 4 Фігурки людей. Робот. Царівна. Космонавт. 3 5 Голуб. 1 6 Тюлень. 1 7 Квіти. Об'ємні фігури. Тюльпан. Алозія. Дзвіночок. Конвалія. Піттоспорум. 5 8 Квіткова куля 1 9 Домашні тварини. Ослик. Бик. Свиня. Поні. 4 10 Ялинка. 1 11 Коробочка. 1 12 Кошик 1 13 Жаба. Черепаха. 2 14 Головні убори. Пілотка. Шолом. 2 15 Складання серветок. Віяло. Лілія. Футляр для ножа і вилки. 3 16 Узагальнення вивченого за рік. Виставка робіт. 1 Використовувана література 1. Богатєєва з.А. Дивні вироби з паперу. - М., "Освіта", 1992г 2. Черенкова Е. Орігамі для малят.- М., "Ріпол Класик будинок. XXI століття", 2007г 3. Агапова І., Давидова М. Кращі моделі орігамі для дітей.- М., "Ріпол Класик будинок. XXI століття", 2007г 2. Вигонов В.В. Я йду на урок. Початкова школа. Трудове навчання. Композиції, дарунки, моделі.- М., "Перше вересня, 2002г 3. Вигонов В.В. Я йду на урок. Початкова школа. Трудове навчання. Вироби, моделі, іграшки.- М. "Перше вересня, 2002г 4. Інтернет. www.origama.ru 5. Новоторцева н.В. Розвиток мови дітей. - Ярославль: Вид-во "Академія розвитку", 1996. * * * Пропоную вашій увазі заняття за даною програмою, яке можна провести як класну годину або як урок праці, інтегровано з екологією. ТЕМА "Багатства рідної землі" Мета: • знайомити дітей із створенням Астраханського державного заповідника, його мешканцями, складовими багатство дельти Волги • вправляти в згинанні папери в техніці орігамі • щепити любов до рідного краю • виховувати дбайливе відношення до природи. Устаткування: • презентація про природу і заповідник Астраханського краю • кольоровий папір • ножиці • клей • технологічні карти по виготовленню лебедя і квітки у кожного учня. Хід заняття I. Організаційний момент. II. Бесіда. Читання вірша "Рибальські землі" Б.Шаховського (Розповідь вчителя супроводжується показом слайдів) Впадаючи до Каспія, Волга розгалужується. Потужний потік її вирушає в рукави, протоки, єрики і утворює дельту майданом 13 тис. км2- унікальний по природних особливостях, багатстві і різноманітності флори і фауни куточок нашої країни. У дельті Волги багато тепла світла і вологи, тому там природні умови дивно своєрідні. Рослинність в дельті приголомшує людей незвичайним багатством. Буйство зелені всюди: на берегах все зайняте очеретяними заростями, непроходимими вербовими лісами. Місцями майже не видно відкритої води, її щільно затягнули плаваючі рослини: латаття, німфетки та ін. Серед чудових рослин дельти зберігся лотос, зарості якого помітно збільшуються, водяний горіх та ін. Велика кількість рослин дає притулок і корм птицям, звірам і рибам. У затишних куточках заповідника зимують сотні тисяч різних птиць. Під час весняного і осіннього перельоту пташині зграї знаходять тут рясний корм і безпечні укриття. Незліченні зграї водоплавних птахів населяють ці місця. Пернаті живуть великими колоніями. Птиці кубляться на гілках дерев, чагарниках, на землі, на плаваючих у воді очеретяних купах. Один з найбільш багаточисельних мешканців "очеретяного лісу" - широкохвоста очеретянка. На вербах кубляться і сірі, і білі чаплі, утворюючи з бакланами і іншими видами птиць, змішані колонії – галасливі пташині поселення. Одну затоку в дельті називають "Лебединою". Орнітологи налічили до 28 тис. білих лебедів збирається щорік в затоках і протоках Волги. "Лебедина" - улюблене житло цих благородних птиць. Мешканці вод - риби - зимують, метають ікру і годуються в пониззі. Велика кількість ссавців розмножується щорік на берегах проток і дельти. Всі ці багатства відвіку приваблювали любителів легкої наживи: мисливців, купців, браконьєрів, рибопромисловиків, які безжалісно винищували природні ресурси. Беззахисна природа бідніла і виснажувалася, падали улови риби, скорочувалася чисельність промислових звірів і птиць. З такими справами не могли миритися чесні люди, передові учені і любителі природи рідного краю. Ось чому, ще в 1919 році, у важкий для нашої країни період В.І.Ленін підписав декрет про створення Астраханського заповідника першого при Радянській владі. Він повинен був зберегти природу, відновити і захистити рідких і зникаючих птиць, охороняти рибні багатства. Це було доручено Н. Н. Под'япольському, а пізніше В.А.Хлібникову. Під заповідник було відведено 22,8 тис.га, а надалі його майдан збільшився до 84,4 тис.га. В даний час науковці заповідника вивчають як розвивається природа дельти в умовах постійного стоку Волги, змін складу води. Заповідник став крупним науковим центром, що приваблює багато вітчизняних і зарубіжних учених, студентів і, звичайно, туристів. На заповідних землях налічується близько 300 видів рослин, 260 видів птиць більше 60 видів риб, 30 видів звірів. III. Практична робота. - Сьогодні на уроці ми з вами спробуємо відтворити куточок Астраханського заповідника з його рослинним і тваринним світом. Одна група виготовлятиме за технологічними картами квіти лотоса, а інша лебедів, і потім ми об'єднаємо свої вироби в єдине панно. 1. Лотос - ось втихомирюються швидкі струми води, відкриваються тихі острівці зелені. Величаво колишуться матово-сизого відтінку аршинне, кругле листя, а над ними чудової краси рожеві, яскраво-червоні, ніжно-білі чаші легендарної квітки. Це лотос, той самий, - гордість волжської дельти -"каспійська троянда". (Виготовлення квітки в техніці орігамі за технологічними картами) 2. Лебідь - царствена птиця, що величаво ковзає по лону вод. (Виготовлення лебедя в техніці орігамі за технологічними картами). 3. Об'єднання панно: на блакитний картон наклеюємо кругле зелене листя, серед них приклеюємо "лотоси" - орігамі, з одного боку, на вільній гладіні води приклеюємо лебедів. IV. Підс | |
Переглядів: 14944 | Рейтинг: 2.8/8 |
Всього коментарів: 0 | |