Каталог статей

Головна » Статті » Увага! Першокласник! » Різні аспекти цього питання [ Додати статтю ]

Адаптація дитини до школи
Чамлай Наталія Вікторівна,
м. Умань, ЗОШ № 8

АДАПТАЦІЯ ДИТИНИ ДО ШКОЛИ 

У період начання дитини у першому класі важливе значення має успішність адаптаційного періоду. Створення сприятливого середовища для адаптації дитини до начання забезпечуватиме їй благополучний розвиток, успішне навчання та виховання.
Метою адаптаційного періоду в 1-му класі є створення у дитини уявлення про школу як місце, де врона буде прийнята і сприйнята такою. Якою вона є з усіма своїми почуттями, думками, знаннями, проблемами, великими і малими подіями в особистому житті. Учитель завжди має пам’ятати, що духовне здоровя та емоційне благополуччя учня є необхідними умовами успішного навчання. тому із самого початку адаптаційного періоду першокласникам створюють комфортні емоційні умови.
Для дітей 6-річного віку вміння вчитися – це насамперед уміння ініціювати і брати участь у специфічному навчальному співробітництві. Під час адаптаційного періоду діти мають змогу усвідомити свої права і обов’язки, розвивати мотивацію цілеспрямованого керівництва своєю поведінкою.
Вчитель може запропонувати дітям різні ігри на розвиток пам’яті, уваги, дрібної моторики рук, мислення, вправи на встановлення контакту одне з одним.

«Знайди два однакових предмети»
Пропонують картку із зображенням п’яти і більше предметів. З яких два предмети однакові. Потрібно знайти однакові предмети, пояснити свій вибір.

«Знайди відмінності»
Пропонують картку із зображенням двох картинок, що мають декілька відмінностей. Необхідно щонайшвидше знайти ці відмінності.

«Домальовуй»
Пропонують назвати, що відсутнє в зображеннях предмета, і домалювати їх (наприклад: будинок без вікон, машина без коліс, квітка без стеблинки тощо.)

«Чотири стихії»
Гравці сидять у колі та виконують рухи відповідно до слів: «земля» - руки вних, «вода» - витягнути руки вперед, «повітря» - підняти руки вгору, «вогонь» - обертати руками в суглобах.

«Послухай і відтвори»
Пропонують відтворювати за зразком ритмічні удари паличкою по столу.

«Хто літає?»
Дорослий називає слова. Якщо він називає предмет (особу), що літає, дитина відповідає: «Літає», імітуючи руками рухи. Якщо названо предмет, що не літає, то дитина мовчить і не підводить руки.

«Заборонений рух»
Дорослий показує дітям рух, який повторювати не можна. Потім він показує різні рухи руками, ногами.

«Дружба»
Дружать в нашім класі дівчатка і хлопчики. (Пальці рук з’єднати в «замок».)
Ми з тобою подружимо маленькі пальчики. (Ритмічно торкатися однойменних пальців обох рук.)
Раз, два, три, чотири, п’ять - (Почергово торкатися однойменних пальців, починаючи з мізинців.)
Починай знов рахувать!
Раз, два, три, чотири, п’ять –
Ми закінчили рахувать! (Руки опустити вниз, струсити кистями.)

«Квітка»
Руки поставити вертикально, притиснути долоні обох рук одна до одної, потім злегка розтулити їх, округливши пальці.

«Що змінилося?»
На столі розкладають декілька іграшок, пропонують дитині їх розглянути і запам’ятати. Вона відвертається, одну іграшку забирають (додають), або іграшки міняють місцями. Дитина відполвідає, що змінилося.

«Хто що любить?»
Добирають картинки із зображеннями тварин та їжі для них. Перед дитиною розкладають картинки з тваринами і зображенням їжі, пропонують всіх «нагодувати».

Перевірка знань про навколишій світ.
1. Наука про цифри.
2. Як називають старого чоловіка?
3. Гарбузова господиня.
4. Замерзла вода.
5. Домашній родич зайця.
6. Хліб до випічки.
7. Родичка бджоли.
8. Суха трава.
9. Хто ходить за нами у сонячну погоду?
10. Чиї пташенята не знають своєї матері?
11. Скільки лапок мають комахи?
12. Якого кольору волосся у колобка?
13. Комар – це тварина чи птах?
14. Скільки хвостів у 5 корів?
15. На одному березі річки курчата, а на другому – каченята. Посередині річки – острів. Хто швидше допливе до острова – каченята чи курчата?
16. Геометрична фігура без кутів та сторін.
17. Скільки пальців на лівій нозі?
18. Що є мотором в організмі людини?
19. Будинок або кімната, де є дуже багато книжок.
20. Яке молоко дає чорна корова?
21. Хто більше важить – 3 зайці чи 1 слон?
22. Що стоїть між цифрами 4 і 6?

Враховуючи те, що для учнів 1 класу пріоритетною є ігрова діяльність, вчителеві доцільно уроки у 1 класі будувати із застосуванням методу синектики. Як правило, в основі уроку, на якому вчитель застосовує метод синектики, лежить сюжетно-рольова гра з вибором стратегії поведінки, плануванням дій на три-чотири кроки вперед (діти на початку уроку планують результат, якого вони мають досягти наприкінці уроку, подолавши певні випробування).
Такі уроки – це локальний життєвий простір, певна соціальна ситуація. Уроки, в яких левову частку займає та чи інша сюжетно-рольова гра, як правило, називають: уроки-подорожі, уроки-змагання, уроки-казки тощо. Ситуація розмірковування (ситуаця допитливості, сумніву, пошуку), як механізм розгортання певної гри, допоможе сформувати у першокласників уміння узгоджувати свої думки з думками партнерів, гнучкість і широту мислення, готовність до інтелектуального ризику (дитина має багато ідей, уміє і не боїться їх висловлювати). Зазаначені якості та вміння поліпшуватимуть реакцію дитини на швидкі та мінливі життєві обставини.
На уроках з елементами гри, змагання, театрального дійства відбуватиметься вільний пошук себе, самопізнання та самовизначення особистості – перші кроки до успіху у навчанні та житті. Результатом таких уроків є самовдосконалення, саморозвиток особистості дитини.

Перший тиждень навчання
Виховна робота за першокласниками упродовж першого організаційного тижня їх навчання в школі має бути спрямована на те, щоб діти запам’ятовували імена один одного, дізнавалися про інтереси і захоплення однокласників. Найоптимальнішою формою для виконання цих виховних завдань може стати гра «Давайте познайомимось». Вона складається з ігор-мініатюр і розрахована на весь начальний тиждень.
Перший день – з дітьми проводяться ігри, які допомагають їм запам’ятовувати один одного, якнайчастіше називати товаришів на ім’я, вгадувати за голосом, за виглядом («Віночок імен», «Мяч по колу», «Впізнай за голосом», «Впізнай, кого немає»).
Другий день – проводиться гра «Наш класний театр». Діти читають вірші, співають пісні, танцюють тощо.
Третій день – гра «Умілі руки не знають спокою». Діти виготовляють аплікації, композиції з природного матеріалу, пластиліну, паперу, малюють і дарують свої роботи один одному.
Четвертий день – проводиться гра «Друзям про себе». Діти сідають у коло і під будь-яку мелодію чи речівку передають із рук в руки якусь іграшку. Дитина, у якої після закінчення речівки залишається іграшка, розповідає (з допомогою вчителя) про себе, а саме: де живе (адресу); називає членів родини; чим найбільше подобається займатися у вільний час. Вчитель має стежити за тим, щоб кожна дитина розповіла про себе, а її уважно і терпляче слухали. Щоб у колі друзів панувала атмосфера доброзичливості і зацікавленості.
П’ятий день – гра «Нумо, друзі, ширше коло» - можна пограти з дітьми в цікаві рухливі ігри, від яких вони ніколи не стомлюються. Дібрати такі ігри, під час яких розвиваються моральні якості дітей: взаємодопомога, чесність, прагнення допомогти слабшому та ін.

Для розвитку творчого мислення.
Вправа «Клітинка» (метод оживлення, зв’язані асоціації).
Мета: в ігровій формі пояснити дітям, що таке клітинка, що існують певні правила каліграфії, що ніколи не слід виходити за межі клітинок.
Обладнання: зображення будинку в розрізі.
Учитель показує зображення будинку і називає слово «клітинка». Учням треба уявити образ цього слова у зв’язку із сюжетом картинки.

1 Де ви бачили клітинки?
Діти відповідають на запитання. Вчитель узагальнює відповіді й розповідає:
1 У цьому будиночку живе клітинка, розміри їх збігаються. У клітинки-будиночка все як і у справжніх будинків: дах, стеля, підлога, стіни.
Учні у зошитах, а вчитель на дошці одночасно малюють клітинку-будинок.
2 Покажіть, де тут стеля, підлога, ліва, права стіночки.
3 Якщо це кімната, тоді те, що зверху – стеля.
4 Уявіть, що ви мешкаєте у цьому будинку. Підстрибніть, доторкніться до стелі, спробуйте пробити її. Які враження? (Відповіді дітей)
5 А зараз проткніть підлогу. Чому цього не можна зробити? (Відповіді дітей)
6 Так само, коли працюють олівець або ручка, вони теж не можуть протикати стелю і підлогу клітинки, бо тоді вони зруйнують клітинку.
7 У нашого будинку-клітинки ліва стіночка холодна, за нею завжди холодно. Намалюємо там сніжинку. Права стіночка, навпаки, тепла. То що ми там намалюємо? (Відповіді дітей)
8 Намалюємо там свічку, яка підігріває праву стіночку, до неї приємно доторкнутися, погрітися біля неї.
Для вчителя дуже важливо в період підготовки до школи та в період адаптації дітей у школі мати гарні стосунки з батьками, залучати їх до навчання, надавати допомогу, підтримувати їх, давати влучні поради щодо того, як підготувати дитину до школи, як вивчити з нею уроки, як підтримати дитину вдома тощо.

Література
1. Державний стандарт початкової загальної освіти// Початкова школа.-№ 7.-2011.-с.1-18.
2. Корнієнко Л.І., Чумак Н.А. Я – першокласник. Адаптація дитини до школи.// Початкове навчання і виховання.-№ 22-23.- 2011.-с.39-53.
3. Кузнєцова О. Розвиток творчого мислення учнів 1 класу.// Початкова освіта.-№ 7.-2012.-с. 8.
4. Митник О. Особливості побудови уроку як цілісного творчого процесу у 1 класі. //Початкова школа.-№ 4.-2011.- с.19-20.
5. Тинда І.Ф. Конкурс «Розумники й розумниці» в 1 класі.//Початкове навчання та виховання.-№ 2-3,-2009.-с.18-20.
6. Щодо проведення Всеукраїнської акції «Дай руку, першокласнику!»// Початкова школа.-№ 8.-2011.-с.17-20.


Джерело: http://oipopp.ed-sp.net/
Категорія: Різні аспекти цього питання | Додав: Natali (03.05.2012) | Автор: Чамлай Наталія Вікторівна
Переглядів: 2316 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!