Вступ
Значення праці в житті людини. Види праці: розумова, фізична, художня. Організація робочого місця. Загальні правила безпеки на робочому місці.
Інструменти та матеріали для графічних робіт: олівець, папір, гумка, лінійка, шаблони і трафарети.
Елементи графічної грамоти. Лицьовий та зворотній боки заготовок із кольорового паперу. Розмітка аркуша паперу шляхом згинання по довжині або ширині.
Людина і природа
Світ професій „людина – природа”. Ознайомлення учнів із професіями типу „людина – природа”(фермер, лісник, садівник тощо). Зустріч з представниками професій або екскурсія на їхні робочі місця.
Колективне оформлення альбому з журнальних вирізок на тему „Людина і природа”.
Поширені рослинні форми твоєї місцевості. Виготовлення колекції „Дари лісу”
Аплікації з рослинних форм. Складання візерунків у смужці, квадраті за малюнками та за власним задумом
Предметна аплікація. Створення аплікацій у вигляді силуетів дерев, птахів, тварин.
Сюжетні композиції із природних матеріалів на кольоровому тлі „Золота осінь” або „Ліс удень”, „Ліс уночі”.
Об’ємні вироби із природних матеріалів. Виготовлення з шишок, жолудів, каштанів, горіхових шкарлуп, гілочок різних фігурок тварин, казкових персонажів тощо.
Інструменти та пристосування для роботи з глиною (пластиліном). Організація робочого місця для роботи з глиною (пластиліном). Раціональні прийоми ліплення.
Ліплення із пластиліну об’ємних форм овочів, фруктів і грибів.
Планування послідовності дій ліплення за графічним зображенням. Ліплення барельєфів природних форм із глини або пластиліну(„розфарбовування пластиліном”).
Інструменти і пристосування для догляду за кімнатними рослинами. Правила догляду за кімнатними рослинами.
Узагальнююча практична робота за тематикою модуля „Людина і природа». Виготовлення виробів (на вибір учителя).
Я сам і інші люди
Ознайомлення з професіями типу „людина – людина” (учитель, лікар, юрист, перукар, продавець тощо)
Колективне виготовлення колажу з журнальних вирізок на тему „Ми серед інших людей”
Види побутової праці ( прибирання житла, приготування їжі, сервірування столу, прання, прасування, догляд за взуттям тощо), їхнє значення в житті людини.
Культура сервірування столу. Розміщення на столі тарілки, ложки, виделки, ножа і склянки.
Найпростіші способи складання серветок (трикутником, дудочкою, конусом, кишенькою тощо). Розміщення серветки на столі.
Одяг як одна із характеристик культури людини. Основні види одягу. Добір одягу залежно від його призначення (святковий, робочий, домашній, спортивний)
Види паперу, його властивості. Інструменти та пристосування для роботи з папером. Повторення безпечних прийомів користування інструментами. Виготовлення аплікацій одягу різного призначення з кольорового паперу.
Види кольорових ниток залежно від їх призначення (муліне – для вишивання, вовна – для в’язання, бавовняні та шовкові – для шиття). Властивості ниток. Врахування властивостей ниток під час роботи з ними.
Способи з’єднання ниток між собою та з іншими матеріалами (плетіння, зв’язування, скручування, приклеювання до основи). Інструменти і пристосування для роботи з нитками. Виготовлення декоративних плетених підвісок або закладки з кольорових ниток.
Колірна гама при виготовленні та оздобленні виробів нитками. Виготовлення ялинкових іграшок та прикрас у вигляді рельєфів з ниток „Ялинка”, „Рибка”, „Черепаха” тощо.
Виготовлення вітальних листівок із використанням ниток.
Узагальнююча практична робота за тематикою модуля „Я сам та інші люди” (на вибір учителя).
- Естетичне оформлення новорічного інтер’єру класу самостійно виготовленими прикрасами.
- Виготовлення новорічних подарунків для рідних, друзів.
Людина і знаки інформації
Ознайомлення з професіями галузей зв'язку, поліграфії, дизайну, транспорту, нових технологій або іншими професіями типу „людина – знакові системи”.
Колективне оформлення альбому „Знаки довкілля” або створення наочних посібників із профорієнтації.
Умовні знаки передачі інформації (цифри, символічні знаки, піктограми тощо). Їх значення у житті людини. Ознайомлення зі зразками поліграфічних ігор, що містять різні умовні знаки.
