Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Гурткова робота [ Додати статтю ]

Фрагменти занять літературного гуртка

Фрагменти занять літературного гуртка

 

У цих фрагментах занять викладено методичні рекомендації щодо засвоєння учнями жанрових особливостей поетичних творів.

Фрагменти створено на основі циклу занять, розроблених В.О. Левіним.

«СЕКРЕТИ» ВІРШУВАННЯ ЯК ЛІТЕРАТУРНО-ХУДОЖНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. РИМА.

Мета: ознайомити учнів із жанровими особливостями вірша, сформувати уявлення про риму; вдосконалювати вміння помічати особливості поетичної мови, співвідносити їх зі змістом твору.

Гра «Подібні хвости».

     Сьогодні ми пограємо в гру «Подібні хвости», яку вигадав американський поет Джон Чіарді. Прочитайте його вірш, який російською переклав Роман Сеф.

Дві пташки дивовижні у моїй

скрині є.

І якщо хочеш, то зіграй у гру,

дитя моє.

Але щоб гру могли почать,

затям, мій друже, ти,

Що різні ці мої птахи та схожі

в них хвости.

Піймать оцих чудних пташок

таки нелегкий труд.

Імення дивно в них звучать:

їх римами зовуть.

Ви зрозуміли, що таке рима? (Рима це співзвучність закінчень слів у віршованих рядках.)

Як ви вважаєте, чи можна ці рядки назвати віршем?

Ми знов побачили весну,

Яка прокинулась нарешті.

Вже скрізь біжать струмки,

І повернулись граки знов.

(Ці рядки не можна назвати віршем, адже вони не римуються.)

     Отже, ми відкриваємо перший секрет поетичного твору – наявність рими.

Використання віршів-загадок.

В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має.

Їй на місці не сидиться, а зовуть її …( лисиця).

 

Що за дивна непосида

На стежину шишки кида?

З гілки скік та скік на гілку.

Ви впізнали? Та це ж …( білка).

Гра «Добери риму».

     До слів лак, зірка, роса до беріть співзвучні слова (слова, які римуються).

(Мак, дірка, коса.)

Тепер ви загадуйте мені слова, а я буду римувати. (Мама.)

Бабуся. (Діти сміються.) Хіба не підходить? А як правильно?

(Телеграма, рама, панама тощо.)

Ще одним видом роботи є добір слів, що римуються коли вивчаємо нову літеру. Називаємо слово,яке з неї починається,і до нього добираємо слова,що римуються(багаж-масаж,гараж; смак-рак,бак,мак).

Можна застосувати вправу з предметними малюнками: з’єднай назви предметів так, щоб вони римувалися .

Гра «Хто швидше?»

      Перевіримо у грі, чи зумієте ви впізнати слова, які римуються. Доберіть пари слів, що римуються, і покажіть їх порядкові номери (сигналізатором):

1) вода – біда;

2) зірка – лампа;

3) робота – болото;

4) кінь – лоша;

5) лінь – кінь;

6) зірка – нірка.

     Молодці, діти! Ви зрозуміли перший секрет поезії римування. Сучасний український поет Дмитро Павличко зауважив, що «буденне» і «сіре» слово, як тільки воно стає римою, перетворюється на очах, ніби в ньому оживає молодий голос, душа його оновлюється і розквітає.

Весела поетична хвилинка.

Ас-ас-ас- 8 Березня у нас,

Ки- ки-ки- всі читають малюки,

Ють –ють-ють- побажання гарні шлють.

Си-си-си- щастя,радості,краси.

Ого-ого-ого- здоров’я всім міцного.

 

     Доберіть за аналогією.

Гу-гу-гу- росте кульбаба на ….

Іт-іт-іт- в неї гарний … .

Лі-лі-лі- жовті, квіточки … .

Ни-ни-ни- всіх нас радують … .

 

Лю-лю-лю друзів дуже я ...

Ка-ка-ка дай напитись ...

Бе-бе-бе беру в друзі я ...

Ру-ру-ру починай веселу ...

Лі-лі-лі живе білка у ...

Ко-ко-ко — ...

Ох-ох-ох — ...

Ять-ять-ять — ...

 

Гра «Поверни риму».

Учитель «кидає» учням слово, вони «ловлять» і «кидають» у відповідь риму.

Коса роса, оса, краса.

Сонечко віконечко, донечко.

Весна красна, Десна, рясна.

Гірка нірка, дірка, зірка, мірка.

Лисичка сестричка, невеличка, травичка, суничка.

Дописування віршів, запропонованих учителем.

     Закінчіть останні рядки, добираючи слова за римою.

А зараз ускладнимо нашу роботу. Я напишу опорні слова, за якими кожен з вас напише вірш і дасть йому заголовок.

(Опорні слова: сонечко, прокинулось, віконечко, всміхнулось, світло, тепло.)

Складання віршів – буріме (римовані закінчення)

Учитель пропонує 2 пари рим – кінцівок чотирьох рядків віршика, причому рядки можуть римуватися по різному: перший з третім, перший з другим, третій з четвертим. Учні складають початок кожного рядка й отримують власний римований вірш.

…ясна

…весна

…прийшла

…принесла

Варіант складеного вірша:

І красна,і ясна

Молоденька весна.

До нас в гості прийшла

Щастя, радість принесла.

Вправи на римування.

Знайти слова, які можна римувати під час складання віршів, і виписати їх парами.

1)Вітерець, дзюрчить, мить, дзижчать, тепло, сонце, папірець, гримить, блищить, новий, прийшло, віконце, тріщить, тримається, дощовий, танцювати, вмивається, малювати.

2)Сніжинка, радіти, їжаки, чарівні, миша, ялинка, діти, хижаки, криниця, люблю, тиша, водиця, роблю, пташка, білосніжна, комашка, ніжна, навесні.

 

     Добір слів і дописування віршованих рядків.

Сонечко яскраво …,                       світить,сяє

І природа… .                                   оживає, прокидається

Набубнявіли …,                              бруньки, пеньки

Зацвірінькали … .                            горобці, пташки

 

Наша бджілка - … ,                         трудівниця, волохата

Їй без діла ….                                   сумно, не сидиться

Все над квітами …,                          літає, дзижчить

Цілий день медок … .                      їсть, збирає

 
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

1. Анастазі А. Психологическое тестирование. – М., 1982.

2. Антощак О., Ганджала І., Ніколаєнко Н. Розуміння – розум – творчість.  К.: Видавн. дім «Шкільний світ», Видавець Л.Галіцина, 2006. – С.4, 10, 12.

3. Волобуєва Т.Б. Розвиток творчої компетентності школярів. – Х: Видав. гр. «Основа», 2005.

4. Бурлачук Л.Ф., Морозов С.М. Словарь-справочник по психологической диагностике. – К., 1989.

5. Гильбух Ю.З.Внимание:одаренные дети. – М., 1991.

6. Кондратенко Л.О., Богуславська Л.О. Я хочу, можу, буду добре вчитися // Практична психологія та соціальна робота. – 1998. – № 3. – С. 14-22.

7. Слободенюк Л. Система психолого-педагогічного пошуку обдарованих дітей // Психолог. – 2003. – № 8. – С. 4-7.

8. Снітко І.М. Тест Кеттела для виміру інтелекту // Обдарована дитина. – 1999. – № 3, 4.

9. Туник Е. Психодиагностика творческого мышления // Школьний психолог. – 2001. – № 45.

10. Фурман А.В. Психодіагностика інтелекту в системі диференціації навчання. – К.: Освіта, 1993. – С. 25-52.

 

Касьянова Л. А., Уманська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 9

http://oipopp.ed-sp.net/

Категорія: Гурткова робота | Додав: [ADM]Irina (04.04.2010)
Переглядів: 8418 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!