Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Вчитель студенту | [ Додати статтю ] |
Аналіз методів і форм навчання за Конаржевським
Аналіз методів і форм навчання за Конаржевським Можливий варіант алгоритму аналізу методів навчання може бути представлений у такий спосіб: — визначити, чи відповідають методи навчання триєдиній меті уроку. Якщо не відповідають, то встановити, яким чином ця невідповідність відбилася на кінцевому наслідку уроку; — з'ясувати, яким чином учитель, вибираючи метод навчання, проектував у ньому не лише свою діяльність, але й навчальну діяльність учнів (відповідність методу викладання й методу навчання); — визначити, наскільки дієвим був «опредмечений» завдяки навчальному матеріалу зв'язок діяльності вчителя (методи викладання) з діяльністю учнів (методи навчання); — усвідомити, чи відповідали методи навчання змісту навчального матеріалу, чи забезпечували вони належну систему його засвоєння; — оцінити відповідність форм організації пізнавальної діяльності учнів методам навчання; — визначити, наскільки методи навчання відповідали реальним можливостям учнів даного класу; — проаналізувати виховний вплив методів навчання; — проаналізувати розвивальний вплив методів навчання; — усвідомити, на якій основі взаємин (авторитарній або співпраці) здійснювався метод; — оцінити не якийсь окремий метод навчання, а всю систему методів, використаних учителем на уроці, у їх взаємозв'язку й взаємодії. Вітати різноманітність методів, але дидактично виправдану. Розмаїтість не заради різноманітності, а заради організації більш ефективної навчальної діяльності учнів, більш глибокого засвоєння ними навчального матеріалу; — звернути особливу увагу на те, яким є внесок кожного методу у формування понять, у процес усвідомлення учнями закономірних зв'язків між явищами, у процес формування на цій основі діалектичного світогляду, у процес засвоєння учнями життєво корисних умінь і навичок; — установити результативність методів шляхом аналізу знань учнів, отриманих у ході застосування вчителем цієї системи методів. . Один з можливих алгоритмів аналізу форм пізнавальної діяльності учнів у традиційному навчанні може зводитися до такого: — встановити, яким чином форма навчання організації пізнавальної діяльності співвідноситься із триєдиною метою уроку, змістом навчального матеріалу й методами навчання, і як рівень цієї відповідності вплинув на якість кінцевого результату уроку; — визначити правильність сполучення вчителем різних форм організації пізнавальної діяльності (індивідуальних, фронтальних, групових, колективних) і вплив цього сполучення на виховання учнів, на розв'язання виховного - аспекту триєдиної мети уроку; — визначити розвивальне значення системи форм організації пізнавальної діяльності, використаної на даному уроці; — усвідомити сутність кожної форми організації пізнавальної діяльності: що є основним джерелом знань при використанні даної форми, як вона впливала на взаємодію викладання й навчання, як вона сприяла розвитку системи дидактичних засобів, яким чином вона вплинула на включення всіх учнів класу в навчальну діяльність; — розкрити механізм взаємодії даної форми організації пізнавальної діяльності з іншими: успіх колективної форми роботи багато в чому, наприклад, залежить від того, якою мірою при виконанні індивідуальних робіт учень зміг виявити себе; проведення фронтальної роботи також залежить від того, якою мірою на попередніх етапах учням удалося виявити свої індивідуальні можливості, систематизувати й узагальнити досягнення внаслідок колективного обговорення; — нарешті, успішність індивідуальної роботи багато в чому залежить від того, якою мірою вдалося колективне обговорення проблеми тощо; — визначення впливу даного сполучення форм організації пізнавальної діяльності на хід і розвиток уроку й на його кінцевий результат. Аналізувати зміст навчального матеріалу, методи навчання й форми організації пізнавальної діяльності учнів можна тільки в контексті їх зв'язку й взаємодії. Необхідно зазначити, що дані алгоритми аналізу форм і методів навряд чи будуть придатні у повному обсязі керівнику для робочого аналізу уроку, тому що їх здійснення вимагає певного часу й підготовки. Однак окремі позиції цілком можливо використовувати в ході аналізу навчально-виховних моментів уроку. Ці алгоритми є основою для тематичного аналізу уроків, коли керівник школи або завідувач предметної кафедри ставить перед собою завдання: розібратися в арсеналі форм і методів учителя, у його мистецтві володіння ними. | |
Переглядів: 2056 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |