Каталог статей
Головна » Статті » Літній оздоровчий табір (пришкільний та ін.) » Барви сонячного літа | [ Додати статтю ] |
День індіанця «Давним – давно індіанці жили мирно і щасливо. Не знали вони ні суворої
зими, ні холодних вітрів, ні жорстокого холоду. Птахи сівали цілий день. Вдень
чоловіки полювали, а жінки куховарили. А ввечері всі збиралися разом,
відпочивали, дотримуючись індіанських звичаїв». Саме такими словами розпочався сьогоднішній день у таборі.Дітям було
розказано про життя індіанців. Всі діти одягнуті у костюми індіанців, озброєні
луками. Кожен загін мав свою назву, свого вождя, шамана, свої знаки
розрізнення, свою пісню.Кожна дитина мала нове індіанське ім.»я: Швидка Косуля,
Зірке око, Гострий зуб, Біла лілія і інші. Були збудовані житла індійців –
вігвами, лунала музика, виконувалися танці. Закінчився день – індіанською
естафетою. Дещо про етику індіанців Живучи в сучасному суспільстві,
ми нерідко вважаємо світогляд древніх народів дурним і примітивним. Але не
варто квапитися в судженнях. Матеріальна сторона життя суспільства ще не
показник рівня його культури, потрібно пізнати й духовну її складову. Нижче
приводиться витримка зі «Зводу Законів» древнього племені індіанців Ямана, що
колись жили на острові Вогненна Земля. «Закони Племені Ямана, що оголошувалося юнакам
під час ініціації й записані Мартіном Гусинде» • Коли на твою стоянку прийде багато
гостей і обдарити всіх ти не зможеш, подумай спершу про чужих; що залишиться,
роздай рідним і друзям. • Коли з кількома людьми ти
виявишся в краю, де народився, і вони побажають улаштуватися на нічліг, саме
безпечне місце звільни тим, хто не бував тут. Сам задовольняйся місцем гірше.
Не думай: яка мені справа до того, що чужинці втратять свого човна. • Якщо тобі не повезе на
полюванні, дозволь іншим приєднатися до тебе. Більше того, покажи їм гарні
місця, де водиться багато тюленів, добути яких буде не важко. • Коли підійдеш до багаття,
всідайся з достоїнством, піджавши під себе ноги. Дивися на всіх із
дружелюбністю. Не приділяй увагу комусь одному з них; ні до кого не повертайся
спиною. Не ходи в гості занадто часто. • Якщо тобі запропонували нічліг,
залишися. Допоможи людям у їхніх турботах. Ніхто не стане просити про допомогу.
Але глянь, може бути, у них не вистачає води або дров, або ж перед входом не
прибраний сніг. Візьмися за роботу. Таких людей усюди приймуть із радістю. • Не базікай про те, що почув.
Занадто легко посіяти неправду. Потім люди замисляться, хто ж був базікою -
тоді вже вони розшукають тебе. • Коли знайдеш що-небудь, не
говори: це моє. Адже незабаром може з'явитися хазяїн. Варто йому побачити
загублену річ у твоїх руках, він укаже іншим на тебе й промовить: от злодій!
Ямана не терплять злодіїв. • Зустрінеш на дорозі сліпого,
підійди до нього й запитай: куди ти йдеш? Бути може, ти довідаєшся, що він
заблукав. Скажи йому негайно: ти збився з дороги. Він шляхетно відповість тобі:
стало бути, я заблукав. Тоді запитай його: куди тебе відвести? Він скаже: я
хочу потрапити до себе. Негайно візьми його за руку й відведи. • Якщо ти когось убив у гніві або
по необачності, не намагайся втекти. Знайди в собі сили винести всі наслідки,
не змушуй своїх родичей відповідати за зроблене тобою. • Ніколи не забувай ці
наставляння. Якщо ти будеш триматися їх, все піде добре, люди будуть задоволені
тобою; вони скажуть про тебе: це Гарна людина! Прочитавши ці рядки, нам -
сучасним людям, варто над багато чим замислитися й переглянути своє ставлення
до культури й звичаїв древніх. Історія
Стародавнього Світу Ритуали мисливського культу
звичайно виконували шамани-чоловіки. Вони малювали на землі контури звірів і,
виспівуючи закляття, метали в них списи. Інколи мисливці розігрували цілі
вистави у шкірах тварин з танцями і піснями. На стінах печер вони малювали
вражених списами коней і бізонів, ці малюнки утворювали цілі галереї, як у
знаменитій галереї у печері Монтеспан. Люди молилися невідомому богу удачі,
молилися несамовито, випрошуючи для себе здобич і життя. На ранок вони виходили на
полювання, однаково високі і сильні, схожі на американських індіанців, хазяїв
прерій. Поруч з мисливцями бігли напівдикі собаки – їхні друзі і помічники, що
теж знали толк у загінному полюванні. П’ятнадцять тисяч років тому людина
уклала союз з собакою-вовком, і вони стали полювати разом, допомагаючи один
одному. Люди і вовки володіли однаковими
якостями хижаків: швидкістю і витривалістю, зіркими очима, тонким слухом і
чутливим нюхом. Вони однаково навчилися переховуватися у засідках, вистежувати,
вбивати… В’єтнамські тахтай вважали вовків своїми молодшими братами, а арії,
які жили у Великому Степу, називали себе Народом Вовка. І недарма образ Давньої
Людини, що зберігся в глибинах нашої пам’яті – це фігура одягнутого у шкіри
мисливця, що стоїть поруч з собакою-вовком. Цей образ панував над світом, доки
знову не прийшла епоха чудес. У дев’ятому тисячолітті до нашої ери настав час
перемін – таких, яких ще не траплялося пережити людині і її предкам… II. Світ землеробів ПРИШЕСТЯ ЗОЛОТОГО СТОЛІТТЯ Диво сталося десь в степах і
передгір’ях Передньої Азії, в Палестині або в Північній Месопотамії. Ці місця
не відрізнялися багатим тваринним світом, і тут не було хорошої здобичі для
списів – зате в тутешніх степах росла дика пшениця. Місцеві жителі жили із
збирання: жінки зривали колоски пшениці і розтирали їх кам’яними зернотерками.
Поступово вони помітили, що загублені біля жител зерна навесні дають сходи, і
стали кидати їх спеціально, на розпушений мотикою грунт. На горбах Палестини
заколоситися перші пшеничні поля і – о, щастя! – виявилося, що невелике поле
може прогодувати весь рід. Адже для полювання потрібні
величезні простори: двадцять квадратних кілометрів щоб прогодувати одного
мисливця. Якщо ж засіяти цю землю зерном, то можна прогодувати сотні, тисячі
людей. Це було велике Фундаментальне Відкриття, екологічна ніша розширилася у
сотні, тисячі разів! На перших землеробів звалився нечуваний достаток, почалося
Золоте Століття людської історії. Як дивно виглядав цей світ в очах
просякнутого потом і кров’ю мисливця. Відійшла в минуле епоха відчайдушної
боротьби за існування, епоха голоду і лютих сутичок – кам’яна сокира проти
списа з обпаленим кінцем. «Причина в тому, який рік, - писав древній китайський
філософ. – Якщо рік урожайний, то люди стають гуманними і добрими…» У ті часи
всі роки були урожайними: землі було досить і цілинні рівнини плодоносили самі
собою. «Тоді здійснилися принципи
загальної справедливості, - говорить китайський трактат «Ліцзи», - у
Піднебесній все було спільним, висували мудрих і здібних, поступали чесно,
підтримували злагоду і мир. Ось чому старики мали притулок, дорослі знаходили
застосування, малолітніх дбайливо виховували, за всім був нагляд – за старими
вдівцями і вдовами, сиротами, бездітними стариками, немічними. Кожна людина
мала своє заняття, дівчата могли своєчасно вийти заміж. Харчі не можна було
кидати на місці, але і не було необхідності ховати їх. Вважалося негожим не
брати участь у труді, але трудилися не для себе особисто. Тому злі наміри не
здійснювалися. Не було обману, не було крадіжки і розбою, тому не закривалися
зовнішні двері будинків. Все це називалося Великим Єднанням». Достаток змінив характер людей:
вони стали добрими, і такими ж добрими здавалася їм навколишня природа. Такий
був світ в Золотому Столітті, в IX-V тисячоліттях до нашої ери. Він був малий,
простий і нехитрий. Люди тоді задовольнялися достатком в їжі і не уявляли, що таке
розкіш: вона з’явилася набагато пізніше. Знаменитий мудрець Хань Фей
писав, що в старовину жили в хатинах з неотесаних колод, харчувалися
низькосортним зерном, їли і пили з грубого глиняного посуду, одяг не міняли,
поки він повністю не зноситься. Всього цього було цілком досить, щоб люди
відчували себе щасливими: адже вони були ситі, весна була привітною і сонячним
було літо. У Золотому Столітті не було ні
багатих, ні бідних – всі були рівні один до одного, і не було місця заздрості.
Колись в древні часи загінного полювання, люди засвоїли традиції колективізму,
рівності і братства – ці традиції продовжувалися і в Золотому Столітті.
Колективне полювання змінила колективна робота в полі, яке так і називалося:
Спільне Поле, по-китайськи, «гунь-тянь». Як і раніше, їжа споживалася спільно
або ділилася на приблизно рівні частки. «У них заведено обробляти поля всією
ріднею, - писав римський географ про індійців, - а після збору врожаю кожний
отримує достатню кількість продуктів харчування на рік.» Згодом села розросталися,
і починала відчуватися нестача землі – тоді здійснювалися «виселки»: збирали
молодь і переселяли її на вільні землі мисливських племен. Кожне нове покоління
знімалося з батьківських вогнищ і йшло далі, до нових земель. Йшло зі стадами
худоби, в’ючними тваринами і воїнами на чолі колони. Це було Велике Розселення
Землеробів, Великий Вихід Нового Людства. Мисливців-«індіанців» знищували, або
проганяли, або приймали до себе – все одно; вони майже не існували для нового
людства. Вони могли жити в своїх горах і джунглях доти, доки гори і джунглі не
знадобляться Новій Людині. Вони могли перейняти землеробські
навички, стати Новими Людьми і взяти участь в Великому Виході, в народженні
нових народів і цивілізацій. До шостого тисячоліття до нашої
ери землероби досягли долин Дунаю, Інду і Гангу, їм відкрилися величезні
простори Індії та Європи. На морському узбережжі із землеробством познайомилися
племена рибалок; разом з рибальськими човнами дорогоцінні зерна стали
подорожувати вздовж морських берегів, залучаючи до великого відкриття все нові
й нові народи. Найдревнішими мореплавцями Заходу були фінікійці, які залишили
свої сліди на всьому узбережжі Європи – аж до далекої Британії; вони
поклонялися сонцю і вчили місцеве населення будувати святилища з величезних
каменів – мегалітів. Господарями східних морів були
предки сучасних індонезійців, аустронезійці – загадковий народ, який невідомо
звідки прийшов, але також зводив мегаліти. Цей народ розселився по азіатському
узбережжю аж до Китаю та Японії. Китайська легенда свідчить, що першими на
берег зійшли Фу-сі і Нюй-ва, діти бога землеробства Шень-нуна; це були люди
моря з людськими головами і тілами морських змій-драконів. Аустронезійці
поклонялися змію-дракону і прикрашали головами дракона своє велике каное. У
всіх землеробських народів Сходу змій-дракон вважалася символом дощу й урожаю:
змії виповзали на поле перед дощем, і, щоб викликати дощ, люди приносили їм
жертви. СОНЦЕ ЗОЛОТОГО СТОЛІТТЯ Щедре сонце Золотого Століття
сяяло над полями, що колосилися, і над селами, розкиданими по рівнинах і нагір’ях.
Восени колосся наливалося зерном, і весь рід виходив на жнива: женці ставали в
один ряд і, виспівуючи хвалу Великій Матері, зрізали колосся дерев’яними
серпами з кремнієвими вкладишами. Потім переносили зерно у спільну комору
родового храму, мололи кам’яними товкачами зерно, пекли з муки коржі, варили
пиво і готувалися до Свята Урожаю. На свята пригощали один одного смаженим м’ясом
– землероби звикли до рослинної їжі, і м’ясо вважалося делікатесом. Для
торжеств кололи частину родового стада: надлишок зерна дозволив відгодовувати
овець, кіз і корів; поступово вони стали ручними і паслися на сільських
пасовищах. У степах Аравії посіви гинули від
засух, і місцеві племена займалися виключно скотарством; в VII тисячолітті вони
пройшли зі своїми стадами в савани Сахари. Величезні стада незабаром винищили
рослинність і через кілька тисячоліть Сахара перетворилася на пустелю. На
півночі скотарі освоїли Великий Степ, що тягнувся від Дунаю до Амура; у IV
тисячолітті тут були приручені дикі коні, тарпани, що стали вірними слугами
людини. У той час, коли племена пастухів
розселялися по степах на захід і на схід, землероби Передньої Азії вчилися
обробляти нові культури і освоювали нові ремесла. Вони навчилися ткати льон і
стали носити льняний одяг – короткі спідниці і настегнові пов’язки. Кошики з
лозин стали обмазувати глиною і обпалювати на багатті – так з’явилася перша
кераміка. Потім були створені печі для випалення і гончарний круг; гончарі
стали ремісниками, які жили при храмах і утримувалися общинами. У величезних
вкопаних в землю керамічних посудинах зберігалися общинні запаси зерна – це
робилося для того, щоб уберегти його від полчищ мишей. На відкритих токах зерно
охороняли коти, що стали улюблениками землеробів – так само, як собаки були
вірними друзями мисливців. Під час переселень землероби
везли з собою кішку і дбайливо надавали цьому південному звірятку найтепліше
місце в будинку. У той час, коли мисливці мешкали в пересувних юртах або
тимчасових куренях, землероби жили в будинках – це був ще один винахід того
часу. Перші будинки в Палестині будували з необпалених глиняних цеглин; це були
маленькі будови на одну кімнату; ні вікон, ні дверей ще не було; вхід
завішувався шкурою тварини, а вогнище розташовувалося у дворі. Плоскі дахи
накривали тростиною і обмазували глиною – такі хатини можна і зараз знайти в
селах Сходу; аж до нашого часу вони залишаються притулком бідноти. У центрі
селища розташовувався маленький родовий храм з глиняною фігурою Великої Матері
і вівтарем для жертвоприносин; біля храму знаходився майданчик для народних
зборів. Общиною керували виборні
вожді-жреці, які мало чим відрізнялися від простих селян. «Коли Юй правив
Піднебесною, він сам крокував попереду з сохою і заступом, стегна у нього були
худими, на гомілках не було ні волосини», - говорить переказ про древнього
вождя китайських племен. Згодом легенди перетворювали цих вождів на богів, їм
ставили храми і приносили жертви. У ті часи було легко стати богом, світ
населяли безліч богів і духів, і люди обожнювали дерева, камені, тварин. Богом
став і перший коваль Гефест. Мідь і бронзу навчилися плавити
ще в VII тисячолітті, але ці метали були рідкістю, а нечисленних ковалів
вважали чаклунами і демонами. Вимовляючи чудові закляття, чаклуни плавили метал
і кували з нього сокири, мечі і прикраси для вождів. У IV тисячолітті в
Месопотамії з’явилася ще одна новина – чотириколісний віз, який тягли бики.
Потім був винайдений плуг – і світ землеробів, нарешті, прийняв визначений йому
вигляд: під щедрим сонцем орач йде за парою волів, наспівуючи стару пісню про
зерно і поле; високо в небі йому вторить жайворонок; орач відривається від
плуга і, утираючи піт, дивиться в небо: НАРОДЖЕННЯ ПРИВАТНОЇ ВЛАСНОСТІ Колись давно, шість тисяч років
тому, рівнина Дворіччя була країною непрохідних, зарослих тростиною боліт. У
період розливу дві великі ріки, Тигр і Євфрат, повністю заливали цю рівнину, і
над водою виступали лише крони високих пальм. Дворіччя не було заселене – тут
не могли жити люди, і лише по краях долини, в передгір’ях , тулилися маленькі
села перших землеробів. На берегах струмків селяни вирощували жито і пшеницю, а
на схилах гір пасли овець і кіз. Чотири або п’ять тисячоліть над передгір’ями
сяяло сонце Золотого Століття, і орач мирно трудився на своїй ниві під спів
жайворонка. Але, зрештою, прийшов час негод:
землеробські села розрослися, і поля вже не могли прогодувати селян; почалися
розбрати через землю, і ті, хто програв були змушені йти куди очі дивляться, на
болотисту рівнину. Ймовірно, саме така доля переможених дісталася народу
шумерів – «чорноголових», як вони називали себе згодом. У V тисячолітті до
нашої ери серед боліт з’явилися перші шумерські села: десяток критих тростиною
хатин і крихітне святилище на насипному горбику. Щоб відвоювати у боліт ріллю,
шумерам доводилося рити осушувальні канави і насипати греблі – створювати перші
іригаційні системи. Це була важка і тривала праця, однак результати перевершили
всі очікування – зрошувані поля давали дивні, казкові урожаї: кинуте в землю
зерно приносило 60 зерен. До шумерів повернулося Золоте Століття, і вони почали
звільняти від водяного полону свою нову батьківщину. Села шумерів жили тим самим
життям, що й селянські общини інших країн Південної Азії. Поки землі було
вдосталь, общинники разом осушували поля, разом орали і разом збирали урожай.
Ці успадковані від мисливців древні звичаї колективізму не викликали сумнівів у
часи благополуччя і достатку. Але поступово община розрослася, і в неврожайні
роки стала відчуватися нестача хліба. Селяни стали задумуватися над своїм
життям, і кращі працівники стали говорити, що при спільній роботі багато хто
лінується. «Якщо трудитися спільно, то робота буде рухатися повільно, -
говорить китайський трактат, - знайдуться такі, хто буде працювати не в повну силу.
Якщо ж розділити землю, то робота піде швидше і таких, які лінуються, не буде».
Дійсно, адже орати землю – це не полювати зграєю, тут можна працювати і
по-одному – і все, що ти виростиш, буде твоїм, «кожному – по труду його». Поля були поділені між сім’ями на
однакові ділянки, але, щоб зберегти справедливість, ці ділянки час від часу
переділялися. Родовому храму було виділене велике поле, і общинники обробляли
його спільно; зерно з цього поля зберігалося про запас і видавалося
потребуючим; ним годувалися ремісники, які жили при храмі і жреці; з нього
варили пиво для родових свят. Згодом земля храму також стала ділитися на
наділи: з одного наділу урожай йшов жрецю, з іншого – реміснику, з третього –
про запас. Тим часом населення зростало і
після кожного переділу ділянки дрібніли. Малодітні сім’ї стали заперечувати
переділи; вони вимагали закріпити наділи за господарями з тим, щоб глава сім’ї
сам ділив свою ділянку між синами. Поступово переділи припинилися: земля
перетворилася на Приватну Власність. Поява Приватної Власності
відкрила дорогу до великих змін в житті людей. Родова община розпалася на сім’ї,
і сім’ї відгородилися одна від одної глухими огорожами. На зміну колишній
спільності дружин і вільній любові прийшла сувора сімейна мораль. Після винаходу
плуга сім’ю годував орач-чоловік, тому він став господарем і паном; жінка
поступово перетворилася на служницю і власність. В одних сім’ях дітей було
мало, в інших – багато, і після розділу батьківської землі ділянки виходили
неоднаковими. В общині з’явилися бідні й багаті. Бідняки не могли годуватися зі
своїх крихітних наділів, вони брали зерно в борг у багатих сусідів – так з’явилося
лихварство. Неспроможні боржники, зрештою,
продавали свою землю кредиторам і шукали прожитку як могли. Багато хто з них
йшов працювати в храм; храмові землі тепер оброблялися робочими загонами з
общинників, які збідніли і чужаків-пришельців. Дехто орендував землю у заможних
сусідів, інші намагалися прогодуватися ремеслом, ставали гончарями або ткачами.
У селах з’явилися ремісничі квартали і ринки, де ремісники обмінювали свої
товари на хліб. Селища, що розрослися перетворювалися в багатолюдні міста – і
разом з цим перетворенням мінявся вигляд епохи. На зміну тихим селам Золотого
Століття приходив новий світ – світ міст, в якому сусідами були багатство і
бідність, добро і зло, ненависть і любов. Філософи XX століття назвуть цей світ
буржуазним суспільством. | |
Переглядів: 7967 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |