Завдання для інтелектуального самовдосконалення молодших школярів
Активність думки дитини збуджую не тим‚ що ставлю перед учнем одне запитання за іншим‚ або говорю: «Думай!»‚ а тим‚ що створюю умови для дозрівання думки. Найперші ”помічники" для мене у цьому - добре сформульовані продумані пізнавальні завдання на доведення судження вчителя, власної думки учня‚ на визначення і пояснення причино-наслідкових зв’язків, на аналогію, порівняння, узагальнення. Пропоную добірку вправ з курсу "Людина і світ” для інтелектуального самовдосконалення учнів. Зауважу, що визначальним у методиці розв’язування цих завдань є емоційно-смисловий підхід. Варто надавати дітям можливість вільно висловлювати різні‚ навіть найнеймовірніші припущення, щоб учні не соромилися це робити. Другий етап - критичний аналіз і відбір висловлених думок. Головне - не кінцева відповідь, а сам процес розумової роботи‚ варіативність прийомів, досягнення результату з докладним коментуванням. Природа пошуків усіх випадках одна: знати відповідь на питання "Як?", "Чому?"; виявити допитливість.
1. Коли дороги висихають після дощу швидше - влітку чи восени? Чому? 2. Поясніти, чому взимку майже завжди випадає сніг‚ а не дощ. 3. Чому в зимовий час‚ якщо відчинити двері‚ у повітрі утворюється туман. а в теплу пору ми цього не помічаємо? 4. Чому взимку багаття горить яскравіше, ніж влітку? (Взимку повітря густіше, отже в однаковому об’ємі містить більше кисню‚ який і підвищує горіння) 5. Коли утворюються крижані бурульки: у відлигу чи в мороз? (У сонячну погоду з невеликим морозом) 6. Хто взимку спить з відкритими очима? (Риби) 7. Хто спить усю зиму головою вниз? (Кажан) 8. Кому з цих тварин (білка‚ лисиця‚ лось‚ заєць) легко сховатись взимку‚ а кому - ні? Чому? 9. Чому навіть під час сильних морозів такі чутливі органи‚ як очі‚ не відчувають холоду? (В оболонках ока відсутні терморецептори, проте очі взимку підігріваються завдяки періодичним рухом повік‚ у яких міститься багато кровоносних судин) 10. У березні в усіх садах білять штамби та основні гілки плодових дерев. Це роблять для краси‚ а головне - для ... Для чого? (Для захисту від сонячних опіків та уповільнення розпускання плодових дерев.) 11. От і скінчився теплий літній день. Над водоймою стелиться білий туман. Звідки він узявся? (За день земля нагрілась, а надвечір почала охолоджуватись. Вологе повітря над водоймою стало прохолоднішим і вже не може поглинати водяну пару. Вона згустилася і перетворилася на туман. Пригадайте, охолоджене скло в теплій кімнаті запітніває. 12. Як пояснити, що вночі найбільше роси утворюється на трав’янистих рослинах, а не на кущах чи деревах? (Нижній пригрунтовий шар повітря найбільш зволожений. Крім того‚ внизу повітря менше рухається, тому й вологи випаровується менше.) 13. Чому рослини не можна поливати, коли на них падають сонячні промені? (Коли світить сонце‚ краплини води‚ які залишилися після поливу на стеблах і листках рослин‚ збирають його промені, як маленькі збільшувані скельця, і рослина може при цьому дістати опіки) 14. Чому вербу називають плакучою, березу - кучерявою, тополю – стрункою, кипарис - гордим‚ дуб - могутнім? 15. У родині гарбузових вусанів є представник, якому чіпкі вусики не потрібні. Якщо вони і є, то тільки для краси. Вітру цей овоч не боїться, бо не має повзучої огудини, а росте кущем. Як він називається? (Кабачок) 16. Артишок - буряк. 1 раптом потрапив до родини овочів. Що ж у нього їстівного? (Споживають нижню частину головки - м’ясисте денце й соковиті основи лусочок. Артишок смачніший за цвітну капусту і приємно пахне) 17. У яких рослин клітини можна побачити неозброєним оком? (М’якоть кавуна‚ волоски кропиви, судини в стеблі гарбуза, винограду) 18. Чому березовий гай зовсім не схожий на ялиновий ліс? (У березовій діброві зеленіє трава‚ квітнуть маки‚ ростуть полуниці. В ялиновому лісі - ні трав‚ ні квітів‚ зате добре росте мох і гриби-мухомори) 19. Чому вугілля називають сонячним каменем? 3 яких давніх рослин воно утворилося? (1. З мохів‚ що росли в давні часи; 2. 3 деревовидних папоротей, хвощів; 3. 3 квіткових рослин?) 20. Яку комаху називають ”летючою комахою"? (Крилату попелицю, все тіло якої вкрите ніжним восковим пухом) 21. Чи буває пташине молоко? (Звичайно, ні‚ скажете ви. Адже про нього говорять як про щось неймовірне. 1 все ж пташине молоко існує. У волі голубів, коли вони виводять пташенят, і утворюється маса‚ схожа на густе молоко або на рідкий сир. Цим ”молоком" пернаті вигодовують малят) 22. Хто родич землерийки? (Їжак) 23. Скільки років народжується хрущ? (Не меше як 5 років: 3 роки личинки лежать у землі‚ на 4 рік перетворюються на лялечок, але залишаються в грунті. Тільки на 5 весну комаха вибирається на поверхню і починає літати) 24. Які комахи мають такі назви‚ що й ссавці? (Жуки - носоріг, олень‚ слоник; метелик - ведмедиця) 25. Павук - не комаха. Чому? (Бо в усіх комах-метеликів, мух‚ жуків - 6 ніг‚ а в павука аж вісім. Та живе він поруч з комахами і на них полює) 26. Чим пояснити явище ”цвітіння" водойми? ("Цвітіння" води спричиняють різні водорості) 27. Чому течія річки посередині швидша‚ ніж біля берегів? (Течія біля берегів сповільнюється внаслідок тертя води об ґрунт) 28. Чому моря‚ як правило, синього кольору? (Морська вода відбиває колір неба) 29. Які ви знаєте ”кольорові" моря нашої планети? (Біле‚ Чорне‚ Червоне, Жовте) 30. Який континент не має рік? (Антарктида) 31. Як відомо‚ моря весь час поповнюються прісною водою річок. Проте солоність морської води не зменшується. Чому? (Вода з поверхні весь час випаровується) 32. Які тварини ростуть протягом усього життя? (Така здатність характерна тільки для риб) 33. Якого кольору кров у риб? Чи буває у морських тварин голуба кров? А зелена? (Червоного. Голуба кров у восьминогів. Зеленою видасться червона кров на глибині) 34. Чи п’є жаба воду? (Ні. Потрібна для неї вода надходить в організм тільки через шкіру‚ яка поглинає вологу і виділяє її) 35. Хто з представників тваринного світу найефективніше очищає морську воду? (Губки і черепашки) 36. Які зайці добре плавають? (Морські зайці - різновид тюленів)
http://www.ha-ha.com.ua/
|