Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Інноваційні технології навчання [ Додати статтю ]

Інтерактивні технології особистісно зорієнтованого навчання. (Продовження)

Продовження

 

ТЕХНОЛОГІЇ ІНТЕРАКТИВНОГО НАВЧАННЯ

 

1. РОБОТА В ПАРАХ

 Можна використовувати для досягнення будь-якої дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірка знань, тощо. Сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, критичного мислення, вміння переконувати й вести дискусію

Алгоритм дії:

1. Запропонуйте учням завдання, поставте запитання. Дайте їм 1-2 хв для продумування можливих відповідей або рішень.

 

2. Об”єднайте учнів у пари, визначте, хто з них буде висловлюватись першим, і попросіть обговорити свої ідеї один з одним. Вони мають досягти згоди щодо відповіді або рішення.

 

3. По закінченню часу на обговорення кожна пара представляє результати роботи, обмінюється своїми ідеями та аргументами з усім класом.

  

2. РОТАЦІЙНІ ТРІЙКИ

 

Сприяє активному ґрунтовному аналізу та обговоренню нового матеріалу з метою його осмислення, закріплення та засвоєння.

 

Алгоритм дії:

 

1.Розробіть різноманітні питання, щоб допомогти учням почати обговорення нового або роз”ясненого матеріалу.

 

2. Об”єднайте учнів у трійки. Розмістіть трійки так, щоб кожна з них бачила трійку справа й трійку зліва. Разом усі трійки мають утворювати коло.

 

3. Дайте кожній трійці відкрите питання (однакове для всіх).

 

4. Після короткого обговорення попросіть учасників розрахуватись від 0 до 2. Учні з номером 1 переходять до наступної трійки за годинниковою стрілкою, а учні з номером 2 переходять через дві трійки проти годинникової стрілки. Учні з номером 0 залишаються на місці і є постійними членами трійки. Результатом буде повністю нова трійка.

 

5. Ви можете рухати трійками стільки разів, скільки у вас є питань.

 

3. ДВА-ЧОТИРИ-ВСІ РАЗОМ

 

        Ефективний для розвитку навичок спілкування в групі, вмінь переконувати та вести дискусію.

Алгоритм дії:

1.    Поставте учням запитання для обговорення. Дайте їм 1-2 хв для продумування можливих відповідей або рішень.

2.    Об”єднайте учні в у пари і попросіть обговорити свої ідеї один з одним.

3.    Об”єднайте пари в четвірки і попросіть обговорити попередньо досягнуті рішення щодо поставленої проблеми. Як і в парах, прийняття спільного рішення обов”язкове.

4.    Залежно від кількості учнів у класі можна об”єднати четвірки в більші групи чи перейти до колективного обговорення проблеми

 

 

4. Навчальний мозковий штурм (НМШ)

Ця форма навчальної діяльності може бути використана для учнів будь-якого віку, під час викладання будь-якого предмету.

 

Доречно використовувати:

*       для кількох рішень конкретної проблеми;

*       під час організації групової форми роботи;

*       для розвязання творчих евристичних задач, що розвивають креативність мислення.

 

Алгоритм дії:

1.    Обовязково провести інструктаж груп. Головне правило – не критикуй!

2.    У групі обирається ведучий, секретар, спікер. Чітко регламентується час для всіх етапів роботи.

3.    І етап – створення банку ідей.

4.    ІІ етап – аналіз ідей у групі.

5.    ІІІ етап – обробка результатів. Озвучення спікером результатів роботи групи перед класом.

6.    Підсумки.

 

 

Типові помилки НМШ:

*       Неправильний підбір завдання, теми для обговорення.

*       Критика висунутих ідей.

*       Втручання у роботу груп.
 

5. НАВЧАЮЧИ-УЧУСЬ

 

Використовується при вивченні блоку інформації або при узагальненні та повторенні вивченого. Використання цього методу дає загальну картину понять і фактів, що їх необхідно вивчити на уроці, а також викликає певні запитання та підвищує інтерес до навчання.

 

Алгоритм дії:

 

1.     Підготуйте картки з фактами, що стосуються теми уроку, по одній на кожного учня.

2.     Роздайте по одній картці для кожного учня.

3.     Протягом кількох хвилин учні читають інформацію на картці. Перевірте, чи розуміють вони прочитане.

4.      Запропонуйте їм ходити по класу і знайомити зі своєю інформацією інших однокласників.

5.      Учень може одночасно говорити тільки з однією особою. Завдання полягає у тому, щоб поділитися своїм фактом і самому отримати інформацію від іншого учня. Протягом відведеного часу треба забезпечити спілкування кожного учня з максимальною кількістю інших для отримання якомога повної інформації.

6.     Після того, як учні завершать цю вправу, запропонуйте розповісти, відтворити отриману інформацію. Проаналізуйте та узагальніть отримані ними знання. Відповіді можуть записуватись на дошці.

 

6. МЕТОД ПРЕС

Використовується при обговоренні дискусійних питань та при проведенні вправ, у яких потрібно зайняти й чітко аргументувати визначену позицію з проблеми, що обговорюється. Метод навчає учнів виробляти й формулювати аргументи, висловлювати думки з дискусійного питання у виразній і стислій формі, переконувати інших.

 

Алгоритм дії:

1.     Роздайте матеріали, у яких зазначено 4 етапи методу ПРЕС.

·       починаючи зі слів... я вважаю, що...

·       починайте зі слів... тому, що...

·       ...наприклад...

·       отже, ... таким чином...

2.     Поясніть механізм етапів ПРЕС-методу і дайте відповіді на можливі запитання учнів. Наведіть приклади до кожного з трьох етапів.

3.     Запропонуйте бажаючим спробувати  застосувати цей метод до будь-якої проблеми на їх вибір.

4.     Перевірте, чи розуміють учні механізм застосування методу. Етапи можна адаптувати, пропонуючи учням наводити кілька варіантів своїх думок або прикладів.

5.     Коли формула буде зрозуміла всім учням, запропонуйте їм спробувати самим. Застосуйте метод „ПРЕС” на всіх уроках, де потрібна аргументація учнями своєї думки.

  

        Отже,   організовуючи роботу таким чином, я не тільки досягаю високої пізнавальної активності всіх учнів класу, формую у школярів мислительну діяльність, розвиваю їх творчі здібності, збагачую лексичний запас слів, утверджую активну життєву позицію через вміння довести свою думку, виховую інтелектуально розвинену особистість – громадянина – патріота України, який матиме європейський рівень якості знань.

 

         Бо від якості глибини та обсягу знань, якими оволодіває підростаюче покоління сьогодні, значною мірою залежить прогрес нашого суспільства завтра.

 

Я працюю під девізом: „Вважай загублений той день, або годину, коли ти не взнав нічого нового,

і нічого не додав до своєї освіти”.

 

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!!!

 

     Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, що має за мету створення комфортних умов навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність та інтелектуальну спроможність.

     Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів; учитель і учень є рівноправними суб’єктами навчання.

     Педагогу слід усвідомлювати, що змістом такого уроку є програмовий матеріал. Мета - реалізація навчальних цілей, загальний розвиток учня, надання кожному з них оптимальної можливості в особистісному становленні й розвитку, розширення можливостей самовизначення. Результат – створення дидактичних умов для ситуації успіху дитини у процесі навчальної діяльності, збагачення її мотиваційної, інтелектуальної та інших сфер.

 

Алгоритм роботи при проведенні інтерактивного уроку:

 

  • визначення доцільності використання інтерактивних прийомів саме на цьому уроці;
  • ретельний відбір та аналіз навчального матеріалу, у тому числі й додаткового (тести, приклади, ситуації, завдання для груп...);
  • планування уроку – етапи, хронометраж, орієнтовний поділ на групи, ролі учасників, запитання та можливі відповіді;
  • вироблення критеріїв оцінювання ефективності роботи груп, заняття;
  • мотивація навчальної діяльності шляхом створення проблемної ситуації, наведення цікавих фактів, тощо;
  • забезпечення розуміння учнями змісту їхньої діяльності та формування очікуваних результатів та під час оголошення, представлення теми;
  • надання учням необхідної інформації для виконання практичних завдань за мінімально короткий час;
  • забезпечення засвоєння навчального матеріалу учнями шляхом інтерактивної вправи ( на вибір учителя);
  • рефлексія (підбиття підсумків) у різних формах – індивідуальна робота, робота в парах, групах, дискусія, у вигляді малюнків, схем, графіків, тощо.

 

Орієнтовний розподіл часу між етапами інтерактивного уроку:

 

    1. Мотивація – 5%;
    2. Оголошення теми – 5 %;
    3. Інформування учнів – 10-15%;
    4. Інтерактивна вправа – 50-60%;
    5. Рефлексія – 15-20%.

 

Олійник С. О., учитель початкових класів, Шепетівський НВК № 2 Сумської обл.

За матеріалами: Освіта.ua

Категорія: Інноваційні технології навчання | Додав: [ADM]Irina (07.12.2010)
Переглядів: 6092 | Рейтинг: 4.0/5
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!