Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Інноваційні технології навчання | [ Додати статтю ] |
Продовження При плануванні і підготовці комп'ютеризованих уроків вчителеві доводиться обґрунтовано добирати необхідний матеріал. Творчий пошук, звичайно, не повинен суперечити законам зорового і слухового сприйняття, не мати інтуїтивного підходу при озвучуванні і оформленні електронних навчальних матеріалів. Розробляючи уроки з мультимедійним супроводом вчителі початкових класів враховують класичні дидактичні принципи. Навчання з використанням електронних засобів акцентується на принципах індивідуалізації і активності. В основному, технологія навчання з використанням комп’ютера досліджувалася вченими в двох напрямах: візуалізація (забезпечення наочності) навчального змісту і алгоритмізації навчальної діяльності. Способи засвоєння навчального матеріалу повинні бути адекватні сучасним науковим способам пізнання. (Принцип науковості) Системний підхід до викладу навчального матеріалу, його структуризація і виділення основних понять і зв'язків між ними, якраз і є як основою для розробки змісту комп'ютерної навчальної програми, так і одним з методів сучасного наукового пізнання. Принцип доступності при застосуванні комп’ютера переходить від принципу загальної доступності, для певної вікової групи учнів, в принцип індивідуальної доступності і розглядається як можливість досягнення мети навчання. Принцип свідомості забезпечений на уроках з використанням електронних засобів методикою організуючої стратегії, якій віддається перевага в сучасних інформаційних технологіях навчання. Для реалізації принципу свідомості учневі повідомляються мета і завдання навчання, відомості про наочну діяльність і основні етапи її здійснення. Успішність реалізації принципу свідомості залежить від теоретичного рівня курсу, повноти розкриття понять, що вивчаються, і їх взаємозв'язків. Інформаційні технології навчання передбачають введення, обґрунтування і розкриття ще одного загального принципу, який, хоч і присутній завжди в процесі навчання, але не був основоположним. Йдеться про комунікацію, організацію діалогу між учнем і засобом навчання, в даному випадку між комп'ютером і учнем. Цей новий, властивий тільки навчанню з використанням електронних засобів, принцип називають принципом когнітивної комунікації. Вченими найглибше висвітлений стосовно навчання з використання електронних засобів, принцип наочності, названий в наш час "інтерактивноюнаочністю". Якщо в традиційному розумінні під наочністю розумілася перш за все ілюстративна компонента, забезпечення потреби учнів побачити в якій-небудь формі предмет або явище, провести з ним мінімальні маніпуляції, то сьогодні вже наочність дозволяє побачити те, що не завжди можливо в реальному житті навіть за допомогою найчуттєвіших і точніших приладів. Більш того, з представленими в комп'ютерній формі об'єктами можна здійснити різні дії, вивчити їх не тільки статичне зображення, але і динаміку розвитку в різних умовах. При цьому комп'ютер дозволяє як виокремити головні закономірності предмету, що вивчається, або явища, так і розглянути його в деталях. Різні форми представлення об'єкту можуть змінювати одна одну і за бажанням учня, і за командою програми, чергуючи або використовуючи одночасно образне, аналітичне, мовне уявлення. Це дозволяє, згідно завданням навчання, як ущільнити інформацію про об'єкт, що вивчається, так і розширити її. Процеси, що моделюються комп'ютером, можуть бути різноманітними за формою і за змістом, відноситися до фізичних, соціальних, історичних, екологічних і інших процесів. Принцип наочності піддався в інформаційних технологіях навчання значної диференціації. Зрозуміло, використовуючи заповідь лікарів «не нашкодить», на уроках повинна бути представлена не будь-яка модель, а тільки та, яка сприяє реалізації дидактичних цілей даного уроку; модель, що конче необхідна для формування знань, матеріал слід представляти у формі, що дозволяє найчіткіше розкрити істотні зв'язки і відношення об'єкту, що вивчається; істотні ознаки, зв'язки і моделі повинні бути адекватно зафіксовані кольором, миганням, звуком і т.д. Конкретні приклади по використанню різних способів представлення об'єктів, які вивчаються, використання специфічних особливостей і можливостей комп’ютера – відео, звуковий супровід, анімації: переміщення, виділення, рух з реалізації принципу наочності, викладені в наступних розділах даної роботи. Наочність, що забезпечується комп'ютером, дає можливість говорити про новий могутній інструмент пізнання, представлений у вигляді графічних зображень, який не тільки представляє знання у вигляді образів-картинок і тексту, а також дозволяє візуалізувати ті людські знання, для яких ще не знайдені текстові описи, або які вимагають вищих ступенів абстракції. Використовуючи класичні положення дидактики, застосування комп'ютера в навчанні вносить значні зміни не тільки до практики, але і в теорію педагогіки. Засоби інформатизації вимагають інших, ніж раніше, методичних підходів в освітньому процесі, а точніше, педагогічних технологій. Шлях до успіху в цій найважливішій справі повинен бути максимально творчим і демократичним. Інформатизація освіти — це сильний засіб, і, як будь-який сильний засіб, може бути успішно впроваджений за умов розумно застосування і продуманого дозування. Головне, що без розуміння суті цього процесу ні суперсучасні комп'ютери, ні барвисто оформлені кабінети, ні чиновницькі придумування та "круті” семінари і конференції, не допоможуть сформувати повноправного громадянина інформаційного суспільства. Саражинська Н.А. | |
Переглядів: 1448 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |