Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Гурткова робота [ Додати статтю ]

Гурток "Чарівні ручки"

Гурток «Чарівні ручки»

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА  ЗАПИСКА

У перші роки шкільного навчання дитина має оволодіти певною кількістю знань, умінь і навичок. Її сприйняття, увага, пам'ять і мислення має набути довільності, мовлення – повноти та розгорнутості. Маленький школяр має опанувати здатністю вольового управління власною поведінкою, підпорядковуючи одні прагнення іншим. Особливе значення у цей період має готовність руки дитини до виконання дрібних, точних та різноманітних рухів, узгодження руки та ока, розвиток окоміру, що вимагає оволодіння письмом. Програму гуртка «Чарівні ручки» розроблена відповідно віковим особливостям учнів – від простішого до складнішого.

Заняття художнім конструюванням та оригамі дають змогу не тільки оволодіти різними прийомами та способами дій з папером, такими як згинання, багаторазове складання, вирізування, склеювання, а й розвинути в дітей зорову увагу та пам'ять – шляхом концентрації на процесі та послідовності виготовлення іграшок; мовлення – шляхом збагачення спеціальними термінами на позначення назв геометричних фігур; творчу уяву – шляхом придумування ігор – драматизацій з паперовими фігурками.

 

МЕТА ПРОГРАМИ - сприяти художньо – творчому розвитку дітей, формувати конструктивно – технічні уміння, емоційне ставлення до світу; знайомство з різними техніками виготовлення виробів, удосконалення практичних навичок спілкування з однокласниками, батьками при невимушених обставинах виховання доброзичливості та поваги до учасників занять, вміння працювати у групах.

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

1.Розширення художньо – естетичного досвіду школярів.

2.Опанування простими практичним навичками та вміннями роботи різними техніками.

3.Розвиток художньо - творчих здібностей дітей.

4.Стимулювання розвитку уяви і фантазії, елементів винахідництва.

 

ЗМІСТ  ПРОГРАМИ 1 КЛАС

 

1.Вироби з паперу                                  -  3 год

2.Вироби з ґудзиків                                -  3 год

3.Випадкові матеріали                           -  3 год

4.Подарунки з воску                              -  3 год

5.Виготовлення виробів із круп            - 2 год

6.Пляшки – сувеніри                              -  3 год

 

            ОРІЄНТОВНИЙ НАВЧАЛЬНО – ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

                

1.

Ознайомлення з прийомами роботи з папером. Виготовлення жучка – сонечка.

 

2.

Виготовлення равлика зі смужок паперу.

 

3.

Виготовлення  ляльки із паперової трубки.

 

4.

Подорож  ґудзика. Виготовлення  дерева. 

 

5.

Поради  ґудзика. Виготовлення  жирафи.

 

6.

Мозаїка. Виготовлення композиції «Місяць на небі»

 

7.

Замість ялинки казковий букет.

 

8.

Новорічні композиції.

 

9.

Дивовижні квіти. (Яєчна шкаралупа)

 

10.

Ознайомлення з прийомом роботи. Виготовлення викрійки.

 

11.

Виготовлення свічки власноруч.

 

12.

Розфарбовування виробу.

 

13.

Ознайомлення  із технікою роботи із крупами. Виготовлення намиста та браслету із макаронів.

 

14.

Виготовлення композиції «Їжачок – лісовичок».

 

15.

Підготовка та  ґрунтування пляшки.

 

16.

Нанесення малюнка на пляшку.

 

17.

Підсумкове заняття. Створення виставки.

 

 

МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ

         Для формування практичних навиків дітей треба приділяти дуже велику увагу дидактичному матеріалу (схемам, таблицям), роздатковому матеріалу, використовувати технічні прийоми (аплікацію, трафарет тощо). Система послідовних завдань і вправ допомагає учням краще оволодіти прийомами роботи різними техніками. Але учні повинні не тільки добре володіти різними техніками, а й правильно передавати форму, пропорції, конструкцію, освітлення предмету, а також уміти скомпонувати виріб на папері. Учні повинні знаходити правильні композиційні рішення. Для цього необхідно керувати спостереженнями учнів, активізувати їх увагу. Розкрити секрети підбору та підготовки матеріалів до роботи, навчити розміщати деталі так, щоб дотримуватись співвідношень об’єму. Щоб досягти цих вимог, не помилитись, знайти потрібний масштаб і правильно розташувати предмети, виконуємо вправи на пошуки масштабу зображення. Визначаємо, що занадто маленькі деталі у великому просторі викликають почуття самотності, а занадто великі – тісноти. Точне розташування у центрі складає враження врівноваженості, спокою, а розташування у верхньому кутку викликає бажання перенести її на друге місце, винести за межі аркуша. Деталі можна розташувати на аркуші на різних відстанях одна від одної, інколи торкаючись одне одної і навіть накладанням однієї на другу.

 

ТЕХНІКА РОБОТИ З ҐУДЗИКАМИ ТА БІСЕРОМ

         Ґудзики можна пришивати до картону, приклеювати клеєм «Момент», або прикріпляти на пластилін. В цьому випадку потрібно знежирити його, поклавши на декілька днів на серветку. Ґудзики потрібно підбирати за розміром і кольором індивідуально до кожного виробу. Папір обираємо яскравих кольорів, а потрібні фігури вирізаємо за шаблонами.

         Бісер можна  обирати різного кольору та розміру. На підготовлений картон наносимо простим олівцем потрібний малюнок, змащуємо його клеєм «Момент» і зверху викладаємо потрібний малюнок.

 

ТЕХНІКА  СТВОРЕННЯ ВИРОБІВ З КРУПІВ

         Заздалегідь фарбуємо крупи гуашевими фарбами у різні кольори. Для цього у марлю складаємо невелику кількість крупи і занурюємо у банку з розведеною гуашшю. Потім мокру пофарбовану крупу висушуємо на газеті. Покриваємо ділянку малюнку клеєм ПВА, посипаємо крупою обраного кольору. Через декілька хвилин перегортаємо аркуш і струшуємо: де потрібно – крупа приклеїлась, а де ні – обсипалась. Так послідовно виконуємо весь малюнок.

 

Поради,  які  допоможуть  працювати охайно,  впевнено,  організовано  і  з  радістю

Перше: не  забруднюйте  приміщення,  де  ви  працюєте,  а підготуйте  своє  робоче  місце.  Зробити  це  дуже  легко.  Покладіть  на  стіл  великий  лист  паперу  чи  клейонки,  приготуйте  серветки,  які  слугуватимуть для  збереження  рук  в  чистоті.  Після   закінчення роботи,  обов’язково  викиньте  усе  зайве  у  смітник, залишивши   лише  те,  що  може  знадобитися  наступного   разу.                                                                                                

Друге: всі  матеріали  потрібні  для  роботи  підготуйте  завчасно,  щоб  потім  не  забруднювати  речі,  шукаючи  необхідний  вам  матеріал.

Третє:  якщо  з  першого  разу  ви  не  досягли  поставленої  мети –   не  засмучуйтесь,  спробуйте  ще  раз… У  вас  обов'яково  все  вийде  добре!

Четверте: для  виготовлення  наших  виробів  вам  будуть  потрібні  самі  звичайні  матеріали (сухе  листя,  крупи, бісер,   ґудзики,  тканина,  нитки  та  багато  іншого.)

Мені  дуже  б  хотілося, щоб  діти  відчули  себе  художниками  і  зрозуміли,  що  надзвичайні  речі  можна  зробити з того,  що  у  вас  є  під  руками.  Потрібно  лише  бачити  незвичайне  у  звичайному.

            Нехай  вам  щастить!

