Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Інноваційні технології навчання | [ Додати статтю ] |
І.В.Фурник, завідувач лабораторії – центру нових інформаційних технологій Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників; В.М.Шемшур, методист лабораторії – центру нових інформаційних технологій Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ Указом Президента України від 30.09.2010 р. 2011 рік проголошено Роком освіти та інформаційного суспільства, а також визначено комплекс заходів щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні та інформатизації суспільства. На сьогодні у сфері інформаційно-комунікаційних технологій діють такі Державні документи: • Розпорядження Кабінету Міністрів України від 2 березня 2011 N 192-р "Про затвердження плану заходів з проведення у 2011 році Року освіти та інформаційного суспільства". • Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 25.03.2011 № 280. • «План заходів з проведення у 2011 році Року освіти та інформаційного суспільства» Додаток до наказу МОНМСУ від 25.03.2011 № 280. • Наказ МОНМС України № 302 від 1.04.2011 Про заходи щодо впровадження електронного навчального контенту. • Лист МОН України N 1/9-11 від 11.01.2011 «Про перелік навчально-наочних посібників, електронних засобів навчального і загального призначення та ін., рекомендованих для використання у 2010/2011 навчальному році». • Наказ МОН України 16.11.2010 N 1089 «Про впровадження освітнього інноваційного проекту "Альфанетшкола". • Лист МОН України від 09.11.10 №1/9-797 щодо поширення моделі електронного засобу «КУРС: Освіта». • Указ Президента України № 926/2010 від 29.09.2010 «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні». • Розпорядження Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 р. N 1722-р Київ. «Про схвалення Концепції Державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій "Сто відсотків" на період до 2015 року». • Указ Президента України № 926/2010 від 29.09.2010 «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні». • Наказ МОНУ № 1226 від 30.12.2008 «Про затвердження Плану дій щодо поліпшення якості фізико-математичної освіти на 2009-2012 роки». • Наказ МОНУ № 799 від 11.09.2007 О проведенні дослідно-експериментальної роботи за темою «Організаційно-педагогічні умови використання інформаційних комп'ютерних технологій у позаурочній діяльності учнів початкової школи». • Наказ МОНУ № 126 від 15.02.2007 «Про внесення змін до наказу МОН України від 11.05.2006 р. № 363». • Закон України «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки» 9 січня 2007 року № 537-V. • Проект технологічного стандарту для вчителя. • Про створення шкільних Інтернет-клубів. • Наказ МОНУ №903 від 02.12.2004 «Правила використання комп'ютерних програм у навчальних закладах». Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій в сучасну освіту дає можливість реалізувати низку актуальних завдань, що постають при переході до інформаційного суспільства, розширити основу знань суспільства. У рамках реалізації завдань, поставлених Президентом України надзвичайно важливим є забезпечення навчання педагогів області в галузі ІКТ та підвищення ефективності використання ІКТ в освітньому процесі. Інформатизація школи передбачає не тільки забезпечення школи комп'ютерними комплексами, навчальними програмами, Інтернетом, але й кваліфікованими користувачами контенту. Знання і вміння використовувати вчителем використовувати контент в навчально-виховному процесі є пріоритетним завданням методичних служб області. Упродовж 2010-2011 навчального року у сфері інформаційно-комунікаційних технологій навчання вчителів проводилось, як в період атестаційних курсів, так і на місцях за програмами «Intel® - Навчання для майбутнього» та «Microsoft Партнерство в навчанні Digital Literacy». За програмою «Intel® - Навчання для майбутнього» підготовлено 200 вчителів, на жаль, за програмою «Intel® - Навчання для майбутнього» лише в м.