Женирет Валентина Дмитрівна,
с. Колінківці, Хотинський район, Чернівецька область
Тема: БЕЗПЕЧНИЙ ІНТЕРНЕТ
Мета: познайомити батьків з небезпеками, які можуть чекати на дітей при користуванні Інтернетом, показати також переваги Інтернету та як можна контролювати користування Інтернетом дітьми. Познайомити батьків з правилами спілкування в Інтернеті, з небезпечними кібертехнологіями, з якими можуть зустрітися їхні діти, блукаючи в Інтернеті. Створити колаж на тему «Безпека дітей в Інтернеті».
ВСТУП
Безперечно, сьогодні, у цифрову епоху, бути батьками складніше, ніж будь-коли раніше. Це пов'язано з тим, що ми, батьки, не маємо такого досвіду користування Інтернетом та цифровими пристроями, як наші діти.
Сьогодні Інтернет дає нам та нашим дітям величезні можливості для розвитку та кхосонапення, спілкування та освіти. І наше завдання як батьків зробити використання .ьсо оесурсу якомога безпечнішим та кориснішим для наших дітей.
Саме тому сьогоднішнє наше заняття ми присвятимо темі «Безпечний Інтернет». Стобуємо дослідити позитивні й негативні наслідки Інтернету, сформулювати та жзоіти правила безпечної роботи в Інтернеті.
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Вправа «Знайомство»
Учасники отримують вирізаного з картону чоловічка та такого ж кольору бейджик. На гейлжику записують своє ім'я, на чоловічку - очікування від тренінгу. Бейджик хикріпляють до одягу. По черзі кожен учасник представляється та озвучує свої гчкування. Після того як усі висловляться, чоловічки прикріпляються до «острова». У гсомі островів символічно зображені логотипи різних соціальних мереж, популярних •: шукових систем та сайтів.
Учасники прикріплюють чоловічків до того «острова», який найчастіше відвідують, жуй найбільше подобається, пояснюючи свій вибір.
Прийняття правил групи
Учасники висловлюють свої думки щодо правил роботи в групі на тренінгу, усі Баоіанти записуються на ватмані й приймаються шляхом голосування.
Вправа «Плюс чи мінус»
Питання для дискусії:
- Інтернет це зло чи благо?
- Це допомога чи перешкода?
- Це спілкування чи самотність?
- Свобода чи рабство?
Підлітки - максималісти, дорослі люди не мислять категоріями «біле - чорне», вони знають, що існує «сіре».
Завдання: працюючи в групах методом «мозковового штурму», записуємо всі позитивні (або негативні) фактори, пов'язані з користуванням Інтернетом. Об'єднання в -рупи відбувається за допомогою м'ячика. Кидаючи його одне одному в хаотичному
порядку, учасники промовляють: «плюс», «мінус», визначаючи таким чином, у якій гря працюватиме учасник- описувати негативні чи позитивні фактори.
Після п'ятихвилинної роботи в групах представники кожної з груп знайомлять уса > своїми напрацюваннями. Після представлення результатів, учасники аналізують усі фа<~- ри й визначають ті, які є абсолютно протилежними (наприклад: + багато друзів;- самоти іс-. Амбівалентні фактори поєднують червоними лініями чи нитками, прикріпленими скотчем
Лінії (чи нитки) - це альтернатива, місточки, по яких дорослі повинні перевести д~ьч щоб Інтернет став другом, а не ворогом. Завжди є діти, які надто піддаються чужа* впливу, схильні до психологічної залежності чи до ризикованої поведінки. Ці ниточки - -г вектори руху В роботі 3 такими ДІТЬМИ, це МОЖЛИВІСТЬ ЗМІНИТИ ПОЛЮСИ ЇХНІХ взаем,-ч. мережею від негативу до позитиву.
Інформаційний блок (міні-лекція)
Чимало небезпек, крім залежності, чекає на дитину в Інтернеті. Зазна^лв найболючіші, на які варто спрямувати увагу батьків.
Перегляд відео: В Україні помирають діти через гру в соціальних мережах.
Обговорення відео.
Вправа. Гра «Хто більше?»
Яку інтернет-термінологію ви знаєте?
• По черзі (через одного) батьки діляться на дві групи: з одного боку «Фейсбук», а «Істаграм» - з другого.
• Кожній з команд видається маркер та лист формату А4.
• Тренер пропонує командам написати за 3 хвилини якомога більше інтернет-тез* нів, тобто все, що пов'язано з Інтернетом. Але назви сайтів писати не можна.
Наприклад: спам, комунікації, вірус, друзі, сайт, пошта тощо.
• Далі кожна з команд називає одне слово по черзі. Якщо в іншій команді воно є дві групи закреслюють слово.
• Перемагає та, у якої найбільша кількість незакреслених слів.
Знайомство з новою інтернет-термінологією:
Булінг-у перекладі з англійської означає цькування, залякування.
Булінг можна вважати різновидом насильства, тому існує декілька різнг
булінгу. Це:
-булінгу школі;
-булінг на робті;
- булінг в армії («дідівщина»);
- кібербулінг (насильство в інформаційному просторі).
Звісно, прояви булінгу можна спостерігати й в інших більш-менш організс*
колективах.
Тролінг (від англ. trolling) - розміщення в Інтернеті (на форумах, у групах Usenet, у вікі-проектах тощо) провокаційних повідомлень з метою викликати ко між учасниками, образи, війну редагувань, марнослів'я тощо.
Тролінг є грубим порушенням мережевого етикету (нетикету).
В інтернет-термінології «троль» - це людина, яка розміщує бруталь- провокаційні повідомлення в Інтернеті, наприклад у дискусійних форумах, переш обговоренню або ображає його учасників. Слово «тролінг» може характеризував конкретне повідомлення або розміщення таких повідомлень загалом. Поняття < також використовується, щоб описати діяльність тролів узагалі.
- Найхарактернішою рисою тролінгу є те, що його постійна кінцева мета - привернути < де власної персони. Троль хоче відчувати свою значущість і популярність, справити ' *~нє враження і для цього використовує будь-які засоби. Існує думка, що це люди, гтаждають комплексом меншовартості, розчаровані чи стомлені повсякденною Але слід пам'ятати, що, крім цілком суб'єктивних проявів, тролінг взято на ення бійцями інформаційних воєн. У цьому випадку мета застосування тролінгу - зокрема, відвернення уваги від гострих тем і переведення конструктивного зеорення В перепалку, а також один із методів нападу шляхом агресивного вкидання «лєлу. компромату, чуток тощо.
• наш час серйозної відповідальності за тролінг як явище нема. Єдине, чим можна ххсися з інтернет-тролями, - ігнорування або ж введення на інтернет-ресурсі певних
т «ень на ІР-адресу комп'ютера.
Фішинг- вид шахрайства, метою якого є «виманювання» персональних даних будь- »V и способами.
Кібергрумінг - входження в довіру дитини з метою використання її із сексуальною метою.
Саме через це є небезпечним знайомство й анонімність в Інтернеті.
Вправа ФОРУМ-ТЕАТР «Небезпека в Інтернеті»
Мета: усвідомити проблему і сформувати ставлення людини до негативного явища, ^хбути навички пошуку шляхів для вирішення проблеми з використанням власного ;хащу та досвіду інших людей, примусити людину задуматися над тим, які пастки її дсерігають у мережі Інтернет, покращити навики поведінки в типових ситуаціях.
Метод: метод гри, обговорення в колі.
Опис вправи:
Педагог перед початком вистави знайомить учасників із проблемою, яку ;.<с8Ітлюватиме вистава, відбирає на добровільній основі учасників спектаклю та роздає м заздалегідь заготовлені слова.
Далі розігруються міні-уявлення з 2-4 мізансценами (може бути й одна), де яскраво т<азані реальні небезпечні ситуації, у які можна потрапити в Інтернет. У фінальній частині -зансцена уривається «стоп-кадром» і глядачам пропонується залагодити ситуацію так, _об надалі не відбулося негативу або навіть трагедії.
Шляхом інтерактивного опитування аудиторії педагог з'ясовує рівень усвідомлення -оупою учасників проблеми та її наслідків для людини; за необхідності структурує кілька -роблем, проговорюючи їх. З'ясовується, хто саме потерпає в змальованій ситуації, а хто свідомо чи ні стає пригноблювачем.
Учасники спектаклю форум-театру програють ролі, тим самим намагаючись змінити існуючий стан справ, навчаючись при цьому навичок поведінки в стресових ситуаціях, а *ак само умінь ухвалювати правильні рішення в складних життєвих ситуаціях.
Таким чином, учасники тренінгів залучаються до спектаклю, їм дається можливість зиступити яку ролі спостерігачів, так і акторів.
Сценарій «Небезпека в Інтернеті»
Дві подруги: Оля й Катя
Катя:
- Олю, ти не уявляєш собі, як мені пощастило. Я тільки що стала мільйонером!!!
Оля:
-Як? Що ти таке вигадала?
Катя:
- Та ні, це не вигадки. Ось дивись. Це повідомлення я щойно отримала на своє електронну пошту.
Оля (читає): «Доброго дня, маємо честь привітати Вас із перемогою у щорічч* Британській лотереї на честь королеви Єлизавети. Ви отримали 1 000 000 евро. Для тот щоб отримати винагороду, надішліть нам тільки свої паспортні дані, ідентифікаційний ЮЕ та повну домашню адресу. Покваптеся, у Вас є три доби на відповідь. В іншому разі Ва_ приз переходить наступному учаснику. З повагою. Джон Сміт».
Оля (здивовано):
- Оце так!.. А як ти дізналася про цю лотерею і що треба було зробити для участі?
Катя (усміхаючись):
- Та нічого, це фортуна. Мабуть, моя електронна адреса якось потрапила до рсзг- рашу, чи ще щось. Та це не головне. Зараз треба не гаяти часу й терміново відпра=/т* необхідні дані. Але є одна проблема: у мене ще немає паспорта. Що ж робити?
Оля:
- Я знаю вихід. Давай надішлемо паспортні дані твоєї матусі, організатори лотеое все одно не знають твоє ім'я.
Катя (радісно):
-Олю, ти геній!
Звучить «СТОП».
Педагог обговорює з глядачами проблему, пропонує уявити, що може трапи*тс* далі та чи можливо змінити сцену так, щоб Катя не потрапила в скрутну ситуацію З* бажанням глядачі «переграють» сцену, змінюючи її на краще.
Вправа. Створення колажу
Мета: виявити, наскільки актуальна тема безпеки дітей в Інтернеті.
Метод: індивідуальна робота, обговорення в групі.
Опис вправи: Учасникам пропонують зробити колаж на тему: «Безпека діта» і Інтернеті», де вказати основні правила безпеки в Інтернеті.
Використовуючи ці рекомендації, ви маєте модливість максимально захист* дитину від негативного впливу всесвітньої мережі Інтернет. Але пам'ятайте: Інтерне* - ш не тільки осередок розпусти та жорстокості, а й найбагатша у світі бібліотека зка%, розваг, спілкування та інших корисних речей. Ви повинні навчити свою дитину прав-сь-е користуватися цим невичерпним джерелом інформації.
Та найголовніше - дитина повинна розуміти, що ви не позбавляєте Ті вільгоШ доступу до комп 'ютера, а насамперед оберігаєте. Дитина повинна вам довіряти.
Вправа. «Кошик: ідеї для батьків»
Роздати роздруковані ідеї, які допоможуть організувати безпечне викорисгэ-«* Інтернету в родині.
ЗАГАЛЬНІ ПРАВИЛА КОРИСТУВАННЯ
- Домовтесь про правила використання цифрових пристроїв у Вашій рсляї
Наприклад, не пізніше ніж за годину перед сном вимикати всі цифрові пристро л корисно тому, що «блакитне світло» екрана пригнічує секрецію гормону меласні» (відомого як «гормон сну»), тому людина гірше засинає.
ЯКИЙ ЦИФРОВИЙ СЛІД ВИ ЗАЛИШАЄТЕ?
Цифровий слід ваших дітей може початися, перш ніж вони почнуть ходити, і він іг'А за ними все життя. Дитина тільки народилась, а рідні та близькі вже виставили -;зонародженого в соціальній мережі. Інформація, яка розміщується про дітей чи = Інтернеті, як правило, надовго залишається доступною для будь-кого у світі. Це ■анрожувати безпеці, приватному життю, гідності дитини або по-іншому робити її v зою на всіх етапах життя.
- .• явіть, що ваш цифровий слід (згадка про вас у всіх документах чи фото) почався в дитинстві, тоді який би вигляд мали результати пошуку вашого імені сьогодні?
Оптимальний час користування Інтернетом залежить від пристрою, який товує дитина. Для дошкільнят не рекомендовано використання цифрових пристроїв z.i .особливо до 2 років), а для старшокласників - до 2 годин на день загалом.