 

ПЕРЕВАГИ  ГУРТКОВОЇ  РОБОТИ

         Загальновідомий факт, що інтелектуальні та  творчі здібності дитини можуть бути збільшені на 50 – 60 відсотків за 130 – вимірною шкалою, якщо оточуюче середовище спонукають її тренувати свій розум і душу. А діти всі талановиті від природи. І кожна дитина по – своєму неповторна. Для того, щоб з'ясувати нахили і здібності дитини, необхідно створити такі умови, в яких вона могла б розкрити всі свої можливості в різних видах занять. Безумовно, видів художньої діяльності багато, і провести дитину через усі неможливо, тому важливо знайти такі форми спілкування і занять, в яких би максимально поєднувались різновиди творчої діяльності.

         У перших класах нетрадиційною й найпоширенішою формою позакласної роботи вважаються гуртки.  На таких заняттях паростки здібностей дитини обов’язково проявляються, головне, щоб були зроблені перші можливі кроки до творчості. Відвідування учнями занять гуртка не лише допомагають розвитку творчих здібностей, а й прищепленню навичок застосовувати певні вміння і  знання на практиці, вихованню моральних якостей ( волі, наполегливості, критичного ставлення до виконаної роботи). У творчості кожен з нас має змогу реалізувати певною мірою свої знання, уміння, здібності, а отже самореалізуватися.

         Давно відомо, що учні, захоплені справою, яка їм подобається, проявляють наполегливість, силу волі в опануванні тими знаннями й уміннями, які випереджають програмові вимоги. Це дуже добре, бо дитина іде вперед, шляхом поступу до поставленої мети, ці знання і вміння вкрай необхідні їй для реалізації творчих задумів. Саме в процесі розв’язання творчих завдань, пошуку нестандартних способів їх розв’язання у дітей виробляється вміння критично ставитися до тривіального, виробляються навички дискутування.

На уроці головне завдання вчителя – передати учням певну суму знань, а можливості розвитку психічних здібностей дітей в такій мірі, щоб у них виробилося бажання і розуміння необхідності вчитися не вистачає. Тому залучення  учнів до занять у  гуртках дає можливість розвитку здібностей дитини, сприяє реалізації одного з найважливіших аспектів гуманістичного принципу організації освіти – створенню умов для отримання

школярами справжньої свободи самореалізації.

         Форми організації гурткової роботи й методи її проведення відрізняються від форми організації і проведення навчального процесу. Основною формою навчальної роботи – є урок, а гурткова робота – це передусім групова робота, яка може складатися з індивідуальних, групових і масових заходів. Учнів зазвичай приваблює не лише те, що на заняттях гуртка вони почують та пізнають дещо нове, а й те, що нове вони будуть створювати самостійно. У зв’язку з цим перед вчителем постає необхідність активно залучати дітей до підготовки і проведення занять.

         Стимулом до організації створення  гуртка може стати спеціально проведена коротка бесіда вчителя про те, чим саме займаються на заняттях гуртка, показ робіт та розповідь про досягнення учасників гуртка минулих років.

На заняттях гуртка учням не виставляють оцінок, а тому у них не виникає тривожних відчуттів за результат їхньої діяльності. Певним звітом гурткової роботи є виставки, змагання, конкурси, вікторини.

Творчість – це не тільки радість самовираження, але й прикрощі, розчарування, помилки. Головне, щоб атмосфера незаспокоєності на досягнутому спеціально створювалась на кожному занятті. Керівник гуртка має бути впевненим в здібностях своїх вихованців, переконаним, що його зусилля обов’язково приведуть до успіху, тоді ця впевненість перейде і до дітей. Шлях до творчої довершеності нелегкий. І все ж потрібно зробити перший крок. Діти нічого не бояться, крім нудьги. Тому бійтеся заспокоєності, остаточних висловлень і формул, бо це той бар'єр, за яким закінчується творчість.
 
Чмиренко Н.М., Смілянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4
Категорія: Гурткова робота | Додав: [ADM]Irina (04.04.2010)
Переглядів: 8558 | Рейтинг: 4.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!