Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Інноваційні технології навчання [ Додати статтю ]

Метод проектів

Особливості діяльності учителя

Проектне навчання не тільки спонукає до розум­но вмотивованої доцільної діяльності, відповідно до вікових і навчальних інтересів молодших школярів, а й істотно трансформує роль педагога в керівництві нею. Учитель за такого підходу неодмінно перетво­рюється на консультанта, порадника, координато­ра, який переконує у власній правоті силою досвіду, мудрості, аргументу, але не наказу, допомагає учням у пошуку джерел, необхідних їм у роботі над проек­том, сам є джерелом інформації, підтримує неперерв­ний рух учнів у роботі над проектом. Учитель має не лише добре знати свій навчальний предмет, а й бути компетентним в інших галузях науки, бачити точки їх зіткнення. Педагог має добре знати своїх учнів, їхні можливості, інтереси, бажання.

Тому сфера контролювання вчителем процесу ста­новлення особистості не звужується, а навпаки — роз­ширюється. До того ж, проектна діяльність опосеред­ковано виводить різновікових учасників спільної ді­яльності на пошуки спільної мови і розуміння багатьох побутових цінностей та оцінок. Ознайомимось з діяль­ністю вчителів та учнів під час використання методу проектів (таблиця 1).

Етапи діяльності

Зміст діяльності

Способи організації взаємодії

 

 

 

Учні

Учитель

 

1

Підготовка Визначення теми та мети проекту, значення

 

Обговорюють, шука- ють інформацію

Розповідає про задум, мотивує, допомагає у визначенні завдань

Навчальний діалог

2

Планування

Формулюють завдання та обговорюють їх

Коригує, пропонує ідеї, висуває пропозиції

Спільне визначення мети діяльності

3

Прийнят­тя рішень

Обирають оптимальний

Спосте­рігає, не-

Ситуація вільно-

 

 

варіант

прямо ке­рує діяль­ністю

го вибору, дискусія

4

Збір інформації

Збирають інформацію.

Спостерігає, непрямо керує діяльністю

Добір навчального матеріалу

 

5

 

Аналіз інформації, формулювання висновків

 

Аналізують її в міру необхідності, конструюють різні художні вироби

 

Коригує, спостерігає, радить.

 

Створен­ня дітьми навчального дидактичного матеріалу

 

 

 

 

 

6

Захист проектів та колективний аналіз

Презентують проекти та разом з учителем обговорюють, оцінюють зусилля, використані можливості, творчий підхід

Обговорює разом з дітьми

Участь дітей в оцінюванні проекту

Таким чином, використання методу проектів у навчально-виховному процесі заохочує і підсилює щире прагнення до навчання з боку учнів, тому що воно: особистісно орієнтоване; використовує без­ліч дидактичних підходів; має високу мотивацію, що означає зростання інтересу й залучення до роботи в міру її виконання; підтримує педагогічні завдання в когнітивній, афективній і психомоторній сферах на всіх рівнях — знання, розуміння, застосування, ана­лізу, синтезу; дає змогу вчитися на власному досвіді досвіді інших у конкретній справі, а не вдавати на­вчальну діяльність

Психолого-педагогічні можливості методу про­ектів дуже високі. Проектна діяльність максимально спрямована на суб'єктне пробудження й розвиток особистості молодшого школяра, оскільки цілком відповідає її віковим потребам і особливостям. Адже, на думку академіка І.Беха, спрямованість особистос­ті, головна її установка в ранньому дитинстві поля­гає в діяльнісному самовизначенні, виборі власного життєвого шляху і пошуку більш рівноправних вза­ємин із дорослими.

Правила успішної роботи учнів у проектній діяльності

•   У команді немає лідерів. Всі члени команди рівні.

•   Команди не змагаються.

•   Всі члени команди повинні отримати роботу.

•   Кожен повинен отримувати задоволення від по­чуття впевненості в собі.

•   Відповідальність за кінцевий результат несуть всі члени команди, які працюють над проектом.

Словник

Проектна робота — вид діяльності (переважно в групах), мета якої — підготовка кінцевого про­дукту.

Актуальність дослідження визначається кілько­ма чинниками: необхідністю доповнення теоре­тичних положень, що стосуються явища, яке ви­вчається; необхідністю нових даних, нових мето­дів, практики.

Об'єкт дослідження — процес чи явище, що поро­джує проблемну ситуацію.

Предмет дослідження — це те, що знаходиться в межах об'єкту. Предметом дослідження можуть бути явища в цілому, окремі їх сторони, аспекти та відно­шення між окремими сторонами і цілим.

Мета дослідження — це бажаний кінцевий резуль­тат дослідження. Найбільш типові цілі: визначення характеристики явищ, не вивчених раніше, маловив-чених; виявлення взаємозв'язку явищ; вивчення ди­наміки явищ; опис нового ефекту явищ; відкриття но­вої природи явищ; узагальнення, виявлення загальних закономірностей; створення класифікації, типології; адаптація методик.

Завдання дослідження — це вибір шляхів і засобів для досягнення мети відповідно до висунутої гіпотези. У роботі може бути поставлено кілька завдань.

Діяльність учня — активна взаємодія з довкіллям, під час якої індивід виступає як суб'єкт, що цілеспря­мовано впливає на об'єкт і тим самим задовольняє свої потреби.

Інтегрування знань — процес наближення, об'єд­нання окремих наук.

Інтерес — ставлення особистості до предмета як до чогось для неї цінного, привабливого.

Проект (лат.  кинутий уперед) — задум, план, намір, цільовий акт діяльності, в основі якого лежать інтереси дитини.

Суб'єкт діяльності — індивід, який володіє свідоміс­тю та волею, здатний діяти цілеспрямовано, який має потребу в діяльності та мотиви до виконання дій.

Проектування (створення спільних проектів) — спо­сіб організації взаємодії учня та вчителя в навчально-виховному процесі, який об'єднує змістовий, процесу­альний та методичний компоненти процесу навчання під час створення проектів — поетапної практичної діяльності для досягнення поставлених завдань.

Ганна СОЦЕНКО, викладач кафедри менеджменту освіти Південноукраїнського регіонального інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів, заступник директора з навчально-виховної роботи спеціалізованої школи № 1, м.Скадовськ, Херсонська обл.

Ольга СТРЕБНА, завідувачка науково-методичної лабораторії початкового навчання Південноукраїнського регіонального інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів, мХерсон

Категорія: Інноваційні технології навчання | Додав: [ADM]Irina (02.05.2009)
Переглядів: 3091 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!