Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Вчитель студенту [ Додати статтю ]

Аналіз методів і форм навчання за Конаржевським
Аналіз методів і форм навчання за Конаржевським 

Можливий варіант алгоритму аналізу методів навчання може бути представлений у такий спосіб:
— визначити, чи відповідають методи навчання триєдиній меті уроку. Якщо не відповідають, то встановити, яким чином ця невідповідність відбилася на кінцевому наслідку уроку;
— з'ясувати, яким чином учитель, вибираючи метод навчання, проектував у ньому не лише свою діяльність, але й навчальну діяльність учнів (відповідність методу викладання й методу навчання);
— визначити, наскільки дієвим був «опредмечений» завдяки навчальному матеріалу зв'язок діяльності вчителя (методи викладання) з діяльністю учнів (методи навчання);
— усвідомити, чи відповідали методи навчання змісту навчального матеріалу, чи забезпечували вони належну систему його засвоєння;
— оцінити відповідність форм організації пізнавальної діяльності учнів методам навчання;
— визначити, наскільки методи навчання відповідали реальним можливостям учнів даного класу;
— проаналізувати виховний вплив методів навчання;
— проаналізувати розвивальний вплив методів навчання;
— усвідомити, на якій основі взаємин (авторитарній або співпраці) здійснювався метод;
— оцінити не якийсь окремий метод навчання, а всю систему методів, використаних учителем на уроці, у їх взаємозв'язку й взаємодії. Вітати різноманітність методів, але дидактично виправдану. Розмаїтість не заради різноманітності, а заради організації більш ефективної навчальної діяльності учнів, більш глибокого засвоєння ними навчального матеріалу;
— звернути особливу увагу на те, яким є внесок кожного методу у формування понять, у процес усвідомлення учнями закономірних зв'язків між явищами, у процес формування на цій основі діалектичного світогляду, у процес засвоєння учнями життєво корисних умінь і навичок;
— установити результативність методів шляхом аналізу знань учнів, отриманих у ході застосування вчителем цієї системи методів. .

Один з можливих алгоритмів аналізу форм пізнавальної діяльності учнів у традиційному навчанні може зводитися до такого:
— встановити, яким чином форма навчання організації пізнавальної діяльності співвідноситься із триєдиною метою уроку, змістом навчального матеріалу й методами навчання, і як рівень цієї відповідності вплинув на якість кінцевого результату уроку;
— визначити правильність сполучення вчителем різних форм організації пізнавальної діяльності (індивідуальних, фронтальних, групових, колективних) і вплив цього сполучення на виховання учнів, на розв'язання виховного - аспекту триєдиної мети уроку;
— визначити розвивальне значення системи форм організації пізнавальної діяльності, використаної на даному уроці;
— усвідомити сутність кожної форми організації пізнавальної діяльності: що є основним джерелом знань при використанні даної форми, як вона впливала на взаємодію викладання й навчання, як вона сприяла розвитку системи дидактичних засобів, яким чином вона вплинула на включення всіх учнів класу в навчальну діяльність;
— розкрити механізм взаємодії даної форми організації пізнавальної діяльності з іншими: успіх колективної форми роботи багато в чому, наприклад, залежить від того, якою мірою при виконанні індивідуальних робіт учень зміг виявити себе; проведення фронтальної роботи також залежить від того, якою мірою на попередніх етапах учням удалося виявити свої індивідуальні можливості, систематизувати й узагальнити досягнення внаслідок колективного обговорення;
— нарешті, успішність індивідуальної роботи багато в чому залежить від того, якою мірою вдалося колективне обговорення проблеми тощо;
— визначення впливу даного сполучення форм організації пізнавальної діяльності на хід і розвиток уроку й на його кінцевий результат.
Аналізувати зміст навчального матеріалу, методи навчання й форми організації пізнавальної діяльності учнів можна тільки в контексті їх зв'язку й взаємодії.
Необхідно зазначити, що дані алгоритми аналізу форм і методів навряд чи будуть придатні у повному обсязі керівнику для робочого аналізу уроку, тому що їх здійснення вимагає певного часу й підготовки. Однак окремі позиції цілком можливо використовувати в ході аналізу навчально-виховних моментів уроку. Ці алгоритми є основою для тематичного аналізу уроків, коли керівник школи або завідувач предметної кафедри ставить перед собою завдання: розібратися в арсеналі форм і методів учителя, у його мистецтві володіння ними.
Категорія: Вчитель студенту | Додав: (03.12.2011)
Переглядів: 2018 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!