Тема. Доброта починається з дитинства.
Мета: формувати в учнів ціннісну орієнтацію, здатність формулювати моральні судження, розвивати уміння відрізняти погане від доброго, виховувати позитивне світосприйняття.
Обладнання: аудіозапис музики, плакати з українськими народними прислів'ями та приказками на тему «Доброта».
Хід заняття
На класній дошці вгорі прилаштовано плакати з приказками та прислів'ями на тему «Доброта». Біля бокової стіни влаштована виставка дитячих малюнків на тему «Добрими ділами прикрасимо світ».
Звучить музика з твору І. Чайковського «Пори року».
Слово вчителя.
Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його у долонях і подумав: «Запитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках — живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик улетить. Ось тоді усі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене, о наймудріший: живий чи мертвий?». І мудрець, який й насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче».
Запитання до учнів.
Як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові? (Що від самої людини залежить, житиме метелик, чи помре.)
Слово вчителя.
Правильно, але в цих мудрих словах є іще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше — добра чи зла. (Учитель звертає увагу учнів на плакати із приказками та прислів'ями).
Сьогодні ми поведемо розмову про доброту — дуже важливій і потрібній для кожного з нас чесноті. Але спочатку давайте спробуємо скласти невеличкий словничок «добрих» слів — слів, частиною яких є слово «добро».
Творче завдання «Словничок добрих слів».
Учні перелічують «добрі» слова, учитель допомагає учням дібрати слова з коренем «добро» і записує їх на дошці. Наприклад: «Добрий, добросердний, доброзичливий, добродійний, добропорядний, доброчесний, добросусідський».
Запитання до учнів.
Як ви розумієте слово «добрий»? Що означає бути добрим по-справжньому?
Слово вчителя.
Бути добрим — це значить допомагати одне одному у біді, дарувати радість знайомим і незнайомим людям, захищати молодших і піклуватися про старших.
Бесіда.
Учні розповідають про свої добрі вчинки (допоміг літній людині донести додому важку торбу, сходив за хлібом для хворої сусідки, допоміг маленькому школяру перейти вулицю, прибирав територію біля школи та ін.)
Запитання до учнів.
Яка людина у вашому житті є найдобрішою, найласкаві- шою? (Мама.)
А як вона піклується про вас?
У народі кажуть: «Біля сонця тепло, а біля матері добре». Як ви гадаєте, чому? Чим схожі між собою сонечко та мама?
Як ви піклуєтесь про своїх матусь? Як допомагаєте їм по господарству?
Слово вчителя.
До повернення батьків з роботи можна зробити чимало корисних і добрих справ: навести лад у квартирі, вимити посуд, купити хліба до вечері, почистити взуття, попіклуватися про молодших братика або сестричку.
Яка радість спалахне в очах матусі, коли вона побачить, що ви за власним бажанням, самостійно взялися допомогти їй. А від теплої маминої усмішки і вам на серці стане тепліше.
Отже, запам'ятайте: ваші добрі безкорисливі вчинки — це радість не лише для тих, кому їх адресовано, але й для вас. І ще треба завжди пам'ятати, що на добро, зроблене для вас іншими, треба відповідати також добром.
Творча гра «Збери приказки та прислів'я».
Учитель читає учням початок приказки або прислів'я. Завдання учнів — закінчити вислів і пояснити його значення. Добре діло твори... (сміливо.)
Добрі діла тихо ходять, а злі. (як дзвони дзвонять.) Від добра добра. (не шукають.)
Хто людям добра бажає, той. (і собі має.)
Добрі вісті. (не лежать на місті.)
Без доброго діла немає. (доброго імені.)
Роби добро скільки можеш — від цього. (не занеможеш.)
За добро. (добром і платять.)
Запитання до учнів.
Як ви вважаєте, як слід поводитись, якщо вам не відплатили добром за ваш добрий вчинок?
Слово вчителя.
Прислів'я — це стислий вислів, народна мудрість. А байка — це коротке повчальне оповідання. Давайте подивимось, як каже про доброту народна байка.
Інсценування народної байки «Сонце і Блискавка».
Звучить музика. Наперед виходять Сонце та Блискавка.
Чарівник. Якось зустрілись на небі Блискавка та Сонце.
Блискавка (звертаючись до Сонця). Скажи, Сонечко, чому люди тебе люблять, а мене ні? Твоїй появі радіють, а моєї лякаються? Адже я така ж яскрава, як і ти.
Сонце. Хіба ти не знаєш, що і тварина, і людина тепло любить та ласку.
Блискавка. Якщо я вдарю у сухе дерево і воно спалахне, людям також буде тепло від полум'я. Та це їх не влаштовує.
Сонце. Річ у тім, Блискавко, що твого тепла вистачає лише на короткий спалах, та й він більше лиха приносить, ніж користі. А моє тепло тривале і від нього усе квітує і радіє.
Запитання до учнів.
Кому ви симпатизуєте: Блискавці чи Сонцю? Чому?
Слово вчителя.
А от послухайте іще одну байку.
Трапилася ця історія у лісі. Якось маленьке білченя стрибало з гілки на гілку і раптом зірвалося і впало на сплячого вовка. Вовк прокинувся і схопив білченя.
«Не їж мене, вовче, відпусти»,— стало проситися мале. «Гаразд,— відповів вовк,— я відпущу тебе. От тільки скажи мені, чого ви, білки, завжди такі веселі. Як погляну на вас, ви весь час стрибаєте та граєте. А мені увесь час сумно».
«Спочатку пусти мене на дерево, а звідти я скажу тобі, чого ти весь час сумуєш».
Вовк відпустив білченя. Воно скочило на гілку і сказало вовкові: «Ти хочеш знати, чого тобі завжди сумно? Тому що ти злий. Тобі злість серце пече. А ми веселі тому, що добрі і нікому зла не робимо».
Так відповіло вовку білченя і пострибало собі далі.
Запитання до учнів.
Скажіть, чого навчає ця байка? (Якщо чиниш добре, то і на серці добре, а злі справи нікому радості не приносять, навіть тому, хто їх чинить.)
Тестування «Що означає бути добрим?».
Учитель читає учням запитання. Вони мають відповідати на неї «так» або «ні».
Чи можна примусити людину бути доброю? Чи згодні ви з думкою, що «добротою світ живе»? Чи можна стати добрим лише на деякий час? Чи потрібно виявляти доброту у відношенні до будь-кого? Чи можна сказати, що доброта — найбільша окраса душі? Чи легко бути добрим? Чи можна доброту порівняти із сонцем? Чи є у вас бажання чинити добрі справи? Після проведення тестування учні пояснюють свої відповіді.
Слово вчителя.
У вас виявилось більше відповідей «так». Отже, бачу, що ви прагнете чинити добро. І це дуже правильно, адже воно приносить радість оточуючим. Доброта, як чарівні ліки, здатна вилікувати від суму, скрути, безпорадності. Тож не слід забувати про це.
Виступ учнів-читців.
1- й учень
Зайченятко в ямку впало,
Задню лапку поламало.
Сунуть хмари волохаті,
Горе тому зайченяті.
2- й учень
Я візьму його додому,
Постелю йому солому.
Кішку вижену із хати,
Буду зайку годувати.
3- й учень
Дам капусточки пелюстку,
Потім — моркву на закуску.
Як стрибатиме у хаті,
Пущу в поле пострибати.
1-й, 2-й та 3-й учні (разом)
Чи повернеться, чи ні —
Буде радісно мені.
4- й учень
Цілий ранок, цілий ранок
Тягне стружку мій рубанок:
Я будую цілий день
Дім без вікон і дверей!
Тільки є у домі вічко,
Вічко зовсім невеличке,
Є з вощиною і рами —
Пахнуть цвітом і медами.
Я ладнаю дах на дім —
Пташки житимуть у нім!
Заключне слово вчителя.
Поспішайте, друзі, робити добро! Нехай ніколи не затьмарить вашу душу зла справа. Хай тепло ваших сердець зігріває усіх — і рідних, і друзів, і навіть незнайомих людей. І тоді настане час, коли ви зможете сказати: «Я роблю важливу справу — приношу людям радість!».
|