План роботи краєзнавчого гуртка
Теми |
Форми і методи роботи |
Практична робота |
1. Природа рідного краю |
1. Положення краю |
Бесіда «Рідний край». Розучування вірша про рідний край |
|
2. По долинах і по узгір'ях |
Екскурсія в околиці школи. Вивчення окремих форм поверхні (річкова долина, яр, горб) |
Вимірювання висоти горба, глибини яру. Заходи боротьби з ярами |
3. Підземні скарби |
Розповідь члена краєзнавчого гуртка старших класів про підземні багатства краю. Демонстрація діафільмів або кінофільмів. Самостійні завдання |
Пошуки корисних копалин в околицях школи. Складання колекцій корисних копалин |
4. Під сонцем на землі |
Розповідь про сонце, значення його тепла на землі, спостереження за сонцем: місце сходу і заходу, висота (по довжині тіні), тривалість дня |
Монтаж малюнків і відомостей про сонце. Користування сонячним годинником |
5. Погода по порах року свого краю |
Спостереження за погодою, підведення підсумків спостережень. Підбір літератури про пори року, заучування віршів. Екскурсія на метеорологічну станцію |
Перевірка народних прикмет. Складання таблиці «Наша погода». Прогноз погоди по місцевих ознаках |
6. Подорож крапельки води |
Екскурсії та походи в цілях вивчення місцевих джерел, струмків, річок, ставків. Спостереження за струмком. Складання схематичного плану струмка. Повідомлення членів гуртка про водоймища краю. Демонстрація кінофільмів, діафільмів |
Заходи охорони місцевих водоймищ. Участь членів гуртка в охороні водоймищ. Виготовлення наочних приладь про воду |
7. Земля – наша годувальниця |
Розповідь агронома про місцеві ґрунти. Вивчення ґрунтів околиць школи (екскурсія). Знайомство з добривами |
Складання макетів ґрунтів, короткий опис ґрунтів |
8. Ми і рослини |
Повідомлення про рослини лісу, поля, лугу, саду, городу. Екскурсія по вивченню рослинності в околицях школи. Робота з гербаріями, малюнками. Показ діафільмів і кінофільмів. Опис окремих видів дерев, чагарників, трав. Догляд за кімнатними, рослинами |
Складання гербарію, макетів лісу, лугу. Участь в охороні лісу, практичні роботи в лісі, на полі, лугу і городі, в саду. Збирання лікарських рослин. Складання альбому-гербарію з описом окремих рослин. Участь в святі урожаю, в озелененні школи, догляд за зеленими насадженнями |
9. Тварини – наші друзі |
Спостереження за тваринами. Читання книг про тварин. Повідомлення членів гуртка про користь тварин: звірів, птахів, комах. Визначення птахів по величині, оперенню, звичкам, співу. Колективний перегляд природознавчих телепередач. Прослуховування грамплатівок із записом голосів птахів. Показ діафільмів і кінофільмів про тварин. Гра «Сліди на снігу» |
Участь в охороні тварин, підгодівля птахів взимку, виготовлення пташиних будиночків. Проведення свята птахів |
II. Праця людей |
Праця людей краю |
Екскурсія на найближче підприємство. Знайомство з працею місцевого населення. Повідомлення членів гуртка |
Виготовлення фотомонтажу «Праця наших батьків» |
III. Історія краю (селища, села, міста) |
Видатні люди краю |
Розповідь краєзнавця про історію заселення краю. Виставка картин, малюнків, фотографій. Знайомство з видатними людьми своєї місцевості |
Збір відомостей про історію свого населеного пункту. Збирання пісень, приказок, прислів'їв, загадок. Складання альбому «Видатні люди нашої місцевості» |
IV. Культура нашого краю |
|
Розповідь про відпочинок людей. Збирання матеріалів про особисті бібліотеки, відвідувани театрів, кінотеатрів, виставок та ін. |
Монтаж фотографій «Наші культурні установи» |
|
|
|
|
З плану видно, що зміст робіт краєзнавчого гуртка виключно різноманітний. Об'єм виконаних робіт залежить від місцевих умов і, безумовно, від інтересів керівника гуртка. Окремі розділи можуть стати темами гуртка на цілий рік.
Значну допомогу в організації та проведенні різноманітних видів позаурочної роботи може надати краєзнавчий куточок, в якому містяться відомості про природу рідного краю, корисні копалини, водні ресурси, рослинний і тваринний світ, колекції, гербарії тощо. З метою вивчення теми «Рослини лісу своєї місцевості. Тварини лісу. Охорона лісу» у 3(2)-му класі проводиться урок-екскурсія. На цьому уроці потрібно сформувати у дітей поняття про ліс, хвойні та листяні дерева, уявлення про ярусність лісу (розміщення рослин залежно від освітлення), а також формувати вміння розпізнавати рослини лісу, встановлювати взаємозв'язки. Для більш свідомого формування даних уявлень і понять учитель напередодні екскурсії може запропонувати учням певні види позаурочної роботи: ознайомитись у краєзнавчому куточку із рослинним світом своєї місцевості (деревами, кущами, травами), поцікавитись, які рослини переважають у нашій місцевості.
Отже, основними формами краєзнавчої роботи у викладанні природознавства у початкових класах є екскурсії та позаурочні форми навчання.
|