Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Вчитель студенту [ Додати статтю ]

Індуктивні і дедуктивні методи навчання

Індуктивні і дедуктивні методи навчання

Індуктивні і дедуктивні методи навчання [Бабанский Ю.К. Оптимизация процесса обучения. Ростов-на-Дону, - 1972.] характеризують винятково важливу особливість методів - спроможність розкривати логіку руху змісту навчального матеріалу. Застосування індуктивних і дедуктивних методів означає вибір певної логіки розкриття змісту теми, яка вивчається: від приватного до загального і від загального до приватного.

При використанні індуктивного методу навчальна діяльність викладача і студентів протікає слідуючим чином:  

Викладач

Студент

1 варіант

Викладає спочатку факти, демонструє досвід, наочність, організує виконання вправ, поступово підводячи до узагальнень, визначення понять, формулювання законів

2 варіант

Засвоюють спочатку приватні факти, після цього роблять висновки і узагальнення приватного характеру

2 варіант

Ставить перед студентами проблемні завдання, що вимагають самостійних міркувань від приватних положень до більш загальних, до висновків і узагальненнь.

2 варіант

Самостійно міркують над фактами і роблять доступні висновки і узагальнення.  

Індуктивне вивчення теми особливо корисно в тих випадках, коли матеріал носить, здебільшого, фактичний характер або зв'язаний з формуванням понять, сенс яких може стати ясним лише в ході індуктивних міркувань. Широко застосовуються індуктивні методи при вивченні технічних приладів і виконанні практичних завдань. Індуктивними методами вирішується багато математичних задач, особливо коли викладач вважає необхідним самостійно підвести студентів до засвоєння деякої більш узагальненої формули.

Слабкість індуктивного методу навчання полягає в тому, що вимагається більшого часу на вивчення нового матеріалу, ніж при дедуктивному. Він в меншій мірі сприяє розвитку абстрактного мислення, бо спирається на конкретні факти, досвід і інші дані.

При використанні дедуктивного методу діяльність викладача і учнів носить наступний характер:  

Викладач  

Студент

Спочатку повідомляє загальне положення, формулу, закон, а після цього поступово починає наводити приватні приклади, більш конкретні задачі.

Сприймає загальні положення, формули, закони, а після цього засвоює слідства, що випливають з них.

Дедуктивний метод сприяє швидкому проходженню навчального матеріалу, активніше розвиває абстрактне мислення. Застосування його особливо корисно при вивченні теоретичного матеріалу, при рішенні задач, що вимагають виявлення слідств з деяких більш загальних положень.

Слід звернути увагу, що в даній роботі обмежено перелік логічних методів навчання двома способами: дедуктивним і індуктивним [Тихомиров О.К. Психология мышление. М.: - 1997.; Кузьмина Н.В. Способности, одаренность, талант учителя. М.: - 1985.]. Зроблено це лише для більшої доступності цілісної класифікації методів навчання. В принципі ж до цієї підгрупи методів організації навчання відносяться і методи навчального аналізу, слідчого синтезу, навчальної аналогії, виявлення причнинно-наслідкових зв'язків.

Категорія: Вчитель студенту | Додав: [ADM]Irina (29.05.2011)
Переглядів: 5089 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!