Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Гурткова робота | [ Додати статтю ] |
ДРУГЕ ЗАНЯТТЯ ТЕМА. ОСІННЯ ЕКСКУРСІЯ ДО ЛІСУ (ПАРКУ). Мета. Сприяти отриманню дітьми яскравих вражень про осінню природу. Розширити уявлення дітей про лісові рослини. Вчити спостерігати за змінами в житті рослин. Розвивати мислення, творчу уяву учнів. Виховувати бажання оберігати природу. Місце проведення: ліс (парк). Хід заняття. I. Організаційна частина 1. Правила поведінки на екскурсії. Організований похід учнів. II. Мотивація навчальної діяльності — Погляньте навкруги і скажіть, що вас оточує? (Дерева, кущі, трава, квіти). — Як усе це можна назвати? (Рослини). — Відгадайте загадку: Що за книжка без букв, без сторінок, а багато чого навчає? (Книга природи). III. Тема заняття — Отже, сьогодні ми помандруємо сторінками цієї книги. Відгадайте, що це: Навесні веселить, влітку холодить, восени годує, а взимку гріє. (Ліс). — Що ж таке ліс? (Це коли багато дерев, придатних для виробництва пиломатеріалів, шпал, фанери, плит, сірників, це не лише дерева, а й усі кущі, трави на відповідній площі; це — комахи, звірі і птахи, що тут постійно мешкають). IV. Основна частина заняття — Чому ліс нагадує кількаповерховий будинок? (Верхній — це найвищі дерева: сосни, дуби; нижчий — трохи нижчі: осика, береза, липа, вільха. Потім ідуть кущі: ліщина, калина, глід тощо. А найнижчий поверх — трави, гриби, ягоди, мохи). — Але ж і в парку, де кожен з вас, мабуть, не раз прогулювався алеями, чимало великих дерев, обрамлених кущами. Чому ж його не називають лісом? (Бо дерева і кущі тут насаджені людиною, за ними постійно доглядають, знищують випадкові рослини і бур'яни). — Ліс — це великий дім. Хто ж у ньому мешкає? (Найбільше в лісі комах, особливо рудих мурашок, що будують собі гнізда — мурашині купини, висота яких іноді перевищує — А скільки винахідливості виявляють пташки, будуючи гнізда! У вівчариків воно має вигляд будиночка з трави, у дроздів — старанно вимазане всередині глиною, у ремеза — зіткане із стеблин, із деревного пуху, в піщухи — заховане під корою дерева. — Уночі в листяних лісах можна почути, як хтось кашляє, насвистує, бурчить. Так перегукуються вовчки лісові — маленькі тваринки, схожі на білку, але вдвоє менші від неї. Тільки вночі вони лазять по деревах до кубел, влаштованих у дуплах чи старих пташиних гніздах. — За власними спостереженнями доповніть розповідь про мешканців наших лісів. Які тварини там живуть? Чому вони тут оселяються? Що знаєте про їхні звички? — Як називається житло білки, зайця, лисиці, зимове помешкання ведмедя? 1. Робота зі скоромовкою. Обережний хитрий лис До нори вечерю ніс. Біг додому лісом лис, Шелестів над лисом ліс. 2. — Які загадки про лісових мешканців ви знаєте? Буркотливий, вайлуватий, ходить лісом дід кошлатий. Одягнеться в кожушину, мед шукає і ожину. Любить літом полювати, а зимою в лігві спати. Як зачує він весну — прокидається від сну. (Ведмідь). Що воно за дивна птиця? Світла денного боїться. Дзьоб гачком, великі очі, І не спиться їй щоночі. — Ху-ху-ху! — кричить-співа. Відгадали? Ні? (Сова). Тук-тук-тук! Так-так-так! І комашка, і черв'як, І личинка — біла спинка, І жучок — короїд — Мій сніданок, мій обід. (Дятел). 3. Доповніть слова до «словничка-лісовичка»: Соловейко — співун, птах з великими темними розумними очима; співає, коли нап'ється з березового листочка (коли в берези будуть уже такі листочки, що в них помістяться краплинки роси); сова — мудрий птах, лісова кішка з безшумним польотом, страшним голосом; білочка — господарочка, пустунка, гостренькі вушка, руденьке хутро; лисиця — у пишній рудій шубці, сліди хвостиком замітає, хитра кума, любить мишкувати. 4. Складіть невеличку розповідь або казочку про лісових мешканців. 5. Бесіда. — Чи всі ви любите ходити до лісу? Чому? — Яку користь приносить ліс? Гектар лісу протягом року очищає 18 млн кубічних метрів повітря. До того ж, подібно велетенському пилососу, він збирає з повітря 36 тонн пилу. Тільки одне листяне дерево — бук «виробляє» за годину — Інколи ліс називають Чорним. — Чому він має таку назву? (В осінньо-зимовий період дерева, що ростуть у лісі, мають чорне забарвлення, а кора стовбурів і гілля дуба та граба — найбільш розповсюджених дерев — теж завжди чорного кольору). — Які ще породи дерев можна зустріти в нашому лісі? (У першому ярусі панують дуб, берест, клен, липа, в другому — граб, польовий клен, яблуні, груші, осика, в підлісках — татарський клен, жостір, черемха та інші чагарники. На узліссях густо проростають терен, степова вишня, дикий мигдаль та велика кількість трав'янистих рослин). — Відгадайте, що це за дерево: Живе один батько і тисячі синів має, Всім шапки справляє, а собі не має. (Дуб). — Дуб недарма називають патріархом наших лісів. Це могутнє дерево заввишки — Липа — найсолодше дерево для бджіл. Цей чудовий матеріал у руках народних умільців не тріскається і не коробиться. Її деревиною народні майстри оздоблювали царські палаци, з неї виготовляли іграшки (ведмедики, ковалі, матрьошки). Найпоширенішим взуттям раніше були личаки, які виробляли з липового лика. Носили їх у будь-яку пору року. Личаки швидко зношувалися, тому на рік одній людині потрібно було 12—15 пар, а на пару личаків витрачали лика з 2—3 молодих липок. Ось і стояли в лісах обідрані, зовсім голі дерева. Звідси, мабуть, і приказка — «Обдерли, як липку». — Відгадайте: Біла, а не сніг, зелена, а не лист, Кучерява, а без волосся. (Береза). — А чому березу називають піонеркою лісу? (На вирубках або згарищах першою поселяється береза — світлолюбна й дуже швидкоросла порода). — Який вірш про березу ви знаєте? Це ж чиї цікаві очки Поглядають, сонця ждуть? То не очки, то листочки, То берізки так ростуть. І малі ж вони вдалися: Ще у них немає віт... Мов з колиски підвелися, Подивилися на світ. Та малим зростати треба, Бо на те ж в них сила є... Налилось дощами небо: Осінь голос подає. І деревця посмутніли. Ось де вперше у житті В них листочки пожовтіли, Стали зовсім золоті. А мине мороз надворі — Оживуть березки всі, Стануть гарні, білокорі, Наче вмиті у росі. Підійде лісник надвечір, Доторкнеться до гілок: — Гляньте,— скаже,— із малечі Отакий підріс гайок. (Марія Познанська) — Поспостерігайте навесні за березою та вільхою; якщо на березі листя розпуститься раніше, ніж на вільсі, літо буде сухе, тепле; якщо ж навпаки — вологе, прохолодне. — А які ще дерева, крім названих, ви зустрічали в нашій місцевості? Що про них знаєте? V. Заключна частина — Чому так говорять: «Природа одному мати, а іншому — мачуха»? — Для чого потрібно охороняти ліси? — Пам'ятайте, зникнення тільки одного виду рослин може спричинити до зникнення від 10 до 30 видів комах. — Одна велика береза, пошкоджена сокирою, може втратити за весну до — — Не ламайте гілок дерев і кущів! Рослина — жива істота, гілки разом з листям відіграють важливу роль у її житті. Так, з допомогою листя рослини дихають, виділяють у повітря кисень, затримують пил. Читання вірша «Вмійте природу любити». Вам у походи ходити І мандрувать, любі діти, Вмійте ж природу любити, Кожній стеблинці радіти. В полі, у лісі, над яром — Квіти, дерева і трави... Цвіту не вирви задаром, Гілки не втни для забави. Оберігайте ж повсюди Шлях і стежиночку в гаї. Все те окрасою буде Нашого рідного краю. (П. Ситниченко) — Перевірте свою спостережливість. Якщо ліс без вітру шумить — чекай дощу. Якщо квіти жимолості сильно пахнуть — наступного дня буде дощ, якщо слабо — на ясну погоду. Коли будете в лісі, уважно придивіться до м'якої зеленої трави і ви побачите... безліч витончених форм, відтінків зеленого кольору. — Які приказки про ліс ви знаєте? Ліс і вода — брат і сестра. Ліс — природне багатство. Ліс сам себе чистить. Який ліс, такий і звір. Ліс не школа, а всіх навчає. — Про що йдеться в кожній приказці? Чому так говорять про ліс? — Щоб не заблукати в лісі, треба запам'ятати деякі прикмети: Кора дерев, які ростуть окремо на великій галявині, товща і темніша з північного боку. У берези кора завжди біліша й чистіша з південного боку — це помітно навіть у лісовій хащі. Тріщини, нерівності й нарости бувають тільки на північному боці стовбура! Трава густіша й вища з південного боку дерев, пеньків, кущів. Мохи й лишайники ростуть на корі дерев з північного боку. Мурашки в лісі знаходяться з південного боку дерев. Південний схил мурашника — пологий, а північний — стрімкий. — Складемо словничок до теми «Лісові дерева»: береза — білокора, кучерява, зеленоока, струнка...; дуб — велетень, могутній, міцний...; осика — тремтяча, боязлива... — Складіть невеличку казочку про лісові дерева. Намалюйте улюбленого лісового мешканця. Запишіть казочку і (за бажанням) намалюйте до неї малюнок. VI. Підсумок заняття Прикмети осені ♦ Досвідчений натураліст може сказати, якою буде зима: ♦ Що більші мурашники, то суворішою вона завітає в наш край. ♦ Якщо горіхи вродили рясно, а грибів мало — зима буде сніжна і морозна. ♦ Припинився рух мурашок коло мурашника — чекай негоди. ♦ Грім у вересні — на тривалу осінь. ♦ Якщо у жовтні листя з берези і дуба не все опало — чекай суворої зими, якщо все — зима буде тепла. ♦ Комарі у листопаді — значить, буде м'яка зима. ♦ Павутиння на рослинах — на осіннє тепло. ♦ Післяобідній дощ — тривалий. ♦ Вечірня зоря червона — на вітер. ♦ Якщо домашні птахи ховають голову під крило — буде холодно. ♦ Морозний іній на траві — на дощ.
| |
Переглядів: 3537 | Рейтинг: 2.5/2 |
Всього коментарів: 0 | |