Каталог статей
Головна » Статті » Увага! Першокласник! » Різні аспекти цього питання | [ Додати статтю ] |
Формування ключових і предметних компетентностей першокласників через розвиток критичного мислення
Шевчук Л. І., учитель початкових класів Монастирищенської спеціалізованої школи № 5 ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ І ПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ ПЕРШОКЛАСНИКІВ ЧЕРЕЗ РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ Важливим чинником успішного формування предметних і ключових компетентностей молодших школярів є добір учителем найбільш ефективних засобів, методів, прийомів навчання і форм організації навчальної діяльності. Тому активно запроваджуємо в навчальний процес технологію формування та розвитку критичного мислення, яка є однією з інноваційних педагогічних технологій, що відповідає вимогам Національної доктрини розвитку освіти України щодо переходу до нового типу гуманістично-інноваційної освіти, увага переноситься на процес набуття школярами знань, умінь, навичок, життєвого досвіду, які трансформуються в компетенції. Системне запровадження цієї технології в школі сприяє тому, що учні поступово опановують її не лише як навчальну технологію, вміння самостійно вчитися, критично мислити, але й використовувати свої знання у повсякденному житті. І саме початкова ланка є фундаментом формування критичного мислення як пріоритетного напрямку виховання особистості сучасної молодої людини. Важливою для нас є наступність навчання мисленню. Ефективність цього процесу і його результат найбільш значимі при системному, послідовному навчанні цьому типу розумової діяльності, починаючи з першого класу. Критичне мислення часто називають «спрямованим мисленням», тому що воно спрямоване на одержання бажаного результату. Професор Д. Клустер дає найбільш зрозуміле і корисне для вчителів визначення критичного мислення і називає п’ять його складових: 1.Критичне мислення—мислення самостійне. 2.Інформація є відправним , а не кінцевим пунктом критичного мислення. 3.Критичне мислення починається з постановки питань і з’ясування проблем, які потрібно розв’язати. 4.Критичне мислення прагне до переконливої аргументації. 5.Критичне мислення – це мислення соціальне. Розвиток критичного мислення – це дуже важливий аспект не лише у навчанні читання, а й в повсякденному житті. Навчити дітей мислити критично—означає правильно поставити запитання, направити їх увагу у правильне русло, вчити самостійно робити висновки та знаходити рішення. Учням подобаються ті види навчальної діяльності, які дають їм матеріал для роздумів, можливість виявляти ініціативу та самостійність, потребують розумового напруження, винахідливості та творчості. Кожна дитина має до чогось певні здібності. Наше завдання – відкривати і розвивати їх. Адже у майбутньому трудовому житті стануть у пригоді міцна пам'ять , гостре око, хороший смак, образне мислення. Усе це розвивається під час виконання різних творчих робіт. Важливо на уроці використовувати проблемні завдання. Вони спонукають до роздумів, пошуків і певних висновків. Навчання – основна форма розвитку пізнавальної активності молодших школярів. З одного боку, під час навчального процесу школярі здобувають нові знання, які розширюють їх кругозір, а з другого боку – у процесі активної пізнавальної діяльності розвиваються навчальні можливості учня, завдяки яким він може самостійно і творчо не лише використовувати запас знань, а й шукати нове, задовольняючи свої потреби в пізнанні. Методів існує багато і назвати їх можна по-різному. Не існує чіткого переліку кроків, зробивши які, можна навчитися критично мислити. Але існує низка умов, які вчителеві необхідно створити в класі, а також кілька порад, яких повинні дотримуватися учні для того, щоб успішно залучитися до процесу критичного мислення. Щоб стимулювати критичне мислення першокласників, вчителеві необхідно: - виділити час та забезпечити можливості для застосування методів і прийомів, - дозволити учням вільно розмірковувати, - приймати різноманітні ідеї та думки, - сприяти активному залученню учнів до процесу навчання, - забезпечити для учнів безризикове середовище, вільне від насмішок, - вселити віру у здатність кожного учня висловлювати критичні міркування, - цінувати критичні міркування своїх товаришів. Для того , щоб почати ефективно практикувати критичне мислення, учні мають: - розвивати впевненість у собі і розуміння цінності власних думок та ідей, - брати активну участь у навчальному процесі, - бути готовим погоджувати і відкидати судження, - ставитись з повагою до різноманітних думок. Отже, формування та розвиток критичного мислення є однією з інноваційних педагогічних технологій , що відповідає вимогам Національної доктрини розвитку освіти України щодо переходу до нового типу гуманістично-інноваційної освіти. Саме тому системне впровадження окремих методів та прийомів даної технології з першого року навчання, сприятиме вмінню учнів самостійно вчитися, критично мислити, а також використовувати свої знання у повсякденному житті. УРОКИ ЧИТАННЯ В 1 КЛАСІ ЗА ТЕХНОЛОГІЄЮ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ Тема уроку. Закріплення знань про букви П, п («пе»), їх звукове значення. Матеріал до уроку. М.Вашуленко. Буквар. Текст «Сливи» Рекомендована методика: 1. «Кероване читання з передбаченням». 2. «Читання в парах (доповідач – респондент)». Сливи Сливи поспіли. Коло сливи Павлик, Полінка. У Павлика повна миска слив. А в Поліни? У Поліни ________ . Павлик висипав половину слив Поліні. Вправи для розвитку критичного мислення: 1. Метод «Кероване читання з передбаченням» Після слів: «У Поліни…» вчитель ставить запитання: - Як ви вважаєте, що відбудеться далі? - Чому? - Уявіть, що ви – Павлик. Як би вчинили ви? 2. Метод «Читання в парах» (доповідач - респондент). Перший учень читає перший абзац. Другий - уважно слухає, а потім ставить запитання по змісту. Після цього обмінюються ролями і опрацьовують решту тексту. УРОК 2 Тема уроку. Закріплення знань про букви Д, д («де»), звуки [д], [дʹ]. Матеріал до уроку. М.Вашуленко. Буквар. Текст «Парк на пустирі» Рекомендована методика: 1. «Передбачення за ключовими словами» 2. «Діаграма Ейлера-Венна» Парк на пустирі Недалеко від села пустир. - Посадимо на пустирі дерева і квіти, - надумали діти. Парк садили дорослі та малі. Усім керувала Олена Данилівна. - Тут посадимо липи, клени,тополі, - мовила вона. - А посередині парку - квіти, - порадила Даринка. Дмитрик і Семенко носили від ставка воду. Діти поливали молоді дерева та квіти. Вправи для розвитку критичного мислення 1. Метод «Передбачення за ключовими словами» Запитання вчителя: - Про що може розповідатися в тексті,в якому є такі слова: ПАРК, ПУСТИР, ДРЕВА, КВІТИ. 2. Метод «Діаграма Ейлера-Венна» Мета: навчати учнів співставленню, порівнянню, розвивати навички знаходження спільних рис. Запитання вчителя: - Що спільного і відмінного у пропозиціях вчительки Олени Данилівни і Даринки? Показати за допомогою Кругів Ейлера. 1. Олена Данилівна 2. Даринка УРОК 3 Тема уроку. Звуки [з], [зʹ]. Позначення їх буквами З, з («зе»). Матеріал до уроку. М. Вашуленко. Буквар. Текст «Весела зима» Рекомендована методика: 1.«Асоціативний кущ» 2. «Передбачення» 3. «Міркування» 4. «Сенкан» Весела зима Настала зима. Мороз прикрасив візерунками вікна. Замурував у лід ріки, озера, ставки. Тато залив коло дому ковзанку. Ми стали на ковзани – і на ковзанку! А Дмитрик посадив малу Зіну на сани і везе. Повезло Зіні! Зима морозна, але весела! Вправи для розвитку критичного мислення 1. Метод «Асоціативний кущ» Завдання: побудувати асоціативний кущ до слова ЗИМА (перед ознайомленням з текстом). ЗИМА 2. Метод «Передбачення» Запитання вчителя: - Про що може розповідатися в тексті під назвою «Весела зима»? 3. Метод «Міркування» - Спростуйте або доведіть твердження «Зима- весела пора року». 4. Метод «Сенкан» Завдання: - Скласти сенкан до слова ЗИМА. ЗИМА СНІЖНА, ВЕСЕЛА РАДУЄ, РОЗСТЕЛЯЄ, МОРОЗИТЬ ДІТИ РАДІЮТЬ ПРИХОДУ ЗИМИ ЧУДОВА ПОРА УРОК 4 Тема уроку. Звук [б]. Позначення його буквами Б, б («бе») Матеріал до уроку. М. Вашуленко. Буквар. Текст «Великі друзі» Рекомендована методика: 1. «Читання в парах» (доповідач-респондент) 2. «Інтерв’ю» 3. «Незакінчені речення» Великі друзі У Бабусі Дарини онук Бориско. - Купи мені, бабусенько, будь ласка, собаку, - попросив онук. Подарувала бабуся онукові собаку. Бориско зрадів. Він назвав собаку Бімом. Тепер Борис з Бімом – великі друзі. Вправи для розвитку критичного мислення 1. Метод «Читання в парах» (доповідач – респондент) Один учень читає до слів …попросив онук.. Другий - уважно слухає, а потім ставить запитання по змісту прочитаного. Після цього обмінюються ролями. 2. Метод «Інтерв’ю» Запитання вчителя: - Чи можна собаку вважати другом? - Чому? 3. Метод «Незакінчене речення» Завдання: 1). Продовжити речення: Справжнім другом можна вважати того, хто… УРОК 5 Тема уроку. Закріплення знань про звук [ ч], букви Ч, ч («че»). Матеріал до уроку. М. Вашуленко. Буквар. Текст «На полонині» Рекомендована методика: 1. «Передбачення за опорними словами» 2. «Дискусія» На полонині У Марічки радість. Сьогодні вона з татком іде в гори. Марічка несе чабанам листи. А татко – газети і книги. Чабани зустріли дівчинку радо. Увечері вона співала веселі співаночки: про зелені смерічки , високі гори і стрімку річку. А вівчарі довго розповідали про красу полонин. Вправи для розвитку критичного мислення 1. Метод «Передбачення за опорними словами» Запитання вчителя: Про що може розповідати ся в тексті, в якому є такі слова:гори , полонина, книги, газети, листи. 2. Метод «Дискусія». (Визначаємо «за» і «проти». Наводимо аргументи. Підсумок) Запитання вчителя: Чи можна вважати Марічку трудолюбивою дівчинкою? Чому? 2. Метод «Міркування». (Твердження. Доведення. Висновок) Запитання вчителя: Чи могла б подія , описана в цьому тексті, відбуватися в іншому місці? Чому? УРОК 6 Тема уроку. Закріплення знань про букви Й, й («йот»), звук [й]. Матеріал до уроку. М.Вашуленко. Буквар. «Пасіка» Рекомендована методика: 1. «Асоціативний кущ» 2. «Передбачення» Пасіка Дідусь Матвій вивіз вулики у липовий гай. А неподалік – гречаний лан. З дідом був і малий Андрійко. Ось із вулика вилетів молодий рій. - Ану, давай, внучку, відро. Зберемо рій. - А куди ми поселимо його? - У новий вулик, Андрійку. Смачний, корисний буде мед – і гречаний, і липовий. Вправи для розвитку критичного мислення 1. Метод «Асоціативний кущ» Завдання: Створити асоціативний кущ до слова ПАСІКА (перед слуханням тексту) 2. Метод «Передбачення» Що , на вашу думку,може відбуватися далі? УРОК 7 Тема уроку. Закріплення знань про звукове значення букви «ша». Матеріал до уроку. М. Вашуленко. Буквар. Текст «Поспішай, синичко!» Рекомендована методика: 1. «Передбачення» 2. «Міркування» 3. «Дискусія в парах» Поспішай , синичко ! Зустрілися в лісі дві синички. - Чи ти снідала? – запитала перша. - Ні. Ось може якусь комашку в корі знайду. - Так чого ж ти тут сидиш? Лети швиденько до школи. Там у саду аж шість годівничок!Чого в них тільки нема! І пшоно, і шматочки сала, і ягоди шипшини та горобини! Поспішай, синичко! Вправи для розвитку критичного мислення 1. Метод «Передбачення» Запитання вчителя: Про що може розповідатись в тексті з такою назвою? 2. Метод «Міркування» Запитання вчителя: Чи можна вважати розвішування годівничок у саду доброю справою школярів? Чому? 3. Метод «Дискусія в парах» Запитання вчителя: Чи могла подія,описана в тексті, відбуватися влітку? Чому? УРОК 8 Тема уроку. Звукосполучення [йе]. Позначення його буквми Є, є. Матеріал до уроку. М. Вашуленко Буквар. Текст «Барвисте коромисло» Рекомендована методика: 1. «Сенкан» 2. «Передбачення за ключовими словами» 3. «Міркування» Барвисте коромисло Над річкою синіє хмара. Через усю хмару – барвиста веселка. Грає – виграє вона в небі. Немов казкове коромисло повисло над річкою. Десь там за лісом, на високій горі, сидить могутній велетень Грім – Буревій. Це він міцно тримає в своїх руках дивне коромисло. Набирає відрами воду з річки і виливає її на хмару. А хмара бризкає цією водою на поля , на сади, на ліси і напуває все живе на землі. За В.