Види картону. Інструменти і пристосування для роботи з картоном. Макетування іграшкового комп'ютерного обладнання з картону („Екран монітора”, „Клавіатура”, „Мишка” )
Виготовлення ігор-саморобок з використанням різних знаків („Доміно”, „Морська азбука”, „Лото”)
Конструювання декоративних цифр.
Конструювання декоративної символіки.
Конструювання піктограм дорожніх знаків.
Узагальнююча практична робота за тематикою модуля „Людина і знаки інформації”. Колективне створення ком-
позиції ( на вибір учителя).
- „Про що символізують знаки на автомагістралях”
- „Святкові цифри днів народження” тощо.
Людина і техніка
Ознайомлення учнів із професіями типу „людина – техніка”(водій, слюсар, інженер тощо)
Колективне оформлення альбому „Людина і техніка” або створення наочних посібників із профорієнтації.
Технічні конструкції, їх види та застосування. Природні форми і технічні конструкції, аналоги природних форм у техніці (ракета – риба, літак – птах, гелікоптер – бабка).
Макетування технічних конструкцій з різних картонних упаковок (вітряк, поїзд, вагони, вантажівка тощо)
Властивості фольги, м’якого дроту . інструменти та пристосування для роботи з ними. Виготовлення контурних моделей різних видів техніки. Виготовлення найпростіших об’єктів із деталей пластмасових конструкторів.
Робота з технічним конструктором (металевим, пластмасовим). Правила користування деталями конструктора. Конструювання з деталей конструктора візка, санчат, підйомної лебідки тощо (за зразком, за технічним малюнком або власним задумом).
Робота з будівельним конструктором. Правила користування деталями будівельного конструктора. Макетування найпростіших будівельних конструкцій з дерев’яних або пластмасових деталей.
Узагальнююча практична робота за тематикою модуля „Людина і техніка”. Створення колективних композицій з технічних і будівельних конструкцій (на вибір учителя).
Людина і художнє довкілля
Ознайомлення з професіями типу „людина – художні образи” (майстер декоративно-ужиткового мистецтва, архітектор, дизайнер).
Колективне оформлення альбому „пластичні мистецтва” або інших наочних посібників із профорієнтації.
Найпоширеніші види декоративно-ужиткового мистецтва в Україні. Плетіння килимків із паперових смужок з геометричними орнаментами.
Виготовлення аплікації „Декоративний посуд”.
Писанкарство. Колірне вирішення писанки. Символічне значення кольору. Використання у писанках знаків-символів. Оригінал писанки та макет, їх схожість і відмінність.
Виготовлення макетів писанок. Розмічання контурів писанок за шаблоном або трафаретом, вирізування основи.
Декорування макетів писанок з використанням різних художніх технік (розпис фарбами, розпис шматочком воску з наступним розфарбуванням, витинанка, аплікація, рельєф із дрібно нарізаних кольорових ниток, флоромозаїка з насіння тощо).
Архітектурна споруда, її складові частини. Картонні макети архітектурних споруд, їхні деталі. Спроби утворення квадрата з прямокутного аркуша паперу (згинанням, накладанням).
Графічний аналіз форми друкованої букви „Д” та домальовуванні на її основі складових частин будинку.
Копіювання розгортки будинку або розмічання контурів будинку за шаблоном. Позначення ліній згину, різання, місця нанесення клею.
Складання макету будинку за готовою розгорткою.
Інтер’єр. Основні види меблів в інтер’єрі. Копіювання розгорток меблів або розмічання їх за шаблонами. Позначення ліній згину, різання, місця нанесення клею.
Надання розгорткам форм меблів з використанням поопераційних малюнків виконання дій.
Елементи паркового мистецтва . художнє оформлення зелених насаджень. Квіткові клумби. Аналіз форм міні-клумб („Сонечко”, „Квітка”, „Листок”). Позначення на клумбі місць для посадки рослин. Пророщування насіння перед висадкою в ґрунт.
Висаджування саджанців, висівання насіння квітів у відкритий ґрунт заздалегідь підготовлених міні-клумб.
Узагальнююча практична робота за тематикою модуля „Людина і художнє довкілля”(на вибір учителя).
- Власні варіанти оформлення міні-клумб учнями.
- Колективна композиція з використанням виготовлених раніше виробів.
|