Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Інноваційні технології навчання | [ Додати статтю ] |
Проектна технологія (3, 3-20.4,3-27.2,31-61. - це особистісно орієнтована модель процесу трудового навчання, в основі якої лежить розвиток пізнавальних навичок учнів, унікальності та самобутності кожного школяра, його творчого мислення, пізнавальної самостійності, наполегливості, творчості, спрямованості на кінцевий результат, уміння самостійно конструювати свої знання й орієнтуватися в інформаційному просторі, що дозволяє кожному учневі будувати власну освітню траєкторію. Сутність проектної технології- у функціонуванні цілісної системи дидактичних засобів ( змісту, методів,прийомів тощо),що адаптує навчально-виховний процес до структурних і організаційних вимог навчального проектування. Проектно-технологічна
діяльність є обґрунтованою і спланованою діяльністю, яка передбачає розроблення
конструкції, технології виготовлення і реалізацію об'єкта проектування та
спрямована на формування в учнів певної системи творчо-інтелектуальних і
предметно-перетворювальних знань і вмінь. Виконуючи творчі проекти від ідеї до
її втілення, учні вчаться самостійно приймати рішення, з'ясовувати свої
проблеми в знаннях і знаходити шляхи виправлення такого стану. У результаті
цієї діяльності створюється проект (продукт чи послуга), що розглядається нами
як самостійно розроблений і виготовлений учнем об'єкт технологічної діяльності,
від ідеї до втілення, володіє суб'єктивною чи об'єктивною новизною і має
особистісну чи соціальну значимість, в результаті чого на кожному етапі
створення виробу творча активна діяльність школярів вимагає від них
використання набутих знань, умінь і навичок. Успішність та
ефективність проектування забезпечується за умови правильної та послідовної,
організаційно-спланованої роботи вчителя та учня, в основі якого лежить
логічна послідовність дотримання етапів виконання проектів:
організаційно-підготовчого, конструкторського, технологічного, заключного. Модель проектно-технологічної діяльності учнів на уроках трудового навчання пропонує С.Ящук( 5,15) Методи, що
застосовуються учителем у процесі навчання дітей проектуваню, умовно можна
поділити на традиційні та нетрадиційні. До традииційних відносяться:вербальні
методи; демонстрація; спостереження; метод вправ; метод самостійної роботи. До
нетрадиційних -метод творчих проектів; метод фантазування; мморфологічний аналіз;
метод мозкової атаки; метод фокальних об'єктів; метод алгоритмів; метод
зразків; метод створення ідеального об'єкту; основи тееорії розв'язування
винахідницьких задач; конкурси творчих проектів та інші. На різних етапах проектно-технологічної діяльності застосовуються і різні методи навчання, зокрема : -на організаційно-підготовчому: вербальні методи (розповіді, пояснення), інформаційної підтримки, метод фантазування, пошуку, демонстрації зразків раніше виконаних проектів, метод аналогій, мозкової атаки, метод ідеального та фокальних об'єктів тощо; -на технологічному етапі : метод вправ (відпрацьовуються дії і прийоми виконання окремих операцій), метод інформаційної підтримки шляхом демонстрації автоматизованих схем, креслень, технологічних операцій, прогресивних технологій; - на заключному етапі: метод інформаційної підтримки, демонстрації, проведення конкурсів творчих проектів. Співробітництво. (партнерська технологія) вчителя та учнів в умовах здійснення проектно-технологічного підходу допомагає сформувати у школярів необхідні вміння і навички в тому або іншому виді діяльності, необхідну активну практику для кожного учня групи. Спрямування сучасної освіти на профільне навчання робить знання і застосування методу проектів надзвичайно, актуальним, адже метод проектів максимально наближує до реальних потреб життя, сприяє формуванню необхідних компетентностей та професійному самовизначенню учнів. У процесі виконання проектів можуть бути застосовані різні види технологійюбробки конструкторських матеріалів, елетротехніки, інформаційних технологій, графічних і дизайнерських робіт, технології ремонтно-оздоблювальних робітдехнології сільського господарства і міського озеленнення, домашньої економіки, підприємництва, народних ремесел тощо. В Україні групою.науковців ( О.М.Кобернік, В.К.Сидоренко, А.І.Терещук, В.В. Бербець та ін.)у чисельних статтях , посібниках розглядаються питання теорії іпрактики проектного навчання у загальноосвітній школі (6,14). Учасниками СДГ „ Проектування як метод пізнання в
освітній галузі ,. Технологія", творчими учителями області та слухачами
курсового підвищення кваліфікації учителів трудового навчання під керівництвом
методиста трудового навчання ПОІППО та комп'ютерного супроводження методиста
Іщенко Л.М. створено в інституті банк даних творчих проектів(технічні та
обслуговуючі види праці) з різних видів діяльності в комп'ютерному варіанті,
який постійно поповнюється і вчителі області мають доступ для користування. Модульні технології (2,71-78 Це педагогічна технологія забезпечує учневі розвиток його
мотиваційної сфери, інтелекту, самостійності, колективізму, схильностей, уміння
здійснювати самостійне управління навчально-пізнавальною діяльністю. Нова парадигма полягає в тому, що учень має вчитися сам. а вчитель - здійснювати мотиваційне керівництво його учінням. Тобто мотивувати, організовувати, координувати, консультувати, контролювати. Найповніше основи модульного начання розроблені П. Цяви-чене й викладені в монографії «Теория й практика модульного обучения» (Каунас, 1989). Модульне навчання виникло як альтернатива традиційному. Саме воно інтегрує в собі все те прогресивне, що накопичено в педагогічній теорії та практиці. Так, з програмованого навчання запозичено ідею активності учня в процесі його чітких дій у певній логіці, постійне підкріплення своїх дій на основі самоконтролю, індивідуалізований темп навчально-пізнавальної діяльності. З теорії поетапного формування розумових дій використано саму її суть — орієнтовну основу діяльності. . Кібернетичний підхід збагатив модульне навчання ідеєю гнучкого управлінню діяльністю учнів з переходом на самоврядування. З психології використано й рефлексивний підхід. Накопичені узагальнення теорії та практики диференціації, оптимізації навчання, проблемності — все це інтегровано в основах модульного навчання, в принципах і правилах його побудови, відборі методів і форм здійснення процесу навчання. Суть модульного
навчання полягає в тому, що учень цілком самостійно (або з певною дозою
допомоги) досягає конкретної мети навчально-пізнавальної діяльності в процесі
роботи з модулем. Модуль — це цільовий функціональний вузол, у якому
об'єднано навчальний зміст і технологію оволодіння ним у систем}" високого
рівня цілісності. Саме модулі дають змогу перевести навчання на суб'єкт-суб'єктну основу. Стосунки стають більш паритетними. Вчитель керує навчально-пізнавальною діяльністю учнів через модулі й безпосередньо, але це більш м'яке, а головне — цілеспрямоване управління,яке дає вчителю змогу індивідуалізувати роботу з окремими учнями. Тут не існує проблеми індивідуального консультування, дозованої індивідуальної допомоги. Інтерактивні технології ( 3,20-31.2,5-20 За інтерактивного трудового навчання навчально-трудовий процес організовується таким чином,що практично всі учні задіяні у навчальній і трудовій діяльності, мають можливість діяти залежно від наявних знань. Суть інтерактивних технологій полягає в тому, що навчання відбувається шляхом взаємодії всіх, хто навчається.Це спів-навчання( колективне,кооперативне, начання у співпраці), в якому і вчитель, і учень є суб'єтами навчання.Інноваційні технології навчання в одному випадку ставлять учня в позицію режесера,в другому- в позицію учителя, в третьому- консультанта, в четвертому- творця або художника, в п'ятому- організатора діяльності дітей або однокласників, в шостому- в позицію учня, в сьомому- організатора взаємо-навчання. Учитель виступає лише в ролі організатора процесу навчання, лідера групи учнів. Найбільше відповідають особистісно зорієнтованоному підходу до навчання. В процесі застосування інтерактивних технологій, як правило, модедюються реальні життєві ситуації, пропонуються проблеми для спільного вирішеня, застосовуються рольові ігри. ІТ-це різновид активних методів навчання( „велике коло", „акваріум", „займи позицію", „мозковий штурм", групові та парні форми навчально-трудової діяльності учнів). Інформаційно-комунікаційні технології Розробка і впровадження у виробництво та навчальний процес сучасного обладнання,широке застосування комп'ютерної техніки та нових інформаційних технологій зумовили розробку нової парадигми організації навчального процесу.Іде процес використання програмних засобів і систем навчання для підтримки традиційниих методів навчання. Тому розробляючи нові технології навчання в сучасних суспільних умовах, не можна ігнорувати зростаючого значення і формаційної функції суспільства. Загалом існує чимало різновидностей програмних засобів, які за своїм методичним призначенням можуть поділятися на •навчаючі,тренажерні,котролюючі,інформаційно-пошукові,імітаційні, моделюючі, демонстраційні, начально-ігрові, дозвіллєві. Комп'ютер враховує широкий діапазон індивідуальних особливостей учнів.Віь дає змогу кожному учневі навчатися в зручному для нього темпі при виборі певно навчальної взаємодії, враховуючи не тільки правильність відповідей на одне або декілька завдань,часові втрати, характер помилок, а й тип і міру достатньої допомоги.Комп'ютер стає посередником між учителем і учнем,він організовує процес навчання відповідно до фізіологічної.психологічної, інтелектуальної індивідуальності. Навчання, що здійснюється на основі найсучасніших інформаційних і комунікаційних технологій, в перспективі має відігравай винятково важливу роль у розвитку культури учіння протягом усього життя. | |
Переглядів: 8097 | Рейтинг: 3.8/8 |
Всього коментарів: 0 | |