Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Класні виховні заходи | [ Додати статтю ] |
“А над світом українська
вишивка цвіте” Актовий зал прикрашений рушниками, виробами, вишивками. З
одного боку сцени – стіл для ведучих, з іншого – дівчата в українському одязі. Вечір починає його господарка. Господарка: Добрий вечір, шановні! Наш вечір я хочу почати словами незабутнього
Василя Симоненка. Вигаптуй на небо райдугу-доріжку, Простели до сонця вишивку-маніжку, Щоб по тій доріжці з лебедями-снами Плавати до щастя білими човнами. Ведучий: Народне мистецтво, яке
передавалося з покоління в покоління, століттями завжди було і є ґрунтом для
спілкування людей, джерелом пізнання історії, культури, звідти ідуть витоки
професіональної творчості. Традиційні пісня і танок, легенда і казка, малюнок і
художнє ремесло стали національною основою сучасного народного мистецтва,
пов’язаного з трудовою діяльністю людини, виготовленням речей, практично
необхідних, зручних у користуванні й ошатних за формою та оздобленням. Ведуча: З далекого минулого прийшло до нас і рукоділля – рук діло – життя,
плетіння, в’язання, вишивання, різьблення, ткацтво тощо. І виникло воно з
любові до рідної землі і батьківської оселі, зі спілкування з навколишнім
світом та потреби не стільки бачити красу, а й творити її власними руками.
Вишивання як вид мистецтва існує з незапам’ятних часів. Про вишивку згадується
в Біблії та “Іліаді” Гомера. Нею, за свідченням Геродота, був прикрашений одяг
скіфів. Арабський мандрівник Х століття у своїх розповідях свідчить, що руси
теж носили вишитий одяг. Ведучий: То ж нехай хвилини, проведені у спілкуванні з найдавнішим видом
українського народного мистецтва – вишивкою – будуть приємними для всіх вас. Ведуча: Вишиванням споконвіку займалися жінки. Це чудово робила прекрасна Олена,
винуватиця Троянської війни. Дар вишивання греки пов’язували з ім’ям мудрої богині
Афіни. У середні віки вишивка стала улюбленим заняттям королев і принцес,
придворних дам і черниць. У добу Відродження малюнки для неї робили Ботічеллі,
Дюкер, Рафаель. Жаданою і дорогою гостею була вишивка і в селянській хаті. Ще
“Домострой” радив жінкам займатися вишиванням, вважаючи, що це благотворно
впливає на їх характер, виховуючи такі риси, як терпіння, вправність,
майстерність, художній смак. Але ще в більшій мірі цей вид рукоділля відтворює
душу і характер жінки, бо у вишивку вона вкладає свої почуття та мрії, щоб
принести радість собі та людям. Вічна після барв і
кольорів, Неповторна музика натхнення! Шепіт трав і шелест яворів, І дзвінкі турботи сьогодення. Хрестиком покладено в рядки, Поспліталось, блиснуло веселкою Ніжність материнської
руки
Пісні ще весільної, веселої. Дух народу в колір заплете, Проросте і піснею, і цвітом. А над світом, гляньте, а над світом Українська вишивка цвіте! (На сцені на столах запалюють свічки. Дівчата в укр.
вбранні, тихенько наспівуючи вишивають.) Ведуча: Готуючись вийти заміж, кожна дівчина, як правило, повинна була мати
багато різних вишиванок. Більш заможні дівчата готували собі по 50-80, а іноді
й понад 100 сорочок з тонко виробленого біленого полотна: для буденної роботи,
свята, посагу, на весілля і навіть на смерть, тобто для потреб протягом усього
життя. Візьму голку, клубок
шовку, Полотно біленьке, Та й подамся у садочок, Де сонце ясненьке. У садочку подумаю, Котру квітку рвати, Щоб із неї добрий узір Для вишивки взяти. Красну рожу і гвоздиків Букетик нарват, І роботу любимую Свою розпочати. Ой, вишивки мої любі, Я вас вишиваю, Та про красу і про фарби Думки не лишаю. Де покласти слід рожеву, А де ніжно-синю, Щоб славила моя праця Рідну Батьківщину, Щоб сміялася сорочка Файними квітками, Щоб пишалась Україна Своїми майстрами. Ведучий: Дівчата змагались між собою в доборі візерунків, в загальній композиції
елементів, орнаменту, в майстерності вишивання. Одягу був свого роду
характеристикою майстерності. Поганою нареченою вважалася та дівчина, яка не
володіла цією майстерністю змалку. В одній з народних пісень говориться: “Вона
вміє шити-вишивати і гарних пісень співати”. (Хор виконує українську народну пісню). Ведуча: І під руками народних майстринь звичайний шматок домотканого полотна
ставав справжнім витвором мистецтва. (Під звуки української народної музики дівчата демонструють
вишивки, виконуючи український танок). Ведучий: Вся українська вишивка позначена благословенними знаками Води і Сонця.
Сонце часто зображується восьмипелюстковою розеткою чи квіткою, а знак Води
нагадує згорнутого вужа. Дві течії, що утворили земне життя, а тому їх треба
розуміти як вологу материнську і вогняну батьківську енергію. Ведуча: З глибин минувшини дійшли в орнаментах українських вишивок ці символи –
Земля і Сонце, що поєднані з Водою, а разом становлять життєдайну Трійцю. Це
знаки тих сил, без яких неможливе саме життя. (Звучить українська пісня). Ведучий: Вишитий рушник. Він стає першою сходинкою до щастя молодих, ним
зустрічають гостей і прикрашають оселі. З давніх-давен це незмінний елемент
побуту українського народу. Рушник оспіваний у піснях, думах, баладах. Ведуча: Здається, про нього вже все відомо. Та ні. Тільки тепер, вивчаючи свою
спадщину, дізнаємося, що різне призначення давало рушника різні назви: божник –
для образів, подарунковий – для подарунку, утирач – для рук та обличчя. Ведучий: Протягом багатьох віків у кожного народу виробляється певна методика
виконання, колорит і характер орнаменту. Майже кожна область, кожний район, а
часто й окремі села з покоління в покоління, від матері до дочки надавали
перевагу тому чи іншому візерунку, барвам. Тому за кольором, орнаментом,
способом розподілу орнаменту на виробах, фактурою вишивки можна визначити місце
її виготовлення. Господарка: Часто у вишивці використовувалися рослинні мотиви – дубове листя,
виноградне гроно, а також зображення соловейка, голуба, півня, зозулі. Дуб і
калина – мотиви, що найчастіше зустрічаються на сорочках. Калина – дерево
нашого українського народу. У сиву давнину вона пов’язувалася з народженням
Всесвіту, вогняної трійці: Сонця, Місяця, Зорі. (Демонструє рушник). Дуб –
священне дерево, уособлювало Перуна – бога сонячної чоловічої енергії,
розвитку, життя. Ведуча: Ружа – улюблена квітка українців, її дбайливо плекали під вікнами хати,
адже ця квітка нагадує Сонце. І тому пишні ружі розквітали на сорочках і
рушниках багатьох областей України. Ведучий: Стигле гроно і виноградне листя асоціюється з напоєними Сонцем днями,
щедрими дарами осені, достатком, з насолодою життя. Сад-виноград – це життєва
нива, на якій чоловік - сіяч, жінка - ростить і плекає дерево їхнього роду. Ведуча: Ой, вийся, хмелю,
вище моєї хати! Ой, пусти мене, мати, погуляти. Хміль
– здавна улюблена в нашому народі рослина. Візерунки. що нагадують листя хмелю,
відносимо до молодіжної символіки, бо вона несе в собі значення розвитку,
молодого буяння. Ведучий: Рушник – від слова “руш”, “вирушай” – стверджуються
наші прабабусі. Як малина колисочка засівала у дитячу душу лагідність та
теплоту, так і той шматочок полотна, що супроводжував у далеку мандрівку, мав
оберігати чадо від усякого нещастя. Птахи – то символи людських душ.
Розташовували їх при корені, в середині стовбура і віття, з обох боків дерева –
Дерева життя. У філософському розумінні минулого, сучасного, майбутнього. Це
свідчить про міцність та незнищенність роду. Господарка: Співаймо славу
життєдайному Сонцю, Україні. Вишиймо сорочку чи рушник на радість, на здоров’я! Не
забуваймо вишити узор-оберіг. Спасибі вам, люди добрі, за вашу щирість, за вашу
участь у нашому святі вишивки. Хай щастить вам, люди добрі! Хай пісня летить за обрій, Щира дружба
стане на рушник! | |
Переглядів: 4222 | Рейтинг: 3.5/2 |
Всього коментарів: 0 | |