Сухомлинським Вправи для розвитку критичного мислення 1. Метод «Сенкан» Мета: вчити узагальнювати інформацію, робити висновки декількома словами. Завдання: скласти сенкан до слова ВЕСЕЛКА. ВЕСЕЛКА БАРВИСТА, ЯСКРАВА ГРАЄ, ВИГРАЄ, ЗАЧАРОВУЄ ВЕСЕЛКА ПОВИСЛА НАД РІЧКОЮ КАЗКОВЕ КОРОМИСЛО 3. Метод «Передбачення за ключовими словами» Запитання вчителя: Про що може розповідатися в тексті, в якому є такі слова: хмара, річка, коромисло,земля. 3. Метод «Міркування» Запитання вчителя: Якби ти раптом зустрівся з автором цього тексту, про що б ти його запитав? Чому? УРОК 9 Тема уроку. Закріплення знань про звукове значення букв Є, є на початку складу. Матеріал до уроку. М. Вашуленко. Буквар. Текст «морозів малюнок» Рекомендована методика: 1. Гра «Знайди «зайвий» вагон» 2. «Передбачення» 3. «Сенкан» Морозів малюнок Малий Євгенко бачить за вікном Мороза. Він ходить між яблунями , посипає гілля срібним інеєм. Потім заглядає у вікно. - Ти хочеш мені розповісти , де ти був? – питає Євгенко. Мороз дістає зі своєї торбинки пензлик і малює. Ось на склі виростає дерево. Біля нього малі деревця. - Розумію…У лісі був, шепоче Євгенко. Мороз малює траву і квіти. - Був на зимовому лузі… - радіє хлопчик. А Мороз тихенько стукає у шибку і промовляє: - На добраніч, Євгенку! Вправи для розвитку критичного мислення 1. Гра «Знайти «зайвий» вагон.» Запитання вчителя: - Чому він «зайвий»?» (Буває тільки влітку) 2. Метод «Передбачення» (Після слів «Мороз дістає зі своєї торбини пензлик і малює») Запитання вчителя: - Що, на вашу думку , малював Мороз і що б це могло означати? 3. Метод «Сенкан» Завдання: скласти сенкан до слова МОРОЗ. МОРОЗ КОЛЮЧИЙ, ДОПИТЛИВИЙ ХОДИТЬ, ЗАГЛЯДАЄ, ПОСИПАЄ МОРОЗ МАЛЮЄ ДИВНІ ВІЗЕРУНКИ ЧАРІВНИК УРОК 10 Тема уроку. М. Коцюбинський. Казка «Про двох цапків» Матеріал до уроку. М. Коцюбинський. Казка «Про двох цапків» Рекомендована методика: 1. «Діаграма Ейлера - Венна» 2. «Міркування» 3. «Передбачення» Про двох цапків З одного берега іде до річки білий цапок, а з другого берега підходить чорний цапок. І той хоче через річку перебратися, і другий. А через річку кладка. Така вузенька, що тільки один може перейти, а двом тісно. Не схотів білий цапок зачекати, поки перейде через кладку чорний. А чорний і собі не схотів заждати, щоб перейшов білий. Ступили обидва цапки на кладку, зійшлись посередині та й ну один одного лобами й рогами бити! Бились, бились та й попадали обидва у воду… М. Коцюбинський Вправи для розвитку критичного мислення 1. Метод «Діаграма Ейлера - Венна» Завдання: знайти спільне та відмінне у поведінці та зовнішньому вигляді цапків. Показати це за допомогою діаграми «Ейлера - Венна». 2. Метод «Міркування» Запитання вчителя: - Котрий із цапків, на вашу думку,мав би уступити дорогу іншому? Чому? 3. Метод «Передбачення» Запитання вчителя: - Уявіть,що через деякий час ці ж цапки знову зустрілися на кладці. Що було далі? ЛІТЕРАТУРА
1. Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології. – Київ: Академвидав, 2004. 2. Загашев И.О., Заир-Бек С.И., Муштавинская И.В. Учим детей мыслить критически. - Санкт-Петербург, 2003 3. Стіл Дж., Мередіт К., Темпл Ч. Методична система розвиток критичного мислення у навчанні різних предметів. – НМЦ «Інтелект», 1998. 4. Пометун О. Сучасний урок: інтегровані технології. – Київ: А.С.К., 2005. 5. Кроуфорд А., Саул В. та ін. Технології розвитку критичного мислення учнів. – Київ: Плеяди Джерело: http://oipopp.ed-sp.net/ | |
Переглядів: 3075 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |