Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Інноваційні технології навчання | [ Додати статтю ] |
Проектування як
метод особистісно орієнтованого навчання Сьогодні такі
методи навчання в співпраці, як метод проектів, навчання в малих групах,
надзвичайно «модні». Опублікована велика кількість психолого-педагогічних
наукових праць, де учені доводять переваги цих методів, закликають учителів
активно їх використовувати, обговорюють методику проведення уроків, добору
завдань, оцінювання учнів. Але в практиці шкільного навчання все не так
радісно. Спробуємо розібратися, в чому тут справа. Фахівці нашої
лабораторії провели анкетування серед учителів області, аби з’ясувати, що
заважає працювати за системою особистісно орієнтованого навчання. Найчастіше
згадувалися такі причини: ·
Відсутність
необхідних теоретичних знань; ·
Відсутність часу; ·
Відсутність
психологічної готовності до інноваційної діяльності; ·
Відсутність
стимулювання; Але вчитель –
професія творча. Він не боїться нового, як ніхто інший зацікавлений у розвитку
індивідуальності дітей. Останнє десятиріччя доводить це. Болісні пошуки й
експерименти з модернізації освіти, розвиток її варіативності визначилися
насамперед появою нових програм і навчальних посібників, предметів і дисциплін.
Учителям початкових класів часто доводиться освоювати нові навчальні посібники,
навчальні предмети («Основи здоров’я», «Валеологія» «Я і Україна»,
«Етика»тощо). Наш досвід
показав, що 92% респондентів розуміють переваги особистісно орієнтованого
підходу в навчанні перед традиційним; 73% мають уявлення про методику групового
навчання, пробували його застосувати. Проте використовують методи особистісно
орієнтованого навчання лише 7% вчителів. Індивідуальні
уточнювальні бесіди з учителями
початкових класів, практичні роботи, що проводяться фахівцями лабораторії в
ході семінару « Методи особистісно орієнтованого навчання в початковій школі»
дали нам змогу виявити труднощі, що виникають під час підготовки уроків за
методом співпраці: ·
Розподіл школярів
по групах; ·
Підбір завдань в
розробка методики їх використання; ·
Інтеграція роботи в
групах у звичайний урок; ·
Розподіл обов’язків
учнів під час роботи в групах; ·
Оцінювання робіт. Усе це, на думку
вчителів, збільшує час, необхідний для підготовки до уроків, і зменшує
кількість завдань, які діти виконують за певний час. Але однією з головних
проблем виявилася дисципліна на уроці. Діти не слухають один одного, шумлять,
перебивають. Усе це
пояснюється тільки одним: учні не вміють співпрацювати в групі, у них не
розвинені навички соціальної взаємодії, а вчителі не володіють методикою
виховання соціальних умінь школярів. Це зводить нанівець саму ідею методів
навчання в співпраці, оскільки їх головна перевага перед традиційним полягає
саме у величезних можливостях цих методів у соціальному розвитку школярів. Люди не
з’являються на світ з природженим умінням співпрацювати один з одним. Багато
учнів не тільки початкової, а й середньої школи не мають ані найменшого
уявлення навіть про такі важливі соціальні вміння, як уміння правильно
оцінювати відчуття інших людей або обговорювати з ними спільну роботу. Для успішного
навчання в співпраці школярів необхідно навчити певних соціальних умінь. 1. Уміння, що є елементарними правилами поведінки в групі.
Так, учнів слід навчити без крику і шуму входити в приміщення, розмовляти тихо,
не підвищуючи голосу, не перебивати товариша. Крім того, це і дотримання норм
ввічливості: дивитися на того, з ким розмовляєш, звертатися до нього на ім’я,
не розмахувати руками. Деякі вчителі складають пам’ятку школяреві для роботи в
групі, визначаючи основні правила поведінки. 2. Уміння, необхідні для активної роботи всіх членів групи
над завданням і для підтримки між ними плідних робочих стосунків: уміння
ділитися своїми ідеями і думками, уміння ставити запитання, підбадьорювати
товаришів. 3. Уміння мотивованого ставлення до знань: переказувати і
робити висновки, навчити товариша того, що знаєш сам. 4. Уміння, що визначають творчий підхід до справи. Ці вміння
дають змогу учням прагнути до більш глибокого розуміння і творчого осмислення
матеріалу, що вивчається, стимулюють розумову активність школярів, допитливість
та ініціативність. Для цього потрібно розвивати вміння критикувати ідеї, а не
людей, уміння визначати, чим погляди товаришів відрізняються від власних. Для
учнів початкової школи важливо, щоб учитель розкрив зміст умінь зрозумілою і
доступною дітям цього віку мовою. Практика
показує, що усвідомлення педагогом того, від чого, у результаті, залежить успіх
групової роботи дітей, допомагає йому методично більш грамотно готуватися до
таких уроків і використовувати виховний потенціал методів навчання в співпраці.
Це особливо важливо за умови використання в навчальному процесі методу
проектів. Метод
проектів у навчальній діяльності з дітьми почав використовувати Джон Дьюї на
початку ХХ століття. У 20-ті роки минулого століття цей метод активно
застосовували і в радянській школі, але в 30-ті роки школа повністю перейшла на
традиційне навчання і був зроблений висновок про те, що метод проектів не дає
глибоких знань з предметів. Останнім часом, у зв’язку зі встановленням
парадигми особистісно орієнтованого навчання, метод проектів переживає друге
народження як ефективне доповнення до інших педагогічних технологій, що
сприяють формуванню особистості – суб’єкта діяльності і соціальних стосунків. Використання
методів дає змогу реалізувати особистісно діяльнісний і особистісно
орієнтований підходи в освіті учнів. Ці підходи базуються на використанні знань
і вмінь, отриманих в процесі навчання. Це забезпечує позитивну мотивацію і
диференціацію в навчанні, активізує
творчу діяльність учнів під час виконання проекту. На
уроці читання (2-й клас) під час вивчення теми «Російська народна творчість»
учителька попросила дітей пригадати, які вони знають лічилки. Учень
продекламував: Вышел месяц из тумана, Вынул ножик из кармана. - Буду резать, буду бить… С кем останешься дружить? Учителька
зазначила, що лічилочка зла, і запропонувала дітям зробити її доброю. Учні,
об’єднавшись у групи, почали складати: «Місяць вийняв килимок, цукерочку,
персик; Він їх роздав, подарував, віддав». У результаті вийшло кілька лічилок.
Тоді вчителька запропонувала дітям запитати вдома батьків, бабусь, дідусів, які
вони знають лічилки, записати їх – тоді можна буде створити свою книжку-лічилку
і подарувати її учням першого класу. Так
зародився проект створення книжки. Цікаві
приклади проектної роботи учнів у класі і наводяться в збірці «Через
комунікацію до пізнання». Створення
проекту «Мій город»(робота в групах), урок математики, 2-й клас -
Уявіть собі, що ваша сім’я купила приватний будинок і вам потрібно спроектувати
город для вирощування овочів. Визначте, яку форму матиме ваш город, накресліть
його, знайдіть периметр. Учні
креслять спроектовану фігуру, знаходять її периметр, презентують свою роботу. Урок
праці, 2-й клас Кожній
групі дано два аркуші паперу, клей, ножиці. З їх допомогою слід створити щось
таке, що було б максимально високим і стійким. Презентувати роботу. Учителі
під час роботи учнів на проектом
підтримують дітей, відповідають на запитання, діляться досвідом, ідеями. Таким
чином школярі, виконуючи проект, не тільки набувають необхідних знань, умінь і
навичок, а й бачать практичне застосування у реальному житті. | |
Переглядів: 4787 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |