Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Інноваційні технології навчання | [ Додати статтю ] |
Особливості діяльності учителя Проектне навчання не тільки спонукає до розумно вмотивованої доцільної діяльності, відповідно до вікових і навчальних інтересів молодших школярів, а й істотно трансформує роль педагога в керівництві нею. Учитель за такого підходу неодмінно перетворюється на консультанта, порадника, координатора, який переконує у власній правоті силою досвіду, мудрості, аргументу, але не наказу, допомагає учням у пошуку джерел, необхідних їм у роботі над проектом, сам є джерелом інформації, підтримує неперервний рух учнів у роботі над проектом. Учитель має не лише добре знати свій навчальний предмет, а й бути компетентним в інших галузях науки, бачити точки їх зіткнення. Педагог має добре знати своїх учнів, їхні можливості, інтереси, бажання. Тому сфера контролювання вчителем процесу становлення особистості не звужується, а навпаки — розширюється. До того ж, проектна діяльність опосередковано виводить різновікових учасників спільної діяльності на пошуки спільної мови і розуміння багатьох побутових цінностей та оцінок. Ознайомимось з діяльністю вчителів та учнів під час використання методу проектів (таблиця 1).
Таким чином, використання методу проектів у навчально-виховному процесі заохочує і підсилює щире прагнення до навчання з боку учнів, тому що воно: особистісно орієнтоване; використовує безліч дидактичних підходів; має високу мотивацію, що означає зростання інтересу й залучення до роботи в міру її виконання; підтримує педагогічні завдання в когнітивній, афективній і психомоторній сферах на всіх рівнях — знання, розуміння, застосування, аналізу, синтезу; дає змогу вчитися на власному досвіді досвіді інших у конкретній справі, а не вдавати навчальну діяльність Психолого-педагогічні можливості методу проектів дуже високі. Проектна діяльність максимально спрямована на суб'єктне пробудження й розвиток особистості молодшого школяра, оскільки цілком відповідає її віковим потребам і особливостям. Адже, на думку академіка І.Беха, спрямованість особистості, головна її установка в ранньому дитинстві полягає в діяльнісному самовизначенні, виборі власного життєвого шляху і пошуку більш рівноправних взаємин із дорослими. Правила успішної роботи учнів у проектній діяльності • У команді немає лідерів. Всі члени команди рівні. • Команди не змагаються. • Всі члени команди повинні отримати роботу. • Кожен повинен отримувати задоволення від почуття впевненості в собі. • Відповідальність за кінцевий результат несуть всі члени команди, які працюють над проектом. Словник Проектна робота — вид діяльності (переважно в групах), мета якої — підготовка кінцевого продукту. Актуальність дослідження визначається кількома чинниками: необхідністю доповнення теоретичних положень, що стосуються явища, яке вивчається; необхідністю нових даних, нових методів, практики. Об'єкт дослідження — процес чи явище, що породжує проблемну ситуацію. Предмет дослідження — це те, що знаходиться в межах об'єкту. Предметом дослідження можуть бути явища в цілому, окремі їх сторони, аспекти та відношення між окремими сторонами і цілим. Мета дослідження — це бажаний кінцевий результат дослідження. Найбільш типові цілі: визначення характеристики явищ, не вивчених раніше, маловив-чених; виявлення взаємозв'язку явищ; вивчення динаміки явищ; опис нового ефекту явищ; відкриття нової природи явищ; узагальнення, виявлення загальних закономірностей; створення класифікації, типології; адаптація методик. Завдання дослідження — це вибір шляхів і засобів для досягнення мети відповідно до висунутої гіпотези. У роботі може бути поставлено кілька завдань. Діяльність учня — активна взаємодія з довкіллям, під час якої індивід виступає як суб'єкт, що цілеспрямовано впливає на об'єкт і тим самим задовольняє свої потреби. Інтегрування знань — процес наближення, об'єднання окремих наук. Інтерес — ставлення особистості до предмета як до чогось для неї цінного, привабливого. Проект (лат. — кинутий уперед) — задум, план, намір, цільовий акт діяльності, в основі якого лежать інтереси дитини. Суб'єкт діяльності — індивід, який володіє свідомістю та волею, здатний діяти цілеспрямовано, який має потребу в діяльності та мотиви до виконання дій. Проектування (створення спільних проектів) — спосіб організації взаємодії учня та вчителя в навчально-виховному процесі, який об'єднує змістовий, процесуальний та методичний компоненти процесу навчання під час створення проектів — поетапної практичної діяльності для досягнення поставлених завдань. Ганна СОЦЕНКО, викладач кафедри менеджменту освіти Південноукраїнського регіонального інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів, заступник директора з навчально-виховної роботи спеціалізованої школи № Ольга СТРЕБНА, завідувачка науково-методичної лабораторії початкового навчання Південноукраїнського регіонального інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів, мХерсон | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 3118 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |