Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Гурткова робота [ Додати статтю ]

Гурток "Юні натуралісти"

Гурток «Юні натуралісти»

 

Гурткова робота – важлива ланка в системі позакласної роботи. Вона є продовженням і поглибленням систематичної роботи вчителя по ознайомленню учнів з природою.

Правильно організована позакласна гурткова робота з природознавства дає можливість задовольнити різноманітні індивідуальні запити й інтереси дітей, розумно організувати їх дозвілля. Крім того, така робота сприяє закріпленню і розширенню знань учнів, збуджує і розвиває пізнавальні інтереси до вивчення природи і творчі здібності. Діти на заняттях навчаються застосовувати знання на практиці.

Гурткова робота організовується на основі широкої самодіяльності учнів з урахуванням їх інтересів, що виникають під час вивчення природи. Тому така робота дає широкий простір для прояву ініціативи, виховує в дітей такі цінні риси, як любов до праці, природи, акуратність, наполегливість, почуття відповідальності за доручену справу, сприяє всебічному розвитку учнів, їх обдарованості.

Гурткову роботу можна проводити як з цілим класом, так і з окремими учнями. Можна організовувати екскурсії в природу, відзначати День птахів, Тиждень саду й лісу, можна брати участь у посильній суспільно-корисній роботі (посадка кущів, квітів, жолудів для лісництва, насіння дикорослих рослин для підгодівлі птахів взимку і т.д.). Можна проводити читання (вголос) природничої літератури, переглядати фільми, слухати голоси птахів, тварин, влаштовувати трудові десанти, туристичні мандрівки, виступи екологічних бригад, зустрічі, свята, проводити вікторини, конкурси, ігри, змагання, обмінюватись досвідом по догляду за своїми домашніми улюбленцями, оформляти колекції комах, створювати гербарії, вести спостереження за птахами, домашніми тваринами. Це все буде сприяти кращому засвоєнню й закріпленню здобутих на уроках знань про природу. До гуртка повинні входити учні, які особливо цікавляться природою, сільським господарством. Заняття повинні проводитись два рази на місяць.

Робота гуртка повинна проводитись за планом вчителя, з урахуванням інтересів і нахилів членів гуртка. При цьому повинна враховуватись посильність виконання окремих робіт.

Кожному членові гуртка або ланкам із трьох – чотирьох учнів даються певні завдання для спостереження або якусь іншу роботу. Крім того, всі члени гуртка мають по черзі доглядати за рослинами й тваринами в куточку живої природи (якщо є), допомагати вчителеві в підготовці до занять з природознавства. Члени гуртка повинні брати активну участь у суспільно-корисній праці та в святах, що їх організовує школа.

   На загальних зборах юннатів слід обрати старосту. Староста – перший помічник вчителя в організації тієї чи іншої роботи гуртка.

   Визначаючи тематику гурткової роботи, слід враховувати  вікові особливості дітей, характер природного оточення школи, обладнання, специфіку місцевого сільського господарства.

   Тому можна рекомендувати таку орієнтовну тематику, а конкретний зміст гурткової роботи з юними натуралістами свого класу повинен визначати сам учитель.

Орієнтовна тематика по класах

    1 клас. Засушування листків, гілок і плодів листяних і хвойних дерев, складання колекцій.

   Підгодовування зимуючих птахів, спостереження за ними.

   Організація в класі виставки «Зимуючі птахи»

   Вирощування цибулі в квіткових горщиках і в посудині з водою

   Висаджування в квіткові горщики або ящики ранньоквітучих рослин (проліски, фіалка та ін.), спостереження за їх цвітінням, утворенням плодів

   Спостереження за розпусканням бруньок у різних дерев. Спостереження за кішкою і собакою. Спостереження за погодою і сезонними змінами в житті рослин, тварин, у діяльності людини.

   2 клас. Виготовлення плакатів на теми: «Овочеві рослини», «Що ми їмо з овочів», «Головні частини рослин». Спостереження за сезонними змінами в природі і в трудовій діяльності людей. Виготовлення гербарію бур’янів городу і плаката «Бур’яни». Складання колекції «Шкідливі й корисні тварини городу.» Збирання насіння дикоростучих дерев і кущів (для лісництва). Доляд і спостереження за кімнатними рослинами. Підгодовування зимуючих птахів.

   Весняні спостереження за розпусканням бруньок дерев і кущів. Спостереження за прильотом птахів. Догляд і спостереження за тими квітами, які вирощують на шкільній клумбі.

   3 клас. Спостереження за сезонними явищами в природі. Виготовлення колекцій «Пшениця і що з неї виробляють». Виготовлення колекції на тему «Бур’яни поля».

   Спостереження за тваринами в кутку живої природи. Виготовлення паперових горщиків для висівання насіння. Розмноження кімнатних рослин для озеленення класу. Виготовлення повітряних сачків, простого акваріума із скляних банок. Догляд і спостереження за жителями акваріума, зібраними під час екскурсії до водойми. Догляд і спостереження за рослинами, посіяними на шкільній клумбі.

   Екскурсії в природу для збирання природного матеріалу.

   Вирощування розсади квіткових і овочевих рослин  у кутку живої природи. Виготовлення плакатів на теми: «Шкідники полів», «Друзі врожаю».

   Ведення календаря природи за схемою 3-го класу. Підготування матеріалу для порівняльної характеристики окремих місяців і пір року. Перевірка народних прикмет щодо погоди.

   Значне місце слід відвести виготовленню обладнання, зокрема коробочок (з картону) для зберігання насіння, сухих плодів, коробочок під склом з ватою (для комах).

   З досвіду гурткової роботи.

Гурток «Юний натураліст»

План гуртка

1.     Екскурсія в ліс. Виставка робіт «Природа і фантазія».

2.     Як дерева зимують (бесіда). Ознайомлення з книгою-картинкою «Чудо-дерево» Ком’яхової Ірини Олександрівни і Давиденко Елли Володимирівни. Київ «Грайлик», 1993р. Зачитування статті «Незвичайні дерева» (із рубрики «У світі цікавого»).

3.     Операція «Лікарські рослини» (збір лікарських рослин).

4.     Виготовлення гербаріїв «Рослини лісу», «Рослини саду і городу», «Лікарські рослини».

5.     Екскурсія в краєзнавчий музей.

6.     Обмін досвідом по догляду за своїми домашніми улюбленцями (котики, собачки, хом’ячки, папуги, рибки, вазони).

7.     Урок-свято «Пернаті друзі людини».

8.     Вікторина «Впізнай пернатих друзів», «Ми юннати».

9.     Екскурсія в поле. «Оформлення колекції комах».

10.         Операція «Турбота» (виготовлення годівничок,загородження мурашників,                                                                   розчищення джерельця, горішки для білки у парку «Софіївка», посадка квітів, кущів, прибирання території школи).

11.         Конкурс віршів про природу. Нагородження.

12.         Виступ екологічної бригади перед учнями молодших класів.

13.         Похід по благоустроєній території річки Кам’янки.

14.         Біологічний годинник (ознайомлення з книгою Наталії Гузеєвої «Вася Кукушкин и часы» Київ «Веселка», 1986р. Ознайомлення дітей з квітковим і пташиним годинниками.

15.         Загадки, ребуси, кросворди, ігри про природу.

16.         Конкурс малюнків «У світі природи». Нагородження.

17.         Зустріч з працівниками Лісгоспзагу.

18.         Сторінками Червоної книги (знайомство з птахами, звірами, рослинами, занесеними до Червоної книги. Охорона природи.

 

Розробка заняття.

 Тема. «Екскурсія в ліс» (з досвіду роботи).

 Мета. Закріпити і розширити знання учнів про види дерев, кущів і про

            лісових мешканців.

 Підготовка до екскурсії.

            1.Вибір маршруту. (попередньо ознайомитись з місцем екскурсії)

            2.Завдання для учнів. Провести спостереження за деревами – сосною, ялинкою, березою, кленом і кущами. Виявити, в якому стані знаходяться дерева і кущі. Прослідкувати, як ведуть себе звірі і птахи в лісі. Поспостерігати за лісовими мурашками. Знайти їстівні гриби і назвати їх. Зібрати матеріал для гербарію і колекції.

 Проведення екскурсії.

   Екскурсія починається зі шкільного двору. Уже по дорозі в ліс діти спостерігають, підмічають цікаве кругом.

   Зупинити дітей і запитати: Які дерева ростуть вздовж вулиці? Які кущі вам зустрічались? Що ще цікавого ви побачили і запам’ятали?

   Спостереження можна почати з ігрових ситуацій.

   Гра «Хто спостережливий?»

