Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Гурткова робота [ Додати статтю ]

Гурток « Чарівне слово»
Впровадження в практику роботи інноваційних форм і методів:
урок-гра, урокпо-дорож, урок-вікторина, урок-свято , урок-зустріч,
сприяло створенню гуртка «Чарівне слово».

Мета гуртка : навчити учнів новим видам діяльності;
розвинути мовленнєву компетенцію щодо читання;
вміння ефективно співпрацювати під час групової роботи;
вчити учнів аналізувати свою роботу;
залучати батьків до створення колективного проекту.

Виховний процес в такому разі поєднує в собі індивідуальний підхід із колективною, творчою діяльністю, яка має особисту та громадянську значущість. Саме з таких засад я планую позакласну роботу з учнями.

Литературная биография Донбасса необыкновенно богата « здесь голос А.Пушкина звучал…»На Донецьком матери але написаны многие произведения А.Чехова,А.Куприна,А.Блока,В.Маяковского.Удивительная и необыкновенная жизнь донецького края представляет списателям и поэтам огромные возможности в выборе тем и сюжетов, образов и характеров, открывает широкие просторы для художественных поисков и творчества.вот почему Донбасс постоянно привлекал и привлекает к себе художников слова.В нашем крае живет и трудится много известных писателей и поэтов.Каждый из них вписывает свою страницу в славную летопись донецкого края.
О фронтовых подвигах в годы Великой Отечественной войны рассказывает Н.Рыбалко, « Лучший город во всем мире» - об Артемовске и его людях писал Б.Горбатов, о гордости к отчему краю Н.Шаповал, В.Сосюра. В.Гаршин, о красоте родного города, чувствах к родным людям В.Черепков, В.Ставрулова, о любви к родному селу С.Решетова.
Бахмут ( Артемовск) и его реку всегда помни украинский поэт В.Сосюра.
О нашей реке он писал:
« Лине пісня хутко, та туди, туди,
Де мутна Бахмутка й Химівки сади».
Занятия кружка помогают глубже узнать прошлое и настоящее нашей Родины.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Регіональний підхід до вивчення народної культури, історії та літератури рідного краю – представляється першим і необхідним кроком в залученні учнів до золотої історико – літературної скарбниці і національного багатства Донбасу!

« Чарівне слово» - гурток передбачає початкове знайомство учнів з історією рідного краю, з творчістю письменників, поетів – земляків, або письменників, у творчості яких тема Донеччини знайшла відображення.

Заняття містять елементи знань із краєзнавства, народознавства, літератури, історії, що дає змогу мати цілісні знання про Донецький край, про творчість письменників. Творчий і життєвий шлях яких пов язаний із Артемівщиною.

На проведення гуртка відводиться 17 години (2 год на місяць) у 2 – 4 класах.

Форми проведення занять : заочна подорож, усний журнал, екскурсії, презентації, практичні заняття, конкурси, відкриті заняття, зустрічі з цікавими людьми.

ЗМІСТ НАВЧАННЯ
(всього 51 год)

Розділ І.Літературна історія Артемівського району (5 год)

Історичні особливості Артемівського району. Перші літературні пам ятки, організації міста Артемівська.
Творчість Г.С.Сковороди. Літературна карта Артемівського району, Донбасу. Літературні музеї Артемівщини.
Практична частина : прикмети і звичаї, пов язані з осінніми та зимовими святами.

Розділ ІІ. Письменники – співці рідного краю ( 30 години)

Творча спадщина В.М.Гаршина.
Казки і оповідання : « Лягушка – путешественница», «Жаба и роза», « Сигнал»,
«Медведи».
М.Чернявський – співець Донецької землі. Вірші « Степ і степ, один без краю»,
«Степ», « Рідний край».
М.Шаповал – вчений, письменник, публіцист. Вірші « Вірю, слухайте, мрійники», « До своїх», « А все – таки», « Червоне листя».
Б.Горбатов – Співець Артемівщини. Оповідання « Ситі та голодні».
В.Сосюра – поет - земляк. Вірші « Як не любити той край», « Яма», « Я станцію
Яма не можу забути», « Як передать, Донбас, твою красу і силу»,
« Любіть Україну».
Практична частина : сторінки народного календаря.

Розділ ІІІ. Велика Вітчизняна війна у творчості письменника – земляка (6 год).

М.Рибалко - лауреат державної премії ім. Т.Г.Шевченка,
республіканської премії ім.М.Островського. Вірші «Я жил в такие времена»,
« Перед боем»,
« У вечного огня», « На улице Горной», « Летят года», « Глаза», « На берегу».
Практична частина: народні обряди та звичаї.

Розділ ІУ. Сучасне літературне та мистецьке життя у нашому краї.(10 год)

В.Черепков –поет – громадянин. Вірші « Забахмутка», « Подвал»,
« Дорога домой», « Город, здравствуй!».
В.Ставрулова – сучасна поетеса. Вірші «Снег», « Чудесное слово»,
« Верный друг»!, « Мы по городу красуясь вместе, красотою любуясь пройдем».
Практична частина : літні свята.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Регіональний підхід до вивчення народної культури, історії та літератури рідного краю – представляється першим і необхідним кроком в залученні учнів до золотої історико – літературної скарбниці і національного багатства Донбасу!

«Чарівне слово» - гурток передбачає початкове знайомство учнів з історією рідного краю, з творчістю письменників, поетів – земляків, або письменників, у творчості яких тема Донеччини знайшла відображення.

Заняття містять елементи знань із краєзнавства, народознавства, літератури, історії, що дає змогу мати цілісні знання про Донецький край, про творчість письменників. Творчий і життєвий шлях яких пов язаний із Артемівщиною.

Мета : навчити учнів новим видам діяльності;
розвинути мовленнєву компетенцію щодо читання;
вміння ефективно співпрацювати під час групової роботи;
вчити учнів аналізувати свою роботу;
залучати батьків до створення колективного проекту.

На проведення гуртка відводиться 17 години (2 год на місяць) у 2 – 4 класах.

Форми проведення занять : заочна подорож, усний журнал, екскурсії, презентації, практичні заняття, конкурси, відкриті заняття, зустрічі з цікавими людьми.

Програма
«Сучасне літературне та мистецьке життя у нашому краї»

Термін проведення : лютий – березень 2013р.

1. Заочна подорож « Літературна Артемівщина».
Видатні діячі словесності:М.Чернявський,М.Шаповал,В.Сосюра, В.Гаршин,М.Рибалко,Б.Горбатов,В.Черепков,В.Ставрулова. .

Усний журнал « Поетичний світ В.Ставрулової»
( біографія поетеси, збірки віршів).

Презентація віршів « Чудесное слово», « Верный друг».
Збірка віршів «Наследство».
Конкурс на кращого читача віршів.

Виставка – конкурс « Поезія В.Ставрулової в малюнках дітей».

Конкурс на кращий відгук на прочитаний вірш.
Захист творів учнів.

« В гостях у поетеси…» Вітання В.Ставрулову з 75- річчям
з Дня народження.
Фотомонтаж « Тато, мама і Я – читаюча родина!»
Конкурс плакатів « Мы по городу красуясь вместе,
красотою любуясь пройдем!»
Відкритий урок « Поезія В.Ставрулової на уроках
російської мови» в 4 класі.

« Літературна вітальня» .Організація зустрічі з поетесою в школі.

2 клас

Розділ І. Літературна історія Артемівського району

№п/п Зміст Форма заняття
1 Вступ.
Хронологічні рамки історії Артемівського району.
Перші літературні пам ятки. « Скорбні пісні».
Заочна подорож
2. Г.Сковорода – вчитель сина Бахмутського козацького полку полковника Іоана.
Відтворення в його віршах безправ’я простого люду.
Період учительства в Бахмуті. Практичне заняття
3. Літературна карта Артемівського району.
Літературні музеї Артемівщини. Заочна мандрівка
4. Прикмети і звичаї, пов язані із осінніми святами (Покрова, Віри, Надії, Любові) Заочна мандрівка
5. Зимові свята нашого народу (Введення, Андрія, Калита, Миколай) Практичне заняття

Розділ ІІ Письменники – співці рідного краю (12 год)

№п/п Зміст Форма занять
6,7 В.М.Гаршин – уроженець бахмутського повіту Катеринославської губернії.
Творча спадщина поета.
Казка « Лягушка – путешественница»,
« Жаба и роза» Заочна подорож
8,9 В.Гаршин. Оповідання «Сигнал»,»Медведи» Практичне заняття
10 Конкурс інсценованої казки В.Гаршина
Виставка « Казки Гаршина в малюнках дітей» Свято
11 Гаршинський літературний музей села Переїзне.
Літературні читання в школі та Артемівському районі. Екскурсія
12,13 М.Чернявський – співець Донецької землі.
Літературна спадщина М.Чернявського
« Степ і степ, один без краю…»
«Степ», «Рідний край» Практичне заняття
14 Прикмети і звичаї, пов язані з весняними святами ( Стрітення, Євдокія) Усний журнал
15,16 Народний календар ( Теплий Олексій, Благовіщення, Великдень, Юрій) Практичне заняття
17 Свято «Благослови, Мати, Весну закликати» Відкрите заняття

Учні повинні знати :
- поняття: пам ятки, культура, прикмети, звичаї;
- назви дитячих творів письменників і поетів – земляків.

Учні повинні вміти:
- слухати читання художнього твору,запропонованого вчителем;
- оцінювати за допомогою вчителя вчинок героя, спираючись на текст та власний досвід.

3 клас

Розділ І Літературна історія Артемівського району

№ п/п Зміст Форма проведення
1. Вступ.
Перші літературні організації м.Артемівська Заочна мандрівка
2. Літературна карта Донбасу. Екскурсія в міську бібліотеку
3. Культурне та мистецьке життя краю в революційні та після революційні роки Екскурсія в міський краєзнавчий музей

Розділ ІІ. Письменники – співці Донецької землі

№п/п Зміст Форма проведення
4. М.Шаповал – вчений, письменник, публіцист, громадянський та політичний діяч. Усний журнал
5. Огляд поезії М.Шаповала
«Вірю. Слухайте мрійники», « До своїх»,
« А все – таки». «Червоне листя» Практичне заняття в шкільній бібліотеці
6. Свято «Микита Шаповал – поет- земляк» Відкрите заняття
7. Музей М.Шаповала с.Сріблянка.
Шаповалівські читання в школі та Артемівському районі Екскурсія
8. Народний календар ( Пречиста, Покрова, Михайло) Практичне заняття
9. Тема Донбасу в творчості Б.Горбатова
Оповідання «Ситі та голодні» Заочна подорож
10. Любов і пошана земляків до свого письменника.
Місто Артемівськ в житті Б.Горбатого Екскурсія в бібліотеку мікрорайона
11. Музей Б.Горбатого в місті.
Цікаві місця вулиці ім..Б.Горбатого Екскурсія
12. Народний календар
(Катерина, Миколай - Угодник, Водохреще, Тетяна) Практичне заняття
13. Донбас в поезії В.Сосюри.
Нерозривний зв'язок лірики поета з Артемівським краєм «Як не любити той край»,
« Яма», « Я станцію Яма не можу забути»,
«Як передать, Донбас, твою красу і силу» Практичне заняття
14. Конкурс на кращого читця віршів В.Сосюри.
« Вірші поета в малюнках дітей» Презентація
15. Свято « В.Сосюра – співець Донецької землі» Відкрите заняття
16. Музей В.Сосюри в м. Сіверську.
Сосюринські читання в школі та Артемівському районі. Екскурсія
17. Народний календар
( Веснянки, гаївки, танці українського народу) Практичне заняття

Учні повинні знати:
- поняття:літературні організації, книжкова виставка, літературні читання.
- кращі твори для дітей поетів та земляків.
Учні повинні вміти :
- самостійно осмислювати зміст прочитаних творів;
- брати участь у колективному обговоренні питань, поставлених вчителем;
- правильно оцінювати події, вчинки дійових осіб, висловлювати до них своє ставлення.

4 клас

Розділ І. ЛІТЕРАТУРНА ІСТОРІЯ АРТЕМІВЩИНИ, ДОНБАСУ

№п/п Зміст Форма заняття
1 Вступ.
Особливості сімейно – побутових свят міста, району. Усний журнал
2 Історичні пам ятки місцевості і краю
( храми, будівлі, книги, пам ятні місця ) Екскурсія по місту

Розділ ІІ.ВЕЛИКА ВІТЧИЗНЯНА ВІЙНА У ТВОРЧОСТІ ПИСЬМЕННИКІВ-ЗЕМЛЯКІВ

3. М.Рибалко – лауреат державної премії ім.Т.Г.Шевченка, республіканської премії ім.М.Островського Заочна мандрівка
4. Поезія М.Рибалки « Я жил в такие времена»,
« Перед боем», « У вечного огня» Практичне заняття
5. Тема Донбасу у віршах М.Рибалко « На улице Горной», « Глаза», « На берегу», « Летят года». Практичне заняття
6. Вшанування пам яті М.Рибалки земляками.
Музей поета в с.Миньківка Артемівського району Екскурсія
7. Народний календар ( Іван Богослов, Кузьма, Дем ян, Пилип ) Практичне заняття

РОЗДІЛ ІІІ. СУЧАСНЕ
8. Літературні сторінки письменників поетів Артемівщини. Екскурсія в краєзнавчий музей міста
9. В.Черепков – поет- громадянин.
Огляд поезії. «Забахмутка», «Подвал», «Дорога домой», « Город, здравствуй!». Практичне заняття
10. Прислів я, приказки, казки, легенди про Донбас, Артемівщину, працю, професії. Відкрите заняття
11. Народний календар (Калита, колядки, щедрівки) Практичне заняття
12. С.Решетова – співець рідної мови.
Огляд збірників поезії « Зоряна криниця», « З роси і води…».
Вірші « Моя Україна, калиновий цвіте…»,
«Мова українська…», «Рідна моя мова…»
Практичне заняття
13. В.Ставрулова – сучасна поетеса.
Урок- зустріч
« Літературна вітальня»
14. Вірші «Снег», « Чудесное слово « верный друг»!,« Мы по городу красуясь вместе, красотою любуясь пройдем».
Практичне заняття
15. Збірка віршів «Наследство». « Чудесное слово», « Верный друг».
« Поезія В.Ставрулової в малюнках дітей».
Кращий відгук на прочитаний вірш.

Презентація віршів

Виставка – конкурс
Конкурс, захист творів учнів.

16. Весільні обряди на селі.
Святкування Дня міста Артемівська Усний журнал
17. Народний календар.
Літні свята. (Трійця, Івана-Купала) Практичне заняття

Учні повинні знати:
- поняття : краєзнавство, фольклор, література рідного краю, поетика, лірика:
- тексти дитячих творів письменників

Конкурс на кращий відгук на прочитаний вірш.
Захист творів учнів.

Науменко Кирило

Колядників, зустрічаймо!

…Ой , у годину тиху вечорову
Ясно палає місяць з небес.
Янгели Божі вість несуть чудову:
Що Ісус родився, щоб усіх зцілити,
Щоб могли щасливо ми на світі жити!

Срібні дзвіночки дзвенять під вікнами, і люди тішаться, що до них ідуть празники в гості.
За Різдвом настає Новий рік. А ще він зветься празником Василя.
Василь приходив не сам ,а з дівчинкою Маланкою. Колядники, перевдягнені в казкових героїв разом з Маланкою ввечері вели танок і співали .
Вранці хлопці сіяли зерна по хатах, примовляючи:

Сійся, родися, жито, пшениця.
Жито, пшениця, всяка пашниця…

«Хто давнє забуває, той теперішнього не знає» - кажуть старі люди. Жито, пшениця теж давні, а щороку нові родять.
Надворі гуляє хуртовина, а маленькі колядники приносять до кожної хати жменьку веселої весни. Вони цілий день щедрують. Заходять до кожної хати. Нікого не забувають - ні старої самотньої бабусі, ані хворої дитини. Засівальники приносять людям радість і здоров я.
Весело співають:
Сію ,вію, посіваю,
З Новим роком Вас вітаю!
Їх за це господарі дякували, пригощали цукерками, горішками, яблуками, різними ласощами.
Щедрівки, колядки, засівальні пісні містять добрі побажання господарям у зв’язку з новорічними святами:
Ой дай Боже, щоб кожен дім
Щедрістю овіяв Святий вечір!
Нам, молодшому поколінню, слід берегти ці чудові обряди та традиції.

Горбунова Людмила

Святий вечір
( зі спогадів моєї бабусі)

Тиха українська ніч. В селі готуються до Святої вечері. Зранку жінки печуть калачі, пиріжки, варять кутю, щоб було чим частувати колядників.
На першу кутю готували пісні страви, бо це був останній день посту. За традицією на Святвечір мало бути дванадцять страв, оскільки річне коло становить дванадцять місяців.
Уся родина одягала святкове вбрання. Долівку встеляли соломою, обкурювали хату ладаном, молилися. Сідали вечеряти на кожусі, застеленому догори вовною, щоб були багаті. Господар на покуті ставив сніп сіна – Дідух. Кожен з родини мав з їсти зубочок часнику, щоб бути цілий рік здоровим. Ці витвори створювали в хаті затишок, піднесений святковий настрій.
Кружляла заметіль ,завивав холодний вітер, на небі блищали зірочки. Навіть мешканцям лісу (зайчику) хотілось зазирнути у гарячі вогники віконець .
А у хаті панував Святий вечір...

Герасименко Дар я

Казкове Різдво

Прийшов Новий рік і приніс з собою багато новорічних свят: Іллі ,Свят - вечір, Різдво Христове, Маланка, Василя, Голодна кутя, Водохреща.
Історія Різдва починається з міста Назарета. Давним – давно жила там дівчина Марія. Її заручили з теслярем Йосипом. Одного разу з явився ангел Гавриїл і розповів про те, що Бог благословив її народити Сина, якого вона повинна назвати Ісусом. Марії та Йосипу довелося відправитися в рідне місто Віфлеєм. Коли вони прибули в місто, вільних місць в притулках не було, лише в хліву знайшовся їм куточок. І ось холодної зимової ночі в хліву народився Божественний Немовля.
Янгел сповістив усіх про велику радість. Подивитися на це прийшли пастухи й домашні тварини.
Водночас , коли народився Ісус Христос, на небі з явилася яскрава зірка. Здавна на Різдво було прийнято дарувати подарунки, частувати всіх гостинцями. Мені теж було приємно отримати подарунок - парфуми та цікаву книжку « Подвиги Геракла».
Різдво –одне з найголовніших свят у році. Тому Різдво – день перемир я, добра, загальної любові і пробачення.

Колядники своїми піснями величали:
З Святим Різдвом вітаю,
Всім здоров я бажаю;
Господарю на воли,
Господині на квочки,
Хлопцям – дівчатам на гуляння,
Малим дітям забавляння…

Бажаю всім веселих свят!

Бобровська Анастасія
Родинне свято

6 січня – це особливий святковий день в моїй сім ї. Матуся розповідала, що в цей день в небесах засіяла зірка - Віфліємська. Вона світила колядникам, щоб ті не заблукали, не збилися з путі, щоб донесли людям радісну звістку про народження Сина Божого –Ісуса Христа.
Сталося диво – в місті Віфліємі народився младенець Ісус!
Свято Різдва мені дуже подобається. В цей день моя родина готується до Святої вечері. Бабуся готує пиріжки з капустою, картоплею та квасолею, пече пряники з медом. Матуся готує смачну кутю з родзинками та узваром. Я з татом прикрашали кімнату. Стараємось, щоб було чисто, затишно, святково прибрано.
Як тільки вечоріє, я несу кутю з пирогами до своєї хрещеної матері, співаю їй різдвяних пісень:
Ой сивая та і зозулечка.
Щедрий вечір,добрий вечір,
Добрим людям на здоров я!
Усі сади та і облітала.
Щедрий вечір,добрий вечір,
Добрим людям на здоров я!
Добрий вечір!Святий вечір!
Батько й мати до вас прислали,
Скуштуйте вечерю!
Вона куштує мою кутю та пригощає солодощами, подарунками. Всі разом ми збираємось у нашій родині за святковим столом. Куштуємо смачні страви, бабусі співають пісень, малеча розповідає вірші та щедрівки. Як чудово!

Марченко Диана

Что такое Новый Год?

Н - это чудо, которое мы ждем с нетерпеньем.
О - это надежда на что – то новое и волшебное.
В - это самый счастливый и веселый праздник для детей.
Ы - это всегда сказка и веселье.
Й - это снежинки и хлопушки.

Г - это красавица елка и новогодние игрушки.
О - это чувство веселого праздника.
Д - это подарки, запах хвои и много мандарин.

Перед Новым Годом, когда выпадает много снега, Дед Мороз берет игрушки в мешки и садится верхом на оленей. Во все села и города везет Мороз Иванович гостинцы детям.
Спешат получить подарки ребятишки, лесные жители, и даже – Снеговик.
Возле елки весело поют новогодние песни, водят хороводы, читают стихи, загадывают желания.

Нам так приятно елку наряжать
Дождиком, хлопушками, шарами.
И чудесный 2013 год Змеи встречать
С близкими, родными и друзьями!
С Новым Годом!

Шаповалова Ганна

Новорічний хоровод

Обережно Зима почала свій танок. Закружляли у вальсі жовто – золотаві сніжинки. Білий-білий первосніг на поля й на луки ліг. Міцний Морозенко тонкою кригою вкрив ставки та озера . Діти зраділи першому снігу. Ще лінувався Грудень морозити малюкам носики. І замети , і гірки прийшлось довго чекати. Головне, що Зимонька - Снігуронька принесла святковий настрій дорослим і малим. Святий Миколай завітав до кожної хати. А за ним незабаром і Новий Рік з Різдвом Христовим на порозі. Казкові герої зібрали дітлахів у таночок : водять хороводи, співають народних пісень.
Своїми виступами прославляють велику родину, бажають благополуччя та багатства.
Хай кожному з нас буде з ким розділити радощі, успіхи!

Відгук на книгу
Катерини Лебедєвої «Птаха Корабель»
учня 4-В класу Мирошниченка Романа
Кумедні пригоди, фокуси, фантастичні мрії цікаві не тільки малечі,, а й дорослим . Адже всі ми з країни Дитинства.
Нещодавно я відвідав шкільну бібліотеку. Мене зацікавила книга Лебедєвої Катерини «Птаха Корабель».Вона мала яскраве оформлення. Перегортаючи сторінки, мені сподобались ілюстрації незвичайних казкових героїв. Я вирішив поринути у цей загадковий світ.
З перших сторінок я замислився: хто ж такий Птах Корабель? Виявилося, що це незвичайний птах.
.На голові у нього був дерев’яний корабель з білосніжними вітрилами.. Він артист, справжня зірка. На його концертах завжди були аншлаги. У нього є своя команда: менеджер Іван Кажан, кравець Павло Павук, музиканти різних жанрів.
Кравець Павук – чудовий майстер-витівник. Кожного разу вигадував щось нове. Наприклад, у «шкарпетки-дерева» вбудував процесори, які час від часу перетворювалися на ролики чи ковзани. Одяг шив з тканини, сплетеної з травинок, що ростуть на найвищій у світі горі. Чарівні гриби заміняли ґудзики. А для шиття одягу користувався Машиною часу.
Я позаздрив героям і подумав: «Ось би такі дива нам сьогодні!»
Поруч з Птахом завжди був його вірний та мудрий порадник Іван Кажан. Він вважав, що музика надихає на добрі справи, робить світ чудовим. Тому їв цукерки у вигляді музичних інструментів і мріяв: «Можливо, музику, що всередині мене, буде чути навколо.»
Птах Корабель любить подорожувати казковими країнами та знайомитися з їх мешканцями: Північним Сяйвом, Равликом, Глобусом, Білим Ведмедем. Мене здивувало, що головний герой оповідання із задоволенням користується сучасною технікою. Він дивився відео, читав тексти, слухав музику.
Оповідання насичене дивними перетворюваннями предметів у живі істоти, цікавими пригодами. Книга має чудові малюнки, які переносять із сьогодення в бурхливий фантастичний світ. Я раджу прочитати цю книгу .Вона нікого не залишить байдужим, бо вчить фантазувати, мріяти.

Підготувала
Дмитришина Катерина Вікторівна
вчитель початкових класів
керівник гуртка «Чарівне слово»
Категорія: Гурткова робота | Додав: (05.06.2013) | Автор: Дмитришина Катерина Вікторівна
Переглядів: 4224 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!