Каталог статей
Головна » Статті » Увага! Першокласник! » Різні аспекти цього питання | [ Додати статтю ] |
Дидактичні ігри та творчі вправи на уроках навчання грамоти
Чуганська Галина Григорівна Дидактичні ігри та творчі вправи на уроках навчання грамоти Вступ Період навчання грамоти – один з найважливіших у житті дітей, коли розвивається їхнє мислення і мовлення, зростає свідомість, формується особистість у цілому. Діти засвоюють основні звуки української мови та букви алфавіту, ознайомлюються з їх особливостями і способами позначення на письмі, зі звуко-складовою будовою слів; усвідомлюють , що таке речення, слово, склад; навчаються читати й писати невеличкі тексти. Одним з найважливіших завдань початкової школи є підвищення культури усного і писемного мовлення молодших школярів. Цей процес передбачає формування лексичних уявлень і понять , що є одним із засобів збагачення, уточнення та активізації словникового запасу учнів. У програмі з української мови для 1-4 класів вказано на необхідність збагачувати словник дитини словами-назвами предметів, їхніми якостями, діями. Вчити розрізняти смислові відтінки слів, ознайомлювати з найчастішими випадками багатозначності, омонімами, вчити добирати слова близькі та протилежні за значенням, родову назву до ряду видових та навпаки. Отже, учні повинні у доступній формі опанувати найпоширеніші поняття лексикології. Лексичні уявлення і поняття доцільно формувати уже в період засвоєння грамоти Словниково-логічні та творчі вправи варто виконувати переважно в ігровій формі. Дидактичні ігри направлені на вирішення конкретних завдань навчання школярів, але в той же час в них проявляється виховний і розвивальний вплив ігрової діяльності. Результативність дидактичних ігор та творчих вправ в першому класі залежить від методики їх застосування. Умовою підвищення результативності дидактичних ігор та творчих вправ є планомірність їх проведення. Вводячи гру в заняття, вчитель турбується про те, щоб основне дидактичне завдання, яке становить зміст гри, відповідало навчальній меті уроку, було для дітей доступним, сприяло максимальній активізації їх розумової діяльності. Запропоновані завдання допоможуть у розвитку мовлення, мислитель них операцій синтезу, аналізу, порівняння, зіставлення, узагальнення, виділення головного. Взаємозв’язане застосування творчих вправ на звуковий та звуко-буквений аналіз і синтез у період навчання грамоти створить не тільки основу для формування початкових навичок читання, а й передумови для забезпечення мовної грамотності молодших вчителів у широкому розумінні. Вдало продумані, систематизовані словниково-логічні, творчі вправи є ефективним засобом формування логічного мислення у дітей. Дидактичні ігри та творчі вправи на уроках навчання грамоти 1. Гра «Допиши слово». Вчитель на дошці пише для кожного ряду якийсь склад. Діти повинні по черзі підійти до дошки і дописати склад, щоб утворилось слово. Переміг ряд, який написав більше слів. І ряд ЛІ- ІІ ряд ЗО- ІІІ ряд СА- -то -опарк -док -так -шит -лат -с- -ря -к -нь -на -ло -кар -лото -ни 2. Що зайве? Чому? а) Морква, огірок, капуста, яблуко, помідор. б) Зошит, ручка, пенал, гумка, газета, олівець. 3. Знайти звук [л]: - Лелеки, лелеки, куди ви літали? - За море, далеко, - лелеки сказали. 4. Назвати ознаки предмета: Кавун ( який?) – круглий, смугастий, зелений, солодкий. Лисиця ( яка?) – руда, хитра. 5. Дібрати синонім: Батьківщина - … Вітчизна Буква - … літера Азбука – … абетка Поле - … лан, нива 6. Скласти речення з омонімами: ключ, лисички, коса, лист, сонечко. 7. Назвати предмети, які входять в групу: Меблі - … ( диван, ліжко, стіл, стілець). Посуд - … ( тарілка, каструля, сковорода). Фрукти - … (яблука, сливи, груші, абрикоси). 8. «Хто більше?» На дошці записані слова: а) секунда, сіно, село, степ,ь коса, ліс; б) тато, Тарас, тин, тісто, трактор. Діти читають кілька секунд написане. Потім дошка закривається. Учні по пам’яті називають слова. ( Слова на дошці можна замінити предметними малюнками). 9. Гра «Піймай звук». Вчитель читає слова. Діти плещуть в долоні, коли чують слово із заданим звуком. Дубові дрова дід рубає в дворі під деревом старим. А дітвора допомагає носити дрова з двору в дім. 10. Гра «Піймай велику букву». Вчитель читає слова. Учні плещуть в долоні, коли слово пишеться з великої букви: дим, Денис, Дружок, дуб, Дніпро, дерево, Донецьк, діти, Дмитрик. 11. «Добери пару». Підібрати слова, які відрізняються одним звуком: гайка - чайка дуб - зуб миска - мишка коза - коса. 12. Відгадати останнє слово рядка вірша: Ой, снігу, снігу білого насипала….. (зима). Прибіг сховатись заїнька – ялиноньки … ( нема). 13. Назвати «дзеркальні» слова: Пилип, Алла, наган, потоп, дід, око, біб. 14. Утворити слова із заданим складом: ма - мама, матрос, марля,Марія, Марина; лі – літо, ліс, ліки, лікар, літак. 15. Скласти слово із поданих букв: а) д, т, и, і - діти; б) о, л, е, п - поле; в) д, ш, о, к, а - дошка. 16. Змінити букву в слові, щоб утворилось слово з новим значенням: кит – кіт ( и –і ) ; бик – бік ( и – і); 17. Хто яку роботу виконує? Лікар - … ( лікує людей). Пекар - … ( пече хліб). Учитель - … ( навчає дітей). Хлібороб - … ( вирощує хліб). 18. Скласти словосполучення: Батьківщина - … рідна, дорога, наша. Школа – світла, нова, велика, простора, кличе. 19. Хто це? Що це? Назвати предмет за його ознаками: а) руда, хитра -… ( лисиця): б) жовтий, кислий, корисний - … ( лимон): в) полохливий, довговухий, куцохвостий - … ( заєць). 20. «Малюк і Велетень». Утворити від поданих слів зменшені та збільшені назви: а) рука – ручка – ручище; б) нога – ніжка – ножище; в) ніс – носик – носище. 21. Хто так каже? Му-у-у-у - корова; каркає - ворона; ква-ква – жабка; ірже – кінь; хро-хро – свинка; ґелґочуть – гуси; гав-гав - песик; мекає – вівця. 22. Дібрати склад з м’яким приголосним. то - тьо, на – ня, ну – ню, ло – льо, ви – ві, се – сє. 23. Наростити звуки. Сон – слон, пара – парта, міст – місто – місток, сила – носила – наносила, коса – косар – косарка, коло – колос – колосок. 24. Один – багато, багато – один. Місто – міста, мости – міст, грак – граки, брати – брат, учень – учні, гриби – гриб. 25. Підібрати слово, яке б відповідало заданій моделі: = о – о = сіно = о – о ліки - о – о – півень = о = день колос 26. Гра «Хто чи що»? Вчитель читає слова. Діти плещуть в долоні, коли слово відповідає на питання хто? : ворона, кінь, ворота, діти, гриб, літо, синиця, літак, льотчик. 27. Скласти слово за схемою: телевізор, велосипед, задача, машина, магазин, кіно, зошит 28. Скласти речення за схемами: І___________ _________ . І___________ _________ _________. І___________ __ _______ _________ . 29. Визначити спільну частину в словах: а) сад, садок, садівник, садочок, садити; б) ліс, лісок, лісник, лісовий, пролісок. 30. Скільки речень? а) Настала весна подовшав день прилетіли птахи. б) Сяяло сонечко налетів вітер насунулись хмари пішов дощ. 31. Вставити потрібне слово. а) Сяє … сонце. (лагідне, веселе). б) Катруся читає … книгу. (цікаву, захоплюючу). в) … берізка опустила свої віти. (білокора, сумна). 32. Утворити слово: ре ва да МО- сти локо роз 33. Дібрати влучне слово: а) зелена – курка, ластівка, трава; б) солодкий – лимон, цукор, хрін; в) рідний – батько, міст, портфель. 34. Замінити підкреслені слова назвами. Він пише. Хлопчик пише. Вона читає. Дівчинка читає. Воно світить. Сонечко світить. Вони сидять. Школярі сидять. 35. Переставити букви, щоб утворилося слово: нора - рано; вікно - вінок; сосна - насос. 36. Назвати одним словом: Карась, щука, сом - … ( риба). Ластівка, соловей, синиця - … ( птахи). Липа, дуб, сосна - … ( дерева). 37. Продовжити речення. а) Шуба – одяг, а чоботи - … ( взуття). б) Малин – кущ, а береза - … ( дерево). 38. Хто як пересувається? Білка - … стрибає. Кінь - … бігає. Риба - … плаває. Метелик - … літає. Рак - … повзає. 39. Порівняти ознаки предметів. Сніг м’який, а лід - … твердий. Яблуко – солодке, а а лимон - … кислий. Помідор – червоний, а огірок - … зелений. 40. За назвами дій впізнати тварину. Бігає, ірже - … кінь. Пищить, літає, кусає - … комар. Повзає, плаває - … черепаха. 41. Що чим роблять? Голкою - … шиють. Лопатою - … копають. Косою - … косять. 42. Утворити нове слово. На дошці записані слова. Додати звук, щоб утворилося нове слово. Рука + в = рукав. Коло + с = колос. Рано + к = ранок. Коса + р = косар. 43. З розрізнених складів скласти слова. СИ НО КО ЛИ коси косили носили коли 44. Вставити букви, що позначають голосні звуки: п..рт.. ( парта), кл…с ( клас), р…к…в ( рукав), …ч…нь ( учень), в…кн… ( вікно), з…ш…т ( зошит). 45. Прочитати зашифровані слова: + ДА = колода + С = колос ВІ + 3 + НА = вітрина 3 + ВОГА = тривога С + 3 + Ж = стриж , + Р = комар СМОР + 1 + А = смородина Г + 1 + А = година 46. Де це відбувається? Хворих лікують у … лікарні. Хліб печуть у … пекарні. Учні навчаються в … школі. 47. Закрити склад, щоб утворилось слово: си… н - син, со… м - сом, си… р - сир, лі… с - ліс, ди … м - дим. 48. Йо чи ьо? вставити потрібне буквосполучення. міль… ( йо) - мільйон ( ЙО) … сип - Йосип Ст… ( ьо) - Стьопа л… ( ьо) - льон ра … ( йо).. н - район л… ( ьо ) … х - льох ма … ( йо)… р - майор 49. Скласти ланцюжок. Діти по черзі підбирають слова, щоб останній звук попереднього слова став початком наступного: ластівка – атлас – син – небо – орел… 50. Підібрати до складу букву, щоб утворилось нове слово: МИ Н ОБІ Р ЛИМО Д 51. Утворити з пропущених букв слово: ду …. Б У …. рок ш… К… ола В … есна п… А…рта Р… анок 52. Гра «Хто швидше збере речі» Грають два учні. на картках зображені предмети одягу та взуття. Перший учень збирає картки зі словами, в яких є звук [с ] а другий – зі звуком [ ш ]: шапка, светр, сандалі, шуба, шарф, сукня, сорочка, штани, спідниця, вушанка. 53. Знайти пару. На картках написані слова: гичка, рак, кіт, коса, та ін.. На дошці – мак, дичка, кит, коза, роса, кір. Підібрати слово, яке відрізняється лише однією буквою: рак - мак кір – кіт - кит коа – коса – роса миша - тиша гілка – білка – гірка. 54. Яка буква зайва? Вчитель читає пари слів, учні називають вставлену букву: сова - слова мак - маяк мак - смак казка - указка хід - схід сон - слон 55. Гра «Пригости друга» Назвати слова, назви страв, в яких є звук [Р ] : риба, морозиво, торт, цукерки, варення, сир. 56. Шаради - загадане слово розподіляється на кілька частин: Для дівчаток – це краса, Її щоденно заплітають. Відкинеш на початку « К » - Жалить, дзижчить, кусає. ( Коса – оса). 57. Метаграми – загадане слово відгадується за ознаками, заміна вказаних букв змінює поняття слова. Читати з « К » - тебе везе. Читати з « Т » - за тобою повзе. Якщо на « Л » ці букви замінити, Нічого не дає робити. ( Кінь – тінь – лінь). 58. Анаграми – слова з одних і тих же букв, які означають назви різних предметів. Ось зернятко сипле Шура, Збіглися до неї… кури. Переставиш в слові букви – Тебе обіймуть мамині … руки. ( Кури – руки). Хто летить стрілою вгору Вище хмар на іншу планету? А переставиш букви в слові, То повезе тебе … карета. ( Ракета – карета). 59. Виправити слово. Знайти слово, в якому допущено помилку. Рік пішов гуляти в сад. Не дійшов , бо повз назад. ( Рік – рак). Ходить капля біля річки, Витягає жаб з водички. ( Капля – чапля). 60. Гра «Буквена математика».
Прочитати слова: буб + ли + ки = бублики, аз + бур – р + ка = азбука, бом – м + рома – мА + вики – и = боровик. Література 1. Айзенг Г. "Перевір свої здібності". - М, - 1985. 2. Беженова М.О. "Цікава граматика". 3. Гайдаренко Е.П. "Ігри, забавлянки, розваги". "Сталклер", 1999. 4. Нікітіна Ю.О. "Читати цікаво" ж-л "Початкова школа"№3, 1995, -С.46. 5. Падалко А.Е. "Задачи и упражнения по развитию творческой фантазии детей",- М,- 1986. 6. "Розвиток творчих здібностей дітей" ж-л "Обдарована" №4, - 1998, -С.14-16. 7. Татушко Є.Р. "Малечі - про серйозні речі" ж-л "Початкова школа" №5,1995,-С.36. 8. Фірсова Л.М. "Ігри та розваги",- М,- 1986. 9. Я пізнаю світ. Дитяча енциклопедія, К.: Школа, 2003 Джерело: http://oipopp.ed-sp.net/ | |
Переглядів: 29009 | Рейтинг: 4.5/2 |
Всього коментарів: 0 | |