   У кожного з учнів аркуш паперу і олівчик.

   Пропоную учням за 3-4 хв записати якомога більше оточуючих предметів – види дерев, кущів, квітів, птахів. Записи діти віддають назад. Я проглядаю їх і називаю самих спостережливих учнів.

   Під час екскурсії даю час для самостійного спостереження і виконання завдань. Діти об’єднуються в групи, збирають матеріал для колекцій, уроків праці, спостерігають за тим, як поводять себе в лісі звірі, птахи, комахи, прислуховуються до звуків лісу, розглядають що на що схоже.

 Підведення підсумків екскурсії:

   Діти звітують за виконання завдань.

   Оформлення альбому «Багатство лісу».

 

Розробка заняття

Тема. Вікторина Мудрої Сови

1.Назвіть птахів, що лаштують по кілька гнізд на одному дереві (Граки)

2.Назву якого птаха ми згадуємо, щоб назвати хоробру людину? (Орел)

3.Назву якого птаха ми згадуємо, щоб назвати хлопчаків, які б’ються? (Півень)

4.Який птах найбільший? (Страус – до 2м. 80 см.), найменший у світі? (Колібрі)

5.Хто назве більше слів – назв птахів, які починаються звуком [с]? (Соловей, сорока, сокіл, сойка, сова, снігур, страус, синиця).

6.Який ключ літає? (Журавлиний)

7.Які птахи видають звуки, схожі на сміх людини? (Сова)

8.Яка пташка любить красти блискучі предмети? (Ворона, сорока)

9.Яка пташка підкидає свої яйця в чужі гнізда? (Зозуля)

10.У якого птаха хвіст такий міцний, що підтримує його на стовбурі дерева? (У дятла)

11.Чому не можна брати у руки яєчка птахів? (Птахи залишають гнізда)

12.Яку пташку і за що називають лісовою кішкою? (Сова, ловить мишей)

13.Хто найкращий співун серед пернатих? (Соловейко)

14.Чи можна робити будиночки для птахів із фанери? (Ні, вони звуконепроникні і холодні). Чи можна їх фарбувати? (Ні)

15.Чому у птахів дзьоби різні? (Кормляться різною їжею і по-різному її добувають)

16.Чи буває пташине молоко? (Так, коли голуби виводять пташенят, то утворюється маса, схожа на густе молоко. Ним голуби вигодовують пташенят)

17.Які птахи прилітають з півдня першими? (Граки, шпаки).

18. Яка небезпека підстерігає птахів при перельоті? (Бурі, тумани)

19.Назвіть співучих птахів. (Соловей, жайворонок, дрізд, зяблик).

20.Які птахи самі дружні? (Чайки, шпаки, ластівки). Самі сильні? (Орли, беркути, білі журавлі)

21.Яка пташка не літає? (Пінгвін)

22.Які птахи самі швидкокрилі? (Ластівки, стрижі, соколи)

23.Насіння яких рослин треба збирати для зимуючих птахів? (Кабака, кавуна, дині, соняшника, яблук, подорожника, щавеля)

24.Які птахи найменше бояться морозів? (Качки, гуси, температура до -110оС)

25.Чия це пісенька: –   Цінь-цінь! Чи-чи-ку! (Синиця)

   Кар! Кар! (Ворона)                                         

– Чив-чив! Цвірінь! (Горобчик)

– Ка-а! Ка-а! (Грак)

– Кру-у! Кру-у! (Журавель)

– Гу-ху-ху-ху! (Сова)

– Ку-ку! (Зозуля)

– Скре-ке-ке! (Сорока)  

 

Використана література

1.     Книга-картинка «Чудо-дерево». Ком’яхової І. О., Давиденко Е. В. Грайлик» 1993р.

2.     Книга Гузеєвої Н. «Вася Кукушкин и часы». Київ. «Веселка», 1986р.

3.     «Внеклассная работа в начальних класах» А. Г. Глущенко. Київ «Радянська шк.», 1982р.

4.     Экскурссии по природоведению во 2 и 3 кл. В. Ф. Гетьман Київ «Рад. Шк..», 1983р.

 

Мельник Л. Г., Уманська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №9

http://oipopp.ed-sp.net/

Категорія: Гурткова робота | Додав: [ADM]Irina (04.04.2010)
Переглядів: 19395 | Рейтинг: 3.0/7
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!