Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Інноваційні технології навчання [ Додати статтю ]

Інтерактивні технології та комп'ютер в початковій школі

                                        Інтерактивні технології та комп'ютер в початковій школі

Початкові класи - це особливі учні. Перед учителем кожен день стоїть завдання, як змусити учнів слухати на уроці, за допомогою яких засобів і методів запалити в їхніх очах допитливий вогник спраги знань, щоб він не згас ще в школі.
Чи можливо це? Адже ще древні римляни говорили, що корінь навчання гіркий. Але навіщо вчити з гіркими й марними слізьми тому, чому можна навчитися світло, радісно, без надриву і примусу. Якщо цікаво побудувати урок, корінь навчання може змінити свій смак і навіть викликати цілком здоровий апетит.
Багато прийомів і методів, які вчителя початкової школи застосовували здавна, наділи інші наряди, придбали сучасне звучання - технології інтерактивного навчання.
У педагогіці розрізняють кілька моделей навчання, зупинюся на інтерактивній.
3) інтерактивна - inter (взаємний), act (діяти).
Процес навчання здійснюється в умовах постійного, активної взаємодії всіх учнів. Учень і вчитель є рівноправними суб'єктами навчання.
Використання інтерактивної моделі навчання передбачають моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблем.
Виключається домінування будь-якого учасника навчального процесу, навіть якщо він і учитель.
Технологій інтерактивного навчання існує величезна кількість.
• Робота в парах.
• Ротаційні (змінні) трійки.
• Карусель.
• Робота в малих групах.
• Акваріум.
• Незакінчене пропозицію.
• Мозковий штурм.
• Броунівський рух.
• Дерево рішень.
• Суд від свого імені.
• Цивільні слухання.
• Рольова (ділова) гра.
• Метод прес.
• Займи позицію.
• Дискусія.
• Дебати.
Кожен учитель може самостійно придумати нові форми роботи з класом, видозмінювати існуючі .
Часто використовую на уроках роботу в парах, коли учні вчаться ставити один одному питання і відповідати на них.
Дуже подобається дітям такий вид роботи, як "Карусель", коли утворюється два кільця: внутрішнє і зовнішнє. Внутрішнє кільце-це сидять нерухомо учні, а внутрішнє - учні через кожні 30 секунд змінюються. Таким чином, вони встигають проговорити за кілька хвилин декілька тем і постаратися переконати у своїй правоті співрозмовника.
Технологія "Акваріум" полягає в тому, що кілька учнів розігрують ситуацію в колі, а інші спостерігають і аналізують.
Броунівський рух припускає рух учнів по всьому класу з метою збору інформації за запропонованою темою.
"Дерево рішень" - клас ділиться на 3 або 4 групи з однаковою кількістю учнів. Кожна група обговорює питання й робить записі на своєму «дереві» (аркуш ватману), потім групи міняються місцями і дописують на деревах сусідів свої ідеї.
Знайомі герої казок стають учасниками судового процесу.
Часто використовую і таку форму інтеракції, як, «Займи позицію».
Зачитую якесь твердження і учні повинні підійти до плаката зі словом «ТАК» або «НІ». На першому етапі авторитет добрих учнів був вирішальним.
Але треба було пояснити свою позицію, бажаючих підійти до плакату ставало менше, але й позиція твердіше. З кожним уроком цікавість і бажання повідомити свій вибір перемагало і група біля дошки росла.
Інтерактивна творчість вчителя й учня безмежна. Важливо тільки вміло направити його для досягнення поставлених навчальних цілей.
Багато основних методичних інновацій пов'язані сьогодні із застосуванням інтерактивних методів навчання. Інтерактивне навчання - це, перш за все, діалогове навчання, в ході якого здійснюється взаємодія вчителя і учня.
Слід визнати, що інтерактивне навчання - це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, вона має на увазі цілком конкретні та прогнозовані цілі. Одна з таких цілей полягає у створенні комфортних умов навчання, таких, при яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну спроможність, що робить продуктивним сам процес навчання, учні мають можливість розуміти і рефлектувати з приводу того, що вони знають і думають. Причому, відбувається це в атмосфері доброзичливості та взаємної підтримки, що дозволяє не тільки отримувати нове знання, але й розвиває саму пізнавальну діяльність, переводить її на більш високі форми кооперації та співпраці.
Сучасному вчителю слід пам'ятати, що комп'ютер щільно увійшов у життя дитини, і для активної взаємодії всіх учнів на уроці застосування ІКТ дасть незрівнянно якісний результат. Такі уроки особливо актуальні в початковій школі.
Учні молодших класів мають наочно-образне мислення, тому дуже важливо будувати їх навчання, застосовуючи якомога більше якісного ілюстративного матеріалу, залучаючи до процесу сприйняття нового не тільки зір, але і слух, емоції, уяву. Тут, до речі, доводиться яскравість і цікавість комп'ютерних слайдів, анімації. Такі уроки цікаві, продумані, мобільні. Комп'ютер дає можливість використовувати практично будь-який матеріал, немає необхідності готувати до уроку масу енциклопедій, репродукцій, аудіо-супроводу - все це вже заздалегідь готове і містяться на маленькому компакт-диску або на флеш-карті. Все це сприяє активізації пізнавальної сфери учнів, успішному засвоєнню навчального матеріалу, сприяє психічному розвитку дитини.
Враховуючи психологічні особливості молодшого школяра, робота з використанням ІКТ повинна бути чітко продумана і дозована, виконуючи освітню функцію, дана технологія повинна допомогти дитині розібратися в потоці інформації, сприйняти її, запам'ятати, але не підірвати здоров'я.
Плануючи урок (роботу) в початковій школі, вчитель повинен ретельно продумати мету, місце і спосіб використання інтерактивних технологій та ІКТ



Джерело: http://www.nachalka.com.ua/publ/statti/interaktivni_tekhnologiji_ta_komp_39_juter_v_pochatkovij_shkoli/3-1-0-679
Категорія: Інноваційні технології навчання | Додав: (01.06.2015) | Автор: Жмутська Ольга Віталіївна
Переглядів: 1818 | Рейтинг: 3.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!