Каталог статей

Головна » Статті » Увага! Першокласник! » Різні аспекти цього питання [ Додати статтю ]

Дидактичні ігри та творчі вправи на уроках навчання грамоти
Чуганська Галина Григорівна

Дидактичні ігри та творчі вправи на уроках навчання грамоти 

Вступ
Період навчання грамоти – один з найважливіших у житті дітей, коли розвивається їхнє мислення і мовлення, зростає свідомість, формується особистість у цілому. Діти засвоюють основні звуки української мови та букви алфавіту, ознайомлюються з їх особливостями і способами позначення на письмі, зі звуко-складовою будовою слів; усвідомлюють , що таке речення, слово, склад; навчаються читати й писати невеличкі тексти.
Одним з найважливіших завдань початкової школи є підвищення культури усного і писемного мовлення молодших школярів. Цей процес передбачає формування лексичних уявлень і понять , що є одним із засобів збагачення, уточнення та активізації словникового запасу учнів.
У програмі з української мови для 1-4 класів вказано на необхідність збагачувати словник дитини словами-назвами предметів, їхніми якостями, діями. Вчити розрізняти смислові відтінки слів, ознайомлювати з найчастішими випадками багатозначності, омонімами, вчити добирати слова близькі та протилежні за значенням, родову назву до ряду видових та навпаки.
Отже, учні повинні у доступній формі опанувати найпоширеніші поняття лексикології.
Лексичні уявлення і поняття доцільно формувати уже в період засвоєння грамоти
Словниково-логічні та творчі вправи варто виконувати переважно в ігровій формі. Дидактичні ігри направлені на вирішення конкретних завдань навчання школярів, але в той же час в них проявляється виховний і розвивальний вплив ігрової діяльності.
Результативність дидактичних ігор та творчих вправ в першому класі залежить від методики їх застосування.
Умовою підвищення результативності дидактичних ігор та творчих вправ є планомірність їх проведення.
Вводячи гру в заняття, вчитель турбується про те, щоб основне дидактичне завдання, яке становить зміст гри, відповідало навчальній меті уроку, було для дітей доступним, сприяло максимальній активізації їх розумової діяльності.
Запропоновані завдання допоможуть у розвитку мовлення, мислитель них операцій синтезу, аналізу, порівняння, зіставлення, узагальнення, виділення головного.
Взаємозв’язане застосування творчих вправ на звуковий та звуко-буквений аналіз і синтез у період навчання грамоти створить не тільки основу для формування початкових навичок читання, а й передумови для забезпечення мовної грамотності молодших вчителів у широкому розумінні.
Вдало продумані, систематизовані словниково-логічні, творчі вправи є ефективним засобом формування логічного мислення у дітей.

Дидактичні ігри та творчі вправи на уроках навчання грамоти

1. Гра «Допиши слово».
Вчитель на дошці пише для кожного ряду якийсь склад. Діти повинні по черзі підійти до дошки і дописати склад, щоб утворилось слово. Переміг ряд, який написав більше слів.
І ряд ЛІ-               
ІІ ряд ЗО-                      ІІІ ряд СА- 
-то                          -опарк                               -док
-так                          -шит                                -лат
-с-                            -ря                                     -к
-нь                           -на                                     -ло
-кар                        -лото                                  -ни

2. Що зайве? Чому?
а) Морква, огірок, капуста, яблуко, помідор.
б) Зошит, ручка, пенал, гумка, газета, олівець.

3. Знайти звук [л]:
- Лелеки, лелеки, куди ви літали?
- За море, далеко, - лелеки сказали.

4. Назвати ознаки предмета:
Кавун ( який?) – круглий, смугастий, зелений, солодкий.
Лисиця ( яка?) – руда, хитра.

5. Дібрати синонім:
Батьківщина - … Вітчизна
Буква - … літера
Азбука – … абетка
Поле - … лан, нива

6. Скласти речення з омонімами:
ключ, лисички, коса, лист, сонечко.

7. Назвати предмети, які входять в групу:
Меблі - … ( диван, ліжко, стіл, стілець).
Посуд - … ( тарілка, каструля, сковорода).
Фрукти - … (яблука, сливи, груші, абрикоси).

8. «Хто більше?»
На дошці записані слова:
а) секунда, сіно, село, степ,ь коса, ліс;
б) тато, Тарас, тин, тісто, трактор.
Діти читають кілька секунд написане. Потім дошка закривається. Учні по пам’яті називають слова. ( Слова на дошці можна замінити предметними малюнками).

9. Гра «Піймай звук».
Вчитель читає слова. Діти плещуть в долоні, коли чують слово із заданим звуком.
Дубові дрова дід рубає
в дворі під деревом старим.
А дітвора допомагає
носити дрова з двору в дім.

10. Гра «Піймай велику букву».
Вчитель читає слова. Учні плещуть в долоні, коли слово пишеться з великої букви: дим, Денис, Дружок, дуб, Дніпро, дерево, Донецьк, діти, Дмитрик.

11. «Добери пару».
Підібрати слова, які відрізняються одним звуком:
гайка - чайка
дуб - зуб
миска - мишка
коза - коса.

12. Відгадати останнє слово рядка вірша:
Ой, снігу, снігу білого насипала….. (зима).
Прибіг сховатись заїнька – ялиноньки … ( нема).

13. Назвати «дзеркальні» слова:
Пилип, Алла, наган, потоп, дід, око, біб.

14. Утворити слова із заданим складом:
ма - мама, матрос, марля,Марія, Марина;
лі – літо, ліс, ліки, лікар, літак.

15. Скласти слово із поданих букв:
а) д, т, и, і - діти;
б) о, л, е, п - поле;
в) д, ш, о, к, а - дошка.

16. Змінити букву в слові, щоб утворилось слово з новим значенням:
кит – кіт ( и –і ) ;
бик – бік ( и – і);

17. Хто яку роботу виконує?
Лікар - … ( лікує людей).
Пекар - … ( пече хліб).
Учитель - … ( навчає дітей).
Хлібороб - … ( вирощує хліб).

18. Скласти словосполучення:
Батьківщина - … рідна, дорога, наша.
Школа – світла, нова, велика, простора, кличе.

19. Хто це? Що це?
Назвати предмет за його ознаками:
а) руда, хитра -… ( лисиця):
б) жовтий, кислий, корисний - … ( лимон):
в) полохливий, довговухий, куцохвостий - … ( заєць).

20. «Малюк і Велетень».
Утворити від поданих слів зменшені та збільшені назви:
а) рука – ручка – ручище;
б) нога – ніжка – ножище;
в) ніс – носик – носище.

21. Хто так каже?
Му-у-у-у - корова; каркає - ворона;
ква-ква – жабка; ірже – кінь;
хро-хро – свинка; ґелґочуть – гуси;
гав-гав - песик; мекає – вівця.

22. Дібрати склад з м’яким приголосним.
то - тьо, на – ня, ну – ню,
ло – льо, ви – ві, се – сє.

23. Наростити звуки.
Сон – слон,
пара – парта,
міст – місто – місток,
сила – носила – наносила,
коса – косар – косарка,
коло – колос – колосок.

24. Один – багато, багато – один.
Місто – міста, мости – міст,
грак – граки, брати – брат,
учень – учні, гриби – гриб.

25. Підібрати слово, яке б відповідало заданій моделі:
= о – о = сіно
= о – о ліки
- о – о – півень
= о = день
колос

26. Гра «Хто чи що»?
Вчитель читає слова. Діти плещуть в долоні, коли слово відповідає на питання хто? :
ворона, кінь, ворота, діти, гриб,
літо, синиця, літак, льотчик.

27. Скласти слово за схемою:

телевізор, велосипед, 
задача, машина, магазин, кіно, зошит 

28. Скласти речення за схемами:
І___________ _________ .
І___________ _________ _________.
І___________ __ _______ _________ .

29. Визначити спільну частину в словах:
а) сад, садок, садівник, садочок, садити;
б) ліс, лісок, лісник, лісовий, пролісок.

30. Скільки речень?
а) Настала весна подовшав день прилетіли птахи.
б) Сяяло сонечко налетів вітер насунулись хмари пішов дощ.

31. Вставити потрібне слово.
а) Сяє … сонце. (лагідне, веселе).
б) Катруся читає … книгу. (цікаву, захоплюючу).
в) … берізка опустила свої віти. (білокора, сумна).

32. Утворити слово:
                                                ре
                                                ва
                                               да
                     МО-                   сти
                                               локо
                                               роз

33. Дібрати влучне слово:
а) зелена – курка, ластівка, трава;
б) солодкий – лимон, цукор, хрін;
в) рідний – батько, міст, портфель.

34. Замінити підкреслені слова назвами.
Він пише. Хлопчик пише.
Вона читає. Дівчинка читає.
Воно світить. Сонечко світить.
Вони сидять. Школярі сидять.

35. Переставити букви, щоб утворилося слово:
нора - рано;
вікно - вінок;
сосна - насос.

36. Назвати одним словом:
Карась, щука, сом - … ( риба).
Ластівка, соловей, синиця - … ( птахи).
Липа, дуб, сосна - … ( дерева).

37. Продовжити речення.
а) Шуба – одяг, а чоботи - … ( взуття).
б) Малин – кущ, а береза - … ( дерево).

38. Хто як пересувається?
Білка - … стрибає.
Кінь - … бігає.
Риба - … плаває.
Метелик - … літає.
Рак - … повзає.

39. Порівняти ознаки предметів.
Сніг м’який, а лід - … твердий.
Яблуко – солодке, а а лимон - … кислий.
Помідор – червоний, а огірок - … зелений.

40. За назвами дій впізнати тварину.
Бігає, ірже - … кінь.
Пищить, літає, кусає - … комар.
Повзає, плаває - … черепаха.

41. Що чим роблять?
Голкою - … шиють.
Лопатою - … копають.
Косою - … косять.

42. Утворити нове слово.
На дошці записані слова. Додати звук, щоб утворилося нове слово.
Рука + в = рукав.
Коло + с = колос.
Рано + к = ранок.
Коса + р = косар.

43. З розрізнених складів скласти слова.
СИ НО КО ЛИ
коси косили носили коли

44. Вставити букви, що позначають голосні звуки:
п..рт.. ( парта), кл…с ( клас), р…к…в ( рукав),
…ч…нь ( учень), в…кн… ( вікно), з…ш…т ( зошит).

45. Прочитати зашифровані слова:
+ ДА = колода
+ С = колос
ВІ + 3 + НА = вітрина
3 + ВОГА = тривога
С + 3 + Ж = стриж
, + Р = комар
СМОР + 1 + А = смородина
Г + 1 + А = година

46. Де це відбувається?
Хворих лікують у … лікарні.
Хліб печуть у … пекарні.
Учні навчаються в … школі.

47. Закрити склад, щоб утворилось слово:
си… н - син,
со… м - сом,
си… р - сир,
лі… с - ліс,
ди … м - дим.

48. Йо чи ьо? вставити потрібне буквосполучення.
міль… ( йо) - мільйон
( ЙО) … сип - Йосип
Ст… ( ьо) - Стьопа
л… ( ьо) - льон
ра … ( йо).. н - район
л… ( ьо ) … х - льох
ма … ( йо)… р - майор

49. Скласти ланцюжок.
Діти по черзі підбирають слова, щоб останній звук попереднього слова став початком наступного:
ластівка – атлас – син – небо – орел…

50. Підібрати до складу букву, щоб утворилось нове слово:
МИ Н
ОБІ Р
ЛИМО Д

51. Утворити з пропущених букв слово:
ду …. Б
У …. рок
ш… К… ола
В … есна
п… А…рта
Р… анок

52. Гра «Хто швидше збере речі»
Грають два учні. на картках зображені предмети одягу та взуття. Перший учень збирає картки зі словами, в яких є звук [с ] а другий – зі звуком [ ш ]: шапка, светр, сандалі, шуба, шарф, сукня, сорочка, штани, спідниця, вушанка.

53. Знайти пару.
На картках написані слова:
гичка, рак, кіт, коса, та ін..
На дошці – мак, дичка, кит, коза, роса, кір.
Підібрати слово, яке відрізняється лише однією буквою:
рак - мак
кір – кіт - кит
коа – коса – роса
миша - тиша
гілка – білка – гірка.

54. Яка буква зайва?
Вчитель читає пари слів, учні називають вставлену букву:
сова - слова
мак - маяк
мак - смак
казка - указка
хід - схід
сон - слон

55. Гра «Пригости друга» Назвати слова, назви страв, в яких є звук [Р ] :
риба, морозиво, торт,
цукерки, варення, сир.

56. Шаради - загадане слово розподіляється на кілька частин:
Для дівчаток – це краса,
Її щоденно заплітають.
Відкинеш на початку « К » -
Жалить, дзижчить, кусає. ( Коса – оса).

57. Метаграми – загадане слово відгадується за ознаками, заміна вказаних букв змінює поняття слова.
Читати з « К » - тебе везе.
Читати з « Т » - за тобою повзе.
Якщо на « Л » ці букви замінити,
Нічого не дає робити. ( Кінь – тінь – лінь).

58. Анаграми – слова з одних і тих же букв, які означають назви різних предметів.
Ось зернятко сипле Шура,
Збіглися до неї… кури.
Переставиш в слові букви –
Тебе обіймуть мамині … руки. ( Кури – руки).
Хто летить стрілою вгору
Вище хмар на іншу планету?
А переставиш букви в слові,
То повезе тебе … карета. ( Ракета – карета).

59. Виправити слово.
Знайти слово, в якому допущено помилку.
Рік пішов гуляти в сад.
Не дійшов , бо повз назад. ( Рік – рак).
Ходить капля біля річки,
Витягає жаб з водички. ( Капля – чапля).

60. Гра «Буквена математика».
Прочитати слова: буб + ли + ки = бублики,
аз + бур – р + ка = азбука,
бом – м + рома – мА + вики – и = боровик.

Література

1. Айзенг Г. "Перевір свої здібності". - М, - 1985.
2. Беженова М.О. "Цікава граматика".
3. Гайдаренко Е.П. "Ігри, забавлянки, розваги". "Сталклер", 1999.
4. Нікітіна Ю.О. "Читати цікаво" ж-л "Початкова школа"№3, 1995, -С.46.
5. Падалко А.Е. "Задачи и упражнения по развитию творческой фантазии детей",- М,- 1986.
6. "Розвиток творчих здібностей дітей" ж-л "Обдарована" №4, - 1998, -С.14-16.
7. Татушко Є.Р. "Малечі - про серйозні речі" ж-л "Початкова школа" №5,1995,-С.36.
8. Фірсова Л.М. "Ігри та розваги",- М,- 1986.
9. Я пізнаю світ. Дитяча енциклопедія, К.: Школа, 2003


Джерело: http://oipopp.ed-sp.net/
Категорія: Різні аспекти цього питання | Додав: Natali (03.05.2012) | Автор: Чуганська Галина Григорівна
Переглядів: 29009 | Рейтинг: 4.5/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!