Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель батькам » Здоров'я дитини [ Додати статтю ]

Діти-відмінники - хворі діти?

Діти-відмінники - хворі діти?

Бать­ки, час­то не за­мис­лю­ю­чись, пе­ре­кла­да­ють на ди­ти­ну свої незадоволені амбіції.

А ма­люк, ба­жа­ю­чи до­го­ди­ти стар­шим, старається з усіх сил. Ди­тя­ча психіка, не справ­ля­ю­чись з та­ким зав­дан­ням, видає про­тест у вигляді хво­роб. Так, на­прик­лад, гіпертонія у ди­ти­ни загрожує ри­зи­ком інсульту в до­рос­ло­му віці.

Від не­пра­виль­но­го на­вчан­ня в школі у дітей мо­же підвищуватися тиск. А ди­тя­ча гіпертонія, про яку навіть не здо­га­ду­ють­ся бать­ки, загрожує ри­зи­ком інсульту в стар­шо­му віці.

Впер­ше бу­ло ви­яв­ле­но те, що у на­ших дітей шко­ла викликає підвищення артеріального тис­ку. На по­чат­ку і в кінці на­вчаль­но­го ро­ку дітям вимірювали тиск. Спо­чат­ку по­каз­ни­ки у більшості учнів відповідають середній нормі 90/60. До кінця на­вчан­ня у групі школярів по­чи­на­ю­чи з 10-11 років реєстрували підвищений артеріальний тиск.

Найбільше гіпертоніків бу­ло ви­яв­ле­но се­ред стар­ших підлітків пу­бер­тат­но­го періоду. Але після літніх канікул, до по­чат­ку на­ступ­но­го на­вчаль­но­го ро­ку, як ви­я­ви­ло­ся, по­каз­ни­ки нормалізувалися. Хо­ча і не у всіх дітей. Частині дітей (при­близ­но 5% з чис­ла об­сте­жу­ва­них) ста­ви­ли діагноз гіпертонія.

Тиск в житті

У не­мов­ля­ти середні по­каз­ни­ки артеріального тис­ку скла­да­ють 80/50 мм рт. ст. Ди­ти­на рос­те, і по­сту­по­во цей по­каз­ник збільшується, і так до 120/80 мм рт. ст. в се­редньо­му у до­рос­лих. По­каз­ни­ки артеріального тис­ку у дітей по віку на­во­дить Асоціація спри­ян­ня роз­вит­ку ме­ди­ци­ни.

За їхніми да­ни­ми, у дітей 8-10 років нор­ми систолічного тис­ку скла­да­ють 76-99 мм рт. ст. і діастолічного - 43-61 мм рт. ст., потім у групі 11-13 років відповідно 83-108/45-65. У мо­ло­дих лю­дей від 14 до 17 років артеріальний тиск у ме­жах 90-117/50-70. Усе­ред­не­ний по­каз­ник 90/60 мож­на вва­жа­ти нор­мою.

По­каз­ник артеріального тис­ку за­ле­жить та­кож від регіону про­жи­ван­ня ди­ти­ни. Від скла­ду ґрунту і во­ди, яку п'ють діти. В Іркутській області, де зна­хо­дить­ся найбільше в світі прісноводне озе­ро Бай­кал, в питній воді мен­ше солі. А зна­чить, мож­на при­пус­ти­ти і мен­ше схильності до гіпертонії.

Ди­тя­ча артеріальна гіпертензія

Клінічні дані в цілому по країні вка­зу­ють, що у 5-10% дітей зустрічається підвищення артеріального тис­ку. Вважається, що артеріальна гіпертензія у дітей у більшості випадків є вто­рин­ною. В основі роз­вит­ку вторинної артеріальної гіпертензії ле­жить над­лиш­ко­ве ви­роб­лен­ня гормонів або вроджені зміни артеріальних су­дин.

До пу­бер­тат­но­го періоду, тоб­то до ста­те­во­го дозрівання, підвищення артеріального тис­ку спостерігається найчастіше при за­хво­рю­ван­нях ни­рок (близь­ко 70%), ендокринної сис­те­ми, сер­це­во-судинної сис­те­ми. У пу­бер­тат­но­му періоді до цьо­го додається гор­мо­наль­на пе­ре­бу­до­ва, збільшення продукції адреналіну, що зумовлює зрос­тан­ня час­то­ти випадків артеріальної гіпертензії. Вис­но­вок - підлітків тре­ба бе­рег­ти, їм і так не прос­то.

А замість цьо­го са­ме в стар­шо­му підлітковому віці во­ни ви­яв­ля­ють­ся в психоемоціальному стресі, який провокує ще більший ви­кид гормонів, що при­зво­дить до підвищення тис­ку.

Підлітки страж­да­ють від тис­ку, не зна­ю­чи про це

У більшості випадків підвищення артеріального тис­ку у дітей виявляється ви­пад­ко­во. Немає стан­дар­ту об­сте­жен­ня дітей, ко­ли всім вимірюють тиск при будь-яко­му візиті в поліклініку. Не зна­ю­чи, що у них тиск, не шу­ка­ють і при­чи­ни хво­ро­би. А тим ча­сом такі діти, як пра­ви­ло, дратівливі, зухвалі і неслухняні. І це вже не по­га­не ви­хо­ван­ня, а фізіологія.

У дітей шкільного віку артеріальна гіпертензія частіше зустрічається при ве­ге­та­тив­но-судинній дистонії. За­зви­чай у та­ких дітей ви­ра­же­на емоційна лабільність, во­ни час­то скар­жать­ся на по­га­не са­мо­по­чут­тя, втомлюваність, болі в області сер­ця, головні болі і т. д.

При об'єктивному обстеженні ви­яв­ля­ють­ся тахікардія і функціональні шу­ми в серці. У дітей ранньо­го віку артеріальна гіпертензія частіше протікає без­симп­том­но. У важ­ких ви­пад­ках во­на проявляється за­трим­кою фізичного роз­вит­ку, озна­ка­ми серцевої недостатності, за­диш­кою, блю­ван­ням, підвищеною або зни­же­ною збудливістю, су­до­ма­ми.

Син­дром відмінника

Лікарі, які бе­руть участь у дослідженні «Інформаційний простір і здо­ров'я школярів», ви­я­ви­ли закономірність підвищення тис­ку у дітей, які або самі, або під на­тис­ком батьків праг­нуть бу­ти кра­щи­ми. Відмінниками з усіх предметів. Але це не­мож­ли­во в си­лу їх фізіологічних особ­ли­вос­тей.

Ди­ти­на мо­же бу­ти візуалістом і не сприй­ма­ти на слух усні по­яс­нен­ня вчи­те­ля. Він починає відставати. Учи­тель починає дра­ту­ва­ти­ся. І в ди­ти­ни виникає нер­во­вий зрив.

Ди­ти­на починає бу­ти не­ке­ро­ва­ною, скар­жить­ся на фантомні болі то тут, то там. Не хо­че йти до шко­ли. Зна­чить, ди­ти­ну тре­ба не штов­ха­ти до шко­ли, а вес­ти до лікаря, кра­ще до ме­дич­но­го пси­хо­ло­га.

Але ще до шко­ли бать­ки повинні об­сте­жи­ти ди­ти­ну у психофізіолога, са­ме цей фахівець ви­я­вить ті особливості, на які тре­ба бу­де звер­та­ти ува­гу в школі. І тоді на­вко­ло ньо­го бу­де спри­ят­ли­ве і ду­же ком­форт­не інформаційне се­ре­до­ви­ще. Ди­ти­на бу­де вби­ра­ти знан­ня тим найк­ра­щим спо­со­бом, який за­прог­ра­му­ва­ла йо­го при­ро­да, а не з-під палиці су­во­ро­го вчи­те­ля.

Дик­тат вчи­те­ля відбивається на ди­тя­чо­му здо­ров'ї

Лю­бов Ко­лес­ни­ко­ва, про­фе­сор, член-ко­рес­пон­дент РАМН, ди­рек­тор На­уко­во­го цент­ру про­блем здо­ров'я сім'ї та репродукції лю­ди­ни, розповіла про два ви­пад­ки зі своєї прак­ти­ки: «Про­ве­ли ек­с­пе­ри­мент. Взя­ли два кла­си: в од­но­му вчи­тель, так зва­ний де­мо­крат, а в дру­го­му класі вчи­тель був ав­то­крат, який три­мав клас в «їжакових ру­ка­ви­цях», за прин­ци­пом тремтіти-бо­я­ти­ся. І ви­я­ви­ло­ся, що у цьо­го вчи­те­ля-ав­то­кра­та кількість не­ду­жих і час­то хворіють більше, ніж у вчи­те­ля, який створює спри­ят­ли­ву психологічну ат­мо­сфе­ру дитині».

Дру­гий ви­па­док пов'яза­ний з ма­лень­ким пацієнтом з по­ру­шен­ням сер­це­во­го рит­му. При проведенні до­бо­во­го моніторингу тис­ку ви­я­ви­ли, що, ко­ли він вдо­ма сідав за уро­ки з ма­те­ма­ти­ки, у ньо­го з'яв­ля­ли­ся екст­ра­сис­то­ли в сер­це­во­му ритмі. Ви­я­ви­ло­ся, що у хлоп­чи­ка конфлікт з вчи­тель­кою ма­те­ма­ти­ки. І ось су­тич­ки з нею та­ким чи­ном по­зна­чи­ли­ся на йо­го здо­ров'ї. І, зви­чай­но, ма­те­ма­ти­ку він лю­би­ти не бу­де ніколи, у ньо­го від неї починається сер­це­бит­тя.

Як лікувати ди­тя­чу гіпертонію

Лю­бов Колеснікова ка­те­го­рич­но заявляє: «Ніяких ліків». Не тре­ба про­пи­су­ва­ти дітям дорослі пре­па­ра­ти. У ке­ро­ва­но­му нею центрі застосовується ме­тод «біологічно зво­рот­но­го зв'яз­ку». Це комп'ютер­на сис­те­ма, про­грам­не за­без­пе­чен­ня для якої роз­ро­би­ли вчені на чолі з про­фе­со­ром Штар­ком Мар­ком Бо­ри­со­ви­чем з НДІ молекулярної біології і біофізики СО РАМН.

Ди­ти­на при­хо­дить у лабораторію, їй одя­га­ють дат­чи­ки, і во­на сідає пе­ред комп'юте­ром, на яко­му при пра­виль­но ви­ко­на­но­му завданні лікаря розквітають квіти. Та­ка гра захоплює кож­но­го. А лікар про­сить йо­го, на­прик­лад, спро­бу­ва­ти роз­с­ла­би­ти­ся, заспокоїтися.

Це і до­рос­ло­му не прос­то, але ко­ли в ди­ти­ни ви­хо­дить, то розквітає квітка. Це вчить дітей пра­виль­но розпізнавати емоції і вміти з ни­ми справ­ля­ти­ся, про­дук­тив­но ре­а­гу­ва­ти на об­ра­зу, агресію, а не при­ду­шу­ва­ти їх у собі.

Як зазначає Ко­лес­ни­ко­ва, на сьогодні це один з кра­щих не­ме­ди­ка­мен­тоз­них методів лікування та­ких хво­рих. Але успіх досягається тільки за умо­ви, ко­ли ма­лень­кий пацієнт хо­че до­мог­ти­ся йо­го сам. А, зно­ву ж та­ки, йо­го не зму­шу­ють бать­ки.

 

Дже­ре­ло: www.infox.ru

Категорія: Здоров'я дитини | Додав: [ADM]Irina (21.02.2011)
Переглядів: 2579 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!