- Зстановіть на цифровий пристрій антивірусні програми й налаштування безпеки. І-огздні практично всі мобільні оператори й провайдери пропонують функцію
ємного Інтернету для ваших дітей. Але пам'ятайте: важливим чинником є підтримка хасивих відносин з дитиною, обговорення досвіду використання Інтернету, проблем і «ливостей, з якими вона зустрічається під час користування всесвітньою мережею. *:«арання не вчать дитину цінностей або норм поведінки, а можуть лише збільшити •ce-оність таємного проступку. Обговоріть з дитиною, чому ви встановлюєте таку *: тамуй для чого.
- Цікавтеся тим, що робить дитина онлайн, що їй подобається дивитися. Установіть зх» ті ігри, у які грає ваша дитина, продивіться саме ті сайти чи канали в YouTub. _^-/~уйте, що він/вона сьогодні дізнались нового, що сьогодні обговорюється в Інтернеті
■QUO.
- Розробіть власні правила приватності родини та домовтеся не розміщувати хбисту інформацію в Інтернеті (домашню адресу, телефон, дату народження, особисті : таграфіїта фотографії свого будинку тощо).
ІНТЕРНЕТ ТАКИЙ, ЯКИМ МИ ЙОГО СТВОРЮЄМО!
- Ви та ваша дитина відіграєте важливу роль у розвитку Інтернету. Обмінюючись юормацією, спілкуючись з іншими, залишаючи коментарі, ви творите Інтернет, що хсстає кожну хвилину. Інтернет такий, яким ми створюємо його щодня: він стає кращим і сзброзичливішим настільки, наскільки кожний з нас є ввічливим та позитивним онлайн.
- Навчіться самі й навчіть дитину критично ставитися до інформації, знайденої в #зоежі. Не все, що опубліковано в Інтернеті, може бути правдою. Не всі люди в житті ■сжуть бути такими, якими показують себе в мережі.
- Покажіть дитині можливості Інтернету для цілеспрямованого розвитку: разом взнайте мову, дивіться картини відомих художників, слухайте класичну музику тощо.
ЯК І ДЕ ОТРИМАТИ ПІДТРИМКУ ТА ДОПОМОГУ?
- Такі міжнародні організації, як ООН, ЮНІСЕФ, Рада Європи, зазначають, що снуючі права людини та основні свободи рівною мірою стосуються як до офлайн, так і до энлайн-простору. Ніхто не повинен бути об'єктом незаконного втручання в забезпечення тав людини та основних свобод під час перебування в Інтернеті.
- Національна дитяча «гаряча лінія» організації «Ла Страда - Україна» щодо захисту прав дітей, безпеки дітей в Інтернеті, насильства щодо дітей і всіх питань, -ов’язаних з дітьми, тел. 0 800 500 225 або короткий номер 772. Дзвінки зі стаціонарних телефонів у межах України та з мобільних телефонів усіх українських операторе безкоштовні.
- У разі виявлення інтернет-шахрайства, дитячої порнографії тощо у всесвіти* мережі ви особисто можете звернутися до кіберполіції за посиланням:
https://www.cybercrinne.gov.ua/feedback5-ua
- Надавайте дитині відповідно до віку конкретну інформацію про те, ще незаконним в Інтернеті і де можна отримати допомогу.
Відповіді на найпоширеніші запитання щодо прав людини в онлайн-середов.'— дозволену та заборонену поведінку й контент в Інтернеті, відповідальність за поруше-— в мережі, механізми захисту порушених прав онлайн ви можете дізнатися на са^ проекту «Права людини та Інтернет»за посиланням:
http: //hr-online.org.ua/ua/faq/zagalni pitannya
- Якщо ви батьки підлітка, не кричіть та не карайте його за пошук інформа.' * Інтернеті на сексуальну тему. Відверто поговоріть з ним про ті питання, які його цікавлю
Ще сайт проекту благодійного фонду «Здоров'я жінки та планування сім'ї» ч:т допомогти вам підготуватися до розмови з вашою дитиною про статевий розви’с* л сексуальність:
http://www.reprohealth.inFo/uk/for/teenagers/growing/physiology
Телефон всеукраїнської інформаційної лінії- 0 800 50 27 57.
III. РЕФЛЕКСІЯ/ПІДСУМОК
Якщо очікування здійснилися, то учасники переміщують своїх чоловічків (з вправи) на материк, якщо частково - в океан, якщо не збулися, то залишав відправній точці - на острові.
Бажаю, щоб усі ми відвідували ці острови тільки з екскурсіями, а не оселяла назавжди.
|