Умані, Маньківському, Кам’янському Черкаському, Христинівському районах продовжується навчання вчителів на базі опорних навчальних закладів. У 2010-2011 навчальному році на виконання наказу Головного управління освіти і науки облдержадміністрації від 30.12.2010 №689 «Про проведення тренінгів з інформатики за програмою «Цифрові технології» розпочалося навчання вчителів за програмою «Microsoft Партнерство в навчанні. Курс цифрових технологій Digital Literacy». Протягом 2010-2011 навчального року пройшли навчання та отримали сертифікати на курсах підвищення кваліфікації 1161 вчитель та на базі опорних шкіл Городищенського, Жашківського, Черкаського, Чигиринського, Кам’янського, Смілянського, Канівського районів та міст Черкаси, Умань, Ватутіне, Сміла 752 вчителя. МОН України передбачає введення в інваріантну складову базового навчального плану годин з інформатики в початковій школі. Даний курс має викладати певним чином підготовлений вчитель початкових класів. Тому надзвичайно актуальною є потреба в забезпеченні шкіл підготовленими вчителями початкових класів. Методичними службам слід проаналізувати рівень підготовки вчителів початкових класів в галузі ІКТ та спланувати відповідне навчання на курсах підвищення кваліфікації. Потрібно зазначити, що робота в області щодо інформатизації початкової школи розпочата ще у 2007 році. Так, у 2007-2008 роках підготовку пройшли 248 учителів початкових класів за програмою «Сходинки до інформатики». На курсах вчителі вивчали основи роботи в операційній системі Windows, призначення та основні функції пакету Microsoft Office, сучасні телекомунікації. Створена та працює творча група вчителів початкових класів з проблеми «Використання проектно-дослідницьких технологій з використанням ІКТ в навчально-виховному процесі початкової школи». Завдання творчої групи є розробка методичних рекомендацій стосовно використання ІКТ та проектно-дослідницьких технологій в початковій ланці освіти. Зазначимо, що у старшій профільній 11 - річній загальноосвітній школі курс інформатики вивчається на таких рівнях: стандарту, академічному та поглибленому. Метою всіх цих курсів є забезпечення формування в учнів теоретичної бази знань з основ інформатики, умінь і навичок ефективного використання сучасних комп'ютерно-інформаційних технологій у своїй діяльності, що має забезпечити формування у випускників школи основ інформаційної культури та інформаційних компетентностей. У 2010-2011 навчальному році вивчення інформатики у 10-х класах загальноосвітніх навчальних закладах здійснювалось за новими підручниками: «Інформатика. 10 клас» (автори Н.В.Морзе, В.П.Вебер, О.Г.Кузьминська) видавництва "Школяр”; «Інформатика. 10 клас» (автори Т.І.Лисенко, Й.Я.Ривкінд, Л.А.Чернікова, В.В.Шакотько) видавництва "Ґенеза”; «Інформатика. 10 клас» (автори І.О. Завадський, І.В. Стеценко, О.М. Левченко). Аналізуючи науково-методичне забезпечення змістових ліній підручників, потрібно відмітити, що найбільш вдало і повно це зроблено авторським колективом І.О. Завадський, І.В. Стеценко, О.М. Левченко. Викладання інформатики здійснюється за програмою І.О. Завадського, Ю.О. Дорошенка, Ж.В. Потапової обсягом 1 година на тиждень у 9 і 10 класах. У 10 класі інформатику викладають за однією з двох програм тих самих авторів: академічного рівня (у закладах математичного, фізичного, фізико-математичного та універсального профілів) або рівня стандарту (у закладах всіх інших профілів, крім інформаційно-технологічного). У навчальних закладах інформаційно-технологічного профілю інформатику у 10 класі викладають за програмою академічного рівня, розширеною курсами за вибором. Розширення означає, що окремі теми курсу інформатики викладаються не за основною програмою, а за програмами відповідних курсів за вибором. Розширення здійснюється для таких тем: · «Основи комп’ютерної графіки» - однойменним курсом; · «Комп’ютерні презентації та публікації» - курсом «Основи створення комп’ютерних презентацій»; · «Комп’ютерні мережі» та «Служби Інтернету» - курсом «Основи Інтернету»; · «Основи програмування» - курсом «Основи візуального програмування»; · «Створення, публікація й підтримка веб-ресурсів» - курсом «Основи веб-дизайну»; · «Системи обробки табличної інформації» - курсом «Microsoft Excel у профільному навчанні»; · «Бази даних» - курсом «Основи баз даних»; · «Інформаційні технології у проектній діяльності» - курсом «Інформаційний працівник». Розділи базового курсу інформатики потрібно розширювати курсами за вибором і в тих випадках, коли вивчення інформатики починається раніше, ніж у 9 класі, або на вивчення дисципліни відводять більше, ніж 1 годину на тиждень. Для вивчення інформатики як у 9, так і в 10 класах розроблено навчально-методичні комплекти, до складу яких входять: · підручник (авт. І.О. Завадський, І.В. Стеценко, О.М. Левченко); · практикум і робочий зошит в одному виданні (авт. І.О. Завадський, О.В. Пасічник, В.В. Бойчук); · посібник з методики викладання (авт. І.О. Завадський, О.В. Пасічник), до якого додається диск з електронними тематичними тестуваннями, презентаціями до всіх уроків та іншими допоміжними матеріалами; · онлайнова навчальна система «Інформатика», у якій пропонуються тести та інтерактивні навчальні вправи до кожного уроку. Усі друковані навчальні й методичні видання пропонуються Видавничою групою BHV, а он-лайнову навчальну систему розміщено на сайті http://itosvita.ucoz.ua, у розділі «Інформатика он-лайн». Завдання в робочому зошиті диференційовані за складністю: прості, спрямовані на закріплення базових знань на кшталт основних означень або призначення елементів інтерфейсу програм, а виконання інших завдань потребує від учнів складніших дій, тобто зіставлення фактів, пошуку об’єктів та їхніх параметрів, виявлення зв’язків між об’єктами, конструювання алгоритмів тощо. Саме завдяки обмірковуванню, творчому опрацюванню інформації і формується система знань та навичок із певної дисципліни, зокрема інформатики. Перевагою використання он-лайнової системи є створення середовища для колективної роботи учнів: учні можуть бачити результати роботи одне одного, а також, за бажанням вчителя, свої оцінки за кожне завдання та результати поелементного аналізу правильності відповідей. Це створює в класі атмосферу змагання та взаємної допомоги, що зрештою суттєво підвищує якість та ефективність навчання. Учителю у вигляді зведеної таблиці доступна повна інформація про кожну відповідь кожного учня; відобразивши її через проектор, учитель може провести аналіз правильності виконання завдань, розібрати типові помилки та підбити підсумки. Для курсів за вибором створено посібники та інтерактивні мультимедійні навчальні курси, у яких презентаційний матеріал поєднується з інтерактивними вправами, що дозволяють учням досягти розуміння сутності інформаційних технологій. Вагомим доповненням до реалізації профільної освіти в галузі інформатики є курси за вибором. Навчання вчителів організовано в очно-дистанційній формі через сайт лабораторії-центу нових інформаційних технологій http://cit.ckipo.edu.ua. Однією із складових курсу інформатики є вивчення основ алгоритмізації та програмування. Дана тема є найскладнішою в шкільному курсі інформатики. Потребує ретельної підготовки кожен урок, оскільки кількість годин обмежена. Слід відмітити, що учнівська предметна олімпіада з інформатики потребує, в основному, знань в програмуванні. Тому підготовка учнів до предметної олімпіади не може обмежуватись лише годинами шкільної програми. Аналіз виступу учнівських команд на обласній олімпіади з інформатики показав, що підвищився рівень виступу учнів Жашківського, Монастирищенського, Чигиринського районів. Однак, послабили якість підготовки учнів команди м.Сміли, м.Черкас, м.Умані, які в минулих роках займали традиційно високі позиції як у командному рейтингу, так і в науковому рівні підготовки учнів. Методичним службам районів та міст необхідно проаналізувати та виробити стратегію роботи з вчителями та обдарованими учнями. Вагомим доповненням в організації методичної роботи з вчителями та навчанні учнів за дистанційної формою є створені лабораторією WEB ресурси: «Спільнота вчителів Черкащини» та телекомунікаційного проект «Рідний край Черкащина» (Wiki). Так сайт «Спільноти вчителів Черкащини» забезпечує сучасні форми та методи спілкування, а саме – листування, форуми, блоги, опитування, телеконференції, обмін документами. Телекомунікаційний проект «Рідний край Черкащина», створений для вчителів, батьків та учнів, дозволяє їм самостійно розміщувати цікаві матеріали про свій край, школу, клас. Таким чином забезпечується залучення широкої громадськості до використання Інтернету, не тільки, як засобу отримання інформації, а й як засобу реалізації власних творчих надбань, що стають доступними для широкого загалу користувачів мережі. Виходячи із стану сучасних телекомунікацій та використання їх в освітній діяльності, в соціумі, педагогічним колективам, методичним службам в наступному навчальному році необхідно приділити вагому увагу розв’язанню проблеми безпечної роботи дітей в Інтернеті та використання мобільного зв’язку. Лабораторією – центром нових інформаційних технологій розроблений та проведений тренінг «Безпека дітей в Інтернеті» на базі Черкаської спеціалізованої школи №17. Такі заходи необхідно організувати та провести у всіх навчальних закладах області. З програмою та методикою проведення тренінгу можна ознайомитись в лабораторії – центрі нових інформаційних технологій. | |
Переглядів: 4547 | Рейтинг: 5.0/1 |
Всього коментарів: